VR 2011 - 8:58. Start 09:46 - det gick ju bra det här.

• Trådstartare Trådstartare Anders H
  • Start datum Start datum
Då Vättern är mindre än en månad bort anser jag att det är dags att komma överens om en åkstrategi så att vi alla är överens vad vi ska göra när vi väl startar. Först vill jag påpeka att jag inte anser mig ha någon sorts rättighet att bestämma något omkring detta utan jag spelar bara bollen så vi kan komma överens.

Grundförutsättningen för denna satsning är ju Anders Hs utalade önskemål om att fira sitt 20'e VR med att köra Sub 9. Målsättningen är att åka på 8:58 varken snabbare eller långsammare så vårt körschema bör alltså utgå ifrån detta. Detta innebär givetvis att vi har extremt liten marginal att spela på, utrymmet för extra stopp är i princip obefintligt. Jag har labbat lite med Raymond Bergmarks utmärkta Excelsnurra som finns här: http://sites.google.com/site/raymondbergmark2/home Det finns säkert tusen olika varianter på hur man kan stanna, jag har kommit till två olika varianter som jag tänkte bolla upp för Er.

Variant 1. Vi kör till Fagerhult där vi tar ett första stopp om 5 minuter (vilket jag tror är en realistisk tid att räkna med om vi ska vara 25-30 man som ska hinna pinka, fylla flaskor, lasta bullar/gurkor/bananer etc, justera klädsel och sen komma igång igen. Det är lättåkt ner till Jönköping och när man kommit till Fagerhult har man dessutom klarat av banans enda egentliga motlut. Då är man sugen på en paus! Sen kör vi till Hammarsundet och tar ett sista 5 minuters stopp inför de sista 5 milen till Motala som brukar vara jobbiga tycker jag. Med detta upplägg behöver vi hålla 34 km/h när vi cyklar vilket inte bör bli övermäktigt med tanke på hur det kändes runt RV banan för några helger sen.

Variant 2. Vi tar ett tidigare stopp i tex Gränna och sen åker till Hjo eller Boviken för ett sista stopp. Även dessa två stopp tror jag man bör räkna med tar ca 10 min totalt så den behövda snittfarten blir den samma som variant 1.

Jag körde VR på 9:20 förra året med ett upplägg enligt variant 1 ovan. Vi missade vårt mål på Sub 9 pga att vi var för få som orkade dra efter Jönköping och ett oplanerat extrastopp i Karlsborg som dök upp under natten.

Jag skulle föredra variant 1 men som sagt var vad tycker Ni? Jag tror som sagt var att det är A och O att vi kommer överens om hur vi ska köra innan vi startar och sen kör så istället för att hålla på och diskutera detta i fart när folk är trötta och börjar bli "punchiga". Vidare menar jag att om någon punkterar är han SOL och får klara sig hem bäst han kan för vi har för lite tid att stanna och hjälpa till med sånt. Vid eventuell vurpa tycker jag att det får gå före Sub 9 att se till att den som vurpat är OK. Vad tycker Ni?

alarik skrev:
-------------------------------------------------------
> jag kraschade ca 2 km efter första depån, 2
> gubbar gick omkull framför mig

alarik, hur gick det förresten? Är det ok med dig?

peranders skrev:
> Stopp i Fagerhult och Hammarsundet blir fint
> tycker jag.
>
> 30 dagar kvar till start!

+1

peranders skrev:
> tycker jag.
>
> 30 dagar kvar till start!

Samma här.

> tycker jag.

Instämmer!

Ang. punkor och vurpor har det hitintills i tråden låtit som om vi alla är överens. Vi stannar endast för att kolla att alla mår bra vid vurpa, med tillhörande ev. omplåstring, men om det behöver mekas med cykel så får man tyvärr klara sig själv (oavsett om detta mek är till följd av vurpa eller av annan anledning).

/H

Stopp i fagerhult och Hammarsundet tror jag blir bra.

Har ju bara erfarenhet av en runda.

Vurpa måste innebära stopp men punka eller annat haveri blir "You are on your own"

Tycker absolut att vi ska köra belgiskt. Alla måste öva klungkörning så det funkar skapligt från start. Allt efter som lär det nog funka bättre. Vi får ge feedback till varandra. Belgiskt ger jämnast belastning.

Fick tröjjan igår och den sitter perfekt.

Ser fram mot rundan.

