VR 2011 - 8:58. Start 09:46 - det gick ju bra det här.

• Trådstartare Trådstartare Anders H
  • Start datum Start datum
Jonez skrev:
-------------------------------------------------------
> Selast skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > >
> > > Rutten kommer från Selasts googlemapslänk
> > ovan.
> > > Vet inte hur exakt den är men den är gjord
> > 2010
> > > med en Edge 705. Totalt 294,24 km.
> >
> > Jag får bara en blå sida... Vad gör jag fel?
>
>
> Provat med IE? Annars har jag lagt den här oxå:
> http://qwerty.blogdns.com/Vr2011-sub9.zip
>
> Inställd på 33.5 km/h i önskat totalsnitt inkl
> pauser. Följer vi denna till 100% ska vi rulla in
> på 8.47 om nu sträckan stämmer exakt.

Jepp kör IE8 här på jobbet. Funkade med din fil dock, tack! Sträckan borde stämma för det är min egen plot från förra årets runda.

Obesvarade frågor från igår. Vi kan iofs prata ihop oss ikväll ang det men även lite här innan

Det som Jonez skrev om ang tempo.
Hur gör vi vid stark motvind till Jönköping? Kan vi ex sänka snittet dit neråt 32 för att ta hjälp av medvinden på västra sidan?
Hur gör vi i uppförsbackar? Drar vi ner tempot för att spara krutet till platten? Själv är jag rätt svag uppför men tar igen på platten. Vad säger ni andra?

Broöppningen borde inte bli problem. Är det öppning tar vi väl vätskepaus i Karlsborg. Då ör ju de fixat. Men vi borde hinna innan då excelsnurran räknar på gamla sträckan till bron.

Vem bestämmer rotationsriktningen på klungan?

Med tanke på vad detvetdu skriver ovan undrar jag om någon har möjlighet att kort sammanfatta vad Ni kommer fram till ikväll i denna tråd för oss som inte kommer att vara i Motala till kl 20 ikväll? Inget långt protokoll med punkta upp det viktigaste vore superbra.

Efter omständigheterna bra. Vi rullade lugnt in på 8.53 med AndersH i fronten
2 crasher under rundan blev det. 1 happyit crashade dock rätt lindrigt. Han kunde fortsätta sista kilometrarna in i mål. Den första var lite värre. Som"tur" var ingen happyit.
Vädret var mycket bra. Lite blåsigt stundtals.

Tror alla var nöjda med rundan

Senast ändrad:
Vilket gäng! Tack alla happysar för ett otroligt gott sammarbete! Detta var min behagligaste VR by far. Vädret var perfekt och vår klunga funkade helt otroligt bra givet det faktum att vi aldrig kört ihop som hela gruppen innan start. Problemen, små, vi hade stundtals med ryckighet osv berodde som jag uppfattade det mest på att olika andra som blivit avhängda från andra snabbgrupper började gå med i vår rotation vilket skapade en del oklarheter vem som låg sist ibland och vem som egentligen var med i rotationen. Till nästa år bör dock klung "führern" ha visselpipa eller något för det var svårt att höra vad som skreks.

Jag upplevde aldrig att vårt mål på 8:58 var i egentlig fara, vi låg stadigt mellan 9 och 5 minuter före schemat men det var ändå en otroligt skön känsla när man i Medevi förstod att vi skulle fixa det. Vår defilering in i mål i Motala på tvåled med Anders H i spetsen är förevigt inbränt i min hjärna, en av mina absolut största stunder på cykel!

Jag hoppas att det gick bra för den Västeråskille som gick i backen hårt efter Fagerhult. Jag snackade med en tjej som åkte med oss ett kort tag efter depån (Gul Giant cykel med Zipp 808 hjul och någon Guide tröja). Hon stannade med honom när vi drog iväg och sa att han tydligen inte kunde prata ordentligt utan troligtvis åkt på en rejäl smäll i huvudet.

I avvaktan på per anders mfl's. bilder lägger jag upp min GPS plott: http://connect.garmin.com/activity/93311258

Tack igen för en härlig runda!

Grattis till alla som hängde med runt.
Själv fick jag ge mig efter 9 mil med kramp i låret och vända tillbaka till Motala.
Jag får träna mer till nästa år, då skall jag under 9 timmar.

evo skrev:
> Grattis! Trist med vurpan dock.

Grattis själv! Hörde att du gjort ett grymt jobb i sub8!

thomalin skrev:
> evo skrev:
> -----
> > Grattis! Trist med vurpan dock.
>
> Grattis själv! Hörde att du gjort ett grymt jobb
> i sub8!

