white

• Trådstartare Trådstartare EST
  • Start datum Start datum

EST

Aktiv medlem
white
Är det nån som har koll på dessa cyklar eller ramar. Ska vara kinesis ramar men de finns ingen spec å den.. Jag fick en 29 pro efter att ha kört sönder 2 focus talar på minder än ett år. Men skulle vara kul att veta vad det är...

Bilagor

• IMG_20130703_175921.jpg
    IMG_20130703_175921.jpg
    129.5 KB · Besök: 39
white
Frun har en XC Ultimate och det är en "private-label-Kines". Dvs något som XXL själva specat/kryssat i en lista och fått ihopsatt i Kina.

Inget illa i det, helt OK bygge med bra komponenter och oslagbart pris. Köpte den för 11000kr i fjol när de sålde ut dem.

white
Vad de säger så är det dessa som gör ramar & är stora http://www.kinesis.com.tw/
Däremot så går det ju inte att hitta nån ram specar på dem...Ja priset helt okej fick tillbaka 3000:- på Raven jag hade så i värsta fall kan man ju köra nån annan ram om man inte är nöjd. Däremot så var det livstids garanti på ramarna + att jag förhoppningsvis inte tappar bakhjulet som jag gjort på Focusen flera mil ifrån civilisationen...

white
Jag tror att det är ett handelshus som XXL beställer hojarna av. Var de sedan tar ramarna ifrån beror nog på vad kunden vill ha och vad som erbjuds. Ex kolfiberramarna till Ultimate 650 och 29 kommer från lite olika tillverkrare kan man klart se på design och detaljer.

Kan säkert vara Kinesis ramar.

white
Hopp inget svar från kundservice än...Däremot så har jag kört drygt 3mil i kilsbergen nu :) Cykeln är mycket kvickare & mycket mera lekfull än min gamla ficus raven. Inga problem att hoppa runt 180grader på marken å dumma sig. Så jag är skitnöjd & då är det halva listpriset på denna emot den förra... Så om nån är sugen på busig 29:a så kan jag lätt rekommendera denna utan att ha en enda ramspec men jämfört med förra pansarvagnen i kolfiber så är jag GRYMT nöjd :)
Sen så var det visst livstid garanti på ram så är det skit får man nytt skit :)

white
Köpte min White 29 LITE* i förra veckan och har åkt på lite stigar. Inget jätte allvarligt än så länge då jag är helt nybörjare men jag trivs verkligen superbra med denna cykel.
Kan rekommendera White varmt. Har dock ingen jättebra koll på vad man ska ha och inte ska ha och så vidare men den känns som en väldigt bra "rookie-cykel". Om man lyssnade på säljare i butiken (vilket jag gjorde) så ska denna cykel även ha bra komponenter som man ska kunna ha en bra framtid framöver. Sen fick jag även ett superbra pris vilket gjorde att jag köpte just denna cykel.

*http://whitebikes.se/terrang/29-2/29-lite/

white
Fick specen på en 18" iallafall :) mycket kvickare geometri än min gamla Focus vilket ju kändes i för sig. har även frågat om geometrin till en small för det var ju det jag ville ha. Ni som är pålästa om ramar osv. ge gärna input om denna geo :)

Bilagor

• Screenshot_2013-07-10-16-55-51.png
    Screenshot_2013-07-10-16-55-51.png
    92.8 KB · Besök: 34
white
Kapar tråden lite om det är ok :)

http://www.xxl.se/Root/Cykel/Cyklar/Terrängcykel/XC-Pro-Terrengsykkel-13/p/1077775_1_Style

Cykeln ovan för 8000 måste väl vara ett kap om man är ute efter 26er?

Eller är det något jag missar? Vevpartiet (Truvative Stylo 3.3 kanske inte är top of the line, men resten är ju XT, SLX, Reba, Mavic, 10.3 kg. Det skulle ju vara om ramen är katatstrof men ni verkar ju gilla den i tråden.

