[VR 2010] sub10 kl 04:32 Team Sportgps.se

Globalistic skrev:
-------------------------------------------------------
> Vem var det som stod på kullen efter starten å
> fotade med Sport-GPS väst?

Det var matasp som stod på kullen. Förkyld vad jag förstår.
Mats; synd att du inte kunde vara med. Efter att vi kört tillsammans på Hjälmaren runt är jag helt övertygad om att du hade varit med oss in i mål och säkert bidraget till att sänka tiden några minuter. Shit happens och det är inte lätt att styra när man skall bli sjuk :-( Hoppas du kan haka på framtida rundor. /D

Mr Orange skrev:
> Jag tillhörde väl dom som pushade på tempot
> ibland, men jag trodde faktiskt att vi körde för
> långsamt de första 10 milen. Mitt mål fram till
>
> VR2010 kommer jag annars komma ihåg som en av dom
> roligaste grejer jag gjort, och Team SportGPS det
> trevligaste gäng cyklister jag träffat. Jag var
> TOK-TAGGAD innan, under och efter loppet. Det var
> skitkul att föra och jag verkligen led när man
> var tvungen att ligga på rulle. Jag var så hög
> på endorfin att jag glömde bort att dricka, 7 dl
> på 30 mil var allt jag fick i mig.

Ha-ha :-) Du var sjukt starkt Mr Orange. Jag kommer speciellt ihåg när vi var strax efter depån i Gränna och du dunkade på som attan fram i täten när jag låg i vänsterledet. LUCKA hördes från kön så vi sänkte, men sen började du mata på igen varpå jag utbrister "men, det går ju i 42 blås här i slakmotan" och du svarar "oj, gör det?". Fattar inte hur du tog dig runt på 7 dl! Drack du inget i depån?

Det känns bra gött me ÅTTA 54. Jag är lätt med på 8:30 satsning nästa år.

//Anders

Edit: Ändrade rubriken

Senast redigerad av en moderator:
Nu när det visar sig att vi "bara" hängde av 6 pers så känns det lite bättre, men Johan_, Linus och Jagr med flera: hoppas det är ok. Ni gjorde ju bra lopp i alla fall.

Plockade med lite vemod teamkläderna ur tvättmaskinen för en stund sedan. Men jag går fortfarande runt och är jävligt nöjd med mig själv.

//Erik

Erol skrev:
> Nu när det visar sig att vi "bara" hängde av 6
> pers så känns det lite bättre, men Johan_,
> Linus och Jagr med flera: hoppas det är ok. Ni
> gjorde ju bra lopp i alla fall.
>
> //Erik

Frågan för mig var väl egentligen hur länge jag skulle orka hänga med (som jag sa på mötet dagen innan)... Nöjd med prestationen men aningens besviken känner jag mig ändå... Men det har hänt värre saker i universum.

Nu sitter jag och funderar på klassikern med början på Lidingöloppet i höst. (hinner tyvärr inte med någon träning inför simningen annars hade jag nog börjat direkt)

/Johan

Rog skrev:
> Det var underbart att se din energi genom hela
> loppet, bra tryck i dina förningar, kändes när
> jag låg jämsides. Det var mycket kraft kvar i
> dom benen när vi kom till Motala. Bådar gott fö
> rframtida rundor.
> /Roger
>
Tack Roger för dom orden, dom värmde. Förningarna med dig (ackompanjerat till poxemans härliga vrål) var en av höjdpunkterna under VR för mig. När vi låg där framme kändes det som jag kunde dra hur mycket och långt som helst - var också grymt imponerad över vilken järnkoll på tider och fart du hade hela loppet. Utan dig hade det inte blivit några 8.54.

andankan skrev:
>
> Ha-ha :-) Du var sjukt starkt Mr Orange. Jag
> kommer speciellt ihåg när vi var strax efter
> depån i Gränna och du dunkade på som attan fram
> i täten när jag låg i vänsterledet. LUCKA
> hördes från kön så vi sänkte, men sen
> började du mata på igen varpå jag utbrister
> "men, det går ju i 42 blås här i slakmotan" och
> du svarar "oj, gör det?". Fattar inte hur du tog
> dig runt på 7 dl! Drack du inget i depån?
>
Jag tänkte att "den här killen ser inte det minsta ansträngd ut, jag drar nog för långsamt." - hade usel koll på hastighet, ska köpa en fungerande cykeldator till nästa år.

Min slutsats från 2010 är att jag var nog en ganska dålig teamcyklist den här vändan, till 2011 ska jag käka lite valium innan start så jag inte pajjar klungan. ...och drack faktiskt en halv mugg kaffe också det sista stoppet, så jag ljög lite.

Nä, måste sluta spamma den här tråden nu, tack alla för jag fick förmånen att få cykla med er.
CU in Motala nästa år!

