[VR 2010] sub10 kl 04:32 Team Sportgps.se

Trevligt! Kanske med riven parmesan?

Tidigare laddade jag genom att såga ner tre mellanstora tallar på tomten. Känner nu att att det kanske inte är bästa uppladdningen inför 30 mil på cykel...

Armarna skriker!!!

Nu fotbolls VM medans cykeln torkar.

Vilken prognos har du hittat? Jag hitta denna på Yr.no, men vi räknar med ändring till det bättre.

Skrmklipp.GIF ht=258

Tackar för uppmuntran! Hänger på och ser hur det går helt enkelt.
Nu laddar jag genom att jobba över, suck, men ska hem och byta bromsklossar och packa färdigt nu.
Regnjacka inhandlad idag, ser ut att kunna komma till användning för nu är regnet tillbaka på yr.no i alla fall.

sebagge skrev:
-------------------------------------------------------
> För de som kan tänka sig att sova i tält:
>
> Det finns gott om plats på vägen ut mot
> Höger/Vänsterkroken. Jag har bott här de
> senaste 3 rundorna. Det är gratis och lugnt, så
> man behöver inte besväras av bilar och
> liknande.
>
> Till start tar det ungefär 5 minuter. Det enda
> jag saknar är en ordentlig toalett.
>
> /Johan

Det där lät som ett bra tips. Det kommer jag att köra på. Tältet är packat ...

Rodent skrev:
> sebagge skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > För de som kan tänka sig att sova i tält:
> >
> > Det finns gott om plats på vägen ut mot
> > Höger/Vänsterkroken. Jag har bott här de
> > senaste 3 rundorna. Det är gratis och lugnt,
> så
> > man behöver inte besväras av bilar och
> > liknande.
> >
> > Till start tar det ungefär 5 minuter. Det enda
> > jag saknar är en ordentlig toalett.
> >
> > /Johan
>
>
> Det där lät som ett bra tips. Det kommer jag att
> köra på. Tältet är packat ...

Om du inte ser en norsk-reggad röd Ford på plats så kan du gärna paxa en plats. :-)

/Johan

rularn skrev:
> Jag kommer förmodligen inte fixa jobb + 4 timmar
> i bil till sub < 17:45 sporthallen.
>
> Hur tänkte ni klä er imorgon?

Som det ser ut just nu så är det mellan 8-18 grader och ev nåt duggregn, utan regnkläder i så fall.
Arm- och benvärmare samt vindväst. Tunnt underställslinne.

Rog skrev:
> rularn skrev:
> -----
> > Jag kommer förmodligen inte fixa jobb + 4
> timmar
> > i bil till sub < 17:45 sporthallen.
> >
> > Hur tänkte ni klä er imorgon?
>
> Som det ser ut just nu så är det mellan 8-18
> grader och ev nåt duggregn, utan regnkläder i
> så fall.
> Arm- och benvärmare samt vindväst. Tunnt
> underställslinne.

+1

Måste tyvärr kasta in handduken eftersom jag har krockat med en mötande bil som genade i en kurva. Tror inte att jag klarar att hänga med gruppen med sprickor i revbenen och en hjärnskakning (man ska tydligen ta det lugnt några dagar :)).

Jag kommer dock att åka ned och se om jag kan ta mig runt i allafall. Kan ju inte bryta min 5-års klassiker.

Stort lycka till alla!

//Linda

Tråkigt att höra Linda! Hoppas du är hel nog att rulla runt ett varv ändå!

Plusettar på Rogs klädval, verkar inte bli nödvändigt att ta med regnjackan. Det är bra för då får jag mer plats för mat i fickorna...

Ni som inte ska starta i denna startgrupp p får jättegärna PM mig er startnummer mm så jag kan ta er plats.
Eller om ni inte ska starta alls.

