[VR 2012] 09:58 - Sub8 [Team Knowit] - Vi klarade det! 7:43!!!

Olby

Aktiv medlem
MTBiker skrev:
-------------------------------------------------------
> En liten undran. Gick det verkligen så fort i
> början? Vi hade några minuter till godo i
> Jönköping. Där jag tycker vi stod på för
> hårt var på slätten innan Ödeshög. Där
> blåste det rejält och det var ingen vila att
> ligga på rulle.

Vi hade alldeles för hög hastighet i det långsamma ledet som tog vinden på den sträckan. Det blev mer vila i det snabba ledet än i det långsamma. Det ledet fick hela tiden luckor och snabbare ledet fick ta vinden.

Hade vi bara låtit diffen mellan leden vara större så hade vi kunna köra med samma fart men med mindre ansträngning.

thomalin

Aktiv medlem
Olby skrev:
> MTBiker skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > En liten undran. Gick det verkligen så fort i
> > början? Vi hade några minuter till godo i
> > Jönköping. Där jag tycker vi stod på för
> > hårt var på slätten innan Ödeshög. Där
> > blåste det rejält och det var ingen vila att
> > ligga på rulle.
>
> Vi hade alldeles för hög hastighet i det
> långsamma ledet som tog vinden på den sträckan.
> Det blev mer vila i det snabba ledet än i det
> långsamma. Det ledet fick hela tiden luckor och
> snabbare ledet fick ta vinden.
>
> Hade vi bara låtit diffen mellan leden vara
> större så hade vi kunna köra med samma fart men
> med mindre ansträngning.

+1
Tror 3-4 pers åkte av bara där.

Claes L

Ny medlem
thomalin skrev:
> Olby skrev:
> -----
> > MTBiker skrev:
> >
>
> > -----
> > > En liten undran. Gick det verkligen så fort
> i
> > > början? Vi hade några minuter till godo i
> > > Jönköping. Där jag tycker vi stod på för
> > > hårt var på slätten innan Ödeshög. Där
> > > blåste det rejält och det var ingen vila
> att
> > > ligga på rulle.
> >
> > Vi hade alldeles för hög hastighet i det
> > långsamma ledet som tog vinden på den
> sträckan.
> > Det blev mer vila i det snabba ledet än i det
> > långsamma. Det ledet fick hela tiden luckor
> och
> > snabbare ledet fick ta vinden.
> >
> > Hade vi bara låtit diffen mellan leden vara
> > större så hade vi kunna köra med samma fart
> men
> > med mindre ansträngning.
>
> +1
> Tror 3-4 pers åkte av bara där.

Jag var en av dom som åkte av innan Ödeshög. Hade legat på gränsen en stund och kunde inte vila i kantvinden så jag bestämde mig för att stå över dragjobbet en stund. Det var fler som tog samma beslut där men någon fick en liten lucka och då var det kört. Vi var ett par som försökte jag ikapp men det gick inte när man redan var lite mosig. Lite lugnare där så hade jag/vi kanske kunnat hjälpa till lite längre.

Vi var några som hängde på Lygnern-klungan vi kört om strax innan. Vi fick inte hjälpa till där men låg på rulle med dom till en bit efter Fagerhult. Där kom en lite snabbare klunga (starttid 10:10 på de flesta) och körde om som vi gjorde sällskap med till Motala. Tror att vi plockade upp ytterligare någon ur vår startgrupp på vägen. Ser ut som vi var fem stycken som kom in på 7:59.

Jag fick trots allt en bra resa med de båda andra klungorna jag kunde åka med. Grymt nöjd med att klarat 8 timmar. 3 minuter bättre än i fjol så i år var jag på rätt sida :-)

DT

Aktiv medlem
Har skrivit ihop en liten betraktelse över vår runda. Varning för lång text... :-)

Förutsättningar

Vi var ungefär ett 60-tal cyklister som kom till start kl 09:58 på lördagen. I runda slängar var det 35 SUB-8-cyklister och 25 SUB-8:28-åkare, men det är lite oklart exakt hur många vi egentligen var pga byten, avhopp etc. De flesta SUB-8:are var iklädda snygga Happymtb / Team Knowit-tröjor, men vi hade även hjälp av ett halvdussin hjälpryttare från SMACK, Spårvägen och Fredrikshof. Jag vet inte om de räknas in i de 59 st som enligt resultatlistan kom till start i startgrupp 357, eller om vi i själva verket var 65-70 st som startade, men hursomhelst, let’s get on with the show…

Väderförutsättningarna var ju inte de bästa inför årets Vätternrunda, och väderprognoser från allehanda meteorologiska institut hade betraktats med oroliga ögon dagarna innan loppet. När man vaknade upp på lördagsmorgonen kunde man konstatera att det regnade rätt friskt, men som genom ett trollslag avtog regnet ungefär en halvtimme innan start. Det skulle visa sig att vi ändå hade rätt tur med vädret. Vägarna var blöta de första 5 milen, men sedan torkade det upp. Efter en störtskur i Jönköping hade vi sedan torrt väder hela västsidan, innan vi fick en del ytterligare regn milen innan Hammarsundet. Fast det var inte alls någon misär som för de stackare som startade under natten.

