White GX Lite 22

White GX Lite 22
Reach borde man kunna korta nästan 5cm med styrstamsbyte, men sadelhöjden kan ju bli ett större problem. Får köra inom en xxl idag och kolla, vem vet, kanske har de råkat slarva in en XS i det lokala sortimentet ?

Som jag förstod XXL-verkstaden har strl XS funnits tidigare, men verkar inte finnas i årets modell. Även om årets modell är betydligt kortare än tidigare års modeller så tror jag inte att det blir lyckat att köpa en S till henne om hon är 161 cm lång. Intressant geometridiskussion finns i följande tråd:

White GX Lite 22
En fråga till experterna då jag enbart cyklar mtb innan och har 0 koll på hur man ska tänka här.

Jag förstår att man måste känna efter utvärdera vad dom är bäst för mig och min längd osv. Men ser det inte ut som vikelen på mitt styre är rätt hög?
Jag håller med dig i dina funderingar och även då @Lejon:
Ditt styre ser onödigt uppvinklat ut
Men jag instämmer inte med @Hamsterhjul, särskilt inte för den som mest håller uppe på styret och i "hoodsen" så ger det sällan bra handpositioner på övre delen av styret om änden på bocken är horisontell.
Av en slump(?) är det en likn styrochreglagemonteringsdiskussion(!) nu i en annan tråd här på Happy. Kolla vad @n3wton skriver här
Såsom det ser ut på den här bilden föredrar även jag att ha styre och reglage
9357bdd4-e8d9-4033-a387-08bdf661b880-jpeg.600346

För mig gör det att det går enkelt att flytta runt händerna på ovandelen av styret och hoodsen och samtidigt ha kvar en rak och bekväm vinkel i handleden, så här
098242a0-ede2-4e1f-b581-7803d7fb6ebd-jpeg.600354

Även den bilden kommer från @n3wton i det här inlägget

Men som du själv skriver och som framgår även i den länkade tråden är detta väldigt individuellt och även beroende på styre och reglage, även för samma person, styre och reglage kan det skilja (åtminstone lite) beroende på hur utsträckt man sitter och hur lågt/högt man har styret.
Vad allt detta betyder:
Prova själv!
Men var inte rädd för att strunta i alla (utom möjligen jag då) som tvärsäkert påstår: Så här ska det vara!

White GX Lite 22
Ofta sitter man ju med händerna på hoodsen. De pekar snett uppåt på din hoj. Mer parallellt m marken borde bli mer bekvämt för händerna.

Edit: väldigt sen på bollen

White GX Lite 22
#46 // Keep your bars level.
Handlebars will be mounted parallel to the ground or angled slightly upward. While they may never be pointed down at all, they may be angled up slightly; allowed handlebar tilt is to be between 180 and 175 degrees with respect to the level road. The brake levers will preferably be mounted such that the end of the brake lever is even with the bottom of the bar. Modern bars, however, dictate that this may not always be possible, so tolerances are permitted within reason. Brake hoods should not approach anything near 45 degrees, as some riders with poor taste have been insisting on doing.

White GX Lite 22
Ni är fantastiska med alla era tips!

Får nog bli att vinkla ner styret något då det nu är vinklat en del uppåt.

Sen kanske man kan flytta/justera hoodsen (?) så dom också blir något mer vinklade fram/neråt?
Gissar man behöver linda om styret om hoodsen ska flyttas?

White GX Lite 22
Ni är fantastiska med alla era tips!

Får nog bli att vinkla ner styret något då det nu är vinklat en del uppåt.

Sen kanske man kan flytta/justera hoodsen (?) så dom också blir något mer vinklade fram/neråt?
Gissar man behöver linda om styret om hoodsen ska flyttas?
Hoodsen hamnar nog betydligt bättre bara genom att du roterar styret, det brukar även gå att justera hoodsen i viss mån utan att linda om styret.

White GX Lite 22
Jag hade velat flytta ner hoodsen, jag gillar att övergången mellan styre-hoods är ganska rak.
Även om det blev mycket bättre så antar jag att det blir skönare/lättare att nå reglagen från bocken om du flyttar ned hoodsen en aning.
Ja det tror jag med!
För som du säger är det svårt att nu reglagen från bocken nu. I alla fall på något bekvämt och smidigt sätt!

Får pilla med det en sväng i morgon!

