Wolfpack tires - nån som provat än?

glitch

Aktiv medlem
Har febrilt försökt hitta info om Wolfpack tires.
Mannen bakom är snillet som gett oss black chili, gripton och nu senast Addixgummit. Kort sagt en kille som kan sitt gummi.
Emellertid hittar jag inga tester på däcken - är nyfiken på Traildäcket i synnerhet.
Någon som testat Wolfgangs senaste?

Ja jag har kört wolfpack cross ett tag nu. Supergrepp på blöta rötter och stenar jämfört med andra däck i den viktklassen. Däcken känns överlag bra. Inger förtroende och bjuder inte på några negativa överraskningar när förhållandena skiftar. Lite tunga för att vara ett xc-däck men blir ändå mitt förstahandsval vid blöta förhållanden under nästa säsong. Tyvärr verkar viktlotteriet ha följt med Wolfgang från den senaste arbetsgivaren. Man kan bara hoppas att dom kommer tillrätta med det.
Till våren ska jag testa wolfpack race. Har höga förväntningar på det däcket.

glitch

Aktiv medlem
Vad kul att höra! Just greppet i väta. Hur är bredden? Är sugen på testa Trail istället för Nobby Nic 2.35 speedgrip.

glitch

Aktiv medlem
Mailade för att fråga om "verklig bredd" respektive hur de själva anser greppet vara i jämförelse med Nobby Nic vilket ju han om någon borde kunna ge ett svar på.
Inget svar än dock.

glitch

Aktiv medlem
Fick svar av Wolfgang nu.
Enligt dem själva är Trail 10% snabbare än NN på trumma.
Bättre grepp i väta också enligt deras "test people"

Nästa år ska han släppa Endurodäck och även 2.4" i 27.5 och 29:a.

Blev så till mig av hans korthuggna, extremt tyska svar att jag beställde ett par Trail av bara farten :)
8€ frakt vilket kändes helt humant men endast paypal eller banköverföring som betalalternativ.
Defaultläge är betala i SEK med paypals ockerkurs, men man kan välja i undermenyn betala i EUR så jag hoppas det blir något bättre.

Säljs annars av bike-components också om man ändå ska beställa nåt annat.

glitch

Aktiv medlem
Der Kaiser sa:
Men nobby nic finns ju bara i Addix speedgrip som bäst.
Då föredrar jag nog Hans Damp i Addix soft ändå.

Fast nu snackar vi ändå rätt olika däck och det ska på en kortslagig hoj.

Nya Dampf Hasse verkar dessutom bara finnas i "soft" i 29x2.35 och 29x2.6 i Speedgrip. Hade tänkt det som bakdäck på Ripmon först men vill inte ha ett 2.6 bakdäck och i "soft" kan man likaväl köra Magic Mary bak också som ändå har väldigt lågt rullmotstånd.
Så jag fattar inte riktigt vad de tänker med nya HD.

Bulldog76

Medlem
Hört att dessa däck ska vara riktigt bra. Ni som har köpt, vad väger de?
väger de verkligen 1 kg som hemsidan säger? (Trail till exempel) låter mycket.....
Men bra prisbild och greppar de bra samtidigt som de rullar bra, kan de vara ett prisvärt alternativ som höstdäck på min Trailhoj.

glitch

Aktiv medlem
Bulldog76 sa:
väger de verkligen 1 kg som hemsidan säger? (Trail till exempel) låter mycket.....
Men bra prisbild och greppar de bra samtidigt som de rullar bra, kan de vara ett prisvärt alternativ som höstdäck på min Trailhoj.

Hemsidan säger 750g, 1kg avser fraktvikten :)
Inte fått mina men väger när de kommer

glitch sa:
Bulldog76 sa:

Hemsidan säger 750g, 1kg avser fraktvikten :)
Inte fått mina men väger när de kommer

Mina cross vägde 745g respektive 701g.

glitch

Aktiv medlem
Jaha gick så där, tyckte det var konstigt att jag inte hade fått något kollinr så jag kollade mailen men hade ingen orderbekräftelse heller. Kollade kontot och inget har dragits heller.
Inget i min paypalhistorik heller, så helt enkelt har köpet inte gått igenom trots att jag är rätt säker på att jag "fullbordade" köpet med betalning via paypal....när jag återbesökte sidan låg det fortfarande två däck i min kundkorg och den brukar ju nollas efter fullbordat köp så nåt lirade inte helt enkelt.
Får beställa igen helt enkelt men det får dröja lite tills mitt nya kort kommit och kopplats till paypal.

glitch

Aktiv medlem
Igår damp det ned en av om att jag hade ett paket att hämta och se där vad som kom direkt från compoundkungen Wolfgang Arenz i egen hög person.
Det är alltid mysigt med små företag där man har direktkontakt med skaparen. Innan köpet växlade jag några mail direkt med Wolfgang också.
20181109_125432.jpg

