VR 2011 - 8:58. Start 09:46 - det gick ju bra det här.

• Trådstartare Trådstartare Anders H
  • Start datum Start datum
Någon som hänger med på en tur i Stockholmsområdet nu på lördag? Jag bor i Farsta så Södertörn passar mig bäst men det finns pendeltåg så jag kan ta mig norrut.

Jag jobbade dubbla pass i måndags så idag tog jag kompensationsledigt. Det blev en cykeltur nu på eftermiddagen men oj vad kallt det var. Hemma är det flera plusgrader men ute på vägarna var det minusgrader och kylande vind. Gissa om jag var glad för vindjackan jag har släpat omkring i midjeväska hela vintern.

KjellF

Jag drar till Alcudia på Mallis på söndag för förhoppningsvis många sköna cykelmil i något mer mänsklig temperatur än här. Lycka till så ses vi sen.

Hej.

Jag undrar lite över träningsmängden.

Hur många mil bör man ha gjort innan?
Vid solokörning vad "bör" man ha för meddeltod på 5 mil 10 mil för att få en bra runda under 8:58...

Mvh // Mathias

KjellF skrev:
-------------------------------------------------------
> Någon som hänger med på en tur i
> Stockholmsområdet nu på lördag?

Kjell, jag skulle såå gärna hänga på, men min helg har fyllts på med annat. Jag kommer att försöka köra ett morgonpass på lördag, alltså 06.00-9.00 eller så.

Selast skrev:
> Jag drar till Alcudia på Mallis på söndag

Mmm. Lycka till! Vi vill se bilder!!!
Hoppas ryggen är läkt och håller.

mathiasosth skrev:
> Jag undrar lite över träningsmängden.

Jag satsar på att skrapa ihop 250-300 mil innan rundan. 100 sladdriga vinterpendlarmil och resten med lite högre kvalitet.

Jag läste någon som skrev att man ska kunna hålla sitt önskade vätternsnitt i en timme solo, kan det stämma?

peranders skrev:

> Selast skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag drar till Alcudia på Mallis på söndag
>
> Mmm. Lycka till! Vi vill se bilder!!!
> Hoppas ryggen är läkt och håller.

Tack! Bilder kommer var så säker. Ryggen är 85-90% tillbaks i matchen så jag har gott hopp om att kunna vara 100 tills första rundan på Mallis på måndag.

mathiasosth skrev:
> Hej.
>
>
> Hur många mil bör man ha gjort innan?
> Vid solokörning vad "bör" man ha för meddeltod
> på 5 mil 10 mil för att få en bra runda under
> 8:58...
>
> Mvh // Mathias

Det där är omöjligt att säga. Det spelar ingen roll om du är världsbäst på fem mil om du får hammarn efter tio. Se till att ha många mil i benen så orkar du längre. Träna med andra och försök bli så stark så att du kan sitta med en stund i en klunga när det går i 35-40 utan att kräkas efter fem minuter. Och vem har snackat om "under" 8:58? ;)

mathiasosth skrev:
> Hej.
>
>
> Hur många mil bör man ha gjort innan?
> Vid solokörning vad "bör" man ha för meddeltod
> på 5 mil 10 mil för att få en bra runda under
> 8:58...
>
> Mvh // Mathias

Ca. 200 mil tänkte jag hinna med. Då blandar jag långa (3-5 tim) lugna pass med korta (1-2 tim) högintensiva. Tror också att det är minst lika viktigt att man tränar klungkörning. Kan man sitta avslappnad i en klunga som drar med jämn hög fart utan ryck är mycket vunnet. På sommaren kör jag klunga minst en gång i veckan, tycker det är grymt givande.

/LO

Kan bara hålla med om att klungkörningsträning är viktigt, har legat i många klungor med starka personer som antingen rycker när det är deras tur att ta en förning, eller som bara rullar i nerförsbackarna för att sedan ge järnet uppför.
Klungkörning är en konst.

Vi måste, och jag menar MÅSTE, få till någon eller några träningstillfällen i vår. Eftersom vi bor lite spritt kan någon köra en träning i Stockholm och några någon annan stans. Men vi måste snacka ihop oss om en gemensam strategi så att vi inte behöver diskutera under själva loppet, det är ett recept för misslyckande.

