White AX 290 FF 21

White AX 290 FF 21
Hur är dessa i storleken? Är 192 cm, tänkt som slitochsläng till jobbet.
Jag är 188 och har moddat med ett styre med rise och nån längre, brantare stam jag hade för att göra den ”större”. Sitter fortfarande inte hundra men gör inte så mycket då den är sparsamt använd stugcykel. Ska du cykla långt så skulle jag grubbla och räkna ordentligt på vad du kan få till för position till rimlig kostnad. Du kommer inte sitta OK direkt från butik.

White AX 290 FF 21
Hur är dessa i storleken? Är 192 cm, tänkt som slitochsläng till jobbet.
Jag är 193 cm och har gamla AX+ med linkglide (https://www.xxl.se/white-ax-scarlet-red-25-hybridcykel-herr-rod/p/1228510_1_Style) i L och har bara bytt till en fast sadelstolpe samt en sadel jag gillar och sitter helt okej. Om man vill ha lite mer upprätt är nog ett riserstyre från k&s en bra uppgradering.

Någon annan som har en AX med linkglide som upplever att den kastar av kedjan fram ibland? Sitter ett vanligt framdrev utan nw så funderar på att byta ut det till ett med nw.

White AX 290 FF 21
Min G2 har redan börjat låta illa från freehub bodyn :( Började plocka ner kassetten och såg då på hjullagrens fett att det trängt in vatten. Men mina frågor är:
Hur man får loss bodyn? Ser ut som att det kan gå med en stor insexnyckel. Någon som vet vilken storlek det ska vara och vart man kan köpa det?

Är det sedan värt att försöka öppna upp bodyn och rengöra och smörja? För att öppna bodyn behövs någon typ av hylsa med två tänder. Funderar på att göra en sådan hylsa själv då det verkar svårt att hitta en att köpa. Hylsan ska ha en diameter på 29mm.

White AX 290 FF 21
Dags för ny kassett, vad skulle ni köpt till en AX 290 FF från 2023?
Jag ville ha en med lägre utväxling så det blev en stor. Funkar fint på min fast det är en 24a, vet inte om något skiljer...

White AX 290 FF 21
Det verkar vara en CS-HG31 8-växlad kassett 11-32T som sitter på min nu.
Största och näst största drevet på kassetten har jag aldrig använt.
Så då borde väl en 11-30 eller 11-28 passa mig bättre?
Eller tänker jag fel?

Senast ändrad:
White AX 290 FF 21
White AX 290 FF 21
White AX 290 FF 21
Min G2 har redan börjat låta illa från freehub bodyn :( Började plocka ner kassetten och såg då på hjullagrens fett att det trängt in vatten. Men mina frågor är:
Hur man får loss bodyn? Ser ut som att det kan gå med en stor insexnyckel. Någon som vet vilken storlek det ska vara och vart man kan köpa det?

Är det sedan värt att försöka öppna upp bodyn och rengöra och smörja? För att öppna bodyn behövs någon typ av hylsa med två tänder. Funderar på att göra en sådan hylsa själv då det verkar svårt att hitta en att köpa. Hylsan ska ha en diameter på 29mm.
Svarar mig själv:
-Köpte en Park Tool HR-11. Den passade perfekt till bodyns skruv men den satt som berget! Provade även med att trä på ett 1m rör men det rörde sig inte ett dugg.
-Köpte även en 22mm hylsa för att få loss bodyns låsring. Slipade ner hylsan så det blev två piggar som jag kan skruva loss ringen med.
-Efter lite mer research på Youtube såg jag några som bara tog loss låsringen. Då åkte bodyns hölje av och man kommer åt alla lagerkulor och pawlsen.
-Har nu fått skruvat av låsringen och fick då av höljet och kom åt allting. Provade återigen att lossa bodyns *kärna* med insexnyckeln men den sitter fortfarande lika hårt. Har någon tips på vad jag kan göra för att få loss den så skriv gärna!
Bild på den sista delen jag ej får loss.