White GX Lite 22
Jag håller med dig i dina funderingar och även då @Lejon:
Ditt styre ser onödigt uppvinklat ut
Men jag instämmer inte med @Hamsterhjul, särskilt inte för den som mest håller uppe på styret och i "hoodsen" så ger det sällan bra handpositioner på övre delen av styret om änden på bocken är horisontell.
Av en slump(?) är det en likn styrochreglagemonteringsdiskussion(!) nu i en annan tråd här på Happy. Kolla vad @n3wton skriver här
Såsom det ser ut på den här bilden föredrar även jag att ha styre och reglage
9357bdd4-e8d9-4033-a387-08bdf661b880-jpeg.600346

För mig gör det att det går enkelt att flytta runt händerna på ovandelen av styret och hoodsen och samtidigt ha kvar en rak och bekväm vinkel i handleden, så här
098242a0-ede2-4e1f-b581-7803d7fb6ebd-jpeg.600354

Även den bilden kommer från @n3wton i det här inlägget

Men som du själv skriver och som framgår även i den länkade tråden är detta väldigt individuellt och även beroende på styre och reglage, även för samma person, styre och reglage kan det skilja (åtminstone lite) beroende på hur utsträckt man sitter och hur lågt/högt man har styret.
Vad allt detta betyder:
Prova själv!
Men var inte rädd för att strunta i alla (utom möjligen jag då) som tvärsäkert påstår: Så här ska det vara!

Också ego är aktiv i den andra styre-och-reglagevinkel-tråden.

Jag gillar att ha hoodsen ganska högt upp på styret och bocken helt vågrätt.

White GX Lite 22
Årets modell är tydligen mindre, men jag märkte så ingen skillnad mot den jag köpte… köpte först en ny på xxl, lämnade tillbaks och köpte en två år gammal helt ocyklad.

White GX Lite 22
Reach borde man kunna korta nästan 5cm med styrstamsbyte, men sadelhöjden kan ju bli ett större problem. Får köra inom en xxl idag och kolla, vem vet, kanske har de råkat slarva in en XS i det lokala sortimentet ?
Sadelhöjden var inget problem, och som du säger så räcker det med en ny styrstam. Jag tror att anledningen till att hon tyckte den var för stor var för att hon inte är riktigt van vid cykeltypen, pendlat på en gammal MTB tidigare.

Åkte faktiskt ner och köpte den sista som fanns i Göteborg, var en repa på styrröret så fick den för 3550 inkl enklare pedaler.

Någon som kan tipsa om en riktigt billig styrstam som är 3-5cm kortare?

Senast ändrad:
White GX Lite 22
Sadelhöjden var inget problem, och som du säger så räcker det med en ny styrstam. Jag tror att anledningen till att hon tyckte den var för stor var för att hon inte är riktigt van vid cykeltypen, pendlat på en gammal MTB tidigare.

Åkte faktiskt ner och köpte den sista som fanns i Göteborg, var en repa på styrröret så fick den för 3550 inkl enklare pedaler.

Samma här, funkade att grensla utan problem så det blev köp. Bytte till en styrstam på 55mm som jag hade liggandes men skall nog hugga en 40 elller 35mm när tillfälle ges.

White GX Lite 22

Kolla Bikester.se
Brukar alltid finnas till bra priser.

White GX Lite 22
Wimpa, kan inte du döpa om tråden till ”White GX Lite 22”? Många som köpt denna nu och det vore kul om det är lätt att hitta till tråden framöver så den kan leva vidare. Redan nu diskuteras det ju styrstamsbyte mm. Lär väl dyka upp diverse verkstadsfrågor/köpa delar frågor framöver.

Jag klickade hem en i strl S till min fru, hoppas den kommer passa.

Min egen har jag köpt orange styrlinda till som ligger på vänt. Jag har kompressionsfritt vajerhölje liggande sen tidigare. Det åker nog på efter vintersäsongen. Jag kommer skaffa mig en ny sadel såsmåningom.

På min sitter det numera fasta stänkskärmar på, SKS Bluemels 45 (får plats bredare i ramen).

White GX Lite 22
Då kommer mina edge 46 få plats.

(Egentligen är jag förespråkare för rostfria skärmar. Jag hade dock svårt att smälta tanken på rostfritt, grått och orange så jag beställde ett par i mattsvart alu)

White GX Lite 22
Efter att ha läst lite i denna tråden så tipsade jag farsan om en. Han var ute efter en billigare hoj o priset på rean nu är svårslaget. Får hoppas hans kommer till veckan ?

White GX Lite 22
Kanske inte läge att förvänta sig högsta finishen, på ”min” ram sitter infästningarna för flaskhållare off-center, se hur den sticker ut åt höger.

Edit: bättre bild, symmetrisk flaskhållare från Canyon.

D45B8F30-C6ED-4AE8-AB1C-E9CC5388EDBF.jpeg

Senast ändrad:
White GX Lite 22
Wimpa, kan inte du döpa om tråden till ”White GX Lite 22”? Många som köpt denna nu och det vore kul om det är lätt att hitta till tråden framöver så den kan leva vidare. Redan nu diskuteras det ju styrstamsbyte mm. Lär väl dyka upp diverse verkstadsfrågor/köpa delar frågor framöver.