;~}

Ang belgiskt så tror jag vi kan få till det, men vi får kommunicera mycket i början så att alla blir samspelta. Vi körde en träningsrunda ihop för ett par veckor sedan, och det är svårare än man tror att få det att funka. Men vi har ju alla samma ambition så jag tror inte det skall vara några problem att få det att funka. T.ex att ta det lungt i backarna är väldigt relativt, den som drar kanske tycker att den tar det lungt men vad tycker övriga ?

Snyggt filmat! En sak man ser som verkligen tål att påpekas är hur viktigt det är att vi kommunicerar med varandra! Speciellt att man varje varv ropar "sist" så att den som ligger före vet att det är safe att vika ut. Detta upplever jag som ett av det svåraste/läskigaste momenten när man kör belgiskt med folk man inte känner så bra, dvs. vågar jag vika ut nu eller var det en gubbe till efter han som just passerade? Detta leder till att man tvingas kasta en blick över axeln vilket blir sinkande. Likadant tycker jag det är när man ligger först och blir passerad, då kan man också hojta till så den som passerar vet att det är säkert att vika in i ledet. Sist men inte minst är det också superviktigt att vi varnar varandra för långsamare cyklister och andra faror så att de som ligger bakåt vågar stå på utan att ha 100 koll framåt i klungan.

Vidare verkar det som om de flesta är eniga med mig om att vi kör två snabba stopp i Fagerhult och Hammarsundet. Håller du inte med skriv i tråden så vi kan komma fram till ett beslut hur vi gör.

För mig är Belgisk helt OK men det kommer krävas disciplin med att sänka farten när dragningen tar slut och vi viker in i långsamma ledet.

Om vi hade startat bland alla andra hade jag röstat för Nätbäcken,5 km efter Fagerhult, men det kommer nog inte vara någon större trängsel när vi kommer dit.

KjellF

Är det bara jag som inte kan hålla mig i 14 mil utan att pinka. Röstar för ett snabb extra stopp efter Gränna depån där man kan lätta på trycket.

Alla verkar fokuserade så så snabba stopp som möjligt tror jag alla är med på. Man blir bara stel av att vänta. Plus att vi måste cykla fortare om vi strular vid stopp.

Tillbaks på min cykel igen efter 3 veckors tvingat uppehåll.
Belgisk och ropa sist sist i klungan. Det kommer att fungera om vi börjar med rotera lugnt i början.

Sitter nu båtvakt. Inte så kul men det måste ju göras.

Joakim

Jag håller med dig Joakim.
Jag föredrar tre stopp förslagsvis två korta pissepauser och ett längre stopp i depå för att fylla flaskor. Pissestopp efter Gränna max 2 min, Depåstopp i Fagerhult max 6 min och pissestopp någonstans kring Boviken.
Dessutom tror jag att vi skall hålla ett något högre tempo från början för att kunna köra lite långsammare de sista 10 milen när vi är lite tröttare (inlagt som 3minuterspauser för att simulera långsammare körning).

VR20113stopp.jpg

Skall vi köra med två stopp så måste de vara jämnare fördelade utefter sträckan och dessutom bör båda vara i depå för att vi skall kunna fylla flaskorna.
Depåstopp i Jönköping och Karlsborg max 5 minuter vardera.

VR20112stopp.jpg

Mycket tveksam till ett extra stopp i början, det tar garanterat minst 3 min att få stopp på klungan, pinka, och komma upp i fart igen. Dom 3 minuterna måste vi cykla igen eftersom vi har mindre marginal än så i schemat. En taktik som brukar funka för mig är att man slutar dricka en timme innan start och pinkar flera gånger innan start så man verkligen tömmer blåsan, då behöver man inte pinka, i alla fall inte jag, efter någon/ra timme/ar.

Ett tips vad det gäller diciplinen att sänka farten när man går in i det långsamma ledet i belgiska kedjan är att man växlar ner en växel när man slår åt sidan. Då sjunker farten med några km/h om man behåller samma kadens.

Funkar förresten email aviseringen av denna tråd för Er andra?

Selast skrev:
> Funkar förresten email aviseringen av denna tråd
> för Er andra?

Det verkar vara lita av och på med epostbevakningen, kanske man måste klicka "skicka svar" för varje gång man skriver ett inlägg, men så har det inte varit förut. Jag provar det nu för min bevakning var "av" nu igen.

Selast skrev:
> Mycket tveksam till ett extra stopp i början, det
> tar garanterat minst 3 min att få stopp på
> klungan, pinka, och komma upp i fart igen.

Om man planerar pissestopp vid vägkanten på toppen av en backe så hastigheten låg och det går snabbt att stanna och göra det man skall.
Samt att det är lättare att komma upp i fart igen nedför backen.
Då tror jag att 2 minuter räcker.