Klungan som sprack...

Vi rullade ut ur Motala och började efter någon kilometer att försöka formera en belgisk kedja. Det gick väl i ärlighetens namn lite sisådär till att börja med. Det var bitvis ganska ryckig körning de första 5-6 milen, där det vid upprepade tillfällen uppstod stora hål i något led. Dessutom var det en halvjobbig mot-/kantvind som lök på laxen.

Det var väl inte första gången i världshistorien som det tog ett tag för en grupp som aldrig träffats och kört ihop tidigare att få lite fason på kedjan. Kanske är det helt enkelt så att 35-40 personer är en lite för ohanterligt stor grupp om man inte är väldigt samspelta och/eller har en jämn kapacitet.

Tyvärr var det några som åkte av redan under de första 5 milen. Själv tyckte jag bitvis att det var ganska kämpigt och jag blev lite uppskrämd när jag kollade pulsen emellanåt, så det lade jag snart av med att göra… Inte så att jag var nära att släppa, men jag blev orolig för hur jag skulle komma att känna efter 20-25 mil med den här starten. Vi gjorde också en omkörning av en 8:30-grupp (?) från Lygnens Venner som blev väldigt utdragen, och där vi dessutom fick mötande trafik. Några åkte tyvärr av här i den allmänna villervallan, men vad jag förstår lyckades de sedan hoppa från klunga till klunga och komma in precis under 8h i slutändan – starkt!

In mot Gränna blev det sedan något mindre ryckigt, och man kunde njuta lite av det fantastiska landskapet i de här krokarna. Efter ett kort stopp vid Gyllene Uttern (jag hade slarvat i min kaptensroll så vi fick stanna några km senare än planerat) bar det av igen. Jag hade lagt in förra årets Team Dataunit-runda i min Garmin för att ha en tidtabell – den gick på 7:55 med liknande vindförhållanden. Nu låg vi 2-3 minuter före tidtabell vilket kändes bra. Vi hade 38,6 i rullsnitt hit vilket var bra med tanke på vinden – så här i efterhand skulle vi nog ha tagit lite större hänsyn till vindförhållandena och tagit det en smula lugnare i början, men det är lätt att vara efterklok.

Efter att ha tagit det väldigt lugnt uppför Kaxholmen-backen rullade vi sedan ner mot Jönköping, vilket alltid gör mig lite orolig med tanke på trafiksituationen genom staden. Här skulle det dock visa sig att den MC som låg före oss under hela rundan (vilket var nytt för i år) gjorde en väldig nytta! Det var flera gånger som det kom väl till pass med lite tutanden och blinkanden för att bana väg för oss. När vi senare under loppet började köra om allt fler nattstartande cyklister så var det också mycket bra att MC:n förvarnade om vår ankomst. Överlag tyckte jag att trafiksituationen kändes väldigt säker i år, med vår klungomkörning i början som enda undantag.

Vetternkette!

Gruppen rullade vidare i lugn fart uppför Bankeryds-backen, där jag till skillnad mot i fjol lyckades undvika att gå på hjul. Dock lyckades vår vicekapten MTBiker cykla på några vägkoner här och släppte en lucka – vi upptäckte dessvärre inte det, men han tog sig i mål med en Hofvet-klunga ett par minuter efter oss, så det gick bra till slut.

Efter ytterligare några upp- och nedförsbackar och ett kort vattenstopp i Fagerhult var det så dags för riktig propagandacykling! Vi hade nu en smula vind i ryggen, breda fina vägar och en belgisk kedja som fungerade som en schweizisk klocka. Vi var ett 15-tal cyklister som gick runt i en välsmord Vetternkette, och milen tickade undan med en bit över 40 i snitt. Jag upplevde hela västsidan som en enda lång mys-cykling där jag aldrig behövde ta i särskilt mycket trots att vi efterhand bara blev 10-12 st som roterade. Det kanske är så att man inte ska vara så många fler för att få en fin kedja? Sedan hjälpte det nog till att vi som roterade var relativt jämnstarka också.