Boråsarn skrev:
> puzzled skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > En liten summering, tack resultatjakt.
> >
> > Hoppas jag inte missat någon. Totalt var vi
> > alltså 17 st som höll ihop hela vägen,
> > ytterligare 2 som kom in under 10 timmar. Total
> 23
> > st som var med oss från start från forumet.
> >
> > alda 08:54
> > andankan 08:54
> > CanyonFredrik 08:54
> > erol  08:54
> > fredrik-tri -
> > gnistra 08:56
> > Hoffen -
> > jagr 10:12
> > jbrandett 08:54
> > JoakimB 09:58
> > Johan_ 10:11
> > LindaE -
> > Linuss 12:00
> > Lizard -
> > matasp -
> > Mr Orange 08:54
> > ola145 -
> > orangeviking 08:55
> > P.Hagström 10:07
> > patrika 08:54
> > pege72 -
> > poxaman 08:54
> > puzzled 08:54
> > Rodent 08:54
> > Rog 08:54
> > rularn 08:54
> > sebagge 08:54
> > staffanb 08:54
> > StaVir 09:24
> > Uppenbarligen var man inte intresserad av
> > det 08:54
> > pelleanka -
>
>
> Pelleankas tröja kom in på 09:54 påträdd på
> Boråsarns sargade kropp.
> Har en tid på vårdcentralen för byte av bandage
> och allmän översyn.

fredrik-tri hade inte någon möjlighet att cykla VR så jag köpte hans plats och fick med kläderna.
Jag körde på en Merida Scultura Evo Team med Revolver Racing hjul och kom in på 8:54 med startnummer 16348.

K.Örebro skrev:
>
> fredrik-tri hade inte någon möjlighet att cykla
> VR så jag köpte hans plats och fick med
> kläderna.
> Jag körde på en Merida Scultura Evo Team med
> Revolver Racing hjul och kom in på 8:54 med
> startnummer 16348.

Såg ut att vara en fin cykel och fina hjul.

Vem ska vi utse som vinnare av den Bredaste Göteborgskan? Det blev ju ett å annat, Gööööa Gubbar, Hjöööger, Gleenn, GöttleBorrrg, Ah män trrrampa da Göbbar!!

Hej alla

Bra kört av alla i sportgps gruppen, jag var tvungen att gå ur kedjan vid Fagerhult för jag kände mig rätt svag då. Kämpade på bak i svansen och lyckades till slut komma in på 8:54 :-)
Lite förvånad var jag, hade inte haft koll på klockan innan utan visste bara att det skulle bli en bra tid. Kanske runt 9:15 typ. Nya tag nästa år, känns som att sub 9 skulle funka då.

Jag körde en vit Scott CR1 pro, hade randig orange tröja och blå väst.

Tack alla för denna underbara resa i gott sällskap :-)

Hälsningar
Richard Persson

perssric skrev:
> Hej alla
>
> Bra kört av alla i sportgps gruppen, jag var
> tvungen att gå ur kedjan vid Fagerhult för jag
> kände mig rätt svag då. Kämpade på bak i
> svansen och lyckades till slut komma in på 8:54
> :-)
> Lite förvånad var jag, hade inte haft koll på
> klockan innan utan visste bara att det skulle bli
> en bra tid. Kanske runt 9:15 typ. Nya tag nästa
> år, känns som att sub 9 skulle funka då.
>
> Jag körde en vit Scott CR1 pro, hade randig
> orange tröja och blå väst.
>
> Tack alla för denna underbara resa i gott
> sällskap :-)
>
> Hälsningar
> Richard Persson

Vad hände med dina polare - han med Cofidis-brallorna och han som startade lite tidigare än oss? Cofidis-killen hängde väl med en bra bit men kan inte komma ihåg att han var med på slutet.

Cofidis hoppade av i Fagerhult, han hade tappat mot gruppen lite tidigare. Hann prata med honom strax innan vi lämnade Fagerhult, han tyckte tempot var för högt och orkade inte följa. Han gjorde dock en bra tid och kom in på 9:33. Han som startade lite tidigare blev tyvärr utkastad av grindvakten som inte kände till att han skulle köra med oss.
Det blev ändå en huvsat bra tid även för honom på 10:22. Han skulle nog ändå släppt lite senare, hade bara c:a 75 mil i bena.

//Richard

perssric skrev:
> Cofidis hoppade av i Fagerhult, han hade tappat
> mot gruppen lite tidigare. Hann prata med honom
> strax innan vi lämnade Fagerhult, han tyckte
> tempot var för högt och orkade inte följa. Han
> gjorde dock en bra tid och kom in på 9:33. Han
> som startade lite tidigare blev tyvärr utkastad
> av grindvakten som inte kände till att han skulle
> köra med oss.
> Det blev ändå en huvsat bra tid även för honom
> på 10:22. Han skulle nog ändå släppt lite
> senare, hade bara c:a 75 mil i bena.
>
> //Richard

Viktigt att vara kompis med grindvakten... skämt åsido, har inget minne av att jag stoppat någon från sportgps att komma in, eller hur gick det till ?? Måste varit Poxeman !!

puzzled skrev:
> perssric skrev:
> -----
> > Cofidis hoppade av i Fagerhult, han hade tappat
> > mot gruppen lite tidigare. Hann prata med honom
> > strax innan vi lämnade Fagerhult, han tyckte
> > tempot var för högt och orkade inte följa.
> Han
> > gjorde dock en bra tid och kom in på 9:33. Han
> > som startade lite tidigare blev tyvärr
> utkastad
> > av grindvakten som inte kände till att han
> skulle
> > köra med oss.
> > Det blev ändå en huvsat bra tid även för
> honom
> > på 10:22. Han skulle nog ändå släppt lite
> > senare, hade bara c:a 75 mil i bena.
> >
> > //Richard
>
> Viktigt att vara kompis med grindvakten... skämt
> åsido, har inget minne av att jag stoppat någon
> från sportgps att komma in, eller hur gick det
> till ?? Måste varit Poxeman !!

Haha, mycket möjligt! Jag vart ganska rabiat en kort stund där... nejdå, hade någon sagt att de var tänkta att köra med oss så hade jag såklart släppt in dom också.

Fan, jag hade t.o.m en kille som gled upp bredvid mig och sa "Jag har åkt bakom tre grindvakter idag, du är den bästa!" Det värmde verkligen för jag kände mig rätt elak och bråkig emellanåt.

puzzled skrev:
>
> Viktigt att vara kompis med grindvakten... skämt
> åsido, har inget minne av att jag stoppat någon
> från sportgps att komma in, eller hur gick det
> till ?? Måste varit Poxeman !!

Han hade svart dress har jag för mig och inte vår teamdress.

Uppenbarligen var man inte intresserad av det skrev:
> puzzled skrev:
> -----
> >
> > Viktigt att vara kompis med grindvakten...
> skämt
> > åsido, har inget minne av att jag stoppat
> någon
> > från sportgps att komma in, eller hur gick det
> > till ?? Måste varit Poxeman !!
>
>
> Han hade svart dress har jag för mig och inte
> vår teamdress.

F.n jag är alltså inte perfekt ! Sorry, men jag tror ändå det var nån annan ;)

Allvarligt - beklagar detta ! Släppte in folk efter en liten "intervju" och inte någon som nämnt happy eller sportgps ratades, släppte tom in tjej i mörkt hår bara för hon läst om oss...

Stämmer bra, han hade svart dress och inte teamdress. Hade ju varit lättare om han varit med i gruppen från början. Nu fick han starta 4 min före oss och det tog oss 3 mil att komma ikapp Så det är klart inte grindvaktens fel. Jag frågade polarn efteråt varför han inte låg kvar bakom grindvakten tills jag låg sist och kunde prata med grindvakten, vem det nu var. Men han tyckte det var för ryckigt och ligga där.

Ingen skugga över grindvakternas arbete som var genomgående bra :)
Tufft att behöva skrika åt folk att de ska lägga sig bakom.

//Richard

Nu börjar man ju få lite distans till det hela, har lite reflektioner som kanske kan vara till nytta inför nästa år när vi ska cykla ännu snabbare och få med alla hela vägen.

* Det är kul att cykla tillsammans!

* Ska man cykla snabbt så bör det vara Belgisk kedja, dels för att få kortare förningar men också för att grindvakten ska få en mindre ryckig resa. Nu var det fartökningar och lucktäppningar mest hela tiden.

* Fler som delar på ansvaret att vara grindvakt, Puzzled vaktade 75% av varvet och jag fattar inte riktigt hur han orkade. Det är både ryckigt och ensamt att ligga där bak samtidigt som man måste vara uppmärksam och våga säga till när någon gör fel.

* Ännu långsammare igångdrag efter rondeller och korsningar.

* Mer samordning och gemensam träning innan, uppenbarligen hade alla i gänget inte kört tvåled med grindvakt innan (jag hade det inte) och det tog ett tag att komma in i.

* Mer aktivitet i grupptråden, 20% av cyklisterna stod för 80% av inläggen innan loppet.

* Vidarebefordra information i klungan! Alla som inte var hesa på söndagen skrek för lite... lita inte på att någon annan ropar utan ta ditt ansvar!

* Bestäm vilka kommandon som skall användas, många ord låter för lika och bäddar för missuppfattninar: lucka = öka, är alla med? = alla är med! osv.

* Kortare depåstopp, med uppsamling efter stoppet tror jag vi snittade på ca 7min. (Boviken är trångt som fan, går det att ändra strategi?)

* Ordning i leden redan från start, den långsamma rullen bakom motorcykeln bör användas till uppstyrning av gruppen.

* Högre fart i nedförsbackarna, (jag råkade dock trycka på för hårt några gånger och splittra klungan, här krävs mer träning!)

* Vi måste ha fler Göteborgare i klungan, dels för att jag vill träna med jämnstarka cyklister men även för att ha någon mer som kan skrika som en riktig arbetarhjälte...

** Sa jag att det är kul att cykla tillsammans?**

Finns säkert massa fler saker att tänka på, hade varit kul om fler skrev ner sina tankar.

Måste avsluta med att säga att jag är ruggigt imponerad av Mikaelas insats! Du såg jääkligt sliten ut ett tag på västsidan och jag blev glad varje gång jag hörde att du var med i svansen. Att ligga på gränsen så länge är riktigt starkt och jag hoppas att du hänger på och satsar ännu högre nästa år!

Poxeman skrev:
> Nu börjar man ju få lite distans till det hela,
> har lite reflektioner som kanske kan vara till
> nytta inför nästa år när vi ska cykla ännu
> snabbare och få med alla hela vägen.

+ 1 på allt.

Vill lägga till:

- säg till om du är trött. Jag hörde mig för med er allehop ett flertal gånger, och de enda som sa att de var slitna var Mikaela, som ju löste det genom att "vila" i svansen, och Canyon-Fredrik (nu är vi ju kompisar sen gammalt så det kanske är enklare då) som tiggde gel. Vad jag förstår så var det det som räddade honom vid Hammarsundet.

Får man släppa för att man är för trött är det ju en sak, men har man inte meddelat klungan blir det lite mer skyll dig själv. Det kunde ju teoretiskt ha varit nån stark jävel som fått en tillfällig svacka, hållig käft och blivit avhängd för att sedan komma igång igen. Då har vi ju bommat en bra draghäst.

Jag är fortfarande jävligt nöjd med mig själv. Tillsammans med Sömnlös i Rudan och Långa KFUM Multisport är nog det här bland det bästa jag gjort.

//Erik

Poxeman skrev:
------------------------------------------------------
> * Ska man cykla snabbt så bör det vara Belgisk
> kedja, dels för att få kortare förningar men
> också för att grindvakten ska få en mindre
> ryckig resa. Nu var det fartökningar och
> lucktäppningar mest hela tiden.

Kräver dock att alla tränat på detta. Det är lätt att ta ut sig i Belgisk om man inte får till växlingarna. Jag tror jag lyckades köra slut på Jagr på den gemensamma träningen från Södertälje eftersom det blev för stor lucka mellan oss i varje växling. Fördelen är å andra sidan kortare förningar och att man kan utnyttja draget som uppstår när framförvarande byter led.

> * Vidarebefordra information i klungan! Alla som
> inte var hesa på söndagen skrek för lite...
> lita inte på att någon annan ropar utan ta ditt
> ansvar!

När vi är så många är nog en visselpipa inte fel...

> * Ordning i leden redan från start, den
> långsamma rullen bakom motorcykeln bör användas
> till uppstyrning av gruppen.

Plus att i början krävs det nog att man utser en person som får sköta ledarskapet och styra rätt hårt så att man får igång flytet. Demokrati i de sammanhangen skapar bara osäkerhet ;-)

I övrigt håller jag med i allt det du och Erol skrev. Det här var verkligen en av de största upplevelserna jag varit med om i min i o f mycket mediokra idrottskarriär.

Jag har dessutom fått det bekräftat av en kille jag kört lite med att vår svans säkert var 200 pers. Hans lilla gäng låg efter oss några mil innan Boviken. Han tackar för dragjobbet.

Senast redigerad av en moderator:
Resan upp till Umeå på söndag var en av de bästa körningarna från mellansverige jag varit med om. Samåkte med svågern som körde med Antilgänget på 8h22m och analyserade loppet ett flertal gånger. Personligen kom jag fram till att den känsla när vi kom i mål var bland de bästa jag känt efter alla tokigheter som man utsatt sig senast åren (ett otal Vasalopp, Lidingölopp, Multisporttävlingar,.....) Det måste vara att detta gjordes av ett lag och inte bara av en själv.
Hade aldrig trott att detta skulle kunna vara möjligt efter att jag gjorde mitt 1:a pass någonsin på racercykel på min nyinköpta Merida i september ifjol. Blev ännu mer tveksam och stressad när vintern hängde i så jag inte kunde köra mitt 1:a pass förrän 2 maj. Då satt man framför forumet och såg hur många av er redan fått ihop mer mil än jag fick ihop till VR.

Redan nyårsafton 2004/2005 satt jag och Erol (Erik) Andankan (Anders) och hade en vild diskussion huruvida det skulle vara möjligt att köra VR under 10h. Själv hade jag som en genomsur nybörjare på min MTB plaskat runt på närmare 13h och såg det som en omöjlighet att klara 10h.

Tack Erik för att du fortsatt gnälla under alla år! Nu ska jag sätta igång träningen för Sub5 på Vasaloppet. Är det någon som ska med? Med ett större gäng skulle vi kanske köra en Belgisk:-)

Tack alla än en gång för en superdag.