/B

sebagge skrev:
> Rodent skrev:
> -----
> > sebagge skrev:
> >
>
> > -----
> > > För de som kan tänka sig att sova i tält:
> > >
> > > Det finns gott om plats på vägen ut mot
> > > Höger/Vänsterkroken. Jag har bott här de
> > > senaste 3 rundorna. Det är gratis och lugnt,
> > så
> > > man behöver inte besväras av bilar och
> > > liknande.
> > >
> > > Till start tar det ungefär 5 minuter. Det
> enda
> > > jag saknar är en ordentlig toalett.
> > >
> > > /Johan
> >
> >
> > Det där lät som ett bra tips. Det kommer jag
> att
> > köra på. Tältet är packat ...
>
> Om du inte ser en norsk-reggad röd Ford på plats
> så kan du gärna paxa en plats. :-)
>
> /Johan

Tack detsamma, jag kör en silverfärgad Peugeot 307SW och har ett blått tält. Vi ses!

/Johan

Då så glider E-tuna gänget snart ner mot Motala. Börjar bli grymt laddad och väderprognosen har ju onekligen kammat till sig lite. Vi ses ikväll

///Anders

Av flera anledningar som jag inte kunnat rå på ser det eventuellt ut som att jag blir sen eller missar mötet i sporthallen. Prio ett blir för mig att byta starttid samt hämta ut nummerlappen. Sedan åker jag till mötet.
0735907782 om ni vill något. Jag ska försöka hinna som sagt. Annars ses vi i fållan om jag lyckas byta starttid. Jag kör på en vit Canyon med svarta Valhall kläder.

/B

Det var grymt roligt att köra med er alla i teamet. Starkt kört allihopa. Känns lite extra bra att vi nog hade kkarat ytterligare lite bättre tid om vi kunnat köra lite jämnare och inte haft så svårt att ta oss förbi vissa andra grupper. Nu ska jag kurera min röst.

Globalistic skrev:
> Va! Va sa han, Öka eller Lucka!???
>
Nej, Nej...
Trampa!

Vilket äventyr!

Hej var det gick från start, vi brände förbi hästholmen innan jag visste ordet av. När jag skulle upp och ta en förning någon mil senare högg det till i innansidan på höger lår och jag var tvungen att släppa. I nästa klunga bakom låg Jagr och Johan_ som också fått släppa i det höga tempot. Vi tänkte hänga på ett gäng danskar som också hade sub10 som mål men som hade ett aningen lägre tempo.

Jag hängde på bra tills det blev min tur att dra där framme. Efter ett tag högg det till i låret igen. Jag släpper klungan och rullar lugnt till Gränna och tänker över min situation. Det var otroligt nära att jag bröt här.

Jag språkade lite med Agassi som inte mådde vidare bra. Han sa att han skulle prata med sjuksystrarna om sitt knä, jag vet inte om han fortsatte efter det.

Jag tog lite blåbärssoppa och vetebulle och tänkte över min situation. Sub10 kändes otroligt avlägset men jag kanske kunde ta mig till Jönköping i alla fall, det var ju bara 29 km dit. Rullade iväg och försökte hitta en klunga som höll vettig fart, det blev en hel del singelkörning ner till Jönköping.

Resten av loppet fick lite karaktären av fikatouring, jag hittade en del riktigt bra klungor men var tvungen att hoppa av när depåerna kom, jag var tvungen att massera låret för att inte få återfall.

Jag frös som en hund i regnet runt Hjo och var ännu närmare att bryta där men det var ju bara 32km till Karlsborg och då tittade solen fram tillsammans med medvinden...

Kom tillslut in på 12 timmar blankt och är nöjd med mitt pannben.

K.Örebro skrev:
> Håll Hööger!!!
> Mycket bra jobbat.
> imponerande.
> Hur många körde vi om?

6253 st fick nöjet att höra "HÅLL TILL HÖGER" från vår härliga klunga.

ÅTTA femtiofyra, smakar ganska bra i munnen så här dan efter. Tack alla för en rolig resa, utan klungan hade det varit nåt helt annat. Starkt kört av alla som var med. Svansen vi hade efter oss innan sista stoppet var enorm, många där som vi drog med oss in på bra tider.

Tack allihop! Här kommer min Lopproman / wall of text:

Vätternrundan 2010:

Tid: 8:54:38
Sträcka: 294,5 km
Hastighet: 33,0 km/h
Medelpuls: 131
Maxhastighet: 59 km/h
Maxpuls: 169
Höjdmeter: ca 700m

Kommentarer:
Tjohoo! Fy fan va gött! Är sååå jävla nöjd med mig själv och med det härliga gäng jag cyklade med!

Uppladdning:
Varför bara ladda med kolhydrater när man kan överäta proteiner och fett också? Käkade mängder av god mat och godis torsdag och under fredag förmiddag. Sen drog jag ner lite på det och vätskeintaget för att inte känna mig överfylld under starten.
Åkte med Lygnartåget från Göteborg till Motala och det var ett riktigt bra arrangemang som rekommenderas (Jimmy, häng med nästa år!). Försökte sova så mkt som möjligt i den lätt överhettade kupen, när vi kom till Motala gick jag och träffade resten av Team SportGPS.se som samlats för taktiksnack.
Som vanligt när 25 pers träffas genom ett forum på nätet så var det ett fåtal som pratade men desto fler som var tystlåtna... vi pratade lite taktik och peppade varann. Sen bar det iväg på stan för en sista måltid, jag valde en pizza istället för pasta. Intressant att testa "Pizza al-dente" för första gången men den gick ner ändå...
Sov rätt dåligt på natten, varmt som satan i vagnen och en lätt nervositet började såklart infinna sig.
Frukosten avnjöts 03:30 medan några regndroppar föll ner, jag bestämde mig ändå för att köra i de kläder jag planerat dagen innan:
cykelshorts, tröja, korta handskar, vindväst, armvärmare, benvärmare och lätt isolerande skoskydd. Det visade sig vara ett bra val.

Starten - Gyllene Uttern:
Vår startfålla var överfull, TeamSportGPS, Team Antil (sub9) och ett stort gäng utbölingar trängdes ihop. Insåg att det skulle bli svårt att få ordning på klungan redan från start. Mycket riktigt så var det lätt kaos när vi rullade ut från Motala, fick ingen riktig ordning på det vi vågade inte rotera hela vägen bak eftersom man inte visste var vår grupp slutade och svansen tog vid. Jag tror vi tappade de första redan efter 5km då klungan delade sig.
Efter ett tag fick vi bättre ordning på det när Puzzled började sin heroiska resa som grindvakt, instruktioner och förhållningsregler i klungan började delas ut och det gick snyggare o snyggare hela tiden.
Jag var redigt pissenödig redan innan Gränna och kullerstenen gjorde inte det hela bättre... eftersom jag visste att det snart var depå så passade jag på att stanna vid vägkanten ett snabbt stopp och sen cyklade jag förbi hela vår svans, kan ha varit hundra cyklister redan här! Fick nöjet att åka med CK Älta (tror jag det var) i lite belgisk kedja innan jag svängde av vid depån och kom dit samtidigt som resten av vårt team.
Tid: 2:19:16
Sträcka: 77,5km
Hastighet: 33,4km/h
Puls: 135

Gyllene Uttern - Fagerhult:
Efter dryga fem minuter paus där jag fick hjälp med att dra åt klossarna på skorna (de började knarra), käkade lite bulle, banan och saltgurka samt drack dagens första blåbärssoppa var det dags att börja rulla igen.
Nu var det bättre ordning på torpet och backarna innan Jönköping gick i ett jehu. Passagen genom stan var ingen höjdare dock, dåligt markerade rondeller (vem var det som small i skylten?) och lättare förvirring i klungan. Backen och rondellen i Bankeryd gick utan missöden. Från Jönköping fick vi njuta av medvinden och det var nu det började rulla på riktigt fint, hastigheten låg många gånger i 40 på platten och snitthastigheten tickade uppåt på klockan.
Tid: 1:44:17
Sträcka: 56,6km
Hastighet: 32,5km/h
Puls: 136

Fagerhult - Boviken:
Det var nu det började bli spännande, jag tog över jobbet som grindvakt och arbetet med att säga till folk vad som gäller samt skrika lite mer åt folk... några få SportGPSare lade sig bakom och bildade början på vår fina svans. Medvinden fortsatte gynna oss och farten var lika hög som stämningen var god! Efter ett tag lämnade jag över grindvaktsjobbet till Mr Orange och började rotera i klungan igen, rätt så skönt eftersom det blir jäkligt ryckigt att vara grindvakt bakom en tvåledskörning, det var många luckor som fick täppas och det gjorde jag så långsamt jag kunde för att inte haka av de som låg på min rulle.
I backen upp mot Tiveden körde vi så jäkla långsamt att jag passade på med en snabb pinkepaus igen det var ingan problem att köra förbi vår svans på uppskattningsvis 200 cyklister och jag var snart ikapp igen. Hann i princip bara säga "Hej, nu är jag tillbaks igen" innan det började rassla och smattra som fan i bakhjulet.
Jag fick snabbt kontrollera mötande fil och slängde mig sen över i vänster vägren för att kontrollera vad som hänt. Det var en eker som hade gått av och resterna av den höll på att göra mos av min fina cykel, som tur var gick det lätt att med ett handgrepp bara plocka bort ekerstumparna och hoppa på cykeln igen. Nu var det nedförsbacke och inte lika roligt att cykla förbi hela svansen.... jag kämpade på som fan och fick upp pulsen i dagens högsta notering 169. Besvikelsen i gruppen var total när jag kom ifatt, de trodde att de skulle slippa mitt göteborgska vrålande under resten av turen men tji fick dom!
I Boviken-depån hoppade jag av cykeln och märkte att bakhjulet knappt rullade, bromsen låg på rejält och jag fick släppa på den så mkt som möjligt men det låg ändå emot. Nåja, jag hann få i mig en bulle och lite blåbärssoppa igen innan det var dags att rulla.
Tid: 2:35:37 (ungefär missade att stoppa tiden i depån)
Sträcka: 91:4km
Hastighet: 35km/h.
Puls: 130ish

Boviken - Motala:
Det var ett glatt gäng som rullade ut från sista depåstoppet, bara 7 mil kvar och många satt nog med diverse huvudräkning... det var nu man började inse att SUB9 var en reell möjlighet. Det var lite diskussioner i gruppen, några ville dra på medan andra var nöjda med det tempo som hölls. Fram till Hammarsundet gick det på bra, när vi sen vände söderut var jag orolig för motvind men den hade tydligen mojnat rejält. Småvägarna mot kring Medevi gick bättre än förväntat, inte så farligt mycket trafik även om vi råkade få med en rabiat danska i klungan.
Tempot stegrades ju närmre vi kom målet och nu var det all-in för vissa. Gjorde ett tappert försök att köra snygg tvåledskörning in i mål men det är svårt att hålla emot när andra spurtar som blådårar.
Tid: 1:59:02
Sträcka: 68,7km
Hastighet: 34,6km/h
Puls: 129

Summering:
Att överträffa sig själv är kul, att göra det i grupp är tamejfan underbart!
Jag är ruggigt nöjd med turen runt pölen och hade jäkligt skoj på vägen, har lätt ont i halsen idag efter allt skrikande men det får det vara värt... Att jag kunde fortsätta och hinna ifatt klungan efter ett ekerbrott tackar jag min lyckliga stjärna för, hade varit fruktansvärt surt att bryta när det gick så bra.
Tack Peter (Puzzled) för klädspons och utmärkt grindvakts jobb, tack alla andra för den goda stämningen och det fina dragjobbet!
Vad blir målet nästa år?

Spännande läsning Poxeman och gratulerar till sub9. Det sista du skrev stämmer så väl "Att överträffa sig själv är kul, att göra det i grupp är tamejfan underbart". Själv körde jag sub8 med start 9.42 (det slutade på 8.05 för min del men jag är jättenöjd ändå).
Imponerande att du lyckades köra 8 mil eller vad det var med skevt bakhjul. Vad är det för hjul du har? Mina blir helt omöjliga om en eker går av (Mavic Ksyrium osv).

Senast redigerad av en moderator:
Hallå,

Riktigt bra sammanfattat Jonas.

Det känns rikigt bra att ha stökat av den resan på 8.54. Hade vi kunnat köra lite jämnare och inte fått in så mycket pack i klungan så hade vi kunna köra fortare. Danskan som dök upp måste ju vara en av världens sju dummaste personer. Jag är fortfarande jävligt irriterad.

Jag tycker iofs att det är lite synd att vi hakade av folk så tidigt som vi gjorde, tempot var kanske överkant, men för oss som orkade blev det ju en kanondag.

OM jag kör nästa år så finns det ju bara ett mål: sub 8. Men då krävs det mer samkörning.

//Erik

saltgurkan skrev:
> Spännande läsning Poxeman och gratulerar till
> sub9. Det sista du skrev stämmer så väl "Att
> överträffa sig själv är kul, att göra det i
> grupp är tamejfan underbart". Själv körde jag
> sub8 med start 9.42 (det slutade på 8.05 för min
> del men jag är jättenöjd ändå).
> Imponerande att du lyckades köra 8 mil eller vad
> det var med skevt bakhjul. Vad är det för hjul
> du har? Mina blir helt omöjliga om en eker går
> av (Mavic Ksyrium osv).

Tackar.

Jag rullar på Shimano WH-RS 10 (instegsracer), antar att man får lite stabilitet när man har tunga hjul...

Tack Allihopa, trots ett stop den sista milen pga att jag tappade sadelväskan rullade jag in på 8:55 med sadelväskan på styret i stället....inte så illa ändå. Stort grattis till Mikaela också, hon gav sig aldrig och rullade också in under 9 timmar ! imponerande ! Sen som sagt med lite bättre samkörning och belgisk hela vägen hade 8:30 inte varit något problem alls med denna gruppen.
Enligt sambo's sms som hade koll på oss låg vi nämligen väldigt länge rund 13:00 som beräknad ankomsttid...:-)
Ha det gött allihopa och vi kankse möts igen !
Hälsningar,
Orange-Viking ( Uddevalla CK )

Grymt bra kört alla!

För min del var det första VR så jag visste inte riktigt vad jag hade att vänta. Kände mig laddad och riktigt stark hela vägen (ja, jag åt annat än bananer denna runda :-) ).
Körningen på väst-sidan var en ren njutning, bra rull och riktigt hög fart. Som andra skrivit krävs nog bättre samträning och ännu hårdare koll i klungan för att pressa tiden ytterligare (färre danskor också kanske ...)

Stoort tack till alla som varit med och roddat detta. Ingen nämnd, ingen glömd men utan fix med kläder, anmälningar, grindvaktande under rundan mm hade det inte lyckats.

Rider mentalt på vågen idag även om kroppen känns lite sliten. Tack för denna gång, hoppas det blir fler möjligheter till Happy-sub grupper.
/David - (på den grå Ridley'n)
PS. om någon tog bilder eller ser andra bilder på nätet från rundan där vi är med får ni gärna posta i tråden.ds

Alda skrev:

> PS. om någon tog bilder eller ser andra bilder
> på nätet från rundan där vi är med får ni
> gärna posta i tråden.ds

Jag postar lite "after bike" bilder när sida 19 kommer upp ;)

Ja sub10 målet uppfyllt, 09.54 till slut.