Nu hade vi en rätt stor svans bakom oss med ett antal av våra gubbar samt en hel del andra cyklister som vi hade plockat upp. Vid ett antal tillfällen blev vi oroväckande få kvar i kedjan, och jag försökte då med (milda) okvädningsord och lite armviftande få folk från svansen att komma upp och hjälpa till. Det var alltid någon som nappade på erbjudandet vilket var bra. Det var inte så att det var kris där framme, men man blev lite orolig att fler och fler skulle droppa av från rotationen och att det då skulle bli jobbigt på lång sikt. Men det hände aldrig, och den fina kedjan gjorde att det inte var särskilt jobbigt ens när vi var nere på 8 man vid något tillfälle. Vid Karlsborg hade vi 39,4 i rullsnitt och man började förstå att det här skulle gå vägen med bred marginal.

Vid 22 mil gjorde vi ett andra kort-kort stopp. Nu låg vi hela 10 minuter före förra årets runda, så det kändes betryggande. En del såg ganska kokta ut här, ja en stackare låg rentav i någon form av fosterställning, så när vi rullade iväg igen så försökte vi hålla igen farten lite. Det gav resultat då det helt plötsligt blev fler från svansen som kunde vara med och rotera och vi kunde spara lite på krafterna.

När vi svängde österut så kom regnet tillbaka, och jag kände att jag fick en liten mental svacka. Efter några mil började det torka upp igen, och man fick förnyade krafter. Vid Medevi känns det nästan som att man är hemma, och de sista milen gick undan rätt bra trots de smala, krokiga och småkuperade vägarna – återigen fyllde vår MC en bra funktion! Jag gnällde lite över att några drog upp tempot i slutet, fast jag var nog mest sur över att jag hade slut på dricka samt hade glömt ta med min enda energigel som jag hade tänkt ha som raketbränsle i slutet…

De sista kilometerna genom Motala kändes helt underbara, och vi rullade stolt i mål på 7:43!

Reflektioner

Tiden var vi jättenöjda med. Tyvärr var vi bara 11st som kom in i samlad tropp, vilket inte direkt var enligt planerna. Fast sedan droppade det in en hel del folk som antingen hade blivit avhängda i slutet eller som hade åkte med andra klungor, och det var 21st som startade i vår startgrupp som kom in under 8 timmar, vilket ändå kändes hyfsat OK. Ytterligare 4st kom in mellan 8:00 och 8:16, och 3st kom in med 8:28-gruppen. Ytterligare någon kom in ett par minuter senare.

Totalt bröt 8 cyklister, men jag vet inte hur många av dessa som hörde till SUB-8 respektive 8:28-gänget. Tyvärr tillhörde vår Directeur Sportif Mr Orange de som fick bryta, vilket inte var så konstigt med tanke på att han hade drabbats av svåra magproblem under natten. Väldigt surt för honom då han dels hade roddat med tröjor och reservlistor, dels fick punka på förra årets runda.

Sammantaget hade vi ett rullsnitt på 38,1 och ett totalsnitt på 38,7. Vi höll ett ganska jämnt tempo över loppets gång. De mil som gick lite långsammare var också de mil med betydande netto-stigningar. Mellan Fagerhult och Karlsborg (mil 15-20) låg vi konstant en bit över 40:

VR2012speed.jpg

Tydligen snittade jag 177W under loppet, med 204W NP och 81% av maxpuls i snitt. Jag är förvånad över att jag inte hade en högre medeleffekt, jag hade trott att det skulle krävas omkring 200W. Nu väger jag förvisso bara 67 kg, men ändå. Som synes i grafen så sjönk ansträngningen en hel del efter inledningen, vilket också stämmer överens med hur jag upplevde det:

VR2012power.jpg

Här är fler Garmin-detaljer om nu någon skulle vara intresserad av det: http://connect.garmin.com/activity/189567271

Sammanfattningsvis tar jag med mig följande:

+ Att vi klarade 7:43 och därmed det uppsatta målet med bred marginal

+ Att vi klarade oss från allvarliga incidenter, det kändes hyfsat tryggt hela tiden

+ Den fina klungkörningen efter Jönköping

+ Vi hade tur i oturen med vädret

- Att vi tappade så många på vägen, vilket nog berodde på nedanstående:

- Den ryckiga inledningen

- Att Hofvet-gruppen som startade 4 minuter bakom oss kom in 3 minuter efter oss och slog oss med en minut. Jobbigt! Hade vi vetat om det hade vi gått a bloc de sista milen… Fast det var tur att de inte kom ikapp oss, det hade varit riktigt pinsamt!

Tack alla som körde! :-)

//DT

MTBiker

Aktiv medlem
Ledsen DT. Men jag hjälpte Hofvet gruppen...

Jag har bara ett minus bland en massa plus. Det är att ta det lugnare till Ödeshög när det är motvind. Vi låg före och kunde hållet igen mer, men avsaknad av gemensam träning är not orsaken.