/Fredrik

CanyonFredrik skrev:

> Tack Erik för att du fortsatt gnälla under alla
> år! Nu ska jag sätta igång träningen för Sub5
> på Vasaloppet. Är det någon som ska med? Med
> ett större gäng skulle vi kanske köra en
> Belgisk:-)
>
> Tack alla än en gång för en superdag.
>
> /Fredrik

Kanske blir klassikern för mig nästa år. Men det blir ingen sub5 på vasaloppet kanske en sub9. Belgiskt vore najs på skidor :-)

/Johan

> Poxeman skrev:
> ----
> > * Ska man cykla snabbt så bör det vara
> Belgisk
> > kedja, dels för att få kortare förningar men
> > också för att grindvakten ska få en mindre
> > ryckig resa. Nu var det fartökningar och
> > lucktäppningar mest hela tiden.
>
> Kräver dock att alla tränat på detta. Det är
> lätt att ta ut sig i Belgisk om man inte får
> till växlingarna. Jag tror jag lyckades köra
> slut på Jagr på den gemensamma träningen från
> Södertälje eftersom det blev för stor lucka
> mellan oss i varje växling. Fördelen är å
> andra sidan kortare förningar och att man kan
> utnyttja draget som uppstår när framförvarande
> byter led.

>
> > * Vidarebefordra information i klungan! Alla
> som
> > inte var hesa på söndagen skrek för lite...
> > lita inte på att någon annan ropar utan ta
> ditt
> > ansvar!
>
> När vi är så många är nog en visselpipa inte
> fel...
>
> > * Ordning i leden redan från start, den
> > långsamma rullen bakom motorcykeln bör
> användas
> > till uppstyrning av gruppen.
>
> Plus att i början krävs det nog att man utser en
> person som får sköta ledarskapet och styra rätt
> hårt så att man får igång flytet. Demokrati i
> de sammanhangen skapar bara osäkerhet ;-)
>
> I övrigt håller jag med i allt det du och Erol
> skrev. Det här var verkligen en av de största
> upplevelserna jag varit med om i min i o f mycket
> mediokra idrottskarriär.
>
> Jag har dessutom fått det bekräftat av en kille
> jag kört lite med att vår svans säkert var 200
> pers. Hans lilla gäng låg efter oss några mil
> innan Boviken. Han tackar för dragjobbet.

Återigen: har nämnd det innan loppet har försökt under loppet och fortsätter efter loppet, det finns bara ett sätt att köra fort och det är belgisk !
Inte bara för att de har varit min granne...;-)
Grindvakt i belgisk är en "tjusning", det blev tyvärr inte så. Många spurtade fram...när dom väl hade dragit alldeles för länge bromsade dom in i höger led...brrr jag har faktiskt blivit riktigt förbannad några gånger. Sen fanns det några i högerled som aldrig gav upp...därför kanske vänster led blev tvungen att accelerera och sen peka för att gå framför....man ska inte behöva peka, man vet hur lång cykeln är och det ska cirkulera mjuk och fint. Sen kan man faktiskt ligga kvar framför grindvakten för att "vila" och personen framför cirkulera vidare, är man inte van skrikar man bara "in" orkar inte han/hon gör den personen samma sak tills klungan ser ut som en "spermia" och ja då går det tydligen för fort och då är det dags att sänka farten. Kör man som ovan har man alltid en rulle ! Har körd en del lag tempo och då kan man faktiskt ligga på rull när det går i 50+
tar man däremot en förning är det game over direkt...
Sen blev det inte lätt förstås med alla idioter som hoppade in och ut, hade dom varit smarta hade man körd belgisk efter vår grindvakt....
Trots allt helt otroligt att vi klarade den här tiden på det sättet vi körde, här finns väldigt mycket tid att vinna så träna på !
Oh ja steg 2 är att gå över i ett led för att passera andra -> ockå mycket enklare pga dragkedja effekten man ligger redan rätt om man säger så.
Sist men inte att förakta....nackdelen är att man inte hinner prata så mycket, icke socialt alltså...
Okidoki, nog om belgisk, nu ska den här holländaren lägga sig...

>
> Kräver dock att alla tränat på detta. Det är
> lätt att ta ut sig i Belgisk om man inte får
> till växlingarna. Jag tror jag lyckades köra
> slut på Jagr på den gemensamma träningen från
> Södertälje eftersom det blev för stor lucka
> mellan oss i varje växling. Fördelen är å
> andra sidan kortare förningar och att man kan
> utnyttja draget som uppstår när framförvarande
> byter led.
>

+1 på den. Det är svårt att se när man kört förbi högerledet tillräckligt mycket för att byta fil. Det underlättade när den i högerledet ropade någon sorts bekräftelse på att nu kan du byta led. Ibland cyklade man lite för långt förbi innan man bytte led och det blev en lucka mellan ettan och tvåan i högerledet, vilket ju är onödigt.

För övrigt tycker jag att "håll höger" låter onödigt otrevligt, det var nog därför jag aldrig ropade det. Jag skulle hellre varna för att vi kommer att starta en omkörning genom att ropa "kommer vänster" eller "omkörning" eller något sådant.

Sedan vill jag återigen tacka våra grindvakter. Ni gjorde ett otroligt jobb!

Om man förutsätter att alla omkörningar sker på rätt sida: (Vi har ju ändå kommit till år 2010...)

Ordet omkörning kan knappast förväxlas med "sväng till höger" el.dyl.
"Omkörning!" kan ropas av folk i båda klungorna. Med betydelserna "Vi håller på att köra om er" resp. "Det kommer ett gäng bakom som vill köra om oss"
Ordet omkörning innehåller heller inga underförstådda pekpinnar och upplevs därför som trevligare.

"* Vi måste ha fler Göteborgare i klungan, dels för att jag vill träna med jämnstarka cyklister men även för att ha någon mer som kan skrika som en riktig arbetarhjälte... "

E du go eller ;)

För alla, joina en klubb, finns inget bättre sätt att lära sig att cykla kedja på alla de olika sätt som finns. Varvade ner igår med 75 km i finvädret, skönt att känna en riktig vind igen och inte de där små vindpustarna ned mot jkp... Sista biten, 4 st som rullade belgiskt niiice, inga frågor om hur / vad etc bara funkar, övning ger färdighet.

Omkörning - Det nya håll höger, funkade fint under Vänern runt....

Hej alla sportGPSare!

Riktigt starkt kört! Inte alla att gå in en timme snabbare och få med sig så många. Vad tror ni om ni och vi i team antil gör en gemensam satsning mot en sub8 nästa år??

Toxy skrev:
> Hej alla sportGPSare!
>
> Riktigt starkt kört! Inte alla att gå in en
> timme snabbare och få med sig så många. Vad
> tror ni om ni och vi i team antil gör en gemensam
> satsning mot en sub8 nästa år??

Va fan, det är väl bara ca 2 minuter snabbare per mil? Sign me up.

Toxy skrev:
> Hej alla sportGPSare!
>
> Riktigt starkt kört! Inte alla att gå in en
> timme snabbare och få med sig så många. Vad
> tror ni om ni och vi i team antil gör en gemensam
> satsning mot en sub8 nästa år??
>
Jajemensan, jag ska ta min sminkade gris runt sjön på Sub8 om det är så det sista jag gör! Im in!

Jag vet inte hur jag ställer mig till en SUB 8 satsning, som jag ser det krävs MYCKET mer samträning för att klara av det. Det drällde ju inte direkt av göteborgare i vårt gäng och jag vet inte hur det såg ut i Team Antil. (Dock kör ju Paprikan mfl sub 8 och deras gäng tränar ju kontinuerligt).

Tror det är bättre att kolla det gemensamma intresset över hela Happy och sen sätta ihop ett antal grupper (så som gjordes i år) det verkar vara många som vill köra sub8 och då kan vi ju styra upp det på något bra sätt!

Ang. kläder så bör ALLA i gruppen eftersträva att ha gemensam klädsel, blandar vi SportGPS och Team Antil så försvinner enhetligheten och det blir rejält mkt svårare för grindvakterna.

Poxeman skrev:
> Jag vet inte hur jag ställer mig till en SUB 8
> satsning, som jag ser det krävs MYCKET mer
> samträning för att klara av det. Det drällde ju
> inte direkt av göteborgare i vårt gäng och jag
> vet inte hur det såg ut i Team Antil. (Dock kör
> ju Paprikan mfl sub 8 och deras gäng tränar ju
> kontinuerligt).
>
> Tror det är bättre att kolla det gemensamma
> intresset över hela Happy och sen sätta ihop ett
> antal grupper (så som gjordes i år) det verkar
> vara många som vill köra sub8 och då kan vi ju
> styra upp det på något bra sätt!
>
> Ang. kläder så bör ALLA i gruppen eftersträva
> att ha gemensam klädsel, blandar vi SportGPS och
> Team Antil så försvinner enhetligheten och det
> blir rejält mkt svårare för grindvakterna.

Du är välkommen att flytta upp till Stockholm ;-)

Du är ju superstark så med din kapacitet är inte sub8 några problem. Rikta upp bakhjulet bara så är du där!

Klart att alla ska ha likadana kläder! Verkar finnas intresse från båda "lagen" så vi går nog störst chans om vi slår ihop oss. Sen är de ju en nackdel om vi inte har möjlighet att tsama tillsammans. MEn jag är övertygad att vi klarar de ändå! Något gemensamt lopp innan och varför inte träningsläger? Har vi bara den rätta viljan så kommer vi lyckas!

Poxeman skrev:
> Jag vet inte hur jag ställer mig till en SUB 8
> satsning, som jag ser det krävs MYCKET mer
> samträning för att klara av det. Det drällde ju
> inte direkt av göteborgare i vårt gäng och jag
> vet inte hur det såg ut i Team Antil. (Dock kör
> ju Paprikan mfl sub 8 och deras gäng tränar ju
> kontinuerligt).
>
> Tror det är bättre att kolla det gemensamma
> intresset över hela Happy och sen sätta ihop ett
> antal grupper (så som gjordes i år) det verkar
> vara många som vill köra sub8 och då kan vi ju
> styra upp det på något bra sätt!
>

Poxeman skrev:
>

Det får väl bli nya fina gemensamma kläder till nästa VR. Sponsorjakten får börja...