Trevlig helg

Selast skrev:
> Vi måste, och jag menar MÅSTE, få till någon
> eller några träningstillfällen i vår. Eftersom
> vi bor lite spritt kan någon köra en träning i
> Stockholm och några någon annan stans. Men vi
> måste snacka ihop oss om en gemensam strategi så
> att vi inte behöver diskutera under själva
> loppet, det är ett recept för misslyckande.
>
> Trevlig helg

Bra idé. Varför inte en tävling? Jag skulle kunna tänka mig att lämna Sundsvall för t.ex. Roslagsvåren. Vore kul att trimma en skapligt stor klunga där.

Här i Stockholmstrakten har vi Roslagsvåren och Gran Fondot som bra träningstillfällen. Vi som finns i närheten kan ju försöka få till det då. Siljan Runt är annars kanon som genrep, tyvärr kommer jag själv inte kunna att vara med då. Är på Gotland. Något väldigt trevligt var jag med om i senaste VR när jag åkte en stund med Lygnerns Venner-klungan (innan kedjan hoppade och jag blev sist i hela loppet). Man slog konsekvent av på takten i motluten, sedan stod man på ordentligt på platten men hela tiden jämnt och fint.

Roslagsvåren är ju bra som sagt var, däremot verkar det osäkert om det blir något Grand Fondo tack vare SCF's störda regler om licenser osv. Jag siktar på att åka Roslagsvåren om det är mänskligt väder. Vi kanske skulle dra igång en anmälningslista och se hur många vi blir från 8:58 gruppen?

En annan viktig grej som AndersH är inne på är att alla verkligen är på det klara med vad vi försöker åstakomma i år, åka VR på 8:58. Inte på 8:38 eller 9:28.... Jag tror därför att det är jätteviktigt att vi har ett körschema etablerat i förväg med planerade depå stop som vi är överens om innan start och sen följer vi det, punkt. Ska vi klara vårt mål med tex 2st 5 min stopp måste vi hålla cirka 34-35 km/h i snitt när vi kör och det är ganska fort i 30 mil. Vi kommer inte att ha tid att sitta och diskutera huruvida vi ska stanna här eller där för att någon måste pinka eller byta kläder osv. Varje extra stop och fördröjning gör att vi måste öka farten ännu mer när vi verkligen kör. Sen får vi också bestämma oss hur vi ska göra om någon punkterar eller vurpar, ska vi lämna dom, ska hela klungan vänta, ska klungan fortsätta i något reducerad fart i någon mil och någon hjälpryttare lämnas kvar med den som punkat för att dessa sedan kör som f..n för att komma ikapp? Osv osv... Jag försöker inte måla fan på väggen eller aspirera på att vara någon "klung-Hitler" men jag vet av erfarenhet att det är svårt att börja diskutera sånt när det händer på själva loppet när folk är mer eller mindre punchiga och inte tänker klart och jag vill verkligen klara av VR Sub 9!

Selast skrev:
> Roslagsvåren är ju bra som sagt var, däremot
> verkar det osäkert om det blir något Grand Fondo
> tack vare SCF's störda regler om licenser osv.
> Jag siktar på att åka Roslagsvåren om det är
> mänskligt väder. Vi kanske skulle dra igång en
> anmälningslista och se hur många vi blir från
> 8:58 gruppen?
>
> En annan viktig grej som AndersH är inne på är
> att alla verkligen är på det klara med vad vi
> försöker åstakomma i år, åka VR på 8:58.
> Inte på 8:38 eller 9:28.... Jag tror därför att
> det är jätteviktigt att vi har ett körschema
> etablerat i förväg med planerade depå stop som
> vi är överens om innan start och sen följer vi
> det, punkt. Ska vi klara vårt mål med tex 2st 5
> min stopp måste vi hålla cirka 34-35 km/h i
> snitt när vi kör och det är ganska fort i 30
> mil. Vi kommer inte att ha tid att sitta och
> diskutera huruvida vi ska stanna här eller där
> för att någon måste pinka eller byta kläder
> osv. Varje extra stop och fördröjning gör att
> vi måste öka farten ännu mer när vi verkligen
> kör. Sen får vi också bestämma oss hur vi ska
> göra om någon punkterar eller vurpar, ska vi
> lämna dom, ska hela klungan vänta, ska klungan
> fortsätta i något reducerad fart i någon mil
> och någon hjälpryttare lämnas kvar med den som
> punkat för att dessa sedan kör som f..n för att
> komma ikapp? Osv osv... Jag försöker inte måla
> fan på väggen eller aspirera på att vara någon
> "klung-Hitler" men jag vet av erfarenhet att det
> är svårt att börja diskutera sånt när det
> händer på själva loppet när folk är mer eller
> mindre punchiga och inte tänker klart och jag
> vill verkligen klara av VR Sub 9!