Skriv upp mig för nästa år, är gärna vice kapten igen! Det här var kul!!

DT

Aktiv medlem
MTBiker skrev:
> Ledsen DT. Men jag hjälpte Hofvet gruppen...

Aha. Det plus att de säkert fick tidrapporter på oss gjorde det ju onödigt enkelt för dem. Om vi bara hade fått baktider så hade vi dragit ifrån dem, det är jag säker på. ;-)

> Jag har bara ett minus bland en massa plus. Det
> är att ta det lugnare till Ödeshög när det är
> motvind. Vi låg före och kunde hållet igen mer,
> men avsaknad av gemensam träning är not
> orsaken.

Jo, så var det ju. Den som är kapten nästa år skulle kunna ha en visselsignal för att sänka farten, inte bara för att öka... :-)

Selast

Ny medlem
Grymt bra kört! Stort grattis till Er alla som fixade detta mycket högt satta mål. En reflektion som DT gör och som jag tänkt mycket på är den optimala storleken på klunga i VR. Jag har efter några egna kampanjer på olika Sub mål också kommit till att 10-15 jämnstarka någorlunda samtränade är ganska optimalt. Färre än 10 är för få och fler än 20 så börjar man få problem med klungans storlke, samträning etc.

tuta

Aktiv medlem
Grattis!
DT skrev:
>Tydligen snittade jag 177W under loppet, med 204W NP och 81% av maxpuls i snitt.

Ursäkta att jag invaderar er tråd men tänkte bidra med en liten jämförelse. Jag drog vår lilla grupp. Första 3 timmarna låg jag stadigt på 200 W, 208NP (70 kg). Det blev 31,7 i snitt. :-) Tyvärr blev jag tvungen att successivt sänka tempot på grund av trötta ben bakom så nu får jag aldrig veta vad 200 W rakt igenom skulle ha gett för sluttid.

DT

Aktiv medlem
tuta skrev:
> Ursäkta att jag invaderar er tråd men tänkte
> bidra med en liten jämförelse. Jag drog vår
> lilla grupp. Första 3 timmarna låg jag stadigt
> på 200 W, 208NP (70 kg). Det blev 31,7 i snitt.
> :-) Tyvärr blev jag tvungen att successivt sänka
> tempot på grund av trötta ben bakom så nu får
> jag aldrig veta vad 200 W rakt igenom skulle ha
> gett för sluttid.

Gissningsvis omkring 9h (säg 33 i snitt), då det ju var lite motvind i början. Du hade säkert legat i 35 på västsidan.

Det kanske vore något för 2013. Försöka snitta exakt 200 W med så jämn solokörning som möjligt och se vad det blir för tid. :-)

saltgurkan

Aktiv medlem
DT skrev:
> MTBiker skrev:
> -----
> > Ledsen DT. Men jag hjälpte Hofvet gruppen...
>
> Aha. Det plus att de säkert fick tidrapporter på
> oss gjorde det ju onödigt enkelt för dem. Om vi
> bara hade fått baktider så hade vi dragit ifrån
> dem, det är jag säker på. ;-)
>

Nja, inga utomstående fick hjälpa till i hovfetgruppen (mer än i svansen efter), och det verkade som att de i svansen inte var så sugna på att komma upp och snurra heller :)
Hursom, vi hade det, i hofvetgruppen lite rörigt ner till Jkpg, bl a annat med en krasch nerför i ca 60 knyck där en kille gick på hjul. Hela gruppen stannade, den drabbade "klarade" sig med rejäla skrapsår, men fick bryta och fick hjälp av följebussen bakom.
Blev lite skakis efter det.
Annars allt ok, vi var rätt många, så vi delade upp gruppen i två motorer, där vi drog ca 45 min åt gången i början, vilket sedan blev 30 min.
Funkade klockrent, gött och vila upp sig emellanåt, förutom några som punkade och den som kraschade så var större delen av gruppen med in på 7.42. Ngn spurtade in på 7.41 också. Kände mig inte så sliten vid målgång. En finfin dag på cykeln.
En film:
, motorbyte vid 11.10 ngnstans.