Jag började min VR-träning exakt 10 veckor innan det var dags, blev totalt 160 mil och det gick ju fint för sub9. Skall man satsa för sub8 nästa år har man ju faktiskt fr.o.m nu ett år på sig! Men för att jag skall ställa upp på detta tänker jag inte starta som vi gjorde i år som ledde till 6500 omkörningar. Då blir det förmiddagsstart eller start vid 19-20 på kvällen.

rularn skrev:
> Jag började min VR-träning exakt 10 veckor innan
> det var dags, blev totalt 160 mil och det gick ju
> fint för sub9. Skall man satsa för sub8 nästa
> år har man ju faktiskt fr.o.m nu ett år på sig!
> Men för att jag skall ställa upp på detta
> tänker jag inte starta som vi gjorde i år som
> ledde till 6500 omkörningar. Då blir det
> förmiddagsstart eller start vid 19-20 på
> kvällen.

Det hade ju varit intressant att starta riktigt tidigt och satsa på att vara först in i mål, men jag kör hellre en morgon/förmiddagstid och kör hela vägen i dagsljus (och värme).

Planerar man och tränar bra under vintern så skall sub 8 inte vara något problem, det svåra blir att kompromissa med all annan träning som ska in (Vasalopp, marathon, Ironman osv...)

Hej på er.

Angående omkörningar. Min uppfattning, som runt 10 timmars-cyklist (9.55i fjol, 10.07 i år) som kör lite eget race och inte går i samma klunga från start till mål, är att det blivit lite tristare attityd.

Jag har aldrig uppfattat "håll höger" som något otrevligt tidigare, det handlar ju trots allt om allas säkerhet - men i år kom det fler grupper som dundrade upp och vrålade "håll höger" i örat på mig ungefär som att jag och alla andra som för tillfället cyklade långsammare än vad de gjorde bara vara någonting som skulle ur vägen för deras världsrekordförsök. Det är i mina ögon (och öron!) en inställning som inte är förenlig med vad Vätternrundan faktiskt är - ett motionslopp där de flesta cyklar betydligt långsammare än tio timmar. Även jag, som alltså inte dundrade fram i en snabbklunga, körde ju om många fler än vad jag blev omkörd av. Om jag också, och alla andra som någon gång kör om någon, skulle agera på samma sätt skulle det bli ett olidligt j-la skrikande och en ganska otrevlig rundan.

Det är prolematiskt. Någon typ av signalerande är förstås nödvändigt. Men folk som ilsket (jo, faktiskt: ILSKET) vrålar "höll höger" tio gånger har jag ingen som helst lust att lämna utrymme för.

Chitwood:
Jag förstår din irritation, förra året rullade jag runt på dryga 14 timmar och var en av de som blev omkörd mest hela tiden. Man tröttnar helt klart på att höra ropandet hela tiden.
MEN. De gånger jag ropade håll höger i år var det helt klart befogat, dels för att många cyklister låg onödigt långt ut till vänster men också för att uppmärksamma.

Sen tröttade ju även VI på de som inte uppträdde smart, efter att ha passerat 10 cyklister som INTE låg längst till höger så börjar såklart tålamodet tryta och man skickar lite ovett åt någon som kanske inte förtjänade det.

Balansgången är svår!

Poxeman skrev:
> Chitwood:
> Jag förstår din irritation, förra året rullade
> jag runt på dryga 14 timmar och var en av de som
> blev omkörd mest hela tiden. Man tröttnar helt
> klart på att höra ropandet hela tiden.
> MEN. De gånger jag ropade håll höger i år var
> det helt klart befogat, dels för att många
> cyklister låg onödigt långt ut till vänster
> men också för att uppmärksamma.
>
> Sen tröttade ju även VI på de som inte
> uppträdde smart, efter att ha passerat 10
> cyklister som INTE låg längst till höger så
> börjar såklart tålamodet tryta och man skickar
> lite ovett åt någon som kanske inte förtjänade
> det.
>
> Balansgången är svår!

Jag tycker vi dessutom oftast tackde när vi gled förbi. När jag låg i höger ledet brukade jag också meddela att vi var en stor klunga på väg. I några enstaka fall var det otrevliga skrik från oss men det var det in mina ögon när de utan att se sig för gick ut vänster mitt i klungan när vi inte hade möjlighet att flytta på oss.

Vill rikta ett stort förlåt till de som känner att de fått ovett från vår klunga. Detta eftersom jag själv stod för en del hojtande men i mitt fall handlade det inte alls om att få folk att flytta på sig för att vi skulle ha större rätt till vägen utan om att folk skulle ha möjlighet att hinna gå till höger samt att de som låg i vårt vänsterled skulle slippa gå ut i mötande fil. Ett så säkert åkande för alla parter som möjligt helt enkelt.

