White AX 290 FF 21

emilsjog

Medlem
White AX 290 FF 21
Köpte just denna cykel spontant på loppis igår helt ovetandes om modellen. Sen efter lite googlande snubblade jag över denna härliga tråd, riktigt kul att läsa och inspireras!

Det var okej skick på den 1 år gamla cykeln jag köpte. Men bromsarna biter inte alls bra och både gnisslar och vibrerar lite. Vad är tipset för att åtgärda detta? Läste om flera som bytt till andra komponenter. Inom det området är jag helt novis men man lär ju börja någonstans att lära sig.

mattihp

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
Köpte just denna cykel spontant på loppis igår helt ovetandes om modellen. Sen efter lite googlande snubblade jag över denna härliga tråd, riktigt kul att läsa och inspireras!

Det var okej skick på den 1 år gamla cykeln jag köpte. Men bromsarna biter inte alls bra och både gnisslar och vibrerar lite. Vad är tipset för att åtgärda detta? Läste om flera som bytt till andra komponenter. Inom det området är jag helt novis men man lär ju börja någonstans att lära sig.
Kanske bra att först kolla om beläggen är slitna?

White AX 290 FF 21
Jag råkade beställa en 290 FF+ i storlek L.
I detta fallet hade jag en i kundvagnen för reapris men missade rean.

Hörde av mig till XXLs support och de var tydliga med att jag fick cykeln för reapris om jag kunde beställa cykeln (Cykeln fanns inte tillgänglig på hemsidan längre).

Håller tummarna att detta går vägen iom det är svart på vitt i mailet till butiken. :)
Hör och häpna, XXL har nu gett mig Rea-priset efter rean var slut. Inväntar leverans, ska vara skickad så kommer väl i veckan! :)

unsuspected

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
Söker vettiga däck för året runt pendling i Sthlm. Orkar inte hålla på med dubb eller vinter däck så lite mer greppvänliga i snö och på is.
Vad finns det för alternativ?
Behöver också hitta en korg eller rack fram. Gärna så billigt som möjligt.

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
Söker vettiga däck för året runt pendling i Sthlm. Orkar inte hålla på med dubb eller vinter däck så lite mer greppvänliga i snö och på is.
Vad finns det för alternativ?
Behöver också hitta en korg eller rack fram. Gärna så billigt som möjligt.
Wald 1392 är stabil till en rimlig prislapp
Den går att montera i fästena på insidan av gaffeln, jag ville ha annan vinkel på stagen så jag har monterat min i QR-axeln efter ett mindre slipjobb på fästets nedre öra.

Lycka till

emilsjog

Medlem
White AX 290 FF 21
De mekaniska bromsarna är sådär.
Mina var likadana även som nya.
Byt till MT-200 istället så får du en betydligt trevligare cykel.
Komplett kit kostar 600kr...
Det är varken raketforskning eller kärnfysik att byta till hydrauliskt system.
Ok det låter lockande. Förstår då att man byter ut oken men behåller befintlig skiva och ersätter vajer med nya systemet?

Senast ändrad:

Fredrik Å

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
Ok det låter lockande. Förstår då att man byter ut oken men behåller befintlig skiva och ersätter vajer med nya systemet?
Japp precis så
Man måste ta bort handtagen också men det går lätt med en flaska startgas.
Man petar in röret mellan handtaget och styre och ger den en dusch sen är det bara att dra av handtaget.
En dusch med fruns hårspray i handtaget vid återmonteringen gör att det glider på lätt och limmas fast när det torkat.
Man kan skratta åt metoden men den fungerar.
Har utfört det på ett antal motorcyklar och vanliga cyklar.

emilsjog

Medlem
White AX 290 FF 21
Japp precis så
Man petar in röret mellan handtaget och styre och ger den en dusch sen är det bara att dra av handtaget.
En dusch med fruns hårspray i handtaget vid återmonteringen gör att det glider på lätt och limmas fast när det torkat.
Hehe okej. Tack för tips.
Såg att det var draget inne i ramen till bromsar bak. Är det bara att dra ut och sen skicka igenom slangar eller nåt annat man ska tänka på?

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
Japp precis så
Det sitter lock on-handtag på AX. Enklast lossar man insexskruven och fipplar inte med miljöfarliga substanser i onödan.

Fredrik Å

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
Hehe okej. Tack för tips.
Såg att det var draget inne i ramen till bromsar bak. Är det bara att dra ut och sen skicka igenom slangar eller nåt annat man ska tänka på?
Jag tejpade fast en gammal elkabel i wirehöljet när jag drog ur det för att ha kvar en dragtråd inne i ramen.
Vet inte om det behövs.
Har man ingen kabelstump går det säkert lika bra med ett snöre.

Fredrik Å

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
Det sitter lock on-handtag på AX. Enklast lossar man insexskruven och fipplar inte med miljöfarliga substanser i onödan.
Insexskruv?
Inte på min iaf
Det var bara plastlock i änden och vanliga gummihandtag.
Vad har du fått det ifrån att det skulle vara skruvat?
BTW Jag lovar att jorden kommer INTE gå under och solen kommer inte slockna för att man släpper ut 5ml stargas...

