Watt snitt vättern?

siven

Ny medlem
Watt snitt vättern?
Någon som har koll på ungefärliga snittwatt för 10, 9, 8, och 7h runt vättern. Jag fattar att det skiljer beroende på gruppens storlek och hur aktiv man är men ungefär vart ligger det?

Watt snitt vättern?
siven skrev:
-------------------------------------------------------
> Någon som har koll på ungefärliga snittwatt
> för 10, 9, 8, och 7h runt vättern. Jag fattar
> att det skiljer beroende på gruppens storlek och
> hur aktiv man är men ungefär vart ligger det?
Det beror ju på hur mycket du drar, antingen snittar du 200w eller 125... beroende på var du legat i klungan :-) T

Watt snitt vättern?
> Det beror ju på hur mycket du drar, antingen
> snittar du 200w eller 125... beroende på var du
> legat i klungan :-) T

Man får väl ändå räkna med ett genomsnitt där man drar "normalt" mycket när det är ens egen tur. :)

Är också intresserad av siffror, har aldrig kört vättern förut men siktar på SUB9 i år, sedan får man se.

Watt snitt vättern?
Jag trampade runt på 7.58 i år och snittade 242w.

Startade och körde de två första timmarna med MAS-gänget, av olika anledningar tvärdog jag där och körde sedan mer eller mindre solo till Karlsborg. Där fick jag kontakt med ett gäng vid broöppningen och körde med dem in till målet.

//Porath

Watt snitt vättern?
selstam skrev:
> har aldrig
> kört vättern förut men siktar på SUB9 i år

Är det ngn specialvariant då?

/Håkan

Watt snitt vättern?
Nu är Vättern förvisso inte speciellt backigt, men borde inte snitteffekten (vilken man nu menar, det går ju att räkna på lite olika sätt) vara lite beroende på cyklistens vikt? W/kg är kanske intressant att jämföra också, om man nu vill jämföra. Sedan finns det nog inget normalläge när det gäller att ligga på rulle och vara uppe och dra, så siffrorna blir ändå tämligen intetsägande skulle jag nog gissa :)

Watt snitt vättern?
Ok men exempel på snitt watt med tid gruppens storlek och bedömd draginsats då

Jag vill veta ungefär i vilken härad det ligger

Watt snitt vättern?
selstam skrev:
> > Är det ngn specialvariant då?
>
> Specialvariant? :)

Ja, om du ska köra Vättern i år.

Watt snitt vättern?
Hehe. ;-)

Angående snitt-Watt så skulle jag tycka det vara intressant att veta vad folk som kört solo i ett hyfsat jämnt tempo har haft. I klunga blir det ju så väsensskilt mellan att ta en förning under några sekunder och sedan vila (relativt sett) flera minuter.

Watt snitt vättern?
Egentligen kan man ta effektdata från vilken runda som helst med ungefär samma förhållande mellan höjdmeter och sträcka (0.5 %), vid jämförbar typ av cykling och snittfart.

Watt snitt vättern?
siven skrev:
> Ok men exempel på snitt watt med tid gruppens
> storlek och bedömd draginsats då
>
> Jag vill veta ungefär i vilken härad det ligger
Snittwatt jämnfört med vad, det går inte att jämnföra watt från 2 cyklister bara för att dom har kört samma sträcka i samma fart (tex om den ena cyklisten är 207cm lång och väger 97kg så drar han mer watt än den cyklist som är 162cm och väger 59kg då både massan och frontareor skiljer sig mycket individuellt)... :-/ T

Watt snitt vättern?
geologen skrev:
> Egentligen kan man ta effektdata från vilken
> runda som helst med ungefär samma förhållande
> mellan höjdmeter och sträcka (0.5 %), vid
> jämförbar typ av cykling och snittfart.

Precis. Det spelar ju ingen roll om du får ett snittvärde från vättern eller från en 10-mila runda. Räkna ut snittfarten du behöver för att klara din tid sen håller du den i 5-10 mil och tar snittwatten därifrån. Mer exakt än så blir det nog inte. Som flera redan skrivit, det finns för mycket faktorer som spelar in för att någon annans watt ska vara intressant för just dig.

Watt snitt vättern?
DT skrev:
> b_mattias skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > inte så många som registrerat med ser lite
> olika
> > watt och vikter etc...
> >
> > http://app.strava.com/segments/742202
>
> De fyra första datapunkterna var faktiskt
> oväntat väl samlade.

Kanske inte så oväntat eftersom det är beräknad effekt (av Strava) och inte uppmätt effekt (saknar lilla blixten).

Watt snitt vättern?
Fredrik Ericsson hade 273W när de körde strax över 7 timmar. Supertramp här på forumet hade 208W och körde runt på 7:38. http://happymtb.org/forum/read.php/1/1020005/1528817#msg-1528817
Jag tror de beror overört mycket på hur aktiv man är i klungan och hur många som går runt. När vi iår körde på strax under 8 timmar så kändes belastingen helt OK första halvan då större delen av gruppen på ca 25 st gick runt. Sen blev det allt färre som gick runt och drog. När det var 6-8 personer som drog blev det mycket jobbigare. När man då gick ner i klungan för att äta och dricka så miskade belastningen/pulsen markant.

Watt snitt vättern?
Jag cyklade på 8:27 (listas på strava) och hade vid det tillfället en tröskeleffek runt 280W. Mätte 275W i slutet av April på Bosön (171 slag). 199 cm lång, vikt 84 kg. Det är ju iofs inte riktigt svar på din fråga, men ger kanske en idé om vad som krävs för att cykla runt 8:30 i klunga. Vi var en grupp på 12-13 personer och jag gick runt i kedjan hela tiden.

/Edvard

Watt snitt vättern?
Jag körde runt på 6:57 och hade 245 i snitt, men vet att flera låg på 280-290 i vårat sub-7 gäng.
Sista 10 milen var jag rejält trött och var inte så aktiv längst fram om man säger så :-)

/R

Tillbaka
Topp