Då Vättern är mindre än en månad bort anser jag att det är dags att komma överens om en åkstrategi så att vi alla är överens vad vi ska göra när vi väl startar. Först vill jag påpeka att jag inte anser mig ha någon sorts rättighet att bestämma något omkring detta utan jag spelar bara bollen så vi kan komma överens.
Grundförutsättningen för denna satsning är ju Anders Hs utalade önskemål om att fira sitt 20'e VR med att köra Sub 9. Målsättningen är att åka på 8:58 varken snabbare eller långsammare så vårt körschema bör alltså utgå ifrån detta. Detta innebär givetvis att vi har extremt liten marginal att spela på, utrymmet för extra stopp är i princip obefintligt. Jag har labbat lite med Raymond Bergmarks utmärkta Excelsnurra som finns här:
http://sites.google.com/site/raymondbergmark2/home Det finns säkert tusen olika varianter på hur man kan stanna, jag har kommit till två olika varianter som jag tänkte bolla upp för Er.
Variant 1. Vi kör till Fagerhult där vi tar ett första stopp om 5 minuter (vilket jag tror är en realistisk tid att räkna med om vi ska vara 25-30 man som ska hinna pinka, fylla flaskor, lasta bullar/gurkor/bananer etc, justera klädsel och sen komma igång igen. Det är lättåkt ner till Jönköping och när man kommit till Fagerhult har man dessutom klarat av banans enda egentliga motlut. Då är man sugen på en paus! Sen kör vi till Hammarsundet och tar ett sista 5 minuters stopp inför de sista 5 milen till Motala som brukar vara jobbiga tycker jag. Med detta upplägg behöver vi hålla 34 km/h när vi cyklar vilket inte bör bli övermäktigt med tanke på hur det kändes runt RV banan för några helger sen.
Variant 2. Vi tar ett tidigare stopp i tex Gränna och sen åker till Hjo eller Boviken för ett sista stopp. Även dessa två stopp tror jag man bör räkna med tar ca 10 min totalt så den behövda snittfarten blir den samma som variant 1.
Jag körde VR på 9:20 förra året med ett upplägg enligt variant 1 ovan. Vi missade vårt mål på Sub 9 pga att vi var för få som orkade dra efter Jönköping och ett oplanerat extrastopp i Karlsborg som dök upp under natten.
Jag skulle föredra variant 1 men som sagt var vad tycker Ni? Jag tror som sagt var att det är A och O att vi kommer överens om hur vi ska köra innan vi startar och sen kör så istället för att hålla på och diskutera detta i fart när folk är trötta och börjar bli "punchiga". Vidare menar jag att om någon punkterar är han SOL och får klara sig hem bäst han kan för vi har för lite tid att stanna och hjälpa till med sånt. Vid eventuell vurpa tycker jag att det får gå före Sub 9 att se till att den som vurpat är OK. Vad tycker Ni?