White AX 290 FF 21

dogday

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
Det låter som att du har styret som på en damtralla alternativt har väldigt långa ben och kort överkropp.
Du har redan förbryllats av mina långa ben (jag skrev iofs "långa ben", men 90 cm innerben kanske är "väldigt långa" - ledsen för denna oklarhet) en gång i denna tråd, räcker inte det? Damtralla följer.

Bilagor

• 9E22D0CB-93AD-4D16-91B8-3F8A2E188F3F.jpeg
    9E22D0CB-93AD-4D16-91B8-3F8A2E188F3F.jpeg
    1.4 MB · Besök: 131
Senast ändrad:

lovan

Ny medlem
White AX 290 FF 21
Hej! Nybörjare här, trillade in i den här tråden då jag var på XXL idag och tittade på att köpa den här cykeln för att cykla till jobbet med. Är det någon som har en uppfattning om det är värt att köpa + modellen, nu är bara den enklare på rea för 2000 kr medan ax+ 290 kostar 4500. Är bromsarna mycket sämre på den billigare varianten? Sen har jag sett att många skriver att de bytt däck på cykeln. Någon som kan rekommendera några däck som är bra, om man mest ska köra på asfalt?

Fredrik Å

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
Hej! Nybörjare här, trillade in i den här tråden då jag var på XXL idag och tittade på att köpa den här cykeln för att cykla till jobbet med. Är det någon som har en uppfattning om det är värt att köpa + modellen, nu är bara den enklare på rea för 2000 kr medan ax+ 290 kostar 4500. Är bromsarna mycket sämre på den billigare varianten? Sen har jag sett att många skriver att de bytt däck på cykeln. Någon som kan rekommendera några däck som är bra, om man mest ska köra på asfalt?
Bromsarna är sämre men som jag skrev tidigare i tråden.
Du kan byta till samma bromsar som +-modellen har för 750kr om du inte har montagematerialet .
Utan montagematerial kostar dom 600kr.
Däcken är inte roliga varken på den med eller utan plus ...

dogday

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
Jag gillar feta däck, köpte Gravelking SK 622-50 för typ 350 kr/st på Bikester. Inget fynd men kändes som rätt sorts däck för mig och OK pris.

Köpte nya bromsar (BR200) till min icke-plus igår, fick inte till gamla trots försök. Kändes smartare att betala 500 för hydro än att testa nya belägg och vajrar och kanske misslyckas för en besparing av nån hundring.

zinkpasta

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
Nån som har koll på skärmar som funkar för 622-50 (2.0"), förutom SKS Edge AL 56? Bytte till fetare däck för ytterligare komfort i GBG innerstadskaos (plus att jag tänkte testa en Zipforce Slim och tror att mönstret på dessa lirar bättre med den), men det blir extremt tight med nuvarande skärmar (SKS Raceblade Pro XL - funkar fö fint med 622-42 trots att de är specade till 25mm max).

jagärintecyklistmen

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
Nån som har koll på skärmar som funkar för 622-50 (2.0"), förutom SKS Edge AL 56? Bytte till fetare däck för ytterligare komfort i GBG innerstadskaos (plus att jag tänkte testa en Zipforce Slim och tror att mönstret på dessa lirar bättre med den), men det blir extremt tight med nuvarande skärmar (SKS Raceblade Pro XL - funkar fö fint med 622-42 trots att de är specade till 25mm max).
Jag har inte köpt dem än, men planerar att köpa dessa till våran 290 med 2.1 tum breda däck: https://www.xxl.se/sks-germany-velo...fLNXT36x3b_62-2BgtRoCNccQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Jag har monterat en smalare variant på min mors 290+ och fick ett bra intryck av kvalitén på dem

lovan

Ny medlem
White AX 290 FF 21
Jag gillar feta däck, köpte Gravelking SK 622-50 för typ 350 kr/st på Bikester. Inget fynd men kändes som rätt sorts däck för mig och OK pris.

Köpte nya bromsar (BR200) till min icke-plus igår, fick inte till gamla trots försök. Kändes smartare att betala 500 för hydro än att testa nya belägg och vajrar och kanske misslyckas för en besparing av nån hundring.
Okej tack för tipset om däck. Lät lite avancerat att byta bromsar själv dock. Men kanske håller utkik efter om + varianten kommer på rea igen istället om bromsarna på den andra är så dåliga som alla verkar säga.

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
Så dåliga är inte de mekaniska bromsarna. Visst får jag nypa relativt hårt, men nog låser jag hjulen om jag vill.

mattihp

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
Såg ett halvt fotbollslag cykla iväg från XXL och ta snabbcykelspåret mot Sävja igår. Det känns som Uppsalas XXL säljer ett tiotal av dessa varje dag.

zinkpasta

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
Jag har inte köpt dem än, men planerar att köpa dessa till våran 290 med 2.1 tum breda däck: https://www.xxl.se/sks-germany-velo...fLNXT36x3b_62-2BgtRoCNccQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Jag har monterat en smalare variant på min mors 290+ och fick ett bra intryck av kvalitén på dem
Bra, det eller detta verkar vettiga: https://www.xxl.se/sks-germany-velo-55-cross-mudguard-set-skarmsats-plast-svart/p/1124280_1_style (ev med https://www.xxl.se/sks-germany-velo-55-u-stay-kit-skarmstag-silver/p/1124281_1_style) .. får åka och klämma lite på dem tror jag.

jagärintecyklistmen

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
Ja, 55 kan nog också funka. Trodde dock att stagen ingick, de vill man nog ha. Främre staget är för kort för att sättas i fästet nere vid navet, men funkar fint att sätta i skruvarna på framgaffelns insida.

Senast ändrad:

Fredrik Å

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
Kom på att jag hade en 110mm styrstam över från när jag bytte till en kortare på min Canyon.
Få se om det känns bra ....
Styret åkte iaf ner och fram lite.

JeM

Medlem
White AX 290 FF 21
Fick hem min reafyndade AX+ idag och pysslade iordning den med ett likaledes reafyndat XXL-stöd, en Wald-korg och ett par 2,25” Schwalbe G-one inköpta här på K&S.
Gott om plats för däcken, minst 1-1,5cm tillgodo åt alla håll vad jag tyckte mig se. Känns som att det blir en perfekt allt-i-allo-hoj.

Var en del komponenter som skiljde mot specen på XXLs hemsida;
  • Bromsar: Shimano istället för Tektro
  • Nav: Shimano istället för Joytech
  • Däck: WTB Riddler istället för Vee Urban
18A3F465-8F62-462E-990E-D77F2AE00B7D.jpeg

JeM

Medlem
White AX 290 FF 21
Kan konstatera att ramgeometrin gör att det inte riktigt går att montera (en Kinakopia av) ett Kids ride shotgun-säte..

Visa bilaga 569305

Bra info, hade span på en shotgun till cykeln, men kanske får tänka om.

Å andra sidan har du strl L tyckte ja mig skymta i tråden? Antar att headtube är något kortare på min strl M, så då borde avståndet toptube-downtube vara något kortare och shotgun-sadeln kanske passa bättre. Eller är jag ute och cyklar i de tankarna? 🤔

wukkaN

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
Bra info, hade span på en shotgun till cykeln, men kanske får tänka om.

Å andra sidan har du strl L tyckte ja mig skymta i tråden? Antar att headtube är något kortare på min strl M, så då borde avståndet toptube-downtube vara något kortare och shotgun-sadeln kanske passa bättre. Eller är jag ute och cyklar i de tankarna? 🤔
Shotgun PRO lär väl annars funka, den fäster på en skena.

zinkpasta

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
Sant, både den och Macride skulle ju såklart funka, men det är en lite annan prisklass än ~600kr som man får en kina-Shotgun inkl. styre för på Amazon. Får kanske mäta och klura lite på om det kan passa ändå.
Har du vägarna förbi Göteborg (Kungsladugård) så får du gärna låna min och testmontera. Jag tror dock inte det kommer funka på M heller dessvärre.

Ochers

Ny medlem
White AX 290 FF 21
Hej, har en liten nybörjarfråga om däck. Jag är sugen på att byta orginaldäcken mot ett par 29 2,25. Det jag undrar är om man kan använda samma slang eller om jag måste köpa det med? Tack på förhand

Perure85

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
Hej, har en liten nybörjarfråga om däck. Jag är sugen på att byta orginaldäcken mot ett par 29 2,25. Det jag undrar är om man kan använda samma slang eller om jag måste köpa det med? Tack på förhand
Jag är inte helt 💯 på att däcket är kompatibelt med slangen dock, vid en snabbsökning så verkar slangen vara kompatibel med däck upp till 55-622 dvs 28 (29) 2.125...

CCS

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
Absolut ingen fara, slangar är enormt töjbara och anpassningsbara. Pumpa en slang i det fria och kolla. Så några millimeter plus/minus är lugnt. Betydligt viktigare med rätt diameter, att t.ex. försöka stuva in en 29-slang i ett 26-hjul är ingen bra idé.

Perure85

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
Absolut ingen fara, slangar är enormt töjbara och anpassningsbara. Pumpa en slang i det fria och kolla. Så några millimeter plus/minus är lugnt. Betydligt viktigare med rätt diameter, att t.ex. försöka stuva in en 29-slang i ett 26-hjul är ingen bra idé.
Men lättare än en 24" slang i en 29" fälg... 😅

Fredrik Å

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
KMC-kedjan som sitter på min verkar tyvärr vara gjord av mjukost.
Visst jag har väl inte torkat av och smort efter varje gång jag cyklat men längre än 40 mil ska den väl ändå hålla med normalt underhåll innan kedjemätverktyget säger att det är dags att byta.
Tur delarna är billiga iaf.
Nästa kedja blir Shimano i hopp om att det ska vara bättre kvalitet.

Perure85

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
Hej! Jag tänkte åka och köpa mig en sån här rackare imorgon(+modell). Tycker ni det funkar bra med skärmsetet från XXL(https://www.xxl.se/sks-germany-velo-47-28-skarmset-svart/p/1089441_1_style) eller ska man satsa på något annat?
Däcken verkar ni inte så imponerade av, finns det några på XXL ni kan rekommendera? Jag ska cykla ca 2,5 mil om dagen, enbart asfalt.
Köpte de där skärmarna till sambons cykel och ja de skyddar men var ovanligt svåra att montera och de fladdrar rätt ordentligt vid varje ojämnhet i vägen... Ser det när jag cyklar bakom henne... 😏
Till pappas cykel köpte jag dessa:
Och de satt inte bara bättre, de ser bättre ut med och är billigare... 😎

Berkan

Medlem
White AX 290 FF 21
Jag köpte +modellen idag, kunde inte motstå när den kostar 3000 den här veckan. Det satt andra däck på, från WTB, som jag tänkte prova med först. Tror (utan att veta) att de kanske är lite bättre än däcken som är specade.

Senast ändrad:

zinkpasta

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
Ni som bytt till hydraulisk broms bak, hur jobbigt var det att få igenom bromsslangen i ramen? Några tips för att undvika mineraloljecoating av cykel och hem?

dogday

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
Ni som bytt till hydraulisk broms bak, hur jobbigt var det att få igenom bromsslangen i ramen? Några tips för att undvika mineraloljecoating av cykel och hem?
Jag gaffade ihop slangen med vajerhöljet och drog igenom på de viset, det funkade enkelt. Glömde dock kvar gummihylsan till handtaget på fel sida röret så fick upprepa. Det var lite trist.

RäsTobbe

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
Min kom, har precis skruvat ihop den men allt är snett och ser så otroligt fel ut...
När bakhjulet står rakt 90° så lutar framhjulet typ 10° fel och hjulens positionering på backen har en skillnad på 5-6cm sidleds, hjulet är ok har vänt på det och kollat.
Vågar inte ens provsitta :(
Svårt att fånga med kameran men när man kollar med ögonen så sticks det, här syns iallafall att något inte är bra, har provat att shimma axeln så den sitter mitt i gaffeln, då blir allt bara ännu värre.

Bilagor

• ääsch.jpg
    ääsch.jpg
    67.1 KB · Besök: 21
Topp