Lite stel i benen idag då man körde VR igår då. Eftersom det var 10:e (och sista?) gången jag körde och så tänkte jag unna mig att ngt lite extra och försöka köra med en lite snabbare grupp. Har kört sub8 tre ggr tidigare så det fick bli att ställa sig i Contis fålla med deras sub7-mål (allt efter happytips om hur man byter startgrupp). Självklart hade jag pratat med dom innan och fått ok att svansa bakom utan att pajja deras intränade motorer. De tyckte att jag kunde hoppa in och snurra i kedjan ifall de började tröttna, vilket fick mig att hoppas på att de skulle vara outtröttliga :).
Ganska snart efter att ledarmoppen kommit upp i fart så pangades det på, hörde innan ngt om att de skulle försöka 47 i snitt till Jkpg, detta för att ha en buffert när de kom över på västsidan och förmodad motvind. Nu blev det rätt mkt kantvind i början, sida med osv, vilket gjorde att det blev lite svårt att hålla ihop det, och efter ett tag hade ett gäng flugit av, däribland undertecknad i svansen, inte en chans att täcka lucka på 50m när klungan framför kör i 50 knyck under sådana förhållanden :).
Vi avhängda organiserade lite lagtempo, ngt skulle man väl sysselsätta sig med och efter ngn mil började vi få korn på ett större gäng framför, vilket senare visade sig vara ett större gäng som droppat från Conti- samt några från Bianchi. Glada tillrop när vi anslöt, ny kraft och nytt mod ingöts och vi kunde få igång ett större samarbete.
Vid infarten till Jkpg låg snittet på 45.5, sedan långsamt genom stan för att sedan gå ut i motvinden på västsidan. En motvind som mojnade alltmer men som fortfarande var mot hela vägen upp till Askersund.
Det trummades på bra ändå, snittet gick långsamt neråt men inte så katastrofalt som jag hade trott. Depå i Fagerhult på 4 min, välkommet, de hade energibullar vilket gjorde att man piggnade till.
Fortsatt nötande fram till Karlsborg där det var broöppning, passande då vissa behövde pinkpaus.
Efter 20 mil började tröttheten göra sig påmind, och även innehållet i flaskorna började minska, klunkarna blev mindre och mindre. Tjat på trötta cyklister att hjälpa till i kedjan, ngn tog ledarskap och gav order om att sänka farten lite så att fler ville hjälpa till, det gav effekt och var nog smart.
Sista biten så blev det lite välförtjänt vind i ryggen och på småvägarna innan Motala höll vi bra fart. I mål på 7.28 vilket iaf var rekord för mig och på rätt sida 7.30.
Det om det, Pilen & co gick som sagt in på 6.59, grymt och riktigt vältajmat, stort Grattis!!
I övrigt så var det nog en bra idé att starta så sent som kl 12, vi hade i stort sett vägarna för oss själva, det var först uppåt norra delen man började köra förbi lite cyklister, men det blev aldrig något kaos som det kunnat bli förr om åren. Såg inga olyckor öht och vi hade ingen krasch i vår klunga heller. Det enda negativa är att det blev lite kallt i målet när man satte sig ned och drack öl efteråt :).