Har sneglat på fultyskarna länge, men det har ju leveransproblem samt att det skadar ju aldrig att få provcykla först.

white
Anmärkningsvärt lätt maskin! Men på dagens deal får du en Radon ZR Race 6.0 för 888€, är inte det en bättre affär och blir den inte mer lättsåld i 2:a hand?

white
jonja skrev:
-------------------------------------------------------
> Anmärkningsvärt lätt maskin! Men på dagens
> deal får du en Radon ZR Race 6.0 för 888€, är
> inte det en bättre affär och blir den inte mer
> lättsåld i 2:a hand?

Du har säkert rätt i att den blir mer lättsåld. Jag trodde inte själv att jag skulle vara spekulant på en cykel från en sportkedja. Men det känns muppigt att välja bort en hoj på grund av skylten på taket :)

Men är den bättre? När jag ögnar igenom specarna så ser jag att det är samma gaffel, xt fram, bak och reglage på whiten, blandning av xt-slx på radonen. Avid Elixir-broms på Radonen och SLX på Whiten. Kringkomponenter Easton på Radonen och Ritchey på Whiten. Mavic-fälg på SLX-nav på Whiten och Mavic Crossride på Radonen. Jag ska nog åka och kolla på en White :)

white
Jag föredrar att ha affären nära om nått för sönder. Är ju inne på tredje cykeln på under ett år. Sen så är det värt att kunna prova tycker jag.

white
I dagsläget är ju Radon förstahandsvalet för den prismedvetne happyiten.

Men, om XXL genom White-varumärket forsätter på den inslagna vägen, med bra specade cyklar till vettiga priser, så tror jag att White inom något år kommer att accepteras på samma sätt som Radon och därigenom vara relativt attraktiva även i andra hand.

Sedan så är det ju en fördel att kunna provcykla innan köp, samt kunna lösa garantiärenden på plats.

white
Ja jag är inte förvånad. Om man i alla fall måste beställa på postorder är det väl inte så stor skillnad att gå utomlands? Iofs är XXL fraktfri men det är ju Wiggle också.

white
Dessutom fick jag veta av Xxl-säljaren att "26 tum är något som de som cyklar mycket ratar". Han skulle sälja på mig samma cykel fast 29 för 4000 mer. När jag sa att 26:an ligger för 8000 började han yra om utgående modeller och att det kan vara en 2011 eller 2012:a.

white
Ok, men smågrejer är gratis iaf, skor etc. Det är då rent otroligt vad 26" tycks vara iskallt. Man förstår inte att folk har stått ut att köra på dessa undermåliga tingestar under så många år utan att vara olyckliga. 3" skillnad i hjuldiameter, det är ju otroligt mkt.

white
Dåligt att de tar 499 kr för frakt av cykel, rimmar illa med tanke på deras lågprisimage.
(Dock är allt under 20 kg, som inte är skrymmande, fraktfritt).

Skillnaden mot ren näthandel (till XXL´s fördel) är att garantiärenden löses i närmaste XXL-varuhus, även om man handlat på xxl.se.
Till White's fördel ska även nämnas livstids ramgaranti.

I övrigt håller jag med om att det är för mycket Mediamarkt över XXL.

Senast ändrad:
white
jonja skrev:
> Ok, men smågrejer är gratis iaf, skor etc. Det
> är då rent otroligt vad 26" tycks vara iskallt.
> Man förstår inte att folk har stått ut att
> köra på dessa undermåliga tingestar under så
> många år utan att vara olyckliga. 3" skillnad i
> hjuldiameter, det är ju otroligt mkt.

Haha sant.

white
eiskall skrev:
> Kapar tråden lite om det är ok :)
>
> http://www.xxl.se/Root/Cykel/Cyklar/Terrängcy
> kel/XC-Pro-Terrengsykkel-13/p/1077775_1_Style
>
> Cykeln ovan för 8000 måste väl vara ett kap om
> man är ute efter 26er?
>
> Eller är det något jag missar? Vevpartiet
> (Truvative Stylo 3.3 kanske inte är top of the
> line, men resten är ju XT, SLX, Reba, Mavic, 10.3
> kg. Det skulle ju vara om ramen är katatstrof men
> ni verkar ju gilla den i tråden.
>
> Har sneglat på fultyskarna länge, men det har ju
> leveransproblem samt att det skadar ju aldrig att
> få provcykla först.

Jag är skeptisk till om den vikten verkligen stämmer. Oavsett så verkar det vara ett kap.

Tillbaka
Topp