MTBiker

Aktiv medlem
saltgurkan skrev:
> DT skrev:
> -----
> > MTBiker skrev:
> >
>
> > -----
> > > Ledsen DT. Men jag hjälpte Hofvet gruppen...
> >
> > Aha. Det plus att de säkert fick tidrapporter
> på
> > oss gjorde det ju onödigt enkelt för dem. Om
> vi
> > bara hade fått baktider så hade vi dragit
> ifrån
> > dem, det är jag säker på. ;-)
> >
>
> Nja, inga utomstående fick hjälpa till i
> hovfetgruppen (mer än i svansen efter), och det
> verkade som att de i svansen inte var så sugna
> på att komma upp och snurra heller :)
> Hursom, vi hade det, i hofvetgruppen lite rörigt
> ner till Jkpg, bl a annat med en krasch nerför i
> ca 60 knyck där en kille gick på hjul. Hela
> gruppen stannade, den drabbade "klarade" sig med
> rejäla skrapsår, men fick bryta och fick hjälp
> av följebussen bakom.
> Blev lite skakis efter det.
> Annars allt ok, vi var rätt många, så vi delade
> upp gruppen i två motorer, där vi drog ca 45 min
> åt gången i början, vilket sedan blev 30 min.
> Funkade klockrent, gött och vila upp sig
> emellanåt, förutom några som punkade och den
> som kraschade så var större delen av gruppen med
> in på 7.42. Ngn spurtade in på 7.41 också.
> Kände mig inte så sliten vid målgång. En
> finfin dag på cykeln.
> En film:
>
, motorbyte vid 11.10
> ngnstans.

Märkte det. Var uppe ett par gånger men blev tillsagd att åka bak vilket jag gjorde utan anmärkning. Agerade grindvakt sen. Kan dock säga att det egentligen är enklare att ligga med och rotera om farten är jämn än att ligga i svansen och Åka dragspel. Hade gärna hjälpt till mer men förstår att ni inte ville.
Riktigt smart med två grupper.

DT

Aktiv medlem
saltgurkan skrev:
> Grattis till er fina tid förresten. 7.43 är
> riktigt superbra!

Grattis själv! Även om ni förstås hade våra tider att gå på... ;-)

Åkte också med i Hofvets sub-8 grupp. Kan nog tycka att 40 pers är lite för många för att åka riktigt snabbt. Tyckte inte snitteffekten gick ner så mycket då jag låg bak och "vilade". Där körde vi ju två par så det var lite lättare att äta vilket var en stor fördel.

Snittwatt för mig blev 204W, 241W NP, knappa 400 TSS. Jag väger 84 kg och är 199 cm lång. Trodde nog det skulle krävas lite mer för att komma under 8h, men men. Pulsen var ovanligt hög, men det tillskriver jag att jag var ordentligt utvilad.

MarcusS

Aktiv medlem
DT skrev:
> en massa text

Intressant läsning, kul att ni klarade målet! Jag tror inte det går att köra VR med en jämn pulskurva genom hela loppet. I början så är finns det mer lätttillgänglig energi i kroppen och det gör det lättare att trycka upp puls/fart i början. Kantvindskörning och en jättevätternkette är nog inte helt optimalt. När man kör på ett led med vinge så kan 6-8 person hitta vindlä på en bred väg. När man kör belgiskt så får bara hälften vindlä. Kan inte någon klurig person konstruera att sidvindsvätternkette med fler än två led? Lr är det det som kallas klungkörning...

DT

Aktiv medlem
edvardwendelin skrev:
> Snittwatt för mig blev 204W, 241W NP, knappa 400
> TSS. Jag väger 84 kg och är 199 cm lång. Trodde
> nog det skulle krävas lite mer för att komma
> under 8h, men men.

Intressant, tycker att det stämmer hyfsat bra med mina värden med tanke på att jag är 67 kg / 172 cm.

Trodde också att det skulle krävas mer. Faktum är att jag hade exakt samma NP som på en 32 mils fikarunda runt Mälaren för några veckor sedan. :-)

evo

Aktiv medlem
Verkar som att ni hade det ryckigt ner till Jönköping. Om jag inte missminner mig så hade vi en perfekt början förra året. Inga ryck och kedjan fungerade finfint.

När jag körde med Finax-gänget däremot, eller snarare den korta biten jag körde med dem var det ryckigt som fan.

Det tar emot mentalt när kedjan fungerar dåligt, att behöva täppa luckor är inte bara fysiskt jobbigt utan frustrerande när man tänker på hur långt det är kvar.

Att täppa luckor är däremot jättebra träning innan VR:)

SvenC

Aktiv medlem
Jaha då var årets Vätternrunda avklarad.
Tempot sattes redan från början, jag hade svårt att hänga med de första varven i kedjan. Det är inte helt ovanligt, det brukar ta ett tag innan mina ben fattar vad de ska göra. Det blev inte lättare och jag slutade ganska snart att rotera. När vi passerade Hästholmen tittade jag på pulsmätaren och såg att jag hade haft en medelpuls sedan starten på 95%. Då insåg jag att det här var inte min dag och någon sub 8 skulle det inte bli den här gången.

I slakmotan upp till Ödeshög så blev det en lucka som jag inte orkade täppa till (det är inte första gången jag blir avhängd i den backen) Jag och några andra gled ned till Lyngnens Vänner som vi just hade passerat. Jag åkte med i deras svans till Gränna där de stannade för en ”splash and go”. Jag hade inga sådana behov så jag trampade på solo. Efter någon mil så kom Hofets sub 8 grupp och körde om, Jag hängde på i svansen och beundrade deras disciplin och organisation.

Vid Bankeryd hoppade kedjan av i en liten nedförsbacke, jag lyckades peta på den med foten ”on the run”, 100m senare händer det igen och nu trasslar kedjan in sig mellan vevarmen och växeln det såg ut som ett mindre fågelbo. Stannar och river och sliter i kedjan medans Hofetcyklisterna försvinner i fjärran. Får så småningom ordning på kedjan. När jag sätter mig på cykeln passerar det 7 st cyklister i Ride of Hoop kläder, jag tycke de såg potenta ut så jag hängde på (jag insåg inte vilka de var), precis då stannar en av dom och kissar resten åker vidare i ca 40 Km/h. Jag tycke det var lite taskigt av dom att lämna kompisen bakom, men det var inte min sak resonerade jag och låg kvar. Efter ett par minuter kom killen i fatt och farten ökades kraftigt, jag var med upp till 50 Km/h sen orkade jag inte längre och släppte.

Lyngnens Vänner plockad upp mig igen. Åkte med dom till Fagerhult där de skulle gå in i depån samtidigt som Hofets sub8 grupp kommer ut från depån. Jag hade inget behov att gå in i depån så jag hänger på Hofet gänget. Strax innan Karlsborg blir det total Bonk, jag tänker att nu skiter jag i det här och åker hem. Svänger in på Preem macken och köper en Dajmstrut.

När jag sitter där och lapar på glassen kommer det 2 st Happyiter och fyller vattenflaskorna. Jag funderar på om jag också ska fylla vatten men bestämmer att det räcker till Boviken. Jag rullar vidare lite sakta med en halväten glass i ena handen. Efter någon mil kommer det en MC och varnar för att det kommer en snabbklunga bakom. Det är ett gäng från Hisingen och Borås plus en del annat löst folk. Jag tänker att jag hänger på till Boviken i alla fall. När Boviken närmar sig har jag piggnat till lite grann så jag bestämmer mig för att hänga kvar till Hammarsundet. När vi kör upp på bron så tänker jag ”vad fan” det är lika bra att hänga på så långt det går.

Jag hade problem med magen redan vid start. Jag försökte vid flera tillfällen att äta små bitar av bars men hade stora problem att få ned även den minsta bit så det blev inte mer än ½ bar som kom ner i magen total under hela rundan. Eftersom jag inte fyllde vatten i Karlsborg så var det slut. Att köra 25 mil på 3 liter vatten och en Dajmstrut + ½ energibar sätter sina spår.

På småvägarna efter Medevi inträffar dagens andra Bonk. Efter en vägkorsning orkar jag inte täppa till luckan. Slår följe med tant Agda och hennes 3 väninnor i 25 Km/h. Blir orolig att någon ska se mig i den prekära situationen så när vi kommer ut på stora vägen in till Motala spurtar jag ner dom. Rullar in i mål på 8:06

Sven C

Edit: Ödeshög ska det vara, inte Skänninge

Senast ändrad:

DT

Aktiv medlem
Haha Sven, herrejösses. Du verkar ju ha fått en minnesvärd resa i alla fall, snacka om klung-surfande! :-)

Tråkigt att du fick släppa, men du har ju en SUB-8-tid sedan tidigare så du kunde väl ta det med jämnmod...? ;-)

saltgurkan

Aktiv medlem
Snacka om kontraster, rulle på först Bäckstedt och senare med tant Agda, bra spurt där, hade vart skoj om Agda och hennes vänner svarat på det :)!

Maran

Medlem
Jag var en av dem som åkte av strax efter snabbstoppet i Gyllene Uttern. Upplevde att det var väldigt dålig ordning i klungan när vi skulle rulla igång igen efter pausen. Det blev en plötslig tempoökning innan leden riktigt hade formerat sig.

På vägen ner hade jag haft rulle på DT och hela tiden fått finfina ”Sist!”-noteringar, det upphörde efter stoppet och efter en eller två rotationer hade jag plötsligt, mot min vilja, hamnat i svansen. I ett motlut, där farten bibehölls, tappade svansen kontakten med klungan och jag med den.

Vi var några som jagade ikapp klungan men precis då vi fått kontakt upprepades samma sak, de bakersta cyklisterna (några som vi verkade ha plockat upp på vägen) tappade kontakten i nästa motlut och klungan seglade återigen iväg. Gjorde ett försök att täppa luckan men då lyckades jag dra sönder något i ryggen i den forceringen.

