White AX 290 FF 21

C

CCS

Guest
White AX 290 FF 21
Bäst vägegenskaper vintertid får man väl med smala och stora hjul iaf är det så när det gäller bilar...
Ja, förutom vissa situationer när det t.ex. är spårig och knagglig is, dvs först slaskigt och moddigt och inte renskrapat av snöröjare, som sen har återfryst. Då tycker åtminstone jag att lite bredare dubbdäck med lagom lågt lufttryck känns betydligt tryggare och mindre vingligt så man inte behöver vara på helspänn precis varenda sekund.

storfiskarn

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
Efter ett gäng mil så tror jag att jag äntligen hittat den perfekta pendelcykeln för mina behov.
Framskärm och dubbdäck står högst upp på inköpslistan just nu.
IMG_20221025_125336.jpg

erikkk

Medlem
White AX 290 FF 21
Hej har ett problem. Efter att ha tagit av bakhjulet för att montera ett stöd, så har växlarna börjat krångla. De har blivit mycket "lättare" och själva växlingen strular. Är det någon som kan gissa vad de kan bero på?

Kan det ha att göra med hur jag satte tillbaka hjulet på cykeln/kedjan? Är första gången jag gjort detta på "nyare" cykel. Jag bifogar bild om det kan hjälpa.

Bilagor

• 20221026_132304_HDR.jpg
    20221026_132304_HDR.jpg
    863.5 KB · Besök: 83
  • 20221026_132317.jpg
    20221026_132317.jpg
    1 MB · Besök: 79

Fredrik Å

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
Hej har ett problem. Efter att ha tagit av bakhjulet för att montera ett stöd, så har växlarna börjat krångla. De har blivit mycket "lättare" och själva växlingen strular. Är det någon som kan gissa vad de kan bero på?

Kan det ha att göra med hur jag satte tillbaka hjulet på cykeln/kedjan? Är första gången jag gjort detta på "nyare" cykel. Jag bifogar bild om det kan hjälpa.
Växelwiren har hoppat ur.
Se där jag ringat in
Lägg i högsta växeln på reglaget och peta ner wiren där den ska vara.
Screenshot_20221026-134955.jpg

jojj3

Ny medlem
White AX 290 FF 21
Vad kör ni för däck på dessa AX-modeller? Har planer på att byta däcken då dem "känns" onödigt breda för mitt ändamål för pendling på främst på asfalt. Är inne på 622-32 eller kommer däcken kännas för fjuttiga till ramen...fåfängan slår till när man ändå skaffat ny hoj vill jag det ska se harmoniskt ut 🫣

Har tänkt mig Continental Contact plus, Continental Ride Tour, eller Schwalbe Marathon.

SIE

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
Nu när slasket är här och min ordinarie gruspendlare står på trainern så får det bli en AX till vinterhalvåret. Hur länge sen var det de var på rea sist, någon som vet?

erikkk

Medlem
White AX 290 FF 21
Nu när slasket är här och min ordinarie gruspendlare står på trainern så får det bli en AX till vinterhalvåret. Hur länge sen var det de var på rea sist, någon som vet?
Köpte en ax+ för 3500 runt den 20:e oktober. Veckan efter var det 20 eller 25% på alla cyklar har jag för mig.

storfiskarn

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
Vad var det där för korg sade du?

dogday

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
Någon som har tips på hur man kan åtgärda att bakbromsen på cykeln fryser fast, eller är det bara mig det händer?

Okej 🤔 För en novis hobbycyklist...är det svårt att installera hydrauliska bromsar eller något som rek. göras på cykelverkstaden.
Att du är ny på att cykla gör inget – är du någorlunda händig borde det inte vara svårt. Kolla på Youtube så hittar du lite guider och kan avgöra om du klarar av att följa stegen samt om din verktygspark duger eller behöver kompletteras.

Tips: innan du tar bort dem: tejpa ihop befintliga vajerhöljen med nya hydraulslangarna så drar du dem lätt genom ramen på rätt sätt. Det kan ta rätt lång tid att pilla till annars...

jojj3

Ny medlem
White AX 290 FF 21
Är du ny på att cykla men någorlunda händig borde det inte vara svårt. Kolla på Youtube så hittar du lite guider och kan avgöra om du klarar av att följa stegen samt avgöra om din verktygspark duger.

Tips: innan du tar bort dem: tejpa ihop befintliga vajerhöljen med nya hydraulslangarna så drar du dem lätt genom ramen på rätt sätt. Det kan ta rätt lång tid att pilla till annars...
Okej, Jo...men ska nog gå hoppas jag för den skull. Har tidigare haft en gammal damcykel som pendlare och därmed inga utanpåliggande växlar. Så har varit kul att lära sig justeringen och indexeringen av växlarna...då är det väl bra att lära sig diffen mellan olika bromssystem med tänker jag haha. Tack för tipset oavsett.

SIE

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
InterSport har märkliga priser och sortiment.
Man säljer mest nonameskräp som egna varumärken och försöker ta betalt som för märkesprodukter.
Min spådom är att dom inte överlever den här lågkonjunkturen.
Jag letade ju efter ett alternativ till AX då XXL verkar skita i att rea den nu när jag behöver den. Snacka om bottennapp hos intersport..

dogday

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
Tänkte köpa ovanstående! Bromsarna tar dåligt och låter för jäkligt de dagar det är lite kallt och blött. Ska man passa på att byta ut bromsskivorna också eller är de som sitter på värda att ha kvar?
Jag körde budget och behöll dem, tänker att det inte är något premiumbygge och det funkade helt OK (dvs enormt mycket bättre än med gamla vajerbromsarna och beläggen).

dogday

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
Någon som testat breda däck? Kör 50mm Gravelking SK, men funderar på att köpa Ice Spiker för att kunna cykla på de sparsamt skötta grusvägarna kring stugan. Känns som de borde passa, men alltid skönt att veta innan köp...

weldion

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
Någon som testat breda däck? Kör 50mm Gravelking SK, men funderar på att köpa Ice Spiker för att kunna cykla på de sparsamt skötta grusvägarna kring stugan. Känns som de borde passa, men alltid skönt att veta innan köp...
Har själv klämt in 2,25” breda sulor, men inte just ISP.

storfiskarn

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
Hmm, det va mer plats än jag trodde.
Det öppnar ju upp för lite roligare däck till våren🥳

dogday

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
Låter lovande! Återkommer med rapport om det blir något av 👍

dogday

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
Nu med Schwalbe Ice Spiker Pro (29x2,25) på. Funkar finfint. Slår mig mer och mer att det här är den optimala folkcykeln: kostar kring 3000 och klarar det mesta som man kan önska sig (och som andra "folkliga" cyklar som 8000-kronors hybriden, damsnurran et al inte fixar pga däckbegränsning).

Liksom resten av världen som provat blev jag också chockad över hur effektiva pogies / bar mitts är. Har väldigt kalla händer jfrt vänkretsen, men kunde cykla barhänt i -5°C.

Bilagor

• IMG_0928.jpeg
    IMG_0928.jpeg
    1 MB · Besök: 61
  • IMG_0929.jpeg
    IMG_0929.jpeg
    564.4 KB · Besök: 60
  • IMG_0931.jpeg
    IMG_0931.jpeg
    695.3 KB · Besök: 62

SIE

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
Nu med Schwalbe Ice Spiker Pro (29x2,25) på. Funkar finfint. Slår mig mer och mer att det här är den optimala folkcykeln: kostar kring 3000 och klarar det mesta som man kan önska sig (och som andra "folkliga" cyklar som 8000-kronors hybriden, damsnurran et al inte fixar pga däckbegränsning).

Liksom resten av världen som provat blev jag också chockad över hur effektiva pogies / bar mitts är. Har väldigt kalla händer jfrt vänkretsen, men kunde cykla barhänt i -5°C.
Om den nu bara kunde säljas för 2500 igen. Har väntat i några månader nu..
/Snåljåpen

mattihp

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21

Med Ice Spikers närapå dubblar du cykelns värde också! Älskar mina Ice Spiker Pro. Så sköna. Skulle inte bli förvånad om den tappar i pris igen före året är slut. XXL brukar ha rätt sköna weekend deals till nyår.

SIE

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
Låna 1500 och köp en gravelleksak

Nej jag behöver något enklare, mindre stöldbegärligt, och då är AX perfekt. Men principiellt blir det tokigt att betala fullpris för den när hela Sverige köpt den för 2500. Och en gravelhoj har jag ju redan.

Edit: men det får bli en GX Lite till sambon, blir en bra ersättare till hennes lite tyngre 3x9-hybrid.

Senast ändrad:

mattihp

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
Nej jag behöver något enklare, mindre stöldbegärligt, och då är AX perfekt. Men principiellt blir det tokigt att betala fullpris för den när hela Sverige köpt den för 2500. Och en gravelhoj har jag ju redan.

Edit: men det får bli en GX Lite till sambon, blir en bra ersättare till hennes lite tyngre 3x9-hybrid.
Jag brukar bevaka bland annat XXL-presentkort på marketplace och blocket strax efter jul. Många som fått och inte vet vad de vill ha därifrån. I fjol köpte jag ett 2500krs presentkort för 1400.

White AX 290 FF 21
Jag har försökt hitta stänkskärm till denna för dom regniga höst och vinter perioderna men ingen verkar passa då det är så litet utrymme mellan ramen och däcket där fram, har något hitta något?

weldion

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21

Skulle också vilja ha någon snyggare pakethållare fram. Nu så har jag bockat till en vanlig pakethållare, som skall egentligen monteras bak, och monterat framtill på min White.
Sedan så har jag dragit fast en korg med buntband på den. Ser inte jätteläckert ut.

mattihp

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
Skulle också vilja ha någon snyggare pakethållare fram. Nu så har jag bockat till en vanlig pakethållare, som skall egentligen monteras bak, och monterat framtill på min White.
Sedan så har jag dragit fast en korg med buntband på den. Ser inte jätteläckert ut.
Kan Thule's Pack 'n pedal tour rack vara något?

dogday

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
Min är en Basil Portland med en Basil transport Small-korg som passar ganska perfekt. Spänne kom med pakethållaren. Rekommenderas om du får feeling. 🙂

Kvoten cykelpris/uppgraderingskostnader har blivit lite konstig i mitt fall (har köpt nytt av det mesta: sadel, handtag, sommar+vinterdäck och bromsar), men totalkostnaden är ju fortfarande helt rimlig...

Topp