VR 2014 - Snabbgruppernas framfart.

Min lista säger

6.59
27031, Niclas Näslund
27034, Jonas Pettersson
27044, Conny Colander
27046, Jonas Bohr
27049, Marcus Streijffert
27050, Håkan Zeffer
27051, Daniel Jansson
27060, Peder Olsson
27068, Roger Claesson
27069, Dan Björklund
27074, Mats Pihlström
29085, Marcus Johansson
29086, Fredrik Frykberg

7.00
27033, Krister Bergström
27039, Pär Johansson
27048, Erik Vrang

7.07
27054, Marco Jeres (släppte efter Medevi)

Edit: div korrektioner/uppdateringar

Senast ändrad:
Marco gick nog i mål kl 19:10. kollade just sportwebben då den där legendariska med sina nu 34 r rundor Janne Karlsson blev intervjuad, klarade 6:59 tillsammans med Rasmus Henning, startade 12:08

Grymt!

Lite surt att några tappade en minut precis i slutet. Men inte så konstigt då de måste ha tagit i som f-n de sista milen och det är lite småkuperat efter Medevi.

Fan va coolt, har en träningskompis på 6.59.. några andra känner jag igen från H40 och seniorklungan.. starkt jobbat conti :)

GoranS skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan ju varit så att de bara låg sista i gruppen
> och klockan slog om. Eller vet du att de släppte?

Så kan det ju vara och då är det ju ännu surare. Man måste tydligen spurta i Motala också...

Team x-racing just i på spotswebben? Speakern intervjuade mc åkarn som hade full koll på måltiden men att de gick i mål 10 min snabbare än planerat på 7:55

Senast ändrad:
MRobson skrev:
> Tätgruppen i Team x gick in på 7.57!

Kan meddela att även vi i happy sub8 (en stor del av oss iaf) gick in tillsammans med dessa. Bra kämpat alla ni som var med!!

Senast ändrad:
ipv6 skrev:
> Gick visst inte så bra för Swedbank Sub8.
> Masskrasch och en happyit till sjukhus.

Fan va tråkigt. Hoppas hen repar sig fort.

schture skrev:
> Grattis Pilen och alla andra som klarade sina
> sub-mål!

+1!

Strongt kört av samtliga som tog sig runt sjön detta blåsiga år.
Dock misstänker jag att de som startade under natten hade det lite kämpigare med vinden än vad snabbgrupperna fick senare.
Mitt resonemang bygger förstås enbart på hur blåsten var här norr om Stockholm med starka byiga sydliga vindar som avtog under eftermiddagen, det kan förstås ha varit andra vindar nere vid Vättern.

a.svensson skrev:
> Strongt kört av samtliga som tog sig runt sjön
> detta blåsiga år.
> Dock misstänker jag att de som startade under
> natten hade det lite kämpigare med vinden än vad
> snabbgrupperna fick senare.
> Mitt resonemang bygger förstås enbart på hur
> blåsten var här norr om Stockholm med starka
> byiga sydliga vindar som avtog under
> eftermiddagen, det kan förstås ha varit andra
> vindar nere vid Vättern.

Jo det var ganska brutalt bitvis...

Bra jobbat alla! Spännande referat och rapportering. Lite som sportradion :-) Jag har en liten okunnig fråga. Om man som grupp har satt upp tex SUB7 för 20 man och fem klarar målet. Fem andra går på 7:02 men har dragit som idioter och uppoffrat sig i trettio mil för de andra fem. Har kämparna misslyckats då? Jag kan ju från min okunniga horisont tycka att de är de största hjältarna. Gör allt för de andra för att sen inte få skörda frukten. Antag att man vill ha in en gubbe under SUB6:30 då skulle man förmodligen behöva offra 49 st som kör som galningar för att vila en och ge den gubben den fantastiska tiden.