Försökte rulla lite tillsammans med Hemicycle och Superfetto som också åkte av i den svängen men ryggen satte stopp för trampandet. Stannade och gjorde lite ryggövningar och fick låsningen att släppa. Började tillsammans med andra avhängda från olika klungor jaga vad jag tror var Lygnens venner-klungan.

Kändes som att jag var på väg ikapp den klungan när de gick in mot Husqvarna. Jag satsade för hårt i den tvära vänsterböjen efter utförskörningarna och gick i backen ganska hårt. Skrapade upp vänstersidan, fick ett jack i knät och en ordentlig smäll på vaden. Blev omplåstrad av läkare inom några minuter men sedan fick jag stå och vänta i ca två och en halv timme på kvastbilen.

Lite trist slut på årets runda för fram till dess hade benen känts fina och det hade varit kul att få vara med varvet runt och se vad de kunde räcka till. Men det är ju jättekul att laget klarade målet. Stort grattis till er som gick med runt hela vägen! Och stort tack till DT och Mr Orange för en fint organiserad runda!

evo

Aktiv medlem
DT skrev:
> Jag upplevde
> hela västsidan som en enda lång mys-cykling där
> jag aldrig behövde ta i särskilt mycket trots
> att vi efterhand bara blev 10-12 st som roterade.
> Det kanske är så att man inte ska vara så
> många fler för att få en fin kedja? Sedan
> hjälpte det nog till att vi som roterade var
> relativt jämnstarka också.
>

Det här tror jag är hemligheten. Tom ett par ynka km/h för fort och folk släpper till slut. Härlig läsning DT! Hann/ville inte läsa allt på jobbet:)

BC

Aktiv medlem
saltgurkan skrev:
> Annars allt ok, vi var rätt många, så vi delade
> upp gruppen i två motorer, där vi drog ca 45 min
> åt gången i början, vilket sedan blev 30 min.

Här är min pulskurva. Syns ganska tydligt de intervall när jag roterade i främre "motorn".

Puls-BC-VR12-0742.jpg

DT

Aktiv medlem
Intressant koncept med två motorer som turas om att dra, det kan nog vara bättre om man är en stor klunga än att ha en enda lång, utdragen kedja. Fast jag tror nog att en lite tajtare klunga på 20 relativt jämnstarka (och samkörda) cyklister egentligen är det optimala.

Förresten, det är ingen som råkar ha några bilder från loppet? Förra året var det ju några i klungan som lyckades ta fram kameran vid något tillfälle... :-)

Frille66

Ny medlem
HAHA DT Fotografen är ju i Turkiet i år;-))

Men han är med nästa år igen om vi blir 20 st som vill under 7:30???

BC: Du låg alltså i Farsta/Brostugan-gruppen? Ser ju ut som att du fick lite vila när Lidingö gick upp och drog. Min pulskurva är inte riktigt lika fin som din :) Uppenbarligen finns det fördelar med att dela upp gruppen då vad det verkar.

Bilagor

• Screenshot at 2012-06-19 16:52:31.png
    Screenshot at 2012-06-19 16:52:31.png
    20 KB · Besök: 33

evo

Aktiv medlem
Frille66 skrev:
> HAHA DT Fotografen är ju i Turkiet i år;-))
>
> Men han är med nästa år igen om vi blir 20 st
> som vill under 7:30???

Frestare där, men då får jag nog skippa maran och återuppta trainer. Om ens det hjälper. Hmmm.

MånsB

Medlem
Tack för sällskapet under dom timmarna vi blev kvar i korsningen och tusen tack för hjälpen med hojen och stapplandet ner till målområdet sen. Hoppas du kurerar dig. Själv blev jag sittande 5 timmar på akuten efter 16-timmars bussresan hem till Piteå och konstaterades fraktur på höftbenet. 8 veckor innan jag får belasta benet men klarade mig från operation i alla fall. Mitt gäng - Lag Norrbotten fick en fin resa och kom in på 7.45 med 19 av 24 kvar i klungan.

Maran skrev:

>
> Kändes som att jag var på väg ikapp den klungan
> när de gick in mot Husqvarna. Jag satsade för
> hårt i den tvära vänsterböjen efter
> utförskörningarna och gick i backen ganska
> hårt. Skrapade upp vänstersidan, fick ett jack i
> knät och en ordentlig smäll på vaden. Blev
> omplåstrad av läkare inom några minuter men
> sedan fick jag stå och vänta i ca två och en
> halv timme på kvastbilen.

evo

Aktiv medlem
Frille66 skrev:
> Lite Bilder från 2011 då så du blir sugen igen
> EVO;-))
>

Aaah, vilka minnen! Men jävlar i mig vilka fula glasögon jag hade:)