OK det resonemanget köper jag, har du något sådant backkrön på lämpligt ställe "scoutat" redan? Jag är kraftigt emot oplanerade plötsliga stopp när vi ligger och kör. Alla måste veta vart vi ska stanna innan start är min fasta övertygelse.

Boråsarn skrev:
> Selast skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Mycket tveksam till ett extra stopp i början,
> det
> > tar garanterat minst 3 min att få stopp på
> > klungan, pinka, och komma upp i fart igen.
>
> Om man planerar pissestopp vid vägkanten på
> toppen av en backe så hastigheten låg och det
> går snabbt att stanna och göra det man skall.
> Samt att det är lättare att komma upp i fart
> igen nedför backen.
> Då tror jag att 2 minuter räcker.

När vi körde roslagsvåren såg jag en synnerligen ofräch lösning på problemet. Killen hade helt fräckt lättat på trycket sittandes på cykeln med löddriga byxor som resultat. Inge kul att ligga bakom honom...

SOrry om jag dödade tråden med mitt osmakliga inlägg.
Jag tror också att det blir svårt att få till ett stopp på 3 min. JAg tycker också att det känns litet dummt att stanna på ngt ställe där man inte kan fylla flaskor samtidigt när man ändå stannat.
Vi körde 2 stopp förra året, fagerhult och boviken tror jag det var, funkade finfint.

Jag, orbeaman och Anders H körde SMACK-rundan idag, 120km i sol och blåst!!! Mycket bra träning med fin klungkörning och övning med ganska tuff kantvind vissa delar av banan. Puh, jag har nog aldrig kört så hårt som idag. Försökte hänga med första klungan, men tvingades släppa när pulsen stått på 180 en lång stund. Nästa klunga med 15-20 pers höll ett mer mänskligt tempo och vi åkte runt på dryga 35 i snitt. Som sagt, bra klungträning men det går inte av sig själv utan det behövs mycket kommunikation och anpassning till gruppen för att det ska funka.

Tröjorna är nu invigda och testade, ja de äär snabba! Nedan en bild på två happy bröders efter målgång.

happy0858.JPG

Röstar oxå på Fagerhult och Hammarbysundet. (Alt 1)

Om man är kissenödig får man hålla ut, ner till jönköping går det snabbt, sedan kommer motlutet å då glömmer man av att att man är kissenödig. Plöttsligt är vi Fagerhult:)

Körde långrunda själv i morse, tanken var att det skulle gå i Sub 9 tempo men den mycket kraftiga sydvästliga motvinden gjorde att jag missade det med 2 km/h... Nöjd ändå att ha kört 156 km i 32 km/h i snitt själv. Garmin Connect: http://connect.garmin.com/activity/87284635 Nästa helg satsar jag på Vårblotet om det är bra väder, vem är på då?

peranders skrev:
> Angående körschema, strategi, allmänna råd och
> tips, här är ett koncept som testat och klart,
> bara att köra copy-paste och sänka
> medelhastigheten. Och träna. Mycket läsvärt.
>
> Leo i CTT inför förra årets VR:
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/1225079/14212
> 03#msg-1421203

Mycket bra saker där men jag håller inte med om pausandet, jag måste fylla på dricka 2 ggr och säkert pinka någon av dessa eller båda gångerna.

Jag fick ett mail från Bikebuster där dom erbjuder 10 % på cyklar fram till 15/6. PM:a mig och du har tänkt handla så får du en kod att beställa med.

Inget vårblot för mig. Jag tänkte cykla i skogen inför Lida Loop.
Jag märker att jag behöver omväxlingen i träningen för att hålla motivationen uppe.

Någon annan som kör Lida Loop?

Hoppas träningen flyter på bra för er. Det ska bli kul att köra ihop om några veckor!

Förresten, Anders, hur har det gått med reserver? Några nya dragare?

Senast ändrad:
Sent ska jag vakna här i tråden.

Håller med om depåstoppen. Om det är som förra året är första depån i Fagerhult.
Det andra stoppet blir nog bra där det är. Tyvärr en rätt rörig depå tycker jag fast det brukar gå rätt fort där. Skönt att börja med en utför när klungan ska igång igen!

Vad gäller backar och dragning föredrar jag att tempot sänks så man inte bränner ut sig. De sekuindrarna man tappar på att sänka farten uppför är lätt inhämtade i utförsbacken och på platten efterår. Dumt att bränna mjölksyra på att få en bra tid uppför när det kanske är 29 mil som inte är uppför.. Vi har inte backpriser och prickiga tröjjor i Vättern!