Chitwood skrev:
> Hej på er.
>
> Angående omkörningar. Min uppfattning, som runt
> 10 timmars-cyklist (9.55i fjol, 10.07 i år) som
> kör lite eget race och inte går i samma klunga
> från start till mål, är att det blivit lite
> tristare attityd.
>
> Jag har aldrig uppfattat "håll höger" som något
> otrevligt tidigare, det handlar ju trots allt om
> allas säkerhet - men i år kom det fler grupper
> som dundrade upp och vrålade "håll höger" i
> örat på mig ungefär som att jag och alla andra
> som för tillfället cyklade långsammare än vad
> de gjorde bara vara någonting som skulle ur
> vägen för deras världsrekordförsök. Det är i
> mina ögon (och öron!) en inställning som inte
> är förenlig med vad Vätternrundan faktiskt är
> - ett motionslopp där de flesta cyklar betydligt
> långsammare än tio timmar. Även jag, som
> alltså inte dundrade fram i en snabbklunga,
> körde ju om många fler än vad jag blev omkörd
> av. Om jag också, och alla andra som någon gång
> kör om någon, skulle agera på samma sätt
> skulle det bli ett olidligt j-la skrikande och en
> ganska otrevlig rundan.
>
> Det är prolematiskt. Någon typ av signalerande
> är förstås nödvändigt. Men folk som ilsket
> (jo, faktiskt: ILSKET) vrålar "höll höger" tio
> gånger har jag ingen som helst lust att lämna
> utrymme för.

Kan hålla med dig, trots att jag låg i en "snabb" klunga tyckte jag det blev irriterande.
Det kändes tyvärr nästan att många tyckte det var fräckt att skrika och många gånger var det faktiskt inte helt befogad. Hade man lagt energin på klungkörning i stället hade man kunnat passera en hel del mycket smidigare och utan skrik...Det var min upplevelse i alla fall.
Jag kommer för att slippa detta försöka att starta med morgon klungan i stället.
// Orange-Viking

Jag håller helt klart med att 'Håll höger' låter ilsket. Nästa år ska vi lobba för att använda tex 'omkörning' eller 'vi kommer vänster' vilket låter mycket trevligare. Ändå fick nog de flesta höra iaf ett 'tack' undertiden omkörningen skedde, när jag själv missade att tacka iaf en gång var det ofta någonannan som sa det.

Det är svårt med skrikandet. Jag upplevde det sällan som elakt menat, men omkörningarna skapade en del olustiga situationer för oss som hamnade i kläm. Ponera följande scenario:

En klunga på 10 personer som håller sub 11 tempo kommer ikapp långsammare cyklister och påbörjar en omkörning. Då kommer samtidigt en större sub 9 klunga och ropar "HÅLL HÖGER!!!" varpå den mindre klungan pressas ut mot vägkanten och tvingas bromsa hårt för att inte köra in i framförvarande cyklister. Denna inbromsning ökar definitivt risken för vurpor i den långsammare av klungorna.

Jag upplevde flera gånger att jag åkte i klungor som i sin tur blev omkörda av snabbare ekipage. I det här fallet skulle det hjälpa om den stora klungan höll bättre avstånd till gruppen de kör om så att alla får plats. Att behöva bromsa i en klunga är inte särskilt roligt. Jag fick själv smaka på ett bockstyre i mitt bakhjul på natten p.g.a. en hastig inbromsning framför mig.

Sen var det ibland jäkligt frustrerande att behöva ligga och vänta på att, vad jag då upplevde, oändligt långa klungor ska köra om en medan jag själv satt fast bakom långsamma cyklister.

De flesta klungorna skötte ju sig ypperligt, men det fanns en del riktigt dåliga exempel på omkörningar. Ett fall jag kommer ihåg speciellt är när vår klunga blir omkörd av 3-4 bilar varpå en snabbklunga får för sig att köra om de omkörande bilarna på ett vägparti med väldigt dålig sikt. I möte kommer såklart en bil som får tvärnita för att inte köra på klungan. Såg inte särskilt bra ut från sidan :/

Börjar nästan tycka att VR kunde köras på två dagar. En dag för de som inte kör i klungor och en dag för alla som kör under 12h i klungor.

Edvard

edvardwendelin skrev:
> Börjar nästan tycka att VR kunde köras på två
> dagar. En dag för de som inte kör i klungor och
> en dag för alla som kör under 12h i klungor.
>

Columbi ägg! Här är lösningen på hela problemet.

En dag för motionscyklister som tycker det är trevligt med andra amatörer och spontant uppkomna klungor. - Lite som ett motionslopp ungefär...

...Och så 364 dagar åt stängda klungor (med ordentligt många grindvakter och patetiska visselpipor) som består av rabiata tävlingcyklist-wannabees med uppdrag att slå fjolårets personbästa. Helst också med egna servicebilar för att inte bli hindrade i rekordslakten.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp