Vuelta España 2017 - the tråd

Dom är roliga, mupparna Vacchi o Adamson. Klagar på en kille som håller i hoodsen utför och sågar han till fotknölarna. Sen kör han svinfort utför och kommer tillbaka till gruppen. Skönt att anse sig veta bättre än proffsen som är så bra att dom får köra Vueltan.

Senast ändrad:
Capra ibex sa:
Dom är roliga, mupparna Vacchi o Adamson. Klagar på en kille som håller i hoodsen utför och sågar han till fotknölarna. Sen kör han svinfort utför och kommer tillbaka till gruppen. Skönt att anse sig veta bättre än proffsen som är så bra att dom får köra Vueltan.

Det är ju allmänt vedertaget att man får bättre kontroll i dropsen. Har du prövat själv på en längre utförslöpa? Rensburg såg ändå inte hundraprocentigt stabil ut igår under utförslöpan.

Är detta något som är "gammal visdom" eller finns det hårda fakta som visar det? Om det senare, vad är orsaken? Lägre tyngdpunkt? Om så, så borde väl sitta-på-toppröret-positionen vara bäst!? Eller beror det på att man förväntas kunna bromsa hårdare med händer nere i bocken?

Funderar lite då jag sett en del människor köra betydligt fortare än vad jag skulle vilja göra utför alpvägar med händerna uppe på bromshandtagen. Tilläggas bör väl kanske att jag själv helst sitter med händerna i bocken om jag ska köra utför, i synnerhet om det är lite brantare och/eller kurvigare vägar.

Senast ändrad:
GoranS sa:
Är detta något som är "gammal visdom" eller finns det hårda fakta som visar det? Om det senare, vad är orsaken? Lägre tyngdpunkt? Om så, så borde väl sitta-på-toppröret-positionen vara bäst!? Eller beror det på att man förväntas kunna bromsa hårdare med händer nere i bocken?
.

Bättre kontroll, lägre tyngpunkt, bättre aerodynamik. Lägre tyngdpunkt = mer fart genom kurvorna. Bättre kontroll, genom att det är alldeles för lätt att tappa kontroll över cykeln om du håller på bromshandtagen och kör över ojämn asfalt eller ett påtthål.

PROFIL.png

det ser ut att bli en kul avslutning idag :-)

13:01
Domenico Pozzovivo (AG2R-La Mondiale) reflected on the weather conditions this morning with lavuelta.com: “Two days consecutive of rain at La Vuelta, it's strange. It's not my favourite weather. I prefer the sun. But it's not too cold so I think it's not so difficult to race with the rain and 20°C. I think the final is a climb that suits me well. Today it's important to be in the breakaway.”
Pozzovivo abandons
15:04
Domenico Pozzovivo (AG2R-La Mondiale) is the 20th rider to leave La Vuelta 2017.

Det blir inte alltid som man tänkt sig.....

gerrardsdobbar sa:
GoranS sa:
.

Bättre kontroll, lägre tyngpunkt, bättre aerodynamik. Lägre tyngdpunkt = mer fart genom kurvorna. Bättre kontroll, genom att det är alldeles för lätt att tappa kontroll över cykeln om du håller på bromshandtagen och kör över ojämn asfalt eller ett påtthål.
Min frågeställning var kring hålla i bocken => bättre kontroll. Fart etc. var inte frågan.

Varför är det lättare att tappa kontrollen över cykeln om man håller i bromshandtagen än i styret? Jag säger inte att det inte är korrekt, jag är bara inte helt säker på att jag inser varför det skulle vara så.

Om man ska köra snabbt o kontrollerat genom svängar vill man lägga ner cykeln, inte ratta med styret. Så, ska man svänga vänster så trycker man med vänster arm/hand, låter bakvänt men så funkar det. Man har betydligt mer att "trycka" mot om man håller i bocken än uppe på hoodsen.

Dessutom har man ofta stadigare grepp i bocken än hoodsen där man inte kommer runt hela med fingrarna.

Senast ändrad:
Att ratta med styret går väl väsentligen inte om det handlar om annat än väldigt låga farter!?

Sen funderar jag på, är den kraften man klarar att applicera om man har händerna på bromshandtagen en begränsande faktor? Är alltid svårt att uttala sig om något utan att testa. Kan dock inte påminna mig att jag tycker att jag sitter och trycker speciellt hårt med arm/hand. Men, jag åker kanske bara för långsamt i kurvorna!?

Det är klart sämre att hålla i handtagen jämfört med bocken i kurvor, enligt min erfarenhet. Dels kan man tappa greppet lättare om kör i en håla och dels är det lättare att hoppa med cykeln händerna i bocken.

Om inte Barguil hade varit så egoistisk hade Kelderman varit topp 3 nu och med två starka hjälpryttare haft ett jättebra läge inför fortsättningen

Italien, Colombia och Spanien har två man var topp-10, sen är det fyra nationer som har en vardera. Är det inte lite ovanligt i Vueltan? Jag har i alla fall inbillat mig att spanjorerna brukar ha lite starkare representation på topp-10 så här långt in i loppet. Eller lever jag kvar i en svunnen tid?

Senast ändrad:
GoranS sa:
Italien, Colombia och Spanien har två man var topp-10, sen är det fyra nationer som har en vardera. Är det inte lite ovanligt i Vueltan? Jag har i alla fall inbillat mig att spanjorerna brukar ha lite starkare representation på topp-10 så här långt in i loppet. Eller lever jag kvar i en svunnen tid?

Valverde är inte med. Därav, antagligen. Har vi haft några andra spanjorer som utmanat på grand tours de senaste 3-4 åren?

gerrardsdobbar sa:
GoranS sa:

Valverde är inte med. Därav, antagligen. Har vi haft några andra spanjorer som utmanat på grand tours de senaste 3-4 åren?

Joaquin Rodriguez brukade hota i ett antal etapper och vara hyfsat med i sammandraget..

Vad fan, jag är ju en idiot. Hur kan jag glömma Contador och Rodriquez? För lite kaffe idag.

I andra nyheter så brändes Aqua Blue Sports teambuss ner inatt i en misstänkt mordbrand. En person gripen.

Senast ändrad:
Gjorde en snabbkoll på slutställningen och de 10 senaste slutförda upplagorna har haft 3, 4, 5, 4, 4, 6, 3, 5, 5, 6 resp. 7 spanjorer på topp-10. Förvisso slutställningen, men då det ändå är en bit in i loppet kan man tänka sig att det kanske inte skiljer så mkt mot en jämförelse om man tittar en bit in i loppet de andra åren.

Som lekman tycker jag att det borde vara rätt lätt att få personen fälld för det där. Lär ju vara svårt för honom att hävda att han inte gjort det eller att det gjordes oavsiktligt med tanke på att det filmades direkt.

jooks sa:
Eurosport-player!? Värt en månad bara för vueltan tycker jag. Perfekt underhållning till middagsbestyren!

Klart värt. 80 spänn, vad är det? Tre falafelrulle i Malmö - eller en i Stockholm :-P. En halv biobiljett? (- och även där går pengar till nåt amerikansk bolag)
Vi får ta diskussionen med Boxer se'n.

Nå, snart går det uppför, 33 km kvar.

Tillbaka
Topp