VR 2014 - Snabbgruppernas framfart.

ipv6 skrev:
-------------------------------------------------------
> Mayhem skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > En viktig faktor är förstås att ingen vid
> fikabordet på jobbet har hört talas om några
> > randonneurlopp medan alla känner till
> Vätternrundan.
>
> Så är det. Vad är en 60-milare på 23 timmar
> mot en Vätternrunda på 18? Ingenting.

Å andra sidan, cyklar man för att skyta vid fikabordet på jobbet så undrar jag hur genuint ens cykelintresse är.

Personligen är min erfarenhet annars att just längden brukar kunna ge en viss reaktion, i synnerhet om det är längre än Vättern.

Vätternrundan är en gemenskap, både före och under. Ett socialt sammanhang. Utöver vad som tidigare sagts. Sen får var och en värdera den och andra epitet efter egen måttstock.

GoranS skrev:

> Personligen är min erfarenhet annars att just
> längden brukar kunna ge en viss reaktion, i
> synnerhet om det är längre än Vättern.

Då kan man göra som jag gjort ett par gånger. Cykla till Motala (30 mil) cykla Vättern Runt och sedan cykla hem (30 mil) det brukar folk reagera på när jag berättar om det. Dessutom har jag cyklat ensam.

Det där med lastbilar på ostsidan ja...

Var ju det som hände på natten. Kom precis efter, cyklist som frontal krockat med utländsk trailerdragare. De ställde upp en buss på vägen där då för att få ner farten och undvika olyckor.
Var någon ambulans sjukvårdare som cyklade och hade tagit kontroll på platsen så vi drog vidare för att inte vara ivägen.
Hoppas verkligen det går bra för de inblandade. Såg inget bra ut alls.

Hur funkade det att starta efter lunch, förresten? Jag var på väg hem när de första snabbklungorna började rulla in, men då var det ju fortfarande en hel del aktivitet nere vid målområdet och det fanns gott om sol att sitta och dricka alkoholfri öl i.

Jag kan tänka mig att det var rätt skönt att inte behöva sitta och ropa "omkörning" konstant i 30 mil...

Lite stel i benen idag då man körde VR igår då. Eftersom det var 10:e (och sista?) gången jag körde och så tänkte jag unna mig att ngt lite extra och försöka köra med en lite snabbare grupp. Har kört sub8 tre ggr tidigare så det fick bli att ställa sig i Contis fålla med deras sub7-mål (allt efter happytips om hur man byter startgrupp). Självklart hade jag pratat med dom innan och fått ok att svansa bakom utan att pajja deras intränade motorer. De tyckte att jag kunde hoppa in och snurra i kedjan ifall de började tröttna, vilket fick mig att hoppas på att de skulle vara outtröttliga :).
Ganska snart efter att ledarmoppen kommit upp i fart så pangades det på, hörde innan ngt om att de skulle försöka 47 i snitt till Jkpg, detta för att ha en buffert när de kom över på västsidan och förmodad motvind. Nu blev det rätt mkt kantvind i början, sida med osv, vilket gjorde att det blev lite svårt att hålla ihop det, och efter ett tag hade ett gäng flugit av, däribland undertecknad i svansen, inte en chans att täcka lucka på 50m när klungan framför kör i 50 knyck under sådana förhållanden :).

Vi avhängda organiserade lite lagtempo, ngt skulle man väl sysselsätta sig med och efter ngn mil började vi få korn på ett större gäng framför, vilket senare visade sig vara ett större gäng som droppat från Conti- samt några från Bianchi. Glada tillrop när vi anslöt, ny kraft och nytt mod ingöts och vi kunde få igång ett större samarbete.
Vid infarten till Jkpg låg snittet på 45.5, sedan långsamt genom stan för att sedan gå ut i motvinden på västsidan. En motvind som mojnade alltmer men som fortfarande var mot hela vägen upp till Askersund.
Det trummades på bra ändå, snittet gick långsamt neråt men inte så katastrofalt som jag hade trott. Depå i Fagerhult på 4 min, välkommet, de hade energibullar vilket gjorde att man piggnade till.
Fortsatt nötande fram till Karlsborg där det var broöppning, passande då vissa behövde pinkpaus.
Efter 20 mil började tröttheten göra sig påmind, och även innehållet i flaskorna började minska, klunkarna blev mindre och mindre. Tjat på trötta cyklister att hjälpa till i kedjan, ngn tog ledarskap och gav order om att sänka farten lite så att fler ville hjälpa till, det gav effekt och var nog smart.
Sista biten så blev det lite välförtjänt vind i ryggen och på småvägarna innan Motala höll vi bra fart. I mål på 7.28 vilket iaf var rekord för mig och på rätt sida 7.30.

Det om det, Pilen & co gick som sagt in på 6.59, grymt och riktigt vältajmat, stort Grattis!!

I övrigt så var det nog en bra idé att starta så sent som kl 12, vi hade i stort sett vägarna för oss själva, det var först uppåt norra delen man började köra förbi lite cyklister, men det blev aldrig något kaos som det kunnat bli förr om åren. Såg inga olyckor öht och vi hade ingen krasch i vår klunga heller. Det enda negativa är att det blev lite kallt i målet när man satte sig ned och drack öl efteråt :).

Är d inte riktigt imponerande av conti - gubbar, kontorsråttor, småbarnsföräldrar typ... - att vara bara marginellt långsammare än bianchi?

Carl A skrev:
> Är d inte riktigt imponerande av conti - gubbar,
> kontorsråttor, småbarnsföräldrar typ... - att
> vara bara marginellt långsammare än bianchi?

+1

Jerry skrev:
> Carl A skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Är d inte riktigt imponerande av conti -
> gubbar,
> > kontorsråttor, småbarnsföräldrar typ... -
> att
> > vara bara marginellt långsammare än bianchi?
>
>
> +1

+1

Carl A skrev:
> Är d inte riktigt imponerande av conti - gubbar,
> kontorsråttor, småbarnsföräldrar typ... - att
> vara bara marginellt långsammare än bianchi?

Körde dom tillsammans eller?
Enligt startlistan verkar contiåkare ha startat samtidigt med Stevenssonarna 12:00 där även gamla ishockeypensionärer som Niklas Eriksson och Christer Olsson körde på 6:55 kontra 6:56.

InlineOla skrev:
> Cykelcity-Håkan har som vanligt bloggat lite om
> loppet, denna gången åkande tillsammans med
> Contiklungan. Håkans blog är för övrigt ofta
> ganska underhållande med massvis av anekdoter
> från förr.
>
> http://dengamleochnavet.blogspot.se/

En del har en att lära när det gäller dricka under vr av den gamle, hur gammal är han 60+?
I år gjorde han av med 1.5 flaska och när han körde 6:50 1 flaska 0.7L ...

hm skrev:
> En del har en att lära när det gäller dricka
> under vr av den gamle, hur gammal är han 60+?
> I år gjorde han av med 1.5 flaska och när han
> körde 6:50 1 flaska 0.7L ...

Men då måste han ju ha förlorat 110% av sin kapacitet enligt en annan VR-tråd här på forumet??

Man bränner inte så mycket när man är så gammal, en annan växer ju på alla längder fortfarande och behöver min 3 liter på en liknande tur...

Tillbaka
Topp