Nja, min insats var rätt blygsam i jämförelse med vissa andra men jag gjorde allt jag kunde och bidrog en del. Snäckan-folket gjorde i alla fall ingen besviken denna dag:)

Selast skrev:
> Vilket gäng! Tack alla happysar för ett otroligt
> gott sammarbete! Detta var min behagligaste VR by
> far. Vädret var perfekt och vår klunga funkade
> helt otroligt bra givet det faktum att vi aldrig
> kört ihop som hela gruppen innan start.
> Problemen, små, vi hade stundtals med ryckighet
> osv berodde som jag uppfattade det mest på att
> olika andra som blivit avhängda från andra
> snabbgrupper började gå med i vår rotation
> vilket skapade en del oklarheter vem som låg sist
> ibland och vem som egentligen var med i
> rotationen. Till nästa år bör dock klung
> "führern" ha visselpipa eller något för det var
> svårt att höra vad som skreks.

> Vår defilering in i mål
> i Motala på tvåled med Anders H i spetsen är
> förevigt inbränt i min hjärna, en av mina
> absolut största stunder på cykel!
> >
> Tack igen för en härlig runda!

Ja, det var så här vi skulle gjort förra året i sub9... helt "by the book", utifrån de förutsättningar som gavs. +1 på visselpipa, det var svårt ibland att nå fram/bak genom klungan med informationen.

Håller också med om att vi i gruppen borde varit lite mer selektiva med vilka vi släppte in i rotationen, de som var krokiga, skapade luckor i vänsterled och slutade trampa i höger, vilket resulterade i att jag nog aldrig på VR bromsat så mycket som jag gjorde i går...

Kapacitetsmässigt tror jag vi hade klarat sub 8:30, utan några större problem, jag upplever att vi höll igen en hel del.

En sub 8:30 grupp som håller samma diciplin nästa år är mycket intressant :)

TACK hela 8:58-gänget och särskilt peranders som höll ordning på oss med fast men varlig hand. För övrigt ingen nämnd och ingen glömd. Otroligt att få rulla i mål med 22 (eller hur många det nu var kvar) hjälpryttare bakom ryggen och äntligen få göra det under nio timmar. Underbart! Oförglömligt! Tack, tack, tack!
P6195500.JPG

Stort grattis Anders!

Min 5 års medalj känns lite futtig nu :)

Otroligt skön känsla när vi gick i mål... jag vet inte vad du stoppade i dig innan målgång för du höll på att kränka oss allihop i backen ner till målrakan ... ;)

Instämmer i hurra-ropen, härligt gäng att åka med och snygg defilering in på upploppet.
Hade en mycket bekväm resa med ett gott gäng likasinnade.
Speciellt tack till Anders och Per Anders för perfekt planerad och genomförd taktik och skön stämning.

Lite finslipningsförslag som jag klurade på under resan:

- en biträdande kapten som ligger bakom de som orkar hänga med i dragningarna. Vi hade bitvis för mycket "gummiband" och luckor i den belgiska. En subgrupp när det börjar bli motigt som ligger och hämtar krafter i låsta tvåpar bakom en belgisk på - säg 20 pers. Biträdande sköter kommunikation och har koll på vilka som orkar varva runt och kollar om de som ser "krokiga" ut vill gå ner och pusta lite.
Denne talar också om vad som gäller för såna som ansluter till klungan.
- namnlapp på ryggen! Lättare att kommunicera.
- Spika hur många minuter som gäller vid stoppen, kändes som vi gick och lallade lite i onödan i främst Fagerhult men även Boviken.

Återigen - stort tack allihop! Detta gav mersmak!

J-O skrev:

> Lite finslipningsförslag som jag klurade på
> under resan:
>
> - en biträdande kapten som ligger bakom de som
> orkar hänga med i dragningarna. Vi hade bitvis
> för mycket "gummiband" och luckor i den belgiska.
> En subgrupp när det börjar bli motigt som ligger
> och hämtar krafter i låsta tvåpar bakom en
> belgisk på - säg 20 pers. Biträdande sköter
> kommunikation och har koll på vilka som orkar
> varva runt och kollar om de som ser "krokiga" ut
> vill gå ner och pusta lite.
+1 på det

> - namnlapp på ryggen! Lättare att kommunicera.
Bra ide också, såg att några "utsocknes" som åkte med oss hade skrivit sina namn på nummerlappen.

> - Spika hur många minuter som gäller vid
> stoppen, kändes som vi gick och lallade lite i
> onödan i främst Fagerhult men även Boviken.
Det hade vi ju gjort, 3 min pissestopp i Grännatrakten och 2x5 min i Fagerhult och Boviken. Tror inte att vi var 5 min i någon av dessa depåer. I Boviken var jag tvungen att fylla min camelback och när jag strulat klart med det hade happysarna redan dragit iväg och jag fick göra min bästa Cancellara imitation för att hinna ikapp. Men eftersom jag hade lite extra koll på körschemat jag hade på armen är jag tämligen säker på att inget av stoppen var över de bestämda 5 minuterna vilket jag tycker är grymt med tanke på att vi var över 20 gubbar.

> Återigen - stort tack allihop! Detta gav mersmak!
+1!

Grattis till ett bra lopp. Blir det ny sub 9 grupp nästa år är jag intresserad, körde i år på 9,07 och vill gärna förbättra den tiden några minuter.

Senast ändrad:
Vi kom på delad 1455'e plats i alla fall. Av 18625 som gick i mål... Han som kom sist startade kl 19:30 på fredagen och gick imål 22:25 lördag kväll, en prestation på sitt sätt. Vid den tiden var jag hemma i Täby igen.

Tack alla för en strålande insats.

Ett extra tack till klungführer Per-Anders som stöttade och bidrog med GT-tabletter när jag låg illamående och med kramp bakom klungan. Min medhavda sportdryck och magen kom inte överens. Efter jag hält ut den i Fagerhult och fyllt på med Enervit gick det att få i sig vätska igen och jobba bort krampen. Lyckades komma igång att hjälpa till med dragjobbet också.

En del funderingar kring upplägget har jag också men det får vänta tills ungarna fått lite pappatid.

Kommer bära 9:58-tröjjan med stolthet.

;~}

Tack alla i 8:58 för en trevlig behaglig runda med en underbar defilering in mot mål med Anders i täten. Jag hoppas att det blir även en Happy grupp även till nästa år så vi har chans att fila lite på upplägget.

Tack Ander för att dagit i hopp ett bra gäng och Per Anders för taktiken och sammanhållningen av klungan.

Räkna med mig nästa ÅR men nu ska vi njuta…….

Magnus Möller

Tack alla för en grymt skön cykling runt sjön. Kändes gött att mata på i 40+ efter Fagerhult, då kände jag inga tvivel om att vi skulle fixa det. Kul också att så många var med och tog förningar ända in till Motala. En snabbkoll på GPS:n visar att vi stod stilla ca. 15 min med krasher, piss och depå. Med tanke på det och hur mycket man fick bromsa utför tror jag inte sub8,5 är något problem med det här gänget.
Tack Anders för initiativet, det är sånt här som gör livet värt att leva.

Instämmer med föregående talare. Tack allihop för en trevlig runda med gott sällskap! Nu får det vara lugnt några dagar innan cykeln åker fram igen tror jag... =)

Speciellt tack till Anders för ditt engagemang med hela projektet och till Per-Anders för jobbet med att hålla ihop klungan.

Mvh Johan O

Kan bara instämma i ovan ovationer. Ett härligt gäng att debutera kring Vättern med.

Nu får man skruva på tempopinnarna igen och börja fila på simningen inför triathlonsäsongen. :-))

Tack alla för en fantastisk dag!!!

Karl Englund från Malmö

Hej hörni!

Som en av de utsocknes (jag i vit och svart Goretröja och svarta byxor och märklig svart tjeckisk karbonracer som ömsom tjöt från hjullagren ömsom förde sig med ett knackande stålljud - som visade sig vara en sönderskakad flaskhållare.) som anslöt vid Fagerhult vill speciellt tacka för den öppna inställning ni hade till att låta utomståendes få gå in i klungan och hjälpa till och inte bara gå i släptåg. Det var en fin gest som jag tror gav en del goodwill - i alla fall hos mig - och sånt är ju också viktigt!.

Innan jag körde med er så låg jag och mina tre medcyklister och släpade bakom Fredrikshovs sub 8 h 30 min-grupp som, liksom jag, startade 09.44. I Fredrikshovs klunga fick vi inte stiga in utan var effektivt avstängda av grindvakten. Det är inget konstigt med det iofs, man har ju tränat för ett gemensamt mål och då vill man ju hålla det. Att ligga och nosa efter grindvakten var både jobbigt och ingav en falsk trygghet. Efter ungefär åtta mil så hade jag lärt mig att nosa bak på grindvakten och tog det lite för lugnt och när jag tittade upp en noslängd längre fram så insåg jag den grindvakt jag nosade efter egentligen var en avhängd Fredrikshovare. Resten av klungan var 200 meter längre bort och det blev uppförsbacke. Jag, och två avhängda Fredrikshovare försökte desperat jaga ikapp utan resultat, så efter den snöpliga missen var det solokörning i twillight zone fram till Fagerhult.

Väl i Fagerhult stod och jag ragglade kring lite, mådde illa, tvångsåt Vitargobars (varför i helvete köpte jag müslivarianterna? Fy f-n!) och funderade på att bryta men då uppenbarade sig ett antal orangea tröjor med ett bekant forumnamn. Jag samlade kraft och tänkte , ok då, vi kör. Sen - till min glädje så blev jag insläppt i klungan - och kände mig stark hela tiden och även om det var lite trist att vänta in de som sackade av på slutet i uppförsbackarna så tyckte jag att det var otroligt kamratligt agerande av er att hålla samma klungan "för att alla skulle in under 8 h 58 min." Stort! Så av den anledningen går er klungkörning till historien - för mig i alla fall - som en av de största sportsmannamässiga upplevelserna på länge!

Nästa år så vill jag gärna vara med i er sub 8 h 30-satsning, men då på riktigt i enhetlig tröja.

______

Fredrikshovs sub 8 h 30-grupp kom för övrigt in på 8 h 14 minuter.

Grattis alla till en riktigt bra tid!

Cyklade själv på 9,34. Cyklade själv och hängde på lite här och lite där. Skulle vara fint att hänga på nästa år.

Fråga: Ni som kom in på 8,58 hur många mil hade ni tränat innan VR?

Ja, jag instämmer och tackar alla för en fantastiskt runda. Bra samarbete och god stämning hela vägen. Särskilt grattis till 20-åringen Anders H! Tack Anders att du dragit runt detta!

Tack också till selast och Jonas? som hela tiden hade örnkoll på hur vi låg till enligt schemat vilket var mycket god hjälp för att hålla rätt fart.

Vi var 16 st som rullade in tillsammans på 8.54, vilket betyder att vi tappade 7 st, varav 4 bröt loppet; jag försökte åka ner och snacka med dem som kom efter så att de verkligen släppte pga att de inte orkade och inte blev avhängda pga tillfällig svacka, men det är svårt att ha koll på alla. Jag vet att jag snackade med JoakimB och Jenö som släppte tidigt. Jobbigt att släppa brorsan, orbeaman, i bankerydsbacken. En blev kvar i Fagerhult och hobbit hade ont i ljumskarna men jag missade när han släppte. Jobbigt med vurpan för västeråskillen, men läget såg ut att vara under kontroll efter omständigheterna med kompisar och följebil på plats. Hoppas det gick bra.

Här är 14 av de 16 (!) som gick imål tillsammans (LarsO var tvungen att sticka direkt och Johan som vurpade innan spurten saknas på bilden).

happy858_grupp_IMG_7084.JPG

Bakre raden: thomalin, Kajan72(Karl Englund), Magnus Möller - Kalmar, olsson84, J-O, selast, Anders (Detvetdu), DrEnglund(Mattias Englund), Jonas (Jonez)
Främre: KjellF, Håkan Rindegren (hakla21), Anders H, peranders, Ola Green

Här är lite bilder och en film:

En liten film från innan gränna:

happy_005.JPG

happy_007.JPG

happy_009.JPG

happy_010.JPG

happy_011.JPG

happy_013.JPG

happy_016.JPG

happy_020.JPG

happy_021.JPG

happy_026.JPG

23591 JOHAN, vurpade OTB 7 min innan mål. Du gjorde oss alla rätt nervösa, men det löste sig tack och lov.

happy_033.JPG

happy858_granna_IMG_7065.JPG

Gruppen passerar genom Gränna

happy858_maal_IMG_7069.JPG

Anders H in på målrakan med 15 hjälpryttare bakom sig

Edit: Fyllde på med namn under gruppbilden, och vid närmare granskning av resultaten så var vi ju faktiskt 16 st som gick i mål tillsammans.

Senast ändrad:
floors skrev:
> Innan jag körde med er så låg jag och mina tre
> medcyklister och släpade bakom Fredrikshovs sub 8
> h 30 min-grupp som, liksom jag, startade 09.44. I
> Fredrikshovs klunga fick vi inte stiga in utan
> var effektivt avstängda av grindvakten.

Det var märkligt, de släppte glatt in mig. Fast det var efter Fagerhult, de kanske var lite färre och tröttare då än i början... ;-)

peranders skrev:
>
> Här är 14 av de 15 som gick imål tillsammans
> (en var tvungen att sticka direkt.)
>
> Jag önskar att jag kunde alla namn här men:
>
> Bakre raden thomalin, Kajan72(Karl Englund), ?, olsson84, J-O, selast,
> ?, DrEnglund(Mattias Englund), jonas
> Främre: KjellF, ?, Anders H, peranders, Ola Green

Fyllde på med de namn jag känner till. Karl, Ola och jag.

Tack igen för en väldigt rolig upplevelse.

;-)

Stort Grattis till alla som kom i mål, riktigt bra jobbat. Jag tvingades släppa i bankerydsbacken och cyklade vidare till fagerhult där jag bröt. Är grymt besviken på att kroppen inte ville vara med, jag hade helt enkelt inte kraften och orken, har känt mig hängig senaste 4-6 v men ville i alla fall ge det en chans, men det funkade inte.

Jag fick en 0.5 L ROSE flaska av en vänlig medcyklist vid grännsstoppet, skicka PM till mig så postar jag den om du vill ha dn tillbaka.

Återigen stort grattis till en riktigt fint genomförd runda.

Alltså, jag tycker våra tröjor (Dataunit) var jävligt snygga men det är ingen tvekan om vilken klunga som var snyggast klädd i år. Fina bilder och härlig film!

Selast skrev:
> J-O skrev:
> -----
>
> > Lite finslipningsförslag som jag klurade på
> > under resan:
> >
> > - en biträdande kapten som ligger bakom de som
> > orkar hänga med i dragningarna. Vi hade bitvis
> > för mycket "gummiband" och luckor i den
> belgiska.
> > En subgrupp när det börjar bli motigt som
> ligger
> > och hämtar krafter i låsta tvåpar bakom en
> > belgisk på - säg 20 pers. Biträdande sköter
> > kommunikation och har koll på vilka som orkar
> > varva runt och kollar om de som ser "krokiga"
> ut
> > vill gå ner och pusta lite.
> +1 på det

Yep. Det där låter bra. J-O, du tog den rollen lite under resans gång vilket var mycket uppskattat.

Jag tror även att en del av ryckigheten kan minskas genom att man tar det lite lugnt när man fyller de luckor som uppstår, annars förstärks lätt luckan bakom och sedan lite senare får de som kommer ifatt ledet bromsa. Jämnt drag är både energisnålt och stabiliserande i klungan.

>
> > - namnlapp på ryggen! Lättare att
> kommunicera.
> Bra ide också, såg att några "utsocknes" som
> åkte med oss hade skrivit sina namn på
> nummerlappen.

Namn vore superbra. Och mycket mer personligt; man ska trots allt kämpa tillsammans.

>
> > - Spika hur många minuter som gäller vid
> > stoppen, kändes som vi gick och lallade lite i
> > onödan i främst Fagerhult men även Boviken.
> Det hade vi ju gjort, 3 min pissestopp i
> Grännatrakten och 2x5 min i Fagerhult och
> Boviken. Tror inte att vi var 5 min i någon av
> dessa depåer. I Boviken var jag tvungen att fylla
> min camelback och när jag strulat klart med det
> hade happysarna redan dragit iväg och jag fick
> göra min bästa Cancellara imitation för att
> hinna ikapp. Men eftersom jag hade lite extra koll
> på körschemat jag hade på armen är jag
> tämligen säker på att inget av stoppen var
> över de bestämda 5 minuterna vilket jag tycker
> är grymt med tanke på att vi var över 20
> gubbar.

Jag tror också vi höll tiderna stoppen; jag tror att jag kanske sjabblade bort en minut i Fagerhult med mina egna klädbyten som strulade.

I Boviken gled en hel grupp iväg innan alla var klara, vilket skapade lite förvirring. Jag såg ingen happy-tröja i depån när jag rörde mig uppåt mot täten för att ge klartecken och samla oss, samtidigt som någon nämnde att han sett selast cykel i depån. Till slut dök du upp selast och vi kunde köra, men vi hade koll på dig!

> > Återigen - stort tack allihop! Detta gav
> mersmak!
> +1!

Yes!

Bra ide med en egen liten grupp efteråt. Jag försökte ligga bakom och återhämta mig innan jag gav upp, men det var ingen vila att ligga bakom, jag upplevde det som väldigt ryckigt längst bak vilket det lätt blir. Speciellt efter att vi gått ihop med några eftersläntande efter Gränna som verkade ha en annan ambition än vår klunga.

saltgurkan skrev:
> Fint, himla tjusiga tröjor ni har :)!

Kan bara instämma, snuggt!

Michelin har ganska många färger att välja på på sina pro3 race, varav en är orange/svart. Undrar vilken målgrupp dom tänkt sig....

Tillbaka
Topp