Tack allihop! Här kommer min Lopproman / wall of text:
Vätternrundan 2010:
Tid: 8:54:38
Sträcka: 294,5 km
Hastighet: 33,0 km/h
Medelpuls: 131
Maxhastighet: 59 km/h
Maxpuls: 169
Höjdmeter: ca 700m
Kommentarer:
Tjohoo! Fy fan va gött! Är sååå jävla nöjd med mig själv och med det härliga gäng jag cyklade med!
Uppladdning:
Varför bara ladda med kolhydrater när man kan överäta proteiner och fett också? Käkade mängder av god mat och godis torsdag och under fredag förmiddag. Sen drog jag ner lite på det och vätskeintaget för att inte känna mig överfylld under starten.
Åkte med Lygnartåget från Göteborg till Motala och det var ett riktigt bra arrangemang som rekommenderas (Jimmy, häng med nästa år!). Försökte sova så mkt som möjligt i den lätt överhettade kupen, när vi kom till Motala gick jag och träffade resten av Team SportGPS.se som samlats för taktiksnack.
Som vanligt när 25 pers träffas genom ett forum på nätet så var det ett fåtal som pratade men desto fler som var tystlåtna... vi pratade lite taktik och peppade varann. Sen bar det iväg på stan för en sista måltid, jag valde en pizza istället för pasta. Intressant att testa "Pizza al-dente" för första gången men den gick ner ändå...
Sov rätt dåligt på natten, varmt som satan i vagnen och en lätt nervositet började såklart infinna sig.
Frukosten avnjöts 03:30 medan några regndroppar föll ner, jag bestämde mig ändå för att köra i de kläder jag planerat dagen innan:
cykelshorts, tröja, korta handskar, vindväst, armvärmare, benvärmare och lätt isolerande skoskydd. Det visade sig vara ett bra val.
Starten - Gyllene Uttern:
Vår startfålla var överfull, TeamSportGPS, Team Antil (sub9) och ett stort gäng utbölingar trängdes ihop. Insåg att det skulle bli svårt att få ordning på klungan redan från start. Mycket riktigt så var det lätt kaos när vi rullade ut från Motala, fick ingen riktig ordning på det vi vågade inte rotera hela vägen bak eftersom man inte visste var vår grupp slutade och svansen tog vid. Jag tror vi tappade de första redan efter 5km då klungan delade sig.
Efter ett tag fick vi bättre ordning på det när Puzzled började sin heroiska resa som grindvakt, instruktioner och förhållningsregler i klungan började delas ut och det gick snyggare o snyggare hela tiden.
Jag var redigt pissenödig redan innan Gränna och kullerstenen gjorde inte det hela bättre... eftersom jag visste att det snart var depå så passade jag på att stanna vid vägkanten ett snabbt stopp och sen cyklade jag förbi hela vår svans, kan ha varit hundra cyklister redan här! Fick nöjet att åka med CK Älta (tror jag det var) i lite belgisk kedja innan jag svängde av vid depån och kom dit samtidigt som resten av vårt team.
Tid: 2:19:16
Sträcka: 77,5km
Hastighet: 33,4km/h
Puls: 135
Gyllene Uttern - Fagerhult:
Efter dryga fem minuter paus där jag fick hjälp med att dra åt klossarna på skorna (de började knarra), käkade lite bulle, banan och saltgurka samt drack dagens första blåbärssoppa var det dags att börja rulla igen.
Nu var det bättre ordning på torpet och backarna innan Jönköping gick i ett jehu. Passagen genom stan var ingen höjdare dock, dåligt markerade rondeller (vem var det som small i skylten?) och lättare förvirring i klungan. Backen och rondellen i Bankeryd gick utan missöden. Från Jönköping fick vi njuta av medvinden och det var nu det började rulla på riktigt fint, hastigheten låg många gånger i 40 på platten och snitthastigheten tickade uppåt på klockan.
Tid: 1:44:17
Sträcka: 56,6km
Hastighet: 32,5km/h
Puls: 136
Fagerhult - Boviken:
Det var nu det började bli spännande, jag tog över jobbet som grindvakt och arbetet med att säga till folk vad som gäller samt skrika lite mer åt folk... några få SportGPSare lade sig bakom och bildade början på vår fina svans. Medvinden fortsatte gynna oss och farten var lika hög som stämningen var god! Efter ett tag lämnade jag över grindvaktsjobbet till Mr Orange och började rotera i klungan igen, rätt så skönt eftersom det blir jäkligt ryckigt att vara grindvakt bakom en tvåledskörning, det var många luckor som fick täppas och det gjorde jag så långsamt jag kunde för att inte haka av de som låg på min rulle.
I backen upp mot Tiveden körde vi så jäkla långsamt att jag passade på med en snabb pinkepaus igen det var ingan problem att köra förbi vår svans på uppskattningsvis 200 cyklister och jag var snart ikapp igen. Hann i princip bara säga "Hej, nu är jag tillbaks igen" innan det började rassla och smattra som fan i bakhjulet.
Jag fick snabbt kontrollera mötande fil och slängde mig sen över i vänster vägren för att kontrollera vad som hänt. Det var en eker som hade gått av och resterna av den höll på att göra mos av min fina cykel, som tur var gick det lätt att med ett handgrepp bara plocka bort ekerstumparna och hoppa på cykeln igen. Nu var det nedförsbacke och inte lika roligt att cykla förbi hela svansen.... jag kämpade på som fan och fick upp pulsen i dagens högsta notering 169. Besvikelsen i gruppen var total när jag kom ifatt, de trodde att de skulle slippa mitt göteborgska vrålande under resten av turen men tji fick dom!
I Boviken-depån hoppade jag av cykeln och märkte att bakhjulet knappt rullade, bromsen låg på rejält och jag fick släppa på den så mkt som möjligt men det låg ändå emot. Nåja, jag hann få i mig en bulle och lite blåbärssoppa igen innan det var dags att rulla.
Tid: 2:35:37 (ungefär missade att stoppa tiden i depån)
Sträcka: 91:4km
Hastighet: 35km/h.
Puls: 130ish
Boviken - Motala:
Det var ett glatt gäng som rullade ut från sista depåstoppet, bara 7 mil kvar och många satt nog med diverse huvudräkning... det var nu man började inse att SUB9 var en reell möjlighet. Det var lite diskussioner i gruppen, några ville dra på medan andra var nöjda med det tempo som hölls. Fram till Hammarsundet gick det på bra, när vi sen vände söderut var jag orolig för motvind men den hade tydligen mojnat rejält. Småvägarna mot kring Medevi gick bättre än förväntat, inte så farligt mycket trafik även om vi råkade få med en rabiat danska i klungan.
Tempot stegrades ju närmre vi kom målet och nu var det all-in för vissa. Gjorde ett tappert försök att köra snygg tvåledskörning in i mål men det är svårt att hålla emot när andra spurtar som blådårar.
Tid: 1:59:02
Sträcka: 68,7km
Hastighet: 34,6km/h
Puls: 129
Summering:
Att överträffa sig själv är kul, att göra det i grupp är tamejfan underbart!
Jag är ruggigt nöjd med turen runt pölen och hade jäkligt skoj på vägen, har lätt ont i halsen idag efter allt skrikande men det får det vara värt... Att jag kunde fortsätta och hinna ifatt klungan efter ett ekerbrott tackar jag min lyckliga stjärna för, hade varit fruktansvärt surt att bryta när det gick så bra.
Tack Peter (Puzzled) för klädspons och utmärkt grindvakts jobb, tack alla andra för den goda stämningen och det fina dragjobbet!
Vad blir målet nästa år?