+1

Håller verkligen med om att stopp och taktik måste vara helt klart innan loppet!

Jag är nog en sån som uppskattar en ”klung-hitler” (själv brukar jag dock mest svära i detta tysta om klungan inte fungerar), särskilt om denne styr upp klungan på ett bra sätt. Som jag ser det hänger sub9 på att klungan fungerar, och de flesta här lär väl ha kört en hel del i grupp. Får ibland för mig att de som kör odisciplinerat kanske är folk som är ”medbjudna” i happyklungor (vägrar tro något ont om happyiter :) Det farligaste är ju nästan de som är starka men som inte är så vana att köra i klunga och kör sönder gruppen uppför.

Antar att vi kör vi belgisk?

Lite basics som jag ser det:
- Jämn fart
- LÅNGSAMT uppför
- Hård körning i utförslut (de som ligger längst fram kan ge järnet, har nog aldrig varit med om att en klunga spricker utför, inte i de backar som finns runt vättern iaf)

Mitt förslag vad gäller punktering/olyckor är
- Punktering – otur, får klara sig själv (det är ganska hög sannolikhet att det kommer hända någon, onödigt att gruppen missar målet pga detta – vilket ju blir en risk iom att vi endast ska gå precis sub9)
- Vurpa – alla stannar och ser till att allt är ok / ser till att personen får hjälp om så behövs

+ jag kan tycka att det är bra att ha en ”grindvakt” som ser till att klungan hålls fri från utsocknes..

Klistrar in lite antika (hela 3 år gamla) inlägg om erfarenheter/taktik i samband med VR subgrupp

Under loppet

Det viktigaste att tänka på är att hålla ihop klungorna så länge det går. För att klara målet måste vi samarbeta, det är teamwork från början som gäller.

Det innebär kortfattat tre saker:

1 - Farten ska hållas jämn. Går det ryckigt så har någon missat poängen med att köra i klunga.
Den som tar över dragjobbet ska absolut inte ÖKA eller för den delen MINSKA farten utan behålla den. Om man inte orkar med att hålla farten så ska man inte ligga och bromsa hela klungan, utan då lägger man sig bak i klungan istället. Om man är pigg så är det bättre att dra en längre stund än att istället försöka ÖKA farten på hela klungan vilket bara leder till dragspelseffekt och irritation om fartändringar hela tiden.

2 - I uppförsbackarna kan man lätt köra sönder en klunga. Försök istället hålla en fart uppför som känns realistisk, inte maxfart upp alltså. Detta gäller speciellt sub9 klungan som inte har nödvändigt behov att köra fort uppför för att klara niotimmarsmålet. När förste man i klungan sedan kommer upp till backkrönet så SKA farten ökas långsamt så att ALLA i klungan är med.

3 - I nerförsbackarna SKA man inte ligga och bromsa i onödan. All rörelseenergi som vi får GRATIS från en nerförsbacke är bonus och ska användas till att ta sig framåt, inte för att värma upp bromsklossarna och fälgarna. Anledningen till att man kan tvingas till att bromsa är helt enkelt att folk har slutat att trampa (tillräckligt fort) längst fram när det går utför. Den som ligger längst fram och drar när det går nerför SKA fortfarande köra järnet när det går nerför, inte VILA. Orkar man inte, så viker man av och näste man tar över dragjobbet nerför.

De här tre enkla sakerna glömmer många väldigt lätt och de orsakar en hel del missförstånd vid klungkörning.