Min egen har jag köpt orange styrlinda till som ligger på vänt. Jag har kompressionsfritt vajerhölje liggande sen tidigare. Det åker nog på efter vintersäsongen. Jag kommer skaffa mig en ny sadel såsmåningom.

På min sitter det numera fasta stänkskärmar på, SKS Bluemels 45 (får plats bredare i ramen).
Absolut, men hittar inte hur jag döper om det?

White GX Lite 22

Är det samma orange på styrlinorna som på cykeln? Eller i alla fall i närheten.
Vart hittade du det i sånt fall? :)

Lägg upp en bild så man kan se hur det blev med skärmarna. Inte kommit så långt än men det lär behövas någon gång.

Vilka hölje har du?

White GX Lite 22
Jag väntar på leverans av min GX Lite. Gillar inte det orangea (ingen dealbreaker för det priset) men tänker att man kan bejaka färgen istället med matchande styrlinda. Hittade denna https://www.bikester.se/easton-pinline-logo-styrlinda-M119468.html och tycker när jag jämför bilder att färgen verkar va någorlunda rätt.

White GX Lite 22

Lägg upp en bild så man kan se hur det blev med skärmarna. Inte kommit så långt än men det lär behövas någon gång.

Vilka hölje har du?
Du kan gå in på valfri större internethandel för cykelprylar och söka på färg under kategorin styrlindor. Har inte cykeln i närheten på ett tag så kan inte fota skärmarna. Men du kan Visualisera hur din cykel som ser ut nu, fast ful och mer praktisk. Tänk fotriktiga skor. Då vet du ungefär hur cykeln ser ut med skärmar.

Senast ändrad:
White GX Lite 22
Kanske inte läge att förvänta sig högsta finishen, på ”min” ram sitter infästningarna för flaskhållare off-center, se hur den sticker ut åt höger.

Edit: bättre bild, symmetrisk flaskhållare från Canyon.

Visa bilaga 600600
Det kliar lite i ögonen av att se den bilden! Men som du säger så kanske man inte kan förvänta sig mer för priset.
Inte monterat flaskhållaren på min men antar det är samma där.

White GX Lite 22
Men vafan.. här ska man montera skärmar och upptäcker att hålet inte går ända genom gaffelkronan? Är det meningen att man ska ha en typ 10mm lång 6mm bred skruv hemma?

White GX Lite 22
Det kliar lite i ögonen av att se den bilden! Men som du säger så kanske man inte kan förvänta sig mer för priset.
Inte monterat flaskhållaren på min men antar det är samma där.
Samma sak på undersidan med på min:

5A041834-DC60-45EA-9E8A-9AA985972CF5.jpeg

Edit: och ena hålet för skruven som fäster skärmstaget i gaffeln är inte ordentligt gängat.. ok det börjar bli lite mycket på en gång nu även om det var en billig hoj.

Senast ändrad:
White GX Lite 22
Är det många som föredrar rakt styra på en gravel? Fördelar vs nackdelar hos er som testat?
Du vänjer dig.

Om det är något specifikt problem med krullstyre du försöker adressera finns det sannolikt flera trådar på forumet om du söker runt lite med goda råd.

På kortare turer finns det egentligen ingen vits med bock, på längre turer är det bra att kunna byta hand och sittposition för att undvika olika problem med smärta eller domningar.

White GX Lite 22
För frugans del så är det främst att hon inte känner sig lika trygg på cykeln. Ett varv inne på XXL var inga problem men när hon kom ut och testade första gången i trafiken så var det en annan sak.

White GX Lite 22
Du vänjer dig.

Om det är något specifikt problem med krullstyre du försöker adressera finns det sannolikt flera trådar på forumet om du söker runt lite med goda råd.

På kortare turer finns det egentligen ingen vits med bock, på längre turer är det bra att kunna byta hand och sittposition för att undvika olika problem med smärta eller domningar.
Ja absolut gör man det. Jag upplever bock som rätt stabilt och trivts bra med det. Inga planer på att byta denna säsongen i alla fall :)

Var mest nyfiken på varför andra sett en fördel med att gå över till rakt.

White GX Lite 22
Ja absolut gör man det. Jag upplever bock som rätt stabilt och trivts bra med det. Inga planer på att byta denna säsongen i alla fall :)

Var mest nyfiken på varför andra sett en fördel med att gå över till rakt.
Ofta är det osäkerhet, teknisk terräng (cx verkar ju gå ändå men där är det ju ofta flyt), mer grenspecifik träning för att gärna sin mtb kanske.
Ovanligt att byta bort på en ny cykel.

Tillbaka
Topp