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
Insexskruv?
Inte på min iaf
Det var bara plastlock i änden och vanliga gummihandtag.
Vad har du fått det ifrån att det skulle vara skruvat?
BTW Jag lovar att jorden kommer INTE gå under och solen kommer inte slockna för att man släpper ut 5ml stargas...
Jag fick lock on-handtag på min 😁 Kul att det är lite olika!

Den diskussionen går jag inte in på, men det funkar att lätta på handtag och få in t.ex såpvatten för att sedan vrida lös. Tryckluft är ett annat sätt.

White AX 290 FF 21
Nu trillade min cykel in. Lock on-handtag även på min AX 290 FF+.

Däremot tycker jag det ser helt knäppt ut med vevarmarna.
IMG20220915121943.jpg IMG20220915121948.jpg Vevaxel.jpg

Edit:
Verkar vara varians på delarna som gör att vevarmarna inte glider på fyrkantsaxeln ordentligt utan bottnar i "förtid".

Senast ändrad:

Fredrik Å

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
White AX 290 FF 21
Grattis
Det kan ju vara så att lyxvarianten + har andra handtag än den vanliga.
Din är väl 9-växlad också.
Stämmer, 9 växlar på denna och hydralbroms hela vägen.
Jag tycker dock det ser superknäppt med vevarmarna. När man skruvar ur skruven i vevarmen så kan man tydligt se att vänster vevarm inte bottnat. Det ser bättre ut på sidan med drevet.

Eller är det bara jag som inte har haft en fyrkantsvevstång i modern tid?

Fredrik Å

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
Stämmer, 9 växlar på denna och hydralbroms hela vägen.
Jag tycker dock det ser superknäppt med vevarmarna. När man skruvar ur skruven i vevarmen så kan man tydligt se att vänster vevarm inte bottnat. Det ser bättre ut på sidan med drevet.

Eller är det bara jag som inte har haft en fyrkantsvevstång i modern tid?
Har inte ens tänkt på det.
Mina vevar satt monterade och såg ingen anledning att peta på det.

PierreG

Medlem
White AX 290 FF 21

Bilagor

• 20221002_210825.jpg
    20221002_210825.jpg
    666.2 KB · Besök: 155
  • 20221002_210825.jpg
    20221002_210825.jpg
    666.2 KB · Besök: 155

nequalsone

Ny medlem
White AX 290 FF 21
XXL körde kampanj på AX290 förra veckan så jag kombinerade det med någon XXL Reward och beställde en AX290 för 2599. Har inte hämtat ut cykeln ännu och ser nu att de kör kampanj på AX290+ denna vecka för 3499.

Borde jag returnera AX290 och köpa AX290+ istället?

jojj3

Ny medlem
White AX 290 FF 21
XXL körde kampanj på AX290 förra veckan så jag kombinerade det med någon XXL Reward och beställde en AX290 för 2599. Har inte hämtat ut cykeln ännu och ser nu att de kör kampanj på AX290+ denna vecka för 3499.

Borde jag returnera AX290 och köpa AX290+ istället?
Jag gjorde exakt samma som du. Dem ser dock ut att ha tagit bort kampanjen på rabatten om 400kr 🙂 Hoppas man blir nöjd med cykeln som trogen pendlare.

erikkk

Medlem
White AX 290 FF 21
Hej ska till att köpa en ax+. Funderar på stänkskärmar. Såg att bluemels b53 som tipsats tidigare var slutsåld. Funderar på dessa istället:

Står dock snabbfäste och min fråga är om detta är mycket sämre än de man fäster ordentligt?

Såg även att någon tipsat om sks edge al 56, men tyckte de såg lite korta ut.

Cykeln kommer användas till att skjutsa barn med cykelvagn så gärna skärmar som täcker ordentligt.

Har också läst en del kritik om däcken. Är det något som jag som kommer pendla ca 6 km per dag behöver byta direkt? Kommer också vilja prova på att cykla i skogen för att se om det är något för mig.

Sista frågan. Som jag förstått så är dubbdäck viktigt på vintern. Såg att någon tipsat om marathon winter. Vad behövs för verktyg för att byta däcken på cykeln? Ber om ursäkt för den extremt okunniga frågan.

Tacksam för svar och tack för denna tråd som hjälpt en nybörjare att hitta en prisvärd cykel 😄

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
Hej ska till att köpa en ax+. Funderar på stänkskärmar. Såg att bluemels b53 som tipsats tidigare var slutsåld. Funderar på dessa istället:

Står dock snabbfäste och min fråga är om detta är mycket sämre än de man fäster ordentligt?

Såg även att någon tipsat om sks edge al 56, men tyckte de såg lite korta ut.

Cykeln kommer användas till att skjutsa barn med cykelvagn så gärna skärmar som täcker ordentligt.

