White XC 290 Pro 18

White XC 290 Pro 18
Alex Supertramp sa:
Jag är alltså rädd för att XC blir varken hackat eller malet - en sämre gruscykel än hybriden och en undermålig stigcykel när jag väl ger mig ut i spenaten.

En XC klarar ofta saker man inte tror skulle vara möjligt väl ute i det gröna. Jag har ungefär samma bakgrund som dig (racer+fixie i mitt fall), och var gruvligt imponerad hur väl min första instegs-MTB plöjde fram på stigar. Sedan kändes den visserligen som en traktor på asfalt...

Min andra MTB var också det en billig XC- historia. Den har ändå räckt till att prestera hyggliga tider på Strava, prova på downhill, cykla i grusgrop och utforska stigar så smala att de knappt syns. Däremot märks det väl att den är utanför sitt rätta element, men det är en annan sak. Resultatet är ändå oftast över (min) förväntan.

Lycka till med köpet!

White XC 290 Pro 18
Provade X Cal 8 igen nu på lunchen. Lite halvlös grusväg, lite gräs. Tyvärr kändes den astung (som jag beskrivit innan men ännu värre). Frågan är dock om skillnaden jag känner är den mellan bra pendlarhoj och MTB, eller om jag faktiskt får vad jag betalar för - en tung billig plåtcykel som ser ut som en XC mer än levereras som en. 13,4 kg kanske också spelar in. Vad får man ge för en som väger 10?

White XC 290 Pro 18
Min cx känns betydligt mer rapp än min mtb, även på vissa stigar känns cx:n rappare. Med det sagt så är min mtb, en Jeffsy av enklaste modell...anser att det är en instegsmodell för FS på lite mer tekniskt stig. Dock är min mtb mycket roligare när det blir mer tekniskt, då känns min cx mer nervös och svårmanövrerad. Med den vetskapen tar jag min mtb när jag ska cykla stig av mer teknisk karaktär och cx när det är pendling eller grusvägar. Mtb:n är inte rolig på transporten till skogen men det är helt klart värt det när jag väl kommer ut i skogen.

Cyklar har olika användningsområden och bör således användas i sitt rätta element, vilket kan variera beroend på vem som sitter på cykeln.

White XC 290 Pro 18
Jag tror att du kommer att gilla xc290. Så länge du inte ger dig på stökiga utförslöpor är den helt ok.
Hjulen och däcken är dåliga, däcken bör bytas ganska omgående. Hjulen kan du byta mot ett par finare du hittar här på köp och sälj.

White XC 290 Pro 18
Jag har iallafall blivit ännu osäkrare på val än tidigare. Min lvg är en Dura-ace Cannondale Supersix hi mod så där är jag van vid lätt och fin cykel...

Senast ändrad:
White XC 290 Pro 18
Alex Supertramp sa:
Och det är väldigt gulligt med folk som fortfarande är kaxiga på internetforum på samma vis som när vi satt och slörunkade på Passagen för tjugo år sedan och diskuterade huruvida Metallica hade sålt sig eller ej i och med Load-plattan. Drick du upp din Red Bull, spotta ut några dreads och läs hela tråden i stället.

Jag är väl medveten om n+1, men jag köper väl inte en gravel innan jag ens har NÅGOT från MTB-sidan? Skulle du köpt en Jazzmaster eller en Les Paul, om du redan hade en strata och en telecaster?

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt om du såg mitt inlägg som någon form av nedvärderande av dig som person. Det var verkligen inte min mening.

Mitt skrattande ovan gällde bara meningen
att köpa just en gravel är uteslutet när jag redan har en racer
för det var så träffande för hur jag själv (och många andra här skulle jag tro) resonerat många gånger. Jag har många gånger hoppat över en cykeltyp för att jag redan har "nästan en likadan" men det har aldrig funkat i längden. Det blir bara ännu ett inköp down-the-line... :)

Så återigen: Förlåt. Mitt skratt var inte menat att såra.

White XC 290 Pro 18
Som sagt, TREK X Cal 8 kändes tung och billig på grov grusväg. Så jag testade en kollegas Rocky Mountain över två mil asfalt, grus, promenadstig, smalstig och lite bröt. Helt annan cykel. Dämparen kändes nästan helt låst på transportsträckorna, och sen lång härlig travel (heter det så?) när den var på i skogen. Mycket lyxigare känsla och betydligt mer lättrampad känsla. Som att cykla på en vanlig cykel, ist för känslan av att släpa runt på ett tungt åbäke som TREK:en gav.

Så, vad göra med den lärdomen? Gå på 290:n som var drygt kilot lättare? Att hoppa upp fem lök i pris är tyvärr uteslutet.

71D51106-963B-4D8E-9EFC-E8978355FB80.jpeg

White XC 290 Pro 18
Jag köpte fanskapet. Borde hittat nått beggat, men jag pallade inte googla och dela mer. Har bara haft terrängcykel i huvudet i en månad nu. Den känns betydligt mer lättrampad än TREK:en, om än inte som en Rocky Mtn för femton. Så nu är det bara att trampa på utav helvete, och efter rundan imorgon blir det bärs tammefan. Skål! (now go ride you damn bike...)

Bilagor

• white.jpg
    white.jpg
    348.7 KB · Besök: 135
White XC 290 Pro 18
Lycka till med ditt köp! Tror att den kan passa dig ett tag iaf, tills du blir mer inbiten och ger dig på lite tuffare stigar! :) Som Vasa/lättare långloppscykel är det inget fel på den, förutom hjulen som är enkla att uppgradera.

White XC 290 Pro 18
Alex Supertramp sa:
Jag köpte fanskapet. Borde hittat nått beggat, men jag pallade inte googla och dela mer. Har bara haft terrängcykel i huvudet i en månad nu. Den känns betydligt mer lättrampad än TREK:en, om än inte som en Rocky Mtn för femton. Så nu är det bara att trampa på utav helvete, och efter rundan imorgon blir det bärs tammefan. Skål! (now go ride you damn bike...)

Jag köpte likadan för några veckor sedan, 6´995:-. Kört några gånger och är nöjd med den. Hellre den än nått osäkert begagnat. Det min första mtb och jag kör stigar med lite rötter osv men det är ingen större teknisk utmaning. Men skoj att börja med då jag tidigare bara kört lvg. Jag ska ha den på 58 km-loppet i "Fjällturen".

White XC 290 Pro 18
senator sa:
Alex Supertramp sa:

Jag köpte likadan för några veckor sedan, 6´995:-. Kört några gånger och är nöjd med den. Hellre den än nått osäkert begagnat. Det min första mtb och jag kör stigar med lite rötter osv men det är ingen större teknisk utmaning. Men skoj att börja med då jag tidigare bara kört lvg. Jag ska ha den på 58 km-loppet i "Fjällturen".

Var gav du 6995 nånstans? XXL har ju prisgaranti och tog en tusenlapp mer.

White XC 290 Pro 18
Alex Supertramp sa:
senator sa:
Alex Supertramp sa:

Var gav du 6995 nånstans? XXL har ju prisgaranti och tog en tusenlapp mer.

Jag ljög lite, 4 kronor fel, priset var 6'999:- o den köptes 25 september i Ösd. Så jag vet inte om du kan hävda retroaktiv prisgaranti, att den varit billigare, tidigare.

Mvh

White XC 290 Pro 18
Har test kört den modellen för en dag sett flera som kör den på diverse motionslopp och mina tips är främst ett 2.3 däck fram så blir cykel tryggare på sten och rot partier och behåll det gamla till bakhjulet när det blir utslitet. Passa även på att göra tubless och en bakväxel tex SLX eller XT med Shadow.

Tillbaka
Topp