Jag, StaVir och en kille från Östersund tror jag blev akterseglade i Fagerhultsdepån.
Vi tre bildade en liten SportGPS-gruppetto och hakade på en klunga från Vallentuna CK som höll ett bra tempo. Skillnaden mot vår SportGPS-klunga var att de körde ännu långsammare i uppförsbackarna, vilket gjorde stor skillnad. Jag kände mig piggare än vad jag trodde var möjligt under andra halvan av loppet. Vi tre hade en bra resa ihop med Vallentunakillarna, ett stort tack till dem.

På småvägarna efter Medevi gick jag i hög fart på framförvarande cyklists bakhjul och gjorde en kraftig vurpa, som tur var gick ingen annan omkull.
Väntan på omplåstring gjorde att jag tappade minst 20 minuter men kunde ändå sakta rulla i mål på 09.54. Jag såg att StaVir klarade sub 09.30.

Ett stort grattis till alla i SportGPS som klarade sub9 samt de som klarade det ursprungliga målet på sub10.

Själv har jag fått mersmak, så med lite mer träning så kör vi sub9 nästa år allihop.

Vem var det i SportGPS som varit studiekamrat med Olle från Borås?
Hälsningen är framförd, men jag visste inte vem jag skulle hälsa från.

Mvh
Lars / Boråsarn

Tack allesammans för att jag fick hänga på i er klunga från Boviken. Utan er hade jag aldrig klarat sub9. Kanon bra kört!
/ Erik från team Antil

Skönt att du klarade SUB10 trots vurpan och att vi stack från dig, det var svårare än väntat att få alla återsamlade och klara på 5 minuter. Något att tänka på till nästa år!

Ang. att vi tappade rätt många cyklister så vet jag inte riktigt vad jag känner.
Som jag sade vid mötet på fredagskvällen så var mitt mål att så många som möjligt skulle klara sub10, fram till Fagerhult så fattade jag det som att vi låg enligt schema och efter det var det inte många som tappade.

Tokkörningen efter Hammarsundet tycker jag är försvarbar eftersom den som eventuellt skulle bli avhängd lätt skulle klara SUB10 på egen hand.

Jag misstänker att ni redan hittat hit: http://users.student.lth.se/c03cho/ resulat från Vätternrundan.

Jag fick släppa tidigt efter ca 50 minuter och det var nog lika bra det annars hade jag troligen varit stendöd senare. Men jag fick grymt bra sällskap nästan hela vägen. Tack Jagr! Fick lite dåligt samvete när vi delade på oss strax före mål när det var du som gjort det stora dragjobbet

Jag är helt klart nöjd med min tid på 10h11m med tanke på den träning jag fått i år. Dock är jag lite besviken på att en Sub10 grupp glider in på en Sub9 tid. Troligen hade fler klarat sub10 om hela gruppen hade satsat på det.

/Johan

> Jag är helt klart nöjd med min tid på 10h11m
> med tanke på den träning jag fått i år. Dock
> är jag lite besviken på att en Sub10 grupp
> glider in på en Sub9 tid. Troligen hade fler
> klarat sub10 om hela gruppen hade satsat på det.

Det kan jag fanimej förstå. Jag är också lite kluven, jag är stolt och nöjd med prestationen. Men det kan kännas sådär om vi har pajjat nåns dag. Svårt bara att hålla igen särskilt när vissa är så starka som tex Andankan, Orange-Viking, Mr Orange, Poxeman mfl.

Boråsarn: Det var jag som kände Olle. Snackade med honom idag. 7.11... shit. Gött att veta vart ni tog vägen också. Funderade just över dig och killen från Östersund. StaVir vet jag inte vem det är, men bra att ni fick en ok resa. Jag fick själv jaga ikapp efter stoppet i Boviken. Hoppas att du inte får några sviter av vurpan.

Instämmer också med Alda: tack för allt jobb ni lagt ner både under och före loppet.

//Erik (Gnällig danskhatare på svart Author)

Tillbaka
Topp