Vad som jag tyckte gick lite mindra bra förra året var:

1) Trots att vi endast skulle köra 30-60 sekunders dragningar så var det en del som låg och tog flera minuter i fronten ner till Jönköping. Gentlemannamässigt, men om man har otur så kan det straffa sig i slutändan - och det förlorar alla på. Jag har kört 10 rundor och vet att ALLA är Stålmannen ner till Jönköping, det är lätt att lura sig själv. En del fortsätter vara stålmän efter också, men relativt många får sent betala för alltför långa tidigare dragningar.

2) När man hade gjort sin dragning så gick man inte ner hela klungan, utan gick in i mitten någonstans => sämre resursutnyttjande. Dock var det ofta av den enkla anledningen att man inte riktigt alltid visste vem som var den sista gubben i ledet, då en del "utbölingar" blandade sig in.

3) Den som ligger längst fram i klungan i en nedförsbacke rullade, eller trampade för sakta. Tyvärr, måste jag säga, men att ligga längst fram i en nedförsbacke kan vara riktigt slitsamt för att dom längst bak ej ska få bromsa bort värdefull fart.

4) Gummisnoddseffekt. Bromsa längst bak - sen behöva rycka igång för att hinna ikapp. Roten till en del småstrul orsakades av att vi var ca. 25 gubbar på en linje. Då är det ofrånkomligt att man får gummisnoddseffekt längst bak oavsett hur disciplinerat alla kör. Men jag har också svårt att se hur vi smidigt kan dela upp oss i två 10-15-mannagrupper också...för mot slutet kanske den ena gruppen endast är 6 man medan den andra är 14 man. Fast det kanske är värt en tanke. Men jag kör hellre, trots nackdelarna, 20+ gubbar i en enda klunga.

Sen är kommunikation otroligt viktigt i ledet. Tydliga handsignaler och tillrop är ett måste.

Den främsta anledningen till att det spricker är att det går för fort uppför. Trots att det egentligen inte finns några backar (enligt en del) så är det ändå i stigningarna som grupperna splittras. Detta leder varje gång till att de som först är på krönet tvingas hålla igen samtidigt som det kan finnas 2-3 grupper bakom som får slita som djur för att täppa igen. För att inte tala om att man får ligga och rulla i nerförsbackar för att samla ihop alla. Många av de som inte hänger med kan många gånger bidra med både stabil och hög fart på platten men blir avhängda eller uttröttade på att bara köra ikapp. Detta förlorar samtliga på.

Under fjolårets runda hände detta ett otal gånger på väg ner mot Jönköping. Mer än en gång hände det att någon som tyckte han hade mer att ge och att det gick för sakta i uppförsbackarna, gick fram och tog över farthållningen vilket direkt skapade luckor. I princip anser jag att man inte skall byta farthållare i uppförsbackar. Tvärtom skall man se sig om och kolla efter att alla verkligen är med så att man kan damma på för fullt direkt man är uppe. Efter J var det hopsamlat igen och sedan så sprack det i två grupper igen.

I utförsbackar är det tvärtom, där bör man byta farthållare så fort som möjligt och trycka på allt vad man har. De bakom hänger ändå med.

Mycket bra synpunkter där!

Vad det gäller belgiskt eller inte beror det väl på hur många vi är, om jag har fattat det hela rätt så är vi 20+ och då lär det ju gå bra att köra belgiskt. Men i så fall menar jag att vi ska komma överens om att rotera åt ett håll innan loppet, tex medurs. Ska man anpassa rotationen efter ev sidvind öppnar man återigen upp för diskussioner och tjafs ute på banan. Vi kommer heller inte att hinna träna ihop oss så pass mycket att byten av rotation kommer att "sitta" i ryggmärgen utan det blir bara en källa till att klungan splittras. Om vi ska köra belgiskt skulle i alla fall jag gärna se att vi har en gemensam träning någon gång innan loppet så att vi är säkra på att alla verklgen har hajat vad det är att köra belgiskt och inte bara tror att dom vet hur man gör. Annars tycker jag att tvåpar brukar funka bra när man är större grupp som inte känner varandra jättebra.

Genom att ha ett körschema som alla är överens om slipper man alla "stålmän" som ska köra skiten ur sig, och de andra, ner till Jönköping.

