White AX 290 FF 21

Fredrik Å

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
Jag är 188 och sitter helt OK med en ny 40cm sadelstolpe och ny kortare/högre stam. Kommer nog inte cykla mer än nån mil per tur på den, så perfekt behöver den inte vara.
Ny stolpe ?
Du och jag är lika långa och inte behövde jag någon ny stolpe.
Iof är man olika konstruerad men det finns rätt mycket kvar att ta av.

Jsun4

Ny medlem
White AX 290 FF 21
Köpte modellen med mekanisk skivbroms igår och storlek Large och sitter helt okej som 193cm lång. Hur proportionerna mellan arm- och benlängd ser ut kan nog påverka sittställningen endel skulle jag tro.

Jag rengjorde även bromsskivorna med lite sprit innan första användning och tycker att bromsarna tar väldigt bra, det är inga problem att låsa bakhjulet.

zinkpasta

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
Det var för billigt för att inte köpa en, användningsområde får ge sig framöver.
Nu har den dykt upp. Det första som definitivt behövde göras var att byta däck, har nog aldrig varit med om en sån imponerande kombination av hög vikt (900g styck) och själadödande känsla (puckgummi). Bytte mot ett par WTB Resolute och cykeln blev direkt ~800g lättare och betydligt roligare att cykla på ojämnt underlag (och överallt annars också) med.

I övrigt helt klart prisvärd. Stl L funkar ok för mig på 190cm, även om den givetvis känns liten jämfört med moderna mtb:s.. Fördelen är att min kortare sambo förhoppningsvis också kan nyttja den, med slammad sadel.

Användningsområde då.. Det får nog bli en barntransportcykel (mitt/vårt barn, inte random barn!), och då ska det definitivt monteras på bättre bromsar; även om dessa är halvdugliga efter lite inbromsning så är det milsvid skillnad mot även de billigaste hydrauliska .. och jag kan verkligen inte vänja om med att bromsa med två fingar igen. Den där Wald-korgen kan nog bli ett köp av också för att kunna få med lite prylar. Ett köp av en cykel är aldrig bara ett köp av en cykel.

..Men tanken om en (till) singlespeed-köpa-pizza-bakfull-cykel är krossad, för tillfället.

Hade inte sååå mycket av intresse i lådorna, ett par skärmar (mer heltäckande får nog skaffas inför vintern), lite andra ekerreflexer, handtag, pedaler (tveksamt om sambon uppskattar stålpiggar iofs så det blir nog köp av andra), ..styre är ej beslutat än, i nuläget får original sitta på.
WhatsApp Image 2022-07-22 at 10.02.08 PM.jpeg

..och här inser jag att jag glömde ta ett kort på själva cykeln. :-D Det får bli nån annan dag.

Sen ska det ju monteras barnsadel (ev både fram och bakvariant), stöd, lampor, ...

Daniel_Swe

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
Mitt intryck några dagar med hojen,
+ Trevlig cykel till geometri
+ Överlag gedigen byggt/monterad
+ Bra justerade växlar och växlar distinkt
+ Dugliga bromsar (de mekaniska)
+ Handtagen lite lika Ergon GA3

- Inget för priset

En trevlig cykel att möta kidsen eller ta smårundor med. Avser inte byta delar förrän dom slits ut.😊

Bilagor

• 0CFCB0C0-BA53-4CAE-B814-BC6E6C549C2D.jpeg
    0CFCB0C0-BA53-4CAE-B814-BC6E6C549C2D.jpeg
    1.1 MB · Besök: 47

Fredrik Å

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
Mitt intryck några dagar med hojen,
+ Trevlig cykel till geometri
+ Överlag gedigen byggt/monterad
+ Bra justerade växlar och växlar distinkt
+ Dugliga bromsar (de mekaniska)
+ Handtagen lite lika Ergon GA3

- Inget för priset

En trevlig cykel att möta kidsen eller ta smårundor med. Avser inte byta delar förrän dom slits ut.😊
Håller med förutom bromsar.
Gav upp med mina och köpte MT201 istället.
Passade rakt av,kostade 600 spänn och gav en betydligt bättre upplevelse.

zinkpasta

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
Någon som har tips på stänkskärmar som är lätta att sätta på/ta av - vid behov?
Jag kör med SKS Raceblade Pro XL nu (se bild ovan), skulle tro att de är bland de snabbaste att (de)montera. Den främsta nackdelen är att de inte är lika heltäckande som längre skärmar, och en annan mindre nackdel är att de relativt lätt flyttar lite på sig (kan nog undvikas om man sätter nån greppig tejp under ställena där "greppen" sitter). Till höst/vinter kommer jag nog byta till nåt längre, men ska utvärdera detta först.

Daniel_Swe

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
Jag kör med SKS Raceblade Pro XL nu (se bild ovan), skulle tro att de är bland de snabbaste att (de)montera. Den främsta nackdelen är att de inte är lika heltäckande som längre skärmar, och en annan mindre nackdel är att de relativt lätt flyttar lite på sig (kan nog undvikas om man sätter nån greppig tejp under ställena där "greppen" sitter). Till höst/vinter kommer jag nog byta till nåt längre, men ska utvärdera detta först.
Dom får jag spana in, tack! 👌

SIE

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
Har någon tips på bra men billigare däck än de @zinkpasta drog på? Fina men lite dyra för hojen..
Skinwalls är ett plus men inget måste. Och tipsa nu inte om vilken e-handlare som helst när vi snackar däck, vi vet alla hur det går då 😬

JeM

Medlem
White AX 290 FF 21
Funderar på att köpa plus-varianten att ha som allmän slit och släng-hoj samt dra cykelvagn till och från förskolan. Till saken hör att jag och sambon helst ska kunna dela på samma hoj, så frågan är om det är möjligt att storlek M (antar jag är lämpligast?) kanske skulle funka för både mina 182cm som sambons 160cm, vad säger ni som har hojen?

jagärintecyklistmen

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
Har någon tips på bra men billigare däck än de @zinkpasta drog på? Fina men lite dyra för hojen..
Skinwalls är ett plus men inget måste. Och tipsa nu inte om vilken e-handlare som helst när vi snackar däck, vi vet alla hur det går då 😬
Jag köpte Kenda Small Block Eight i 2,1" eller 54 mm bredd till fruns AX 290. Funkar riktigt bra men bredden begränsar utbudet av skärmar något. Tror de kostade 225 kr/st på Bikester.

Jag hade också gärna köpt skinwall men kunde inte hitta några utan att priset skenade.

Senast ändrad:

Bjud

Medlem
White AX 290 FF 21
Är det de mekaniska bromsarna eller de hydrauliska (båda) på ax+ folk verkar tycka är helt usla?

Och vilken storlek bör man satsa på 178cm 82-83cm innerbenslängd

Fredrik Å

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
Är det de mekaniska bromsarna eller de hydrauliska (båda) på ax+ folk verkar tycka är helt usla?

Och vilken storlek bör man satsa på 178cm 82-83cm innerbenslängd
Det kostar 750kr i material (bromsar 600kr +luftningskopp och olja) om man vill byta till hydrauliska på den med mekaniska.
Kan man sedan sälja de mekaniska blir det inte många kronor för att uppgradera.

zinkpasta

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
Funderar på att köpa plus-varianten att ha som allmän slit och släng-hoj samt dra cykelvagn till och från förskolan. Till saken hör att jag och sambon helst ska kunna dela på samma hoj, så frågan är om det är möjligt att storlek M (antar jag är lämpligast?) kanske skulle funka för både mina 182cm som sambons 160cm, vad säger ni som har hojen?
Låter rimligt. Jag är 190cm och min sambo är 171cm och vi kör en L nu (bytt ut sadelklämman mot en med snabbkoppling, sadelhöjden är det enda vi ändrar beroende på vem som brukar den).

zinkpasta

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
Dagsfärsk soffbild. Som sagt ska det skruvas på diverse bråte snart, och styrändspluggar..

..Nu har det hängts på massa saker (och bytts några andra).. Har bara ett barn (svjv) så två stolar är overkill, men jag ville testa hur bra det skulle funka med frontmonterad stol då jag tror det är en betydligt roligare åkupplevelse för grabben. Tyvärr är han redan nu på gränsen för stor för den, så det blir nog att avyttra (PM om intresse finns) och förlita mig på bakre stol (eller vagn, beroende på utflyktsmål).

Nu saknas nog bara stöd, flaskhållare, lampor, och ev. (triggervarning - risk att inlägget flyttas till elforumet!) en Zipforce då och då (ska nog köpa en och testa iaf, kan vara skönt om man ska dra vagn och barn till toppen av Slottsskogen). Tyvärr måste jag nog byta till slätare däck iaf fram då.. Och justfan, ett kit hydrauliska bromsar får det bli med, när ekipaget blir tyngre pga barn och/eller vagn så känns det tryggare, ffa vintertid.

Soffa dessvärre bakom bord på denna bild:
1659004800019.png

Bjud

Medlem
White AX 290 FF 21
Det kostar 750kr i material (bromsar 600kr +luftningskopp och olja) om man vill byta till hydrauliska på den med mekaniska.
Kan man sedan sälja de mekaniska blir det inte många kronor för att uppgradera.
Kostar tid istället. Dessutom är ax+ billigare med nuvarande rea, det ändras väll om någon vecka igen dock.

mattihp

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
Den har på några veckor vuxit till en av de vanligaste hojarna på Uppsalas gator, ser hela familjer rulla på dessa! Påminner om hur poppis biltemas singlespeed cruiser var för ca 15 år sen när den kostade runt tusenlappen!

RäsTobbe

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
Riktigt sugen att skaffa en som renodlad vinterpendlarhoj, slippa skifta däck när vädret inte kan bestämma sig över vinterhalvåret.
Har samma funderingar som ovan då jag är 188cm, pratade med en försäljare som tyckte jag var för lång för Large-ramen och ville ge mig en längre styrstam som kompromiss när jag blev besvärlig.

Den finns nu igen for 1999.

RäsTobbe

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
Kunde inte låta bli att synda återigen, det blev en L.
Ni som köpt cykeln nyligen för 2500 eller 3000, ni kan skicka ett mejl till xxl då den nu kostar 1999.
De erbjuder ju prisgaranti, inte helt fel att få en tusenlapp återbetalt, sist jag gjorde så var det inget krångel alls.

Topp