Pisspaus kan vara nödvändigt. Själv brukar jag klara mig men man vet aldrig.
Ställen jag kommer på är efter gränna uppmot gyllene uttern. Där är man på topp i låg fart. De flesta borde kunna hålla sig dit. Bra tips med att inte dricka en timma innan loppet! Lär nog funka för mig!

Att köra belgiskt är väl det minst krångliga alternativet om man ska köra dubbelled tycker jag. Det krävs mycket kommunikation. Främst för de som ligger sist och först.
Gällande hinder ex långsamma cyklister. Vik ut i tid så klungan följer med då minskar behovet att sitta och klappa sig på baken för att varna de andra. Enligt mig så ska det vara safe att följa föregående cyklists spår.
Kom ihåg att man kan byta rotationsriktning så det tillbakafallande ledet får ta sidovinden om vi får någon. Inte kul att behöva övervinna den och att behöva köra snabbare än ledet bredvid.
Efter korsningar och rondeller. Som tur är det inte så många. Men ta det lugnt och öka långsamt så sparar vi oss alla. Tänk på att klungan är ca 40 meter lång, så bara för att du som dragit är ute betyder det inte att siste man är det, han kanske inte ens är inne i rondellen än. Det är ett onödigt moment att behöva jaga ikapp när det inte hade behövts. Vi ska ju cykla ihop, inte cykla ifrån varandra! Med det mottot så kommer gruppen att hålla ihop längre.

Ett tips vid förningar av klungan, finns säkert att läsa i hovets gruppkörningsguide oxå. Titta på hastighetsmätaren innan förningen börjar. Den ska vara samma hela tiden. Tänk på att varje accelartion kostar energi. I uppförsbackar för att spara energi. Tänk att trycket under foten kan vara detsamma som på platten när du för. Då bränner vi ungefär lika många watt på att klättra som på platten eller utför. Olika hastigheter men samma effekt från låren.
Det viktigaste utför! Den eller de som ligger först. TRAMPA! inte kul att ligga långt bak och behöva bromsa. Speciellt inte om det är 10 pers framför som oregelbundet behöver bromsa. Skapar oro i ledet och risk för ihopkörningar.
En sak till för att minska olycksrisken. Håll ut från vägkanten. Har sett för många vurpor eller de som kunde ha blivit det bara för att cyklisten ligger 2 dm från vägkanten. Det ger ingen vingelmån. Kanske inte lika viktigt i början som mot slutet när man börjar bli trött!

Uj vad långt det blev, hoppas ni orkar tycka till om det!

/Anders

Förresten, några som ska köra Siljan?

Jag och Jonez tänkte köra. Kan vara ytterligare ett tillfälle att öva klungkörning.
Vore kul om de från 8:58 körde ihop.

/Anders

Det verkar som om det finns ett ganska utbrett stöd för 2 depåstopp i Fagerhult och Hammarsundet men också en del som vill lägga in en kisspaus tidigare. Jag labbade lite mer med Raymonds snurra och får fram nedanstående:

VR2011.JPG

Jag la in en 3 minuters pissepaus i Gränna så kan vi själv välja ett lämpligt backkrön att göra det på så att det verkligen bara tar 3 minuter. Jag kan tycka att vi kan ha detta stopp som lite "optional" dvs om de kissenödiga känner att dom fixar det till Fagerhult så struntar vi i stoppet och kör på mot Fagerhult. Då bör vi ha 3 minuters extra marginal som vi kan använda längre fram.

Frågan är då, hur kommer vi överens om pissepaus eller ej? Jag är som sagt var tidigare extrem motståndare till diskussioner om stopp eller ej i fart, det skapar bara massa potential för missuppfattningar och strul. Vidare menar jag att om vi struntar i stoppet i Gränna så stannar vi inte någon annan stans än i Fagerhult och Hammarsundet, bara så att alla är överens om det så att vi slipper diskussioner.

Som sagt var så är ovanstående förslag öppna för debatt, jag anser mig inte ha någon beslutsrätt utan vi får se till att bli överens innan start bara.

Det är väl bara att vi utser en Klungführer som sköter om det hela.
Han bestämmer och klungan rättar in sig i ledet helt enkelt.
Gäller för allt då.
Kisspaus, tempo, rotationsriktning eller annat som berör hela klungan. Han bör även se till att klungan är samlad och redo för start. Inte ansvara för att cyklister är på plats men att räkna in när tiden är ute. Lätt att ha en person att gå till om det tar extra tid i depån.
Ska man igång efter uppehåll oavsett anledning är de ju bra att börja cykla i ca 15 km/h tills alla är på plats i ledet och sedan öka till rätt tempo på signal från ledaren.
OK?