Bilagor

• 20260204_213658.webp
    20260204_213658.webp
    229.1 KB · Besök: 26
White AX 290 FF 21
fixade till en ax till syskonbarnet med en budget på 3500 kr inkl inköp av begagnad cykel.

före. nån hade bytt till 26-tums framhjul och borrat och gängat hål i styret för att fästa korgen.
Visa bilaga 791328

efter. nya 25i-fälgar med terra hardpack slanglöst, hydrauliska bromsar, ny vaxad kedja, 65 mm bluemelsskärmar med förlängd framskärm, kortare styrstam, oborrat styre, mindre klinga fram och några fulhack för att fästa korgen stabilt. det skaver lite att det är tåöverlapp och fortfarande för tung utväxling, skulle gärna byta till kortare vevarmar med 28t-klinga, men en budget är en budget. klantigt också att jag inte kom på att gå ner till 584 när jag ändå skaffade nya fälgar. nåväl!
Visa bilaga 791330

tack för att ni lyssnar! av syskonbarnet fick en ju bara höra att hen var nöjd och att inget skulle ändras, och syskonet tyckte den var citat tuff slut citat, och det var ju inte direkt det jag gick för.
Gissar att den där ramen är en small, men vilken hjulstorlek blev det, och hur lång är syskonbarnet?

White AX 290 FF 21
Bromsbytartajm, vajern till bakbromsen rostade ihop till slut trots mina snygga försök att skydda den... :-) Så nu får det bli hydrauliska.
Men är det vanligt att det är gjort så här, broms- och växelvajer hopbuntade inuti ramen?
Nu blev jag ju tvungen att svära några extra gånger och dra ut båda bara för att byta ut den ena :-(

IMG_0279.webp

White AX 290 FF 21
Var förbi xxl i länna som hade en ax+ i en kartong någonstans på lagret, https://www.xxl.se/white-ax-scarlet...r-rod/p/1228510_1_Style?size=1228510_1_Size_1

Har haft en beg ax sen typ 5 år som funkar men är snart slutkörd, så den blir nog renodlad dubb-cykel framöver.

Köpte en ny small som jag tycker känns perfekt för kortare turer till lekplatsen osv. Skruvade bort bakväxeln och ska se vilken storlek på drev det får bli.

Bilagor

• IMG_5755.webp
    IMG_5755.webp
    1.3 MB · Besök: 63
  • IMG_5754.webp
    IMG_5754.webp
    1.2 MB · Besök: 61
White AX 290 FF 21
Hej! Jag har en kompis som behöver en basal pendlare. Hennes önskan är ej superdyr, hyfsat upprätt ställning och inget bojsänke. Vad är trådens generella omdöme om AX G2 25?

White AX 290 FF 21
Hej! Jag har en kompis som behöver en basal pendlare. Hennes önskan är ej superdyr, hyfsat upprätt ställning och inget bojsänke. Vad är trådens generella omdöme om AX G2 25?
Den tickar väl av allt ovan, se dock upp med bakre bromsvajer, den kommer förr eller senare att ta in vatten och börja rosta, pga hur den avslutas bak, snett uppåt...

White AX 290 FF 21
Elände!
Tänkte ta tag i bakre bromswiren som rostat fast i höljet.
Mekaniska Tekro...
Men nu sitter wiren så jäkla hårt att jag inte ens kan dra ur den!
Finns det nått trix? Vill helst slippa dra ur hela höljet, då det är integrerat i ramen.

White AX 290 FF 21
Elände!
Tänkte ta tag i bakre bromswiren som rostat fast i höljet.
Mekaniska Tekro...
Men nu sitter wiren så jäkla hårt att jag inte ens kan dra ur den!
Finns det nått trix? Vill helst slippa dra ur hela höljet, då det är integrerat i ramen.
Jag bytte för någon vecka sedan av samma anledning men lyxade till på hudrauliska. Om man tar bort gummipluppen vid genomföringen så är det ett ganska stort hål så inga problem att fiska ut höljet med en ståltråd eller något. Se dock upp för denna fuling:

https://happyride.se/forum/threads/white-ax-290-ff-21.3690165/post-4742928

White AX 290 FF 21
Jag bytte för någon vecka sedan av samma anledning men lyxade till på hudrauliska. Om man tar bort gummipluppen vid genomföringen så är det ett ganska stort hål så inga problem att fiska ut höljet med en ståltråd eller något. Se dock upp för denna fuling:

https://happyride.se/forum/threads/white-ax-290-ff-21.3690165/post-4742928
Ajdå!
Då vill jag ännu mer slippa dra ur bromshöljet! Om det är buntat med växelhöljet inuti ramen.

Å andra sidan...Är det så korkat gjort, kanske jag skippar detta.
Jag använder ju i princip bara frambromsen ändå...

Tillbaka
Topp