Grindvakt är en bra idé, frågan är dock hur mycket ströåkare det kommer att vara med tanke på vår starttid, alla som startar på Lördagsmorgonen kör ju i någon form av sub satsning vad jag förstår, säg att någon "subba" tappat sin grupp pga punka eller något liknande och vi kommer ikapp, den personen kan ju helt säkert vara till hjälp för oss om dom får gå med i rotationen. Jag tycker vi ska vara redo att bjuda in "utsocknes" som verkar kunna bidra, om dom inte funkar i vår klunga så droppar vi dom snabbt.

Selast skrev:
> Mycket bra synpunkter där!
>
> Vad det gäller belgiskt eller inte beror det väl
> på hur många vi är, om jag har fattat det hela
> rätt så är vi 20+ och då lär det ju gå bra
> att köra belgiskt. Men i så fall menar jag att
> vi ska komma överens om att rotera åt ett håll
> innan loppet, tex medurs. Ska man anpassa
> rotationen efter ev sidvind öppnar man återigen
> upp för diskussioner och tjafs ute på banan. Vi
> kommer heller inte att hinna träna ihop oss så
> pass mycket att byten av rotation kommer att
> "sitta" i ryggmärgen utan det blir bara en källa
> till att klungan splittras. Om vi ska köra
> belgiskt skulle i alla fall jag gärna se att vi
> har en gemensam träning någon gång innan loppet
> så att vi är säkra på att alla verklgen har
> hajat vad det är att köra belgiskt och inte bara
> tror att dom vet hur man gör. Annars tycker jag
> att tvåpar brukar funka bra när man är större
> grupp som inte känner varandra jättebra.
>
> Genom att ha ett körschema som alla är överens
> om slipper man alla "stålmän" som ska köra
> skiten ur sig, och de andra, ner till Jönköping.
>
>
> Grindvakt är en bra idé, frågan är dock hur
> mycket ströåkare det kommer att vara med tanke
> på vår starttid, alla som startar på
> Lördagsmorgonen kör ju i någon form av sub
> satsning vad jag förstår, säg att någon
> "subba" tappat sin grupp pga punka eller något
> liknande och vi kommer ikapp, den personen kan ju
> helt säkert vara till hjälp för oss om dom får
> gå med i rotationen. Jag tycker vi ska vara redo
> att bjuda in "utsocknes" som verkar kunna bidra,
> om dom inte funkar i vår klunga så droppar vi
> dom snabbt.

Yes, håller med om att det kanske inte är helt nödvändigt att ha grindvakt - glömde av starttiden lite grann :)

Håller även med om att vi får ha en förutbestämd rotationsriktning - klokt!

Tycker oxå att det vore bra om vi kunde träna ihop oss men inser att det lär bli svårt då vi är spridda över landet. Alla bör(måste) öva på klungkörning på hemmaplan. Både Belgiskt och två-par.
Tveksam rörande vilket som kommer bli "mjukast". Kanske 2-par då det blir färre rotationer och man har någon vid sin sida att hålla jämt tempo med. Rotationen tror jag vi ska hålla så naturlig som möjlig, dvs omkörning i ytterled medurs/sols.

Sista startgrupp före sub9 är vid 06 dvs 3,75 timmar före oss. Håller de ett tempo som gör att de klarar depån i Jkpg blir de 22km/h. Tror de långsammaste undviker de senaste starttiderna pga depåstängningar etc. De långsammaste lär inte försöka hänga på i vilket fall. Håller vi 34km/h och de med start vid 06: 22km/h kommer vi ikapp dem efter 23 mil... En del eftersläntare lär det ju bli med folk som tappat sin klunga men inga större mängder. Skulle gissa på att det blir omkörningar att tala om först efter Hjo eller Karlsborg.

Punka innebär nog att man blir lämnad. Vi har nog inte marginal för annat. Kraschar någon måste vi stanna och se att allt är Ok.

Börjar känna mig lite sugen nu.

;~}

Belgisk kedja är en förutsättning på en sån här runda.
Grindvakt tycker jag inte behövs eftersom vi startar med bara minst SUB 9 åkare.
Körschema är bra för då vet alla vad som gäller.
Punka. Sorry men jag kommer inte o stanna. så jag tycket att de som få punka får klara sig själva.

Joakim

Här kommer mina tankar:
Är absolut öppen för belgisk kedja, har dock ett stort MEN. De gånger jag kört VR och hamnat i grupper som försökt att köra belgisk kedja men inte varit speciellt vana vid det (kan inte hävda att jag själv är supervan) så har det alltid blivit så att farten stegrats konsekvent och efter endast en 5-6 minuter har klungan spruckit upp pga att farten blivit alldeles för hög.
Sedan har jag också cyklat med grupper som kört parförning, vilket har fungerat alldeles utmärkt även med folk som inte varit så vana.
Så personligen skulle jag nog rösta för parförningar pga risken med att vi inte kommer att hinna träna ihop oss i en belgisk kedja, men som sagt jag är absolut öppen för det andra också.

Doulos (Joakim L)

Selast skrev:
> Roslagsvåren är ju bra som sagt var, däremot
> verkar det osäkert om det blir något Grand Fondo
> tack vare SCF's störda regler om licenser osv.
> Jag siktar på att åka Roslagsvåren om det är
> mänskligt väder. Vi kanske skulle dra igång en
> anmälningslista och se hur många vi blir från
> 8:58 gruppen?

Jag är anmäld och klar för Roslagsvåren.
Tänkte även cykla Siljan runt.

Belgisk klunga är underbart när det fungerar men farten kommer snart att höjas avsevärt. Om vi ska köra belgisk tror jag att det är en absolut förutsättning att vi har två hastigheter att följa, en i framåtgående led (34 km/h) och en i bakåtgående led (32 km/h). En skillnad på 2 km/h borde ge 10 - 15 sekunder i vind.

Dessutom tycker jag att det är ett absolut krav att ALLA har en kalibrerad hastighetsmätare.

KjellF

Doulos skrev:
> Här kommer mina tankar:
> Är absolut öppen för belgisk kedja, har dock
> ett stort MEN. De gånger jag kört VR och hamnat
> i grupper som försökt att köra belgisk kedja
> men inte varit speciellt vana vid det (kan inte
> hävda att jag själv är supervan) så har det
> alltid blivit så att farten stegrats konsekvent
> och efter endast en 5-6 minuter har klungan
> spruckit upp pga att farten blivit alldeles för
> hög.

Precis det jag menar och är rädd för, det är lite mode att tycka om belgiskt utan att veta riktigt vad det är eller träna på det. Jag lutar också mer åt tvåpar eller lagtempo (ensama förningar) men är öppen för begiskt ifall vi hinner träna ihop oss lite innan på tex Roslagsvåren eller Siljan Runt.

Kan för övrigt informera Er om att det är 25 grader varmt, soligt och vindstilla på Mallorca just nu. Cykeln är monterad och klar och står och väntar på morgondagens runda.

Jag tror belgisk funkar om de flesta har hunnit träna ihop oss , samt att vi bestämmer som kjell nämner att innerled skall gå 2km/h långsammare. Jag tror inte heller att vi behöver ngn klung hitler. Om vi märker att ngn inte släpper när den går över i innerled skriker bakomvarande helt enkelt till.
Vi får heller inte vara rädda att kommunicera, om någon drar får hårt i backarna, skrik till. Om någon som drar rullar i nerförsbackarna, skrik till. Jag uppelver att det blir problem att köra belgiskt när:
1. Alla inte vet vad det innebär med belgisk.
2. Majoriteten inte har kört ihop sig.
3. När deltagarna i klungan har olika ambition.

Värt att notera för Vacci/Adamsson-fantaser är att de anser att det inte finns ngt som heter belgisk kedja.

Oj, oj, oj

Hastighetsmätaren strulade igår men idag räknade jag ut distans och snitthastighet med hjälp av bikemap.se. 83 km på ganska exakt 3 timmar ger ett snitt på 27,6 km/h på MTB. Det är inte underligt att jag kände mig lite seg igår kväll.

KjellF

Orbeaman skrev:
> Jag tror belgisk funkar om de flesta har hunnit
> träna ihop oss , samt att vi bestämmer som kjell
> nämner att innerled skall gå 2km/h långsammare.
> Jag tror inte heller att vi behöver ngn klung
> hitler. Om vi märker att ngn inte släpper när
> den går över i innerled skriker bakomvarande
> helt enkelt till.
> Vi får heller inte vara rädda att kommunicera,
> om någon drar får hårt i backarna, skrik till.
> Om någon som drar rullar i nerförsbackarna,
> skrik till. Jag uppelver att det blir problem att
> köra belgiskt när:
> 1. Alla inte vet vad det innebär med belgisk.
> 2. Majoriteten inte har kört ihop sig.
> 3. När deltagarna i klungan har olika ambition.
>
> Värt att notera för Vacci/Adamsson-fantaser är
> att de anser att det inte finns ngt som heter
> belgisk kedja.

Håller med att Belgisk kedja har bäst förutsättningar att funka på 30 mil. Den enda svårigheten med Belgisk kedja (eller vad man nu vill kalla det. "Gå runt på alla") är vändpunkten när man går över från snabbled till långsamt. Ett bra tips som alltid fungerar är att växla ned men behålla kadensen när man går över till det långsamma ledet, då blir hastighetsskillnaden perfekt.

Det är bara bestämma vad det ska vara för hastighet på det innerledet. Sen får den som kommer fram anpassa sig efter det, inte svårt alls. Krävs igen hjärnfysik för det och behöver inte ens vara samkörda för det. Bara att läsa av hastighetsmätaren. men kan vara bra att träna på innan på nått cykellopp eller med nån av våra cykelklubbar i landet.

Cyklade 20 mil igår.
Joakim

Jag och bl a Puzzled har tyvärr hamnat i Italien och kan inte träna under svenska förhållanden. Lid med oss!

DSC00040.jpg ht=544

Puzzled

DSC00056.jpg ht=544

Anders H

Edit: Skrivfel, onykter.

Senast ändrad:
Jag lider verkligen, att cykla runt Medelhavet gör att man inser att man bor i fel del av världen. Är själv på Mallis nu och körde upp till Lluc idag i shorts och kortärmat efter att det blev för varmt i armvärmare...

Härligt! Ge järnet i solen killar! Hur mycket cyklar ni på en vecka där nere?

Här hemma smälter förhoppningsvis de sista snödrivorna i skogen denna veckan med 10 plusgrader och NV 10 m/s med regnskurar. Snart dags för kolmårdsbiken, säsongens första MTB-lopp.

Jag har hunnit med 250 km på 4 dagar varav en hel del kvalitets kilometer uppför. Hoppas hinna med cirka 100-150 till om jag får vara frisk och ryggen fortsätter att bli bättre. Förra året hann jag med något liknande tror jag.

peranders skrev:
> Här ett exempel på hur jämnt och fint och fort
> det går med Conti Test team förra året:
>
>

Vackert!

Medelhavet ...... Jag förbereder mig själv för samma plåga. Om en vecka ska jag ner till Italien med Cykeltours. Vis av förra årets erfarenhet vet jag att det blir minst 7 pass på ett snitt av 100 km och ca 1000 meter höjdskillnad. En av turerna går till San Marino, varför ska man fika inne i en gammal borg?

KjellF

Det lutar åt 20-milen på lördag. Nån som är med? Oj, tänkte fel. Det är ju 30-milen då. Det blir för långt. 12 mil låter som ett bra alternativ. När och var startar ni?

Senast ändrad:
Jag åker ned till Båstad om en timme och kör backintervaller på lördag och söndag med dom jag ska köra L'etape du Tour med i sommar. Lycka till Ni andra och se till att komma ut och köra nu när vädret äntligen kammat till sig.

Tjoho, äntligen har jag en startplats. Så nu är jag med på riktigt!
Ska bara övertala dem om att det går fint att byta starttid... men det är ju inte förrän i Motala.
Ikväll blir det träning!

/H

Har inte hört nåt än. Beställningen räknas väl fr o m 8/3 då de fick sin deposition så jag antar att dom har lite tid på sig. Men jag skickar iväg ett Mail till Anders på Bikebuster. Är lite mosig idag efter en 20-milare solo igår. Nu har jag samlat ihop en hel del mil så nu gäller det att få snurr på gubb-benen också. Jag kör nog med Hofvets träning från klubbstugan på torsdag. I morgon är det SMACK-serien igen. Nån som hakar på det ena eller andra?

Tillbaka
Topp