För att vara säker på att inte tappa någon efter stopp bör man ha någon som först ser till att alla kommit iväg och sedan cyklar fram till täten och meddelar att det är grönt att köra. Tills dess rullar man med styrfart. För övrigt låter väl allt ovan bra. Vi kanske kan vara lite öppna när det gälelr att pinka. Om vi behöver ett extrastopp för det kanske man kan säga till. Körschema kan vara svårt att följa eftersom farten knappast blir jämn. Ofta går det undan ner till Jönköping, särskilt med lite vind i ryggen, och betydligt långsammare på långa sidan. Jag tycker att Belgiskt är ganska självklart, hoppas alla tränat på det. Trötta får stå över och ligga kvar i kön och säga till om det så att det inte stökar till det för leden. Om man får punka eller hammarn så får man klara sig själv. Ett kedjehopp kan vi vänta på.

Anders H skrev:
> Ett kedjehopp kan vi vänta
> på.
Lägg av! Dina kedjehopp är ju legendariska! Hoppar din kedja så ökar vi till Sub 8 fart ;-)

Allvarligt talat så låter idén om att köra långsamt efter ett stopp tills alla är uppe på banan igen.

Är det någon som är frivillig klungführer eller ska vi tvångsutse Anders H till det?

Selast skrev:

> Är det någon som är frivillig klungführer
> eller ska vi tvångsutse Anders H till det?

Jag förslår någon starkare. En ledare som sitter bak i kön halva loppet och inte orkar snacka för att han håller på att storkna gör inte mycket nytta. Än så länge har jag sett att peranders och Selast är råstarka men om dom tycker om att styra och ställa känner jag inte till.

Jag är hyffsad på att cykla på platten men mina ledaregenskaper lämnar nog en del övrigt att önska... Gör som en riktig sosse och tackar nej tills någon övertalar mig lite... ;-) peranders?

peranders, peranders, peranders, peranders, peranders
men vi måste nog sätta en radiostyrd broms på hans cykel så att han inte skenar som han gjorde på SMACK rundan ;-)

Jag gillar senaste förslaget från Selast.
Lämpligt ställe för det första stoppet skulle kunna vara utanför den ordinarie depån efter Gränna.

Boråsarn skrev:
> Jag gillar senaste förslaget från Selast.
> Lämpligt ställe för det första stoppet skulle
> kunna vara utanför den ordinarie depån efter
> Gränna.

Kul att du gillade förslaget! Hoppas den nya klungführern, vem det nu än blir, också gillar det. Jag tror jag vet vart du menar och där är det ju en bra utförsbacke att få upp farten i efter pinkandet så det är väl ett bra ställe. Det enda jag inte riktigt minns är vilken typ av "utsikt" man har där, dvs. ligger det något hus eller trädgård där du tänker stanna? Det kanske inte är så lyckat om 30 st snubbar i happymtb tröjor stannar och tömmer blåsan på någons häck medan dom sitter och äter frukost i trädgården...

Selast skrev:
> Jag tror jag vet vart du menar och där är
> det ju en bra utförsbacke att få upp farten i
> efter pinkandet så det är väl ett bra ställe.
> Det enda jag inte riktigt minns är vilken typ av
> "utsikt" man har där, dvs. ligger det något hus
> eller trädgård där du tänker stanna? Det
> kanske inte är så lyckat om 30 st snubbar i
> happymtb tröjor stannar och tömmer blåsan på
> någons häck medan dom sitter och äter frukost i
> trädgården...

Google maps / Street view. Hela grännavägen finns med.

Jag är också med på tre stopp. Ett ett optional p-stopp i gränna kommer förmodligen att bli självuppfyllande, då någon säkert kommer att vara pinknödig om vi har öppnat upp för ett stopp. Vi får väl kasta ut frågan efter att kullerstenen är slut i gränna, om någon är nödig? Jag tycker det är ok, alla andra kan också passa på att lätta på trycket, justera klädsel eller lasta om mat och dricka i fickorna.

Här är några street views på grännakontrollen och precis innan:

Här är väl själva depån i gränna

LIte innan den finns också en P-plats och en busshållplats

Edit: Nej men vänta lite, har de flyttat kontrollen? Denna ligger länkad från huvudsidan för VR:

Se: http://maps.google.com/maps/ms?hl=s...103,0.199642&z=13&iwloc=00048e3ee5aeee733ae35

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp