White AX 290 FF 21

White AX 290 FF 21
Min är en Basil Portland med en Basil transport Small-korg som passar ganska perfekt. Spänne kom med pakethållaren. Rekommenderas om du får feeling. ?

Kvoten cykelpris/uppgraderingskostnader har blivit lite konstig i mitt fall (har köpt nytt av det mesta: sadel, handtag, sommar+vinterdäck och bromsar), men totalkostnaden är ju fortfarande helt rimlig...
Denna då?

White AX 290 FF 21
Denna då?
Japp! Köpte min svarta på Amazon för sexhundranånting men de verkade ligga på typ samma pris nu.
Jag har också den svarta och gav 679:- för den på Bikester i slutet av 2018, så det känns som om priset på TCM var väldigt rimligt.

White AX 290 FF 21
Erbjöd min sambo att betala hälften om hon vill ha den + pakethållare bak och fram. Gissar på att hon bestämmer sig när den är slut :D

White AX 290 FF 21
Pakethållaren från XXL som länkats här i tråden (tror jag, märke Bits) rekommenderas inte, den har vissa svagheter i konstruktionen..
PXL_20230115_123614778.jpg

White AX 290 FF 21
Du köpte ju en fin pakethållare av mig en gång i tiden, har du förbrukat den med?
Minns inte riktigt, det passerar ju en del cyklar och cykelprylar genom ens liv.. Var det den som fästs på sadelstolpen? Isåfall blev cykeln den var ämnad för stulen, så pakethållaren ligger i förrådet i väntan på att antingen brukas eller säljas..

Övriga pakethållare jag äger är monterade på andra cyklar och hela svjv.

White AX 290 FF 21
Damvarianten av plus-versionen på rea nu. Vad jag har sett i butik levereras den med WTB Riddler 37mm däck nu.

Jag slog till på den här (ibland är det bra att vara kort) på rea efter att min andra cykel blivit stulen, och jag inte kände mig särskilt sugen på att länsa sparkontot med tanke på stöldrisken.
Fick ut 3500 kr från försäkringsbolaget la till 500 själv och fick för det cykel, Basilkorgen som länkats i tråden och skärmar.

Använder den som pendlingscykel 5 km x 2 varje dag och jag är helnöjd. Jag kan inget om cyklar och är ingen cykelentusiast egentligen, men till och med för mig var den lätt att montera och justera. Känns robust.

Väldigt lätt att cykla på också, tidigare cyklade jag samma sträcka med en elcykel på maximal hjälp (så ja, "cyklade") och då tog det ungefär 15 minuter enkel väg. Med den här tar det 20 minuter trots att jag är tjock och otränad och måste använda obefintliga lårmuskler som motor.

White AX 290 FF 21
Jag slog till på den här (ibland är det bra att vara kort) på rea efter att min andra cykel blivit stulen, och jag inte kände mig särskilt sugen på att länsa sparkontot med tanke på stöldrisken.
Fick ut 3500 kr från försäkringsbolaget la till 500 själv och fick för det cykel, Basilkorgen som länkats i tråden och skärmar.

Använder den som pendlingscykel 5 km x 2 varje dag och jag är helnöjd. Jag kan inget om cyklar och är ingen cykelentusiast egentligen, men till och med för mig var den lätt att montera och justera. Känns robust.

Väldigt lätt att cykla på också, tidigare cyklade jag samma sträcka med en elcykel på maximal hjälp (så ja, "cyklade") och då tog det ungefär 15 minuter enkel väg. Med den här tar det 20 minuter trots att jag är tjock och otränad och måste använda obefintliga lårmuskler som motor.
Kör hårt så kommer lårmusklerna växa snabbt! Hitta omvägar! Jag hittar onvägarna med hjälp av ett spel xD

Ångrar att jag själv inte slog till på den, 175cm så hade ju nästan funkat som shoppingcykel

White AX 290 FF 21
Frun har AX+ med hydrauliska Tektro HD-M275 bromsar. Har stört mig på en sak sen början och tänkte lösa det en gång för alla, nämligen samma problem som denna människa. Det låter exakt likadant på frambromsen (mest när man bromsar hårt).

Någon som känner igen sig? Verkar som det är något med just Tektros modell, blir inte riktigt klok på vad lösningen kan vara heller, byta belägg och bromsa in dom ordentligt?

Senast ändrad:
White AX 290 FF 21
Frun har plus varianten med Tektro HD-M275 bromsar. Har stört mig på en sak sen början och tänkte lösa det en gång för alla, nämligen samma problem som denna människa. Det låter exakt likadant på frambromsen (mest när man bromsar hårt).

Någon som känner igen sig? Verkar som det är något med just Tektros modell, blir inte riktigt klok på vad lösningen kan vara heller, byta belägg och bromsa in dom ordentligt?
Tror jag skrivit det tidigare i tråden, men: Upplevde usel bromseffekt och möjligen också det där ljudet. Försökte slipa och IPA beläggen, men det hjälpte inte. Tänkte börja kolla på nya belägg, bättre vajer+höljen, sen kanske nya skivor ... och så insåg jag att hydrobromsar kanske kostar lite mer, men funkar mycket bättre.

https://www.bike-discount.de/en/shimano-br-mt200-disc-brake-set @ 41 EUR (för komplett set fram och bak) är svårslaget för garanterad lösning. Gissningsvis billigare än felsökning i två steg på befintliga.

White AX 290 FF 21
Tror jag skrivit det tidigare i tråden, men: Upplevde usel bromseffekt och möjligen också det där ljudet. Försökte slipa och IPA beläggen, men det hjälpte inte. Tänkte börja kolla på nya belägg, bättre vajer+höljen, sen kanske nya skivor ... och så insåg jag att hydrobromsar kanske kostar lite mer, men funkar mycket bättre.

https://www.bike-discount.de/en/shimano-br-mt200-disc-brake-set @ 41 EUR (för komplett set fram och bak) är svårslaget för garanterad lösning. Gissningsvis billigare än felsökning i två steg på befintliga.

Tack för tips, men på plusvarianten vi har sitter det redan hydrauliska bromsar, om än Tektro.

Bromsverkan är riktigt bra, men det låter som hej kom och hjälp mig när man trycker på lite.

White AX 290 FF 21

Är inte den bakre bromsvajeren dragen internt genom ramen?

Då måste man väl tömma fylla på och lufta eller finns det något annat smidigt trick?

Skulle också vilja byta till nya bromsar. ?

White AX 290 FF 21
Är inte den bakre bromsvajeren dragen internt genom ramen?

Då måste man väl tömma fylla på och lufta eller finns det något annat smidigt trick?

Skulle också vilja byta till nya bromsar. ?
Slapp lufta, trots att jag fick klippa slangen. Ska du göra samma är ett hett tips att tejpa ihop befintligt vajerhölje med nya slangen innan du drar ut det, det gjorde internal affairs till en enkel sak.

White AX 290 FF 21
It’s back! Tyvärr lite för sent för min del. En AX 290 för 2000:- skulle bli min vinterpendlare så att min gruspendlare kunde bli vintertrainerhoj utan att dra in massa slask i hemmet. Istället förblir gruspendlaren åretruntpendlare, och en nyinköpt räsercykel kommer agera vintertrainerhoj. Jag vet inte riktigt om det löste sig till det bättre ännu.. men jag en extra cykel blev det ju oavsett.

White AX 290 FF 21
Frågan är om man skulle köpa sig ytterligare en för att ha tillgång till dubbla hjulpar. Är hjulen (utan däck) enbart 'normaltunga' i den här prisklassen?

Om jag vill prova utrusta cykeln med ett bockstyre, bör jag då köpa en storlek mindre än brukligt? (Tidigare postad bild i tråden var frän!)

White AX 290 FF 21
Jag på 175 cm tycker M räcker ganska precis. Men jag har relativt långa ben. Väldigt olika!

Jag är 176 cm och köpte först en L.
Dock tyckte jag att sittställningen var något utsträckt så jag bytte till en kortare styrstan 5.5 cm.
(Orginalstammen är väl 7.5 cm)
Sedan fick jag tag på en begagnad av storlek M och den var jag tvungen att förlänga strystammen til typ 9-10 cm.
Hur som helst så får man testa fram dock så tycker jag att M med längre styrstam passade mig bättre.
Den av storlek L fick sonen ärva ?

White AX 290 FF 21
Jag är 176 cm och köpte först en L.
Dock tyckte jag att sittställningen var något utsträckt så jag bytte till en kortare styrstan 5.5 cm.
(Orginalstammen är väl 7.5 cm)
Sedan fick jag tag på en begagnad av storlek M och den var jag tvungen att förlänga strystammen til typ 9-10 cm.
Hur som helst så får man testa fram dock så tycker jag att M med längre styrstam passade mig bättre.
Den av storlek L fick sonen ärva ?
Tack. Det låter lovande för min del med M då. Har du en länk till vilken sorts styrstamm om jag skulle behöva gå samma väg?
Om du pillat lite gick du också för hydrauliska bromsar?

White AX 290 FF 21
Sitter de fast bra? Vill inte ha något som skramlar och inte sitter fast tillräckligt. Är det någon större skillnad om man istället skulle investera i ett par för ca 500 kr från sks?
Mina är helt skrammelfria och sitter väldigt bra.
Mycket för pengarna, men lite korta kanske.
Men det löser man med kompis/egolapp eller att man köper två uppsättningar och kör bakskärm både fram och bak.
159523B3-13F4-4F82-AFC9-EF7C5DF6F25C.jpeg

White AX 290 FF 21
Tack. Det låter lovande för min del med M då. Har du en länk till vilken sorts styrstamm om jag skulle behöva gå samma väg?
Om du pillat lite gick du också för hydrauliska bromsar?
Ja, det var därför jag köpte M modellen för den var "plus" dvs hade redan hydraliska skivbromsar.
När det gäller styrstammar så kolla typ cykloteket, bikester eller decathlon alternativt "köp & sälj" här på happy.

Jag råkade ha en liggande från en annan cykel som var 100m med typ 7 grader lutning.
liknande denna styrstam.

Det där med längd och vinkel på styrstammen är lite av en smaksak hur pass upprätt/utsträckt ställning man vill ha. Har du en annan cykel som du sitter bekvämt på så kan du mäta avståndet från sadeln ( jag brukar mäta där sadeln är 8 cm bred dvs själva sittytan) fram till mitten på styret.

det finns också variabla styrstammar där du kan ställa in vinkeln. Dock inte helt estetiskt enligt happy-standard :giggle:

White AX 290 FF 21
Nån som har några rekommendationer på lättrullade, slitstarka (punkteringssäkra) och prisvärda däck?
Tänkte mig typ 40-47 mm breda som ska funka vår till sen höst.

White AX 290 FF 21
Sitter de fast bra? Vill inte ha något som skramlar och inte sitter fast tillräckligt. Är det någon större skillnad om man istället skulle investera i ett par för ca 500 kr från sks?

SKS Bluemels B53, kan varmt rekommendera. Man får använda fem distanser och bocka staget lite för att komma förbi bromsoket fram, men annars är dessa tiptop!

Edit: eventuellt att jag fick ta en längre skruv från eget sortiment för att kunna nyttja fem distanser.

White AX 290 FF 21
Nån som har några rekommendationer på lättrullade, slitstarka (punkteringssäkra) och prisvärda däck?
Tänkte mig typ 40-47 mm breda som ska funka vår till sen höst.
Wtb Byway 47 har jag god erfarenhet av på annan hoj. Panaracer Gravel King har gott rykte.
Själv köpte jag nyss en uppsättning Wtb Riddler 37 till dotterns AX 290 av en annan happyit. Sambon har dem på sin grushoj, känns helt ok.

White AX 290 FF 21
Senast ändrad:
White AX 290 FF 21
Lånar tråden. Är på jakt efter ny pendlarcykel. Kommer pendla 1 mil per dag i Sthlm. Har sett att XXL har bra erbjudande på dessa.

Vilken hade ni valt och varför? Förstått att det är vikten samt mekanisk/hydraliska bromsar som skiljer mellan AX 290 FF och SC comp.

Tillbaka
Topp