Det där med åkare som offrar sig har ju diskuterats förr. Det mest extrema förslaget är ju att skicka ett antal grupper med åkare långt innan den gubbe som man vill bädda för ska få en bra tid och se till att de trampar ut till olika platser runt banan i ett tempo som gör att de är fräscha när de kommer dit. Sedan ser varje grupp till att köra stenhårt en kortare sträcka tills nästa grupp tar över. Han som ska åka runt fort ligger perfekt skyddad av de övriga hela tiden och tar aldrig någon vind. Dennes enda uppdrag är att åka med.

Skittrist och rätt meningslöst enligt mig, men det är nog sättet om man bara vill ha runt en gubbe så snabbt som möjligt.

Huruvida en grupp lyckats eller inte om bara en delmängd når sub-målet kan nog bara gruppen själv säga baserat på vad de beslutat sig för innan. Personligen tycker jag att det sjystaste upplägget är att om man säger subX som mål så ska man försöka köra s.a. man kommer in under X, men inte med någon större marginal. Om man dunkar in på en halvtimme under X och har tappat två personer som kunde hängt med om det gått 25 min långsammare tycker jag man misslyckats. Sen är det där oerhört svårt i praktiken, men min känsla är att en del subgrupper kör lite för hårt i början när alla är pigga och därmed dels riskerar att tappa av de som kunde varit med hela vägen och dels bränner ut en del åkare som under andra halvan inte orkar vara med och dra utan bara ligger i svansen istället för att man kör lite lugnare i början och de kan vara med och dra hela vägen. Alternativet att det blir en kärntrupp på en handfull åkare som får dra väldigt mkt på västsidan verkar inte helt ovanligt.

Cerb skrev:
> ipv6 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Gick visst inte så bra för Swedbank Sub8.
> > Masskrasch och en happyit till sjukhus.
>
> Fan va tråkigt. Hoppas hen repar sig fort.

Det verkar ok med han som åkte in i vägavdelningskonen vid Hammarsundet som tur är. Vi körde trots allt på 8.08 inkl stopp för två krascher (alla stannade givetvis och väntade på lagledarens OK, den senare kraschens stopp var säkerligen fem minuter) samt enligt uppgift omkörning av 9000 personer, så i efterhand känns det ändå mkt positivt måste jag säga. Har bara bra bilder på näthinnan. Känner mig nästan nöjdare idag, trots att jag kört 7.42 tidigare, eftersom Swedbankgänget varit så fantastiskt att cykla med hela våren.

I ärendet kan dock tilläggas att det är vansinne med snabbgrupper som startar "med alla andra". Kan inte minnas, trots tio rundor, att det ngnsin varit så här kaotiskt. Såg många ambulanser längs banan. På alltför många ställen var det "tvärstopp" p g a bilar och annat som genom sin storlek stoppade upp effektivt. I JKPGN/Bankeryd tappade vi från 41,5 ned till 38-39 i snitt direkt p g a detta, och sedan motvinden på det. Eftersom den andra olyckan var så obehaglig var det även svårt att vilja cykla igen, tog lång tid innan gruppen samlade sig för de sista fyra milen tycker jag.

Många bortförklaringar, men ändå är jag kanonnöjd i hela kroppen, så jag vill nog säga att det ändå gick rätt bra trots missen på tidsmålet.

Sen var det ett par aggresiva lastbilar som trotsade förbudet och ändå körde på ostsidan, men där var det sammantaget bättre med bilförbudet än utan. Jag kommer aldrig köra subgrupp igen, som inte får starttid på förmiddagen, är väl dagens bittra lärdom. Men,det blir nog Vättern igen trots allt, antingen som trevlig fikatur med bra sällskap eller snabbsatsning på tilldelad tid.

Varför åka bil en massa mil för att köra en fikatur på till stor del halvträliga vägar och betala HUTLÖST för det? Nej, vill man fikacykla en lite längre tur är randonneurturer betydligt mer attraktivt.

För att det ger åtminstone mig ett bra långsiktigt mål och fokus, när jag är anmäld. Vi är väl alla olika. Sen är det en folkfest också, solen skiner alltid i Motala efter loppet.