Har också läst en del kritik om däcken. Är det något som jag som kommer pendla ca 6 km per dag behöver byta direkt? Kommer också vilja prova på att cykla i skogen för att se om det är något för mig.

Sista frågan. Som jag förstått så är dubbdäck viktigt på vintern. Såg att någon tipsat om marathon winter. Vad behövs för verktyg för att byta däcken på cykeln? Ber om ursäkt för den extremt okunniga frågan.

Tacksam för svar och tack för denna tråd som hjälpt en nybörjare att hitta en prisvärd cykel 😄
45mm breda skärmar är lite smala till 47mm däck, vilket jag antar att även plusmodellen levereras med?

Anronadolfsson

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
45mm breda skärmar är lite smala till 47mm däck, vilket jag antar att även plusmodellen levereras med?

De borde vara 47mm, dock så var jag inne på en XXL butik igår och tittade på en AX+ åt en kompis, men då satte de på 40mm WTB Raddler med brun sidvägg.
Dock så hade jag ändå satsat på en bredare skärm för bättre täckning och möjlighet för bredare däck och dubbdäck.

Kolt

Medlem
White AX 290 FF 21
@jojj3 Jag är också 171 cm och har kört några rundor på en medium. Jag skulle inte vilja ha den större.

---

I övrigt: däckrekommendationer för cykeln för ca 60% asfalt, 30% grus och ca 10% stig?

luddawg

Medlem
White AX 290 FF 21
Beställde en AX 290 för drygt en månad sedan, mycket tack vare denna forumtråd!

Tänkte att de minsta jag kan göra som tack är att bidra till tråden med bild på hoj och tillbehör.

Jag hittade ett skärmset som heter Kross Merlin Wide, väldigt lika en av SKS modeller som delats i forumet. Just dessa hittade jag på Cykelkraft för 249kr. Passade väldigt bra. Ska korta ner stagen lite på bakskärmen bara så de följer hjulet lite bättre längst bak bara.

Lasthållare, Altan Cargo Jumbo, även den från Cykelkraft. Passade också riktigt bra. Men framaxeln är lite för kort efter man fäst stagen, så där fick jag beställa en lite längre quick release axel fram. Så gick det att skruva fast.

I övrigt extremt nöjd med cykeln. Väldigt lättcyklad att pendla med, och prisvärd.

Bilagor

• IMG_20221023_165200.jpg
    IMG_20221023_165200.jpg
    698.6 KB · Besök: 83
  • IMG_20221023_165052.jpg
    IMG_20221023_165052.jpg
    613.3 KB · Besök: 81

michaelk

Medlem
White AX 290 FF 21
Ser på bilderna att vissa har mekaniska skivbromsar medan andra har hydrauliska.

Är det två olika modeller eller är det bara vissa användare som "pimpat" sina hojar? 🙂

Mats R

Medlem
White AX 290 FF 21
Köpte en ax+ för 2700. Kompletterade nytt framhjul med navdynamo, B&M-lampor, Biltema stänkor, Garbaruk 12-40 kassett (räckte att justera b-skruven), 32T framklinga, kapat styrets bredd, alu pakethållare mm. Har inte riktigt bestämt mig om däckbredd så det är omaka par tillsvidare. Någon lätt frampakethållare står på önskelistan, sen är min nära den perfekta vardagscyeln - för mig! Tja, alustänkor vore nog bra.

Bilagor

• PXL_20220913_155544773.jpg
    PXL_20220913_155544773.jpg
    1.5 MB · Besök: 66

Saihtam

Ny medlem
White AX 290 FF 21
Nu ska den få ett par schwalbe dubbdäck och sks raceblade stänkskärmar och bli renodlad vintersmetpendlare!

Vilka blev det? Har svårt att hitta ett par 40-622/700X40C Schwalbe Marathon Winter Plus, som jag antar rekommenderas? Har AX+ ska sägas.

Är det så att 42-622 skulle fungera? Cykeldäck förvirrar mig totalt med alla jäkla standarder.... 🥴

Anronadolfsson

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
42 funkar nog fint, beroende på om du har för skärm eller så. Dock skulle jag kört med något smalare, typ 35 för att sjunka denim lössnön och låta dubbarna nå isen

Saihtam

Ny medlem
White AX 290 FF 21
42 funkar nog fint, beroende på om du har för skärm eller så. Dock skulle jag kört med något smalare, typ 35 för att sjunka denim lössnön och låta dubbarna nå isen
Det låter ju faktiskt rimligt, om än lite kontraintuitivt på ett sätt.

Men det är ju isen man vill bekämpa och inte nödvändigtvis snö vid stadspendling 🙂 Ska fundera på det!

Anronadolfsson

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
Det låter ju faktiskt rimligt, om än lite kontraintuitivt på ett sätt.

Men det är ju isen man vill bekämpa och inte nödvändigtvis snö vid stadspendling 🙂 Ska fundera på det!
Sällan snön som är problemet, hade en cannondale med 650b hjul och breda vinterdäck va de enda att tillgå. Hade några moments förra året, vilket jag inte haft med mina smalare 700c dubbisar

Topp