Wahoo KICKR 2018/Core

• Trådstartare Trådstartare NLC
  • Start datum Start datum
Wahoo KICKR 2018/Core
littlebitrusty sa:
Hur vet man om trainern passar till sin cykel?

Man för testa, men generellt så kan man säga att om dina kedjestag smalnar av direkt efter dropoutsen så kan det vara problem. Tycker ändå att det vore rimligt att Wahoo sätter upp en datatbas på detta, de lär ju veta exakt vilka som har problem med vilka modeller. Canyon CF SLX från 2016 fungerar inte i en ny Kickr 2018 i alla fall. Är antingen att spaca ut med en bricka eller fila på godset i trainern som gäller.

Wahoo KICKR 2018/Core
Fick för övrigt svar från Wahoo precis angående att min ram inte passar:

"Thank you for contacting us and I am sorry that you are experiencing some trouble with your KICKR. Unfortunately we would not be able to recommend use of this bike frame with the KICKR, it may be possible to grind down part of the main arm but this would not be something that we have tested and would void the warranty of the trainer."

Wahoo KICKR 2018/Core
Rent generellt så troooor jag det är mindre problem med ramar för skivbroms för då använder man en spacerbit som inte borde ta i ramen på olämpligt sätt.

Wahoo KICKR 2018/Core
castrello sa:
Rent generellt så troooor jag det är mindre problem med ramar för skivbroms för då använder man en spacerbit som inte borde ta i ramen på olämpligt sätt.

Skivbroms är inga problem nej, i och med 135 nav så hamnar ramen längre ut. Men fortfarande en riktigt designtabbe av Wahoo.

Wahoo KICKR 2018/Core
landen sa:
Fick hem min Kickr idag, visste att det kunde bli problem att montera Canyonen och det visade sig stämma. Den fungerar inte utan att fila ner trainern, vill gärna få ett OK på det med så kontaktade Wahoo.

Men mitt största problem är att jag upplever en klunkande ljud och ett litet glapp varje pedalvarv, visade sig vara detta:
https://photos.app.goo.gl/8ka7MibMqBLiexG47

Sådär ska det inte vara va?

Se mitt inlägg 15/9 samma problems :)

Dra åt bulten med loctite som håller drivaxeln/kilen till svänghjulet och drivs av remmen. En plastkåpa täcker den och tror det var 3 skruvar av torx modell.

Lycka till!

Wahoo KICKR 2018/Core
Bulten åtdragen, mindre glapp men nu detta! Sista gången jag köper något från Wahoo...

Allt funkar ju men låter så högt att jag inte ville köra mer pga störa grannarna.

Wahoo KICKR 2018/Core
https://www.cyclechat.net/attachments/k118-driven-key-replacement-1-pdf.437097/

Finns ett litet K118Kit till den nya tysta ? Gen4 Kickr
Den gamla 5mm långa bulten bytes mot en 10mm dito dras 16nm och låsningsvätska.

Skrmavbild2018-11-22kl.20.07.44.png

Wahoo KICKR 2018/Core
Känns gött att jag lämnade tillbaka min, pryl för 10 000kr som de vill att man ska laga själv och sen erbjuder pinsamma 1 års garanti.

Wahoo KICKR 2018/Core
Lingon sa:
Hogren sa:
Varför krånglar ERG Mode så mycket är det trainer, wifi eller zwift?
Hade också problem med det när jag zwiftade förra veckan, och alla andra också ser det ut som på strava.
För mig har ERG funkat klockrent med Kickr Core sen jag skaffade den för en månad sen ungefär. Även förra veckan.

Senast ändrad:
Wahoo KICKR 2018/Core
Min har också Funkat jättebra tills för ca 1 vecka en som den började tappa kontakten 1-2 gånger per pass och igår var det nog 7-8 gånger på en timmes pass sjukt irriterande

Wahoo KICKR 2018/Core
jooks sa:
Efter ett 60 min pass kan jag säga att så långt är jag mycket nöjd med Core. Väldigt tyst vilket var mitt nästan största krav för att kunna köra utan att störa resten av familjen. Känns även stabil och gör mjuka fina övergångar i erg- läge. Motståndet följer mitt p2m- vevparti väldigt bra. Core ligger ca 5-6% lägre i watt vilket väl verkar rimligt med förluster i drivlina?

Har nu kört en hel del pass och är grymt nöjd med Core! Hade fel i att den ligger 5-6% under p2m. Det är snarare 1-2%. Körde låg effekt med dåligt underhållan drivlina (kedjan var väldigt stel) första testet vilket kanske förklarar skillnaden?

Och tycker absolut att Wahoo borde gå ut med en lista på vilka cyklar som kan ha svårt att passa utan modifikation!

Wahoo KICKR 2018/Core
Jag tycker att Kickr går riktigt tyst och bra och visar fina jämförbara effektvärden mot andra effektmätare men har sett till att Wahoo skickat ett K118 kit till mig.
Ergmode är perfekt när man gör ramptesten via 3e partsappen med exaktare effektmätning som är kadensoberoende.
Att jag får byta grejerna själv ser jag inte som ett problem snarare som en option mot att lämna in den fast den fungerar.

Däremot är den inte riktigt lika stabil som en Monark ergometern när man står upp och trampar dessutom har kadensmätaren ibland svårt att få kontakt.
Viktigt att man stänger av andra mottagare upplever att den har svårt att registrera tillförlitligt om jag kör paddan samtidigt som garmindevice.

Wahoo KICKR 2018/Core
Väljer att lyfta tråden lite. Jag har precis klickat hem en Core.. kör till vardags MTB och har en thrue axel såsom bild. Kommer det funka på en Core? Jag har sett att det finns 12x142mm adapter att köpa men min är ju längre?? Kommer det bli till att köpa ett kit och sedan svarva en längre stång?...

Bilagor

• FDD18CEB-A31A-4366-AC59-B91DE3625CD9.jpeg
    FDD18CEB-A31A-4366-AC59-B91DE3625CD9.jpeg
    164 KB · Besök: 134
Wahoo KICKR 2018/Core
Om jag inte helt missförstått saken helt så ingår endcaps för 12x142 och 12x148 med nyare årsmodeller av KICKR. Således bör det bara vara att montera dessa, en kassett och sedan haka på cykeln med ramens egen thru-axle. (För det är väl 12x148 din ram är byggd för? 171,5 mm borde vara hela axelns längd inklusive de delar som går genom ramen.)

Wahoo KICKR 2018/Core
Så kan det absolut vara, jag försökte läsa på lite nu för cykeln och hittade att det är 12x148mm i ramen vilket borde fixa biffen! :) tack!

Wahoo KICKR 2018/Core
Skaffade mig precis en Core för vintersäsongen nu, men när jag försöker uppdatera firmware 1.0.4 till 1.0.12 så funkar det inte...Har provat starta om, installera om appen mm, men det hjälper inte...Nån som har nått förslag på lösning?
Har skrivit till Wahoo, men vill få det fixat så snart som möjligt så man kan provköra ikväll :)

Bilagor

• Screenshot_20191002-181259.jpg
    Screenshot_20191002-181259.jpg
    58.6 KB · Besök: 127
Wahoo KICKR 2018/Core
Har löst problemet...var inte svårare än att prova med iOS. Dåligt att Wahoo att inte det funkar riktigt med Android, såg att det var flera som haft samma strul med att det inte funka med Android.

Wahoo KICKR 2018/Core
Kapar denna gamla tråd och hoppas på lite hjälp med att lyckas montera ihop kickr core med min cykel. Okunskap blandat med rädsla att göra fel = behöver hjälp.

Jag har en Canyon Endurace, skivbroms, axel 12x142 (förstår knappt vad det betyder. Med Google säger mig att jag ska använda adapter.

Jag köpte min Kickr Core begagnad, och det här är vad som finns med.
20220906_203108.jpg

A. Inte en aning vad det är.
B. Inte en aning.
C. Adapter antar jag, står 142 i enda änden och 148 i andra. Så högst troligt den jag ska använda.
D. Förstår det som ring man ska använda om man INTE har 11-växlad kassett. Jag har nån märklig 11-kasset (Shimano hg700) som passar på 10-växlade bodys. Så kommit slutsatsen att jag ska använda den.
E. Annan adapter, för 135 och 130. Inget jag behöver bry mig om?
F. Default thru axel, som jag inte heller behöver bry mig om eftersom jag kommer använda min egen cykels?
G. Används för att sätta på (och kanske av) kassett.

Så här ser trainern ut just nu, och jag är lite osäker på om förra ägaren har skruvat på något där som jag behöver skruva bort, eller om det är default.
20220906_203231.jpg

KASSET-SIDAN.

20220906_203310.jpg

ICKE KASSETTSIDAN.

Så ser det alltså ut. Att jag måste på med en kassett på kassettsidan är jag med på, men i övrigt så....

I en drömvärld hade nån kunna hjälpa mig som en pedagogisk förskolelärare och säga ta C och sätt in på kassettsidan med "142" texten inåt, sätt A på icke-kassett-sidan, eller vad tusan nu rätt väg är....

Wahoo KICKR 2018/Core
A & B är väl till andra sidan och paras lämpligen ihop med C eller E för en konsekvent diameter.
Vilken sida som är vilken vet jag inte just nu men tror att den vändbara sitter på ikke driv. I värsta fall få jag kolla på trainern för jag verkar ha tappat instruktionen. Å andra sidan lär väl allt finnas på nätet

F är en QR skewer (nej, jag orkar inte lära mig vad skit heter på svenska)

Wahoo KICKR 2018/Core
A & B är väl till andra sidan och paras lämpligen ihop med C eller E för en konsekvent diameter.
Vilken sida som är vilken vet jag inte just nu men tror att den vändbara sitter på ikke driv. I värsta fall få jag kolla på trainern för jag verkar ha tappat instruktionen. Å andra sidan lär väl allt finnas på nätet

F är en QR skewer (nej, jag orkar inte lära mig vad skit heter på svenska)
Aha! Quick release. Fan vad jag lär mig!
Så vi tänker oss att eftersom jag ska använda E (utgår ifrån det om min ram 12×142) så ska jag ja A eller B på andra sidan, och så min thru axel igenom det.

Ja, det borde/finns säkert på nätet. Tom fullt möjligt att jag läst det, men för inkompetent för att ta till mig det. De skriver ju inte manualerna på förskolesvenska!!

Wahoo KICKR 2018/Core
Aha! Quick release. Fan vad jag lär mig!
Så vi tänker oss att eftersom jag ska använda E (utgår ifrån det om min ram 12×142) så ska jag ja A eller B på andra sidan, och så min thru axel igenom det.

Ja, det borde/finns säkert på nätet. Tom fullt möjligt att jag läst det, men för inkompetent för att ta till mig det. De skriver ju inte manualerna på förskolesvenska!!
Nej, men jag vill minnas att det kom med en bilder-bok men hittar inte min.

från google
1662493141688.png

Tillbaka
Topp