Min fråga ovan var helt allmänt ställd. Alla som är SUB9 och snabbare är grymma cyklister enligt min mening. Sen är alla andra som klarar 30 mil också grymma men på ett annat sätt. Ser man SUB-grupper som en lagsport och jämför med tex fotb.... ja ni vet vad, så finns det alltid personer som är extremt betydelsefulla men som inte gör något direkt väsen av sig. Men utan dem förlorar man.
Vad det gäller SUB7 osv så tror jag nog att alla kör skiten ur sig hela vägen men att de som klarar målet är de som orkar köra skiten ur sig längst. Om någon tolkade mig som att fem vilar sig fram till slutet så menade jag inte så.

Hasse#7 skrev:

> Alla som är SUB9 och snabbare är grymma cyklister
> enligt min mening.

Sant. Vill även få in SUB10 där, bra jobbat, tycker det är starkt gjort att hålla totalsnitt 30km/h på den sträckan.

a.svensson skrev:
> Strongt kört av samtliga som tog sig runt sjön
> detta blåsiga år.
> Dock misstänker jag att de som startade under
> natten hade det lite kämpigare med vinden än vad
> snabbgrupperna fick senare.

Det kändes som att man fick betydligt mycket mindre hjälp av medvinden än vad motvinden ställde till med, vet inte om det blåst upp under förmiddagen. Vi var runt 25 vid start, halvvägs upp på västsidan var vi sex man kvar som drog.

GoranS skrev:
> Varför åka bil en massa mil för att köra en
> fikatur på till stor del halvträliga vägar och
> betala HUTLÖST för det? Nej, vill man fikacykla
> en lite längre tur är randonneurturer betydligt
> mer attraktivt.

Å andra sidan så utnyttjar åtminstone fikacyklisterna i motsats till snabbåkarna kontrollerna och därigenom får någon form av valuta för pengarna.
Snabbåkarna borde egentligen kunna göra sin sak utanför själva Vätternrundan och då spara en massa pengar.
Men visst har du rätt i att randonneurlopp borde vara ett hett alternativ för många Vätternrunt cyklister.
Misstänker dock att medaljer och diplom på "skrytväggen" hemma väger tyngre.

a.svensson skrev:
> Misstänker dock att medaljer och diplom på
> "skrytväggen" hemma väger tyngre.

En viktig faktor är förstås att ingen vid fikabordet på jobbet har hört talas om några randonneurlopp medan alla känner till Vätternrundan.

Fliken skrev:
> För att det ger åtminstone mig ett bra
> långsiktigt mål och fokus, när jag är anmäld.
> Vi är väl alla olika. Sen är det en folkfest
> också, solen skiner alltid i Motala efter loppet.

Du får väl anmäla dig tidigt till ett brevet då så kan du ha det som träningsmål. Folkfest är bara en förskönande omskrivning för "en förskräcklig massa människor som virrar omkring och är i vägen". Och angående vädret så tror jag att du har svårt att leda i bevis att Motala skulle ha bättre väder än något annat ställe precis efter loppet i förhållande till hur det i snitt är dagarna före och efter.

Mayhem skrev:
> En viktig faktor är förstås att ingen vid fikabordet på jobbet har hört talas om några
> randonneurlopp medan alla känner till Vätternrundan.

Så är det. Vad är en 60-milare på 23 timmar mot en Vätternrunda på 18? Ingenting.

bikeshorts skrev:
> Hasse#7 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Alla som är SUB9 och snabbare är grymma
> cyklister
> > enligt min mening.
>
> Sant. Vill även få in SUB10 där, bra jobbat,
> tycker det är starkt gjort att hålla totalsnitt
> 30km/h på den sträckan.

+1 Är det dessutom någon som orkar vingla i mål efter 20 timmar så är det också respekt att sitta så länge utan fart. Randonneur är något helt annat, det är riktig cykling, allt övrigt utom möjligen tävling är dagisverksamhet. :-)

Tillbaka
Topp