Maran och MånsB, krya på er.

arnehavre

Medlem
MånsB skrev:
> Tack för sällskapet under dom timmarna vi blev
> kvar i korsningen och tusen tack för hjälpen med
> hojen och stapplandet ner till målområdet sen.
> Hoppas du kurerar dig. Själv blev jag sittande 5
> timmar på akuten efter 16-timmars bussresan hem
> till Piteå och konstaterades fraktur på
> höftbenet. 8 veckor innan jag får belasta benet
> men klarade mig från operation i alla fall. Mitt
> gäng - Lag Norrbotten fick en fin resa och kom in
> på 7.45 med 19 av 24 kvar i klungan.
>
Tråkigt att höra om olyckan... men tack till Lag Norrbotten som hjälpte mig en bit att hitta tillbaka till "min" klunga (8:28 med Happy) efter min punka på västsidan :-)

MånsB

Medlem
Ja, så är vi Norrbottningar :)

arnehavre skrev:

> Tråkigt att höra om olyckan... men tack till Lag
> Norrbotten som hjälpte mig en bit att hitta
> tillbaka till "min" klunga (8:28 med Happy) efter
> min punka på västsidan :-)

Asko

Ny medlem
Tack för en trevlig tur! Det var jag som satt på rulle bakom kedjan och tjoade "SIST" när siste man missade att ropa. Pga hjärtproblem från oktober till februari har jag inte kunnat träna i den omfattning jag brukar. Så motorn hade inte det riktiga vridmomentet...

Tack vare er lyckades jag komma in på 7:59. Jag ska bevaka forumet och om ni gör en ny satsning till nästa år hoppas jag kunna cykla med er pah rihktitt...

Pilen

Aktiv medlem
Grattis Team Knowit.
Gick ju bra det där.
Tror säkert ni fixar 07:30 också.
Har ju själv sett vad några av er går för på Snäckanrundorna.

/ -->

danne123

Ny medlem
Kul att det gick bra för er STORT grattis!
Å typiskt för Orange som pga omständigheter missade utsatt mål i år igen...
Tur att det går ett VR nästa år oxå!:)

Själv startade jag detta år 05:10 vilket jämfört med SUB9 morgontiderna sög stenhårt!!!
Trodde f-n inte det skulle vara sååå stor skillnad!
Å såtillägg för en väder repris från 2008 med regn till 90%

Vi missade vårt mål (Sub7:30) med 6 min....¨
Skuller inte på ngt meeen vilka väderförhållanden det va!
Men men skam den som ger sig!
Påt igen bah.

Kul att se lite nostalgiska bilder i tråden Frille!
Satan så smutt väder vi :)

//Danne
Uppsala

Maran

Medlem
Hallå min olycksbroder! :)

Kul att höra av dig men väldigt tråkigt att höra att det gick så illa för dig! Måste säga att du hade ett fantastiskt humör och haltade på med en enorm stil för att ha drabbats av en fraktur i höften! Gladare prick som tvingats bryta på grund av så allvarlig skada har jag aldrig träffat. För mig är det ju bara köttsår så det läker ihop ganska bra faktiskt. Kan inte klaga.

Låter som en riktig misärupplevelse de 16 + 5 timmarna ovanpå de timmar du redan suttit och väntat i korsningen. Verkligen ingen höjdare till första runda! Hoppas att eventuellt kommande rundor blir betydligt trevligare för dig!

MånsB skrev:
> Tack för sällskapet under dom timmarna vi blev
> kvar i korsningen och tusen tack för hjälpen med
> hojen och stapplandet ner till målområdet sen.
> Hoppas du kurerar dig. Själv blev jag sittande 5
> timmar på akuten efter 16-timmars bussresan hem
> till Piteå och konstaterades fraktur på
> höftbenet. 8 veckor innan jag får belasta benet
> men klarade mig från operation i alla fall. Mitt
> gäng - Lag Norrbotten fick en fin resa och kom in
> på 7.45 med 19 av 24 kvar i klungan.
>
>
>
> Maran skrev:
> -----
>
> >
> > Kändes som att jag var på väg ikapp den
> klungan
> > när de gick in mot Husqvarna. Jag satsade för
> > hårt i den tvära vänsterböjen efter
> > utförskörningarna och gick i backen ganska
> > hårt. Skrapade upp vänstersidan, fick ett jack
> i
> > knät och en ordentlig smäll på vaden. Blev
> > omplåstrad av läkare inom några minuter men
> > sedan fick jag stå och vänta i ca två och en
> > halv timme på kvastbilen.

MTBiker

Aktiv medlem
Är sjukt sugen på VR igen. Tyckte årets upplaga var ruskigt kul...

Är det VR 2013 snart eller? :)

Topp