Det märks att bolaget fortfarande är i en start-up fas. På hemsidan får man veta att glättiga förpackningar först kommer längre fram (från September) och mina däck fick en 'finförpackning' och ett kom naket. Personligen gör det mig inget då jag avskyr däckkartonger som bara tar plats och är otympliga och kräver besök på återvinningen. Dessutom informeras kunden på hemsidsn tydligt om detta. För min fel hade man kunnat skippa emballage helt eller bara haft ett enkelt band runt som hänvisar till webben för vidare info.
På baksidan lite tips från vargen också, bland annat om rätt fälgbredd för rätt däckbredd. Mina fälgar är ID 26 då borde vara helt perfekta.
20181109_125644.jpg

20181109_140729.jpg

Monteringen var fenomenalt enkel, har nog aldrig varit med om ett så lättmonterat däck. Monterades på nolltid utan däckavtagare med bara fingrarna och då har jag späda kontorsnypor.
På plats anpassade sig däcket direkt til fälgprofilen snarare likt ett Specialized eller Maxxisdäck och inte som Schwalbesdäck brukar göra som kryper ihop mot mitten.
Av med käglan, pumpa med min gamla Rennkompressor som ofta får se sig slagen av tubelessdäck och däcken poppar direkt. Ut med luften igen, däcken sitter kvar på fälgen till skillnad från Schwalbe som brukar glida ner från kanten, och i med gucka. Sen på med ventilkäglan igen, pumpa och se glad ut.
20181109_142439.jpg
20181109_142612.jpg

Däcken finns i dagsläget endast i 29/27.5x2.25. Det ska komma fler bredder längre fram samt även köttigare däck. Tillsammans med 26mm fälgen får de dock en fin profil och ser inte alls så smala ut som jag hade befarat. Notera också lilla vargloggan på däcket mellan dobbarna.
Profilen motsvarar verkligen namnet - det är ett 'stigdäck', grövre än xc race men för snällt snällt som utförsdäck. Nya Nobby Nic Addix 29x2.35 upplevs som rätt likvärdiga i dobbhöjd men hur det verkligs greppet är får vi se ute i spensten.
Första bilden är bredd över dobbarna, andra bredd över sidorna.
20181110_083413.jpg
20181110_083424.jpg

Ok finns det inga nackdelar än då hittills?
Jo, en svaghet - den angivna vikten är 750g, mina vägde 785g respektive 800g.
Det är på tok för mycket i skillnad och verkar vara en ful egenskap som gått i arv från grundarens förra arbetsgivare.
Jag får återkomma när jag faktiskt haft tid att cykla på däcken :)
20181109_150701.jpg

Senast ändrad:

glitch

Aktiv medlem
I jämförelse är Nobby Nic 29x2.35 monterade på samma fälg:
Ca. 57 mm över dobbarna och 58 mm över casingen

Dvs. Wolfpackdäcken är något smalare vilket är naturligt så klart då de är 2.25".
Bevikelsen är den för höga vikten.

glitch sa:
Igår damp det ned en av om att jag hade ett paket att hämta och se där vad som kom direkt från compoundkungen Wolfgang Arenz i egen hög person.
Det är alltid mysigt med små företag där man har direktkontakt med skaparen. Innan köpet växlade jag några mail direkt med Wolfgang också.

Det märks att bolaget fortfarande är i en start-up fas. På hemsidan får man veta att glättiga förpackningar först kommer längre fram (från September) och mina däck fick en 'finförpackning' och ett kom naket. Personligen gör det mig inget då jag avskyr däckkartonger som bara tar plats och är otympliga och kräver besök på återvinningen. Dessutom informeras kunden på hemsidsn tydligt om detta. För min fel hade man kunnat skippa emballage helt eller bara haft ett enkelt band runt som hänvisar till webben för vidare info.
På baksidan lite tips från vargen också, bland annat om rätt fälgbredd för rätt däckbredd. Mina fälgar är ID 26 då borde vara helt perfekta.

Monteringen var fenomenalt enkel, har nog aldrig varit med om ett så lättmonterat däck. Monterades på nolltid utan däckavtagare med bara fingrarna och då har jag späda kontorsnypor.
På plats anpassade sig däcket direkt til fälgprofilen snarare likt ett Specialized eller Maxxisdäck och inte som Schwalbesdäck brukar göra som kryper ihop mot mitten.
Av med käglan, pumpa med min gamla Rennkompressor som ofta får se sig slagen av tubelessdäck och däcken poppar direkt. Ut med luften igen, däcken sitter kvar på fälgen till skillnad från Schwalbe som brukar glida ner från kanten, och i med gucka. Sen på med ventilkäglan igen, pumpa och se glad ut.

Däcken finns i dagsläget endast i 29/27.5x2.25. Det ska komma fler bredder längre fram samt även köttigare däck. Tillsammans med 26mm fälgen får de dock en fin profil och ser inte alls så smala ut som jag hade befarat. Notera också lilla vargloggan på däcket mellan dobbarna.
Profilen motsvarar verkligen namnet - det är ett 'stigdäck', grövre än xc race men för snällt snällt som utförsdäck. Nya Nobby Nic är grövre med högre dobbar men hur däcket presterar får vi se ute i spenaten sen. Första bilden är bredd över dobbarna, andra bredd över sidorna.

Ok finns det inga nackdelar än då hittills?
Jo, en svaghet - den angivna vikten är 750g, mina vägde 785g respektive 800g.
Det är på tok för mycket i skillnad och verkar vara en ful egenskap som gått i arv från grundarens förra arbetsgivare.
Jag får återkomma när jag faktiskt haft tid att cykla på däcken :)

Blir det en provtur idag?

glitch

Aktiv medlem
Tyvärr inte, de ska sitta på nybygget och där saknas fortfarande delar. Men vädret hade verkligen varit perfekt för ett elddop =)

Spacekitty

Aktiv medlem
Jag beställde också ett par i början av veckan. Tyvärr kan jag inte prova dom på ett tag, jag körde nämligen omkull i förrgår och skadade mig rätt ordentligt pga däck med dåligt grepp :)

Vikt: 793 och 799

IMG_1208.JPG

Senast ändrad:

ejma

Aktiv medlem
Spacekitty sa:
Jag beställde också ett par i början av veckan, tyvärr kan jag inte prova dom på ett tag, jag körde nämligen omkull i förrgår och skadade mig rätt ordentligt pga däck med dåligt grepp :)
Det måste finnas lite kläder och skydd som inte fungerade så bra och måste uppgraderas?

Spacekitty

Aktiv medlem
ejma sa:
Spacekitty sa:
Jag beställde också ett par i början av veckan, tyvärr kan jag inte prova dom på ett tag, jag körde nämligen omkull i förrgår och skadade mig rätt ordentligt pga däck med dåligt grepp :)
Det måste finnas lite kläder och skydd som inte fungerade så bra och måste uppgraderas?

Absolut. Hjälmen är kasserad och ny beställd. I övrigt saknades nog skydd helt och hållet, så det kan bara bli bättre.

HåkanC

Aktiv medlem
Cannondale jekyl 1000 sa:
Tidningen Tour har i nummer 12/2018 testat både Wolfpack Race och Wolfpack Race Cotton i 24mm bredd.
Enl dem verkar Wolfpack Race vara likvärdig med Conti GP4000SII map rullmotstånd men med lite sämre punkteringsskydd.
Wolfpack Race Cotton har lite lägre rullmotstånd (-0,9W), men ännu sämre punkaskydd.

Lägst rullmotstånd av de däck Tour har testat skall Vittoria Corsa Speed Tubeless ha(-4,8W) https://www.vittoria.com/eu/fastest-bike-tire
Undrar hur nya Conti GP5000 presterar i Tours test.

/Håkan

larsaw

Aktiv medlem
Fan, är detta det nya svarta på Happy!?
Ser ju riktigt trevliga ut dom där stigdäcken!
Dock har jag däck så det räcker just nu, blir att invänta 2.4'an med biffigare casing :)

Jensen

Aktiv medlem
HåkanC sa:
Cannondale jekyl 1000 sa:
Tidningen Tour har i nummer 12/2018 testat både Wolfpack Race och Wolfpack Race Cotton i 24mm bredd.
Enl dem verkar Wolfpack Race vara likvärdig med Conti GP4000SII map rullmotstånd men med lite sämre punkteringsskydd.
Wolfpack Race Cotton har lite lägre rullmotstånd (-0,9W), men ännu sämre punkaskydd.

Lägst rullmotstånd av de däck Tour har testat skall Vittoria Corsa Speed Tubeless ha(-4,8W) https://www.vittoria.com/eu/fastest-bike-tire
Undrar hur nya Conti GP5000 presterar i Tours test.

/Håkan

Du tror inte det är mtb däcket han syftar på? ?

Tallmmag

Ny medlem
Sitter lika till som Larsa nämnde ovan,och väntar på ev 2.4 med köttigare sidor.
Men fråga till communityn, vad tror vi om Michelins nya Enduro däck?
Tänker på ”wild-enduro, magi-x TS TLR

/Magnus

BjornR

Aktiv medlem
Tallmmag sa:
Sitter lika till som Larsa nämnde ovan,och väntar på ev 2.4 med köttigare sidor.

/Magnus

Inget vidare till höst eller när det är kallt. Magi-x är ett hårt gummi som kräver >15c och hög fart för att greppa. Lågfart och kallt betyder puckgummi. Gum-x är mjukare och greppigare för mer allround.

Ultralite

Aktiv medlem
Wild enduro front har lite köttigare dubb än MM. Jag har aldrig kört MM men WEF känns bra på de få rundor jag kört i blöta så har inte hunnit leka med lufttrycket..

Rattnalle

Aktiv medlem
BjornR sa:
Tallmmag sa:

/Magnus

Inget vidare till höst eller när det är kallt. Magi-x är ett hårt gummi som kräver >15c och hög fart för att greppa. Lågfart och kallt betyder puckgummi. Gum-x är mjukare och greppigare för mer allround.
Har de gjort om gummina? Ner till några enstaka plus tycker jag fortfarande MagiX är löjligt klibbiga. Hårt är inte direkt ordet jag hade använts. Sen kanske de hårdnar när det blir kallt på riktigt som många andra mjuka däck men det är inte vid +15.

BjornR

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
BjornR sa:
Tallmmag sa:

/Magnus

Har de gjort om gummina? Ner till några enstaka plus tycker jag fortfarande MagiX är löjligt klibbiga. Hårt är inte direkt ordet jag hade använts. Sen kanske de hårdnar när det blir kallt på riktigt som många andra mjuka däck men det är inte vid +15.

Nya MagiX är hårdare och mer väldämpat i högfart. Vi snackar puckgummi när man klämmer på det, men greppar brutalt bra en sommardag i 25kmh. Nu i höstkanten nere i 5c så låg jag på rygg i en klättring i gångfart när framhjulet stack på en 3cm rot.

Typ 50-60A i hårdhet i rumstemp och mer väldämpat än DHF DD MaxxGrip 2,5 en sommardag.

Kanske bör nämnas. Magi-X^2, och GUM-X 3D heter gummit numera. MX^2 är det hårdare och mer väldämpat gummi med "f1 tech" med rejäl dämpning i fart och GUM-X 3D med mer traditionell design, dvs mjukare gummi.

Senast ändrad:
Efter att ha testkört Wolfpack Trail två gånger i det underbara decembervädret...

-Lättmonterade, gick att göra tubeless med bara fotpump.
-Bra grepp. När det släpper på hala rötter känns det väldigt kontrollerat.

Dom kommer nog sitta på tills det kommer bredare varianter av samma däck.

glitch

Aktiv medlem
Tallmmag sa:
Bumpar lite här, då jag sitter på nålar om att höra recensioner.

Har bara hunnit ett fåtal turer med mina men är faktiskt rätt impad. När de släpper upplever jag det som rätt kontrollerat. Lågt rullmotstånd och förvånansvärt mycket grepp ändå på decemberblött / snöigt / fruset.
Kör man riktigt stökigt rekommenderas ett biffigare framdäck så här års.
Återstår att se hur de sköter sig när det blir torrt och snabbt före igen men hittills riktigt bra.

glitch sa:
Tallmmag sa:
Bumpar lite här, då jag sitter på nålar om att höra recensioner.

Har bara hunnit ett fåtal turer med mina men är faktiskt rätt impad. När de släpper upplever jag det som rätt kontrollerat. Lågt rullmotstånd och förvånansvärt mycket grepp ändå på decemberblött / snöigt / fruset.
Kör man riktigt stökigt rekommenderas ett biffigare framdäck så här års.
Återstår att se hur de sköter sig när det blir torrt och snabbt före igen men hittills riktigt bra.

+1

Nilsen

Aktiv medlem
Hmm, nu verkar de kosta 55,66 euro paret, iof. fortfarande billigt.

Någon som har koll på hur hållbara däcksidorna är?

KiwiQ

Medlem
Som sagts tidigare, finns för en mycket rimlig peng och då får ni 2st däck

Verkar inte som det blev någon storsäljare, det spelar iofs ingen roll men tycker de är på tok för smala, 2.25 ? Den tänkta Målgruppen för dessa köper nog inget under 2.5, 2.4, 2.6

Glitch, vad hände med din kärlek för dessa? :)

Senast ändrad:

glitch

Aktiv medlem
KiwiQ sa:
Som sagts tidigare, finns för en mycket rimlig peng och då får ni 2st däck

Verkar inte som det blev någon storsäljare, det spelar iofs ingen roll men tycker de är på tok för smala, 2.25 ? Den tänkta Målgruppen för dessa köper nog inget under 2.5, 2.4, 2.6

Glitch, vad hände med din kärlek för dessa? :)

Den består! Har dock bara kört dem på vintern så inte pressat så hårt. De är fortfarande svarta, runda och hela och rullar bra och greppar bra.
De är rätt breda för att vara 2.25 så bredden har funkat fint på 26mm id fälg.

Givet att Tyskland är hemmamarknaden och xc är stort där är det inte så konstigt att bredderna är begränsade i en första batch men det skulle ju komma fler varianter framöver.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer