WTF! Banan till OS XC 2012...

Kung Stalle skrev:
-------------------------------------------------------
> Men då får man ju börja med att definera vad
> som är "bättre" för sporten. Jag tror att
> trådskaparen, jag och även Aron anser att
> preparerade grusgångar inte är XC och därför
> inte heller gör sporten "bättre" (det är ju
> inte ens sporten XC om du frågar mig).
>
> Medans Castrello verkar tycka att stor publik gör
> sporten "bättre".
>
> Typ så...

Det sa jag verkligen inte. Jag sa bara att en överskådlig bana på ett lättillgängligt ställe kan dra mera publik än om man lade banan någonstans i skogen där man såg cyklisterna en gång per varv. Överskådlighet är väl en bra sak? Mycket publik på OS är väl bra för sporten? Teknisk bana är ju också en bra sak och jag vill hävda att den kanske inte´är så lätt som vissa tror baserat på några bilder.

>
>
> Men annarså... andra OS-sporter verkar ju inte ha
> några större problem med att dra lite publik.
> Det är ju inte precis späckat med folk runt
> bågskyttebanorna på OS. Men i MTB-XC sammanhang
> så verkar det som att man anser att man måste
> hora till sig mycket publik. Av nån anledning...

Om man vill hora till sig publik skulle man väl göra banan dödsteknisk så någon halvamatör från Pakistan fick vurpa nacken av sig? Jag fattar inte hur du får det till "att hora till sig mycket publik" bara för att man vill göra tävlingen lätt att följa för publiken. Igen--- det borde inte utesluta en fin bana, men som jag sa tidigare: jag tror att det blir en bra tävling när stora pojkarna får köra den banan.

Peking-banan kritiserades ju tidigare också. Men den var ju skitfin att följa i TV. (och jo, jag vet, den blev omgjord för att den var för lätt till först, men den går väl knappast till historien som svåraste xc-banan någonsin).

Fast det skulle bli mycket bättre med några rotmattor också och ett vindskydd med möjlighet att göra upp en eld.

Ubu skrev:
> Fast det skulle bli mycket bättre med några
> rotmattor också och ett vindskydd med möjlighet
> att göra upp en eld.

plus att alla borde köra med ryggsäckar så de kan ta med sig reservdelar.

bruce skrev:
> Äsch, banan kan ju inte vara färdigbyggd, annars
> är det ju ett skämt..

Ähh, är du skön eller? Kollar man på filmen ser det ju kul ut, typ som CX.

castrello skrev:
> men om man kollar bildserien så tycker jag ju att
> rock garden på bild 1,2 och 15-19 är ganska
> teknisk, samma med 21-24 fortsätter på 30-32
> osv.

De tekniska partierna passeras på ett par sekunder i en film som är typ 9 minuter lång. Resterande tid är grusvägs-/grässläntscruising. Med andra ord blir de tekniska partierna bara utslagsgivande om man ramlar där.

Men men. Jag bryr mig inte om XC-tävlingar det minsta egentligen, men jag tror att sporten skulle vinna på att visa upp lite svårare cykling så publiken världen över kan se vilken skicklighet cyklisterna besitter och inte bara vilka fysiska fenomen de är.

Ett exempel från det jag bryr mig om:
Är det grusvägssträckorna i slutet eller skogspartierna som skulle vara roligast att titta på?

Eller ännu enklare: Om ni tänkt er åka och titta på OS-tävlingen live - Var skulle ni helst ställa er för att titta?

Little Stereo skrev:
> Lite hala skråbackar och slippriga rötter borde
> det iaf finnas på en OS-bana... :-/ T

+1 !

Det går utför för sporten :(

Kommer ihåg när jag var yngre och var ute med gubbgänget i skogen på träning eftersom jag var ensam junior, vi körde på extremt tekniska stigar nästan varje gång och det var riktigt skoj och så blir man bra på att cykla.

Tror att sporten förlorar i längden på att man lägger ner energi på att förenkla banorna istället för att lära sig cykla.

Senast redigerad av en moderator:
The-3D-Glasses.jpg ht=300

Haha, vilken tur att moderator jomper är i Monaco annars ser jag inte vad den bilden har med xc att göra;) nej nu blev det sämre bild tillbaka m giffen!

Banan lär ju bli i sämre skick när ett antal cyklister har passerat också, gärna med ett hällregn också!

Men det är ju en lite konstig kontrast till resonemanget i typ rodel eller snowboard.. att en os-bana ska ju vara något lite extra svårt!
Här är det ju snarare tvärt om, även om det bitvis ser väldigt fint ut om man ser på filmen, det bilderna visar är ju bara en liten liten del.

LÖRDAGEN DEN 30:E JULI 2011

OS-banan
Idag har vi (jag, Magnus och Alexandra) tränat på OS-banan igen. Den är riktigt bra, utslagsgivande och blir bara roligare och roligare för varje varv man kör.

Vi passade även på att göra lite mätningar, testa olika spår och filma hela banan ett antal gånger. Hade hoppats kunna bjuda på lite video här ikväll, men hann tyvärr inte med att editera och ladda upp något :-/

Första gången jag såg banan kommer jag ihåg att jag tänkte att den såg löjligt tekniskt enkel och fysiskt lätt ut...///

///... men kan väl säga att den där videon inte riktigt gör banan rättvisa, eftersom jag inte kan påminna mig någon bana i Sverige som kommer i närheten av den svårighetsgrad som denna erbjuder, främst tekniskt men även fysiskt. Eller, egentligen är det kanske inte alltid så tekniskt svårt nerför, utan det är mest lite läskigt och det var ett antal partier som krävde en del inspektion till fots, iakttagande av andra som provade (och lyckades/misslyckades) och samlande av mod innan man gav sig på. Det är banne mig brant uppför eller brant utför med stenkistor, drops eller berms hela tiden :-)
UPPLAGD AV FREDRIK ERICSSON KL. 23:39

på bilderna ser den ju iaf ganska stenig ut, inte alldeles lätt i xc-tempo.
Absalon verkar ha varit i riktigt fin form, banan verkar ha passat honom bra.

Iggy_82 skrev:
> Cross Country cyklar man på befintliga stigar i
> skog och mark, det där är INTE XC.

Nej det är OS.

underscore skrev:
> Iggy_82 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Cross Country cyklar man på befintliga stigar
> i
> > skog och mark, det där är INTE XC.
>
> Nej det är OS.

+1

=))

Iggy_82 skrev:
> Cross Country cyklar man på befintliga stigar i
> skog och mark, det där är INTE XC.

oj, vad är en befintlig stig? när vi anlade NICK-spåret skapade vi en del nya stigar, jag antar att det går bort i så fall...

Uppenbarligen var man inte intresserad av det skrev:
> Nys hade kanske missat att det inte var cx och att
> man inte ska springa över hindren:
>
> http://www.cyclingnews.com/races/olympic-test-even
> t-hadleigh-farm-international-2011/elite-men-cross
> -country/photos/185416

Neeeeejdå... det är nog jättelätt tekniskt. Sven har stigit av cykeln för att grilla korv vid vindskyddet.

fredrikw skrev:
> Iggy_82 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Cross Country cyklar man på befintliga stigar
> i
> > skog och mark, det där är INTE XC.
>
> oj, vad är en befintlig stig? när vi anlade
> NICK-spåret skapade vi en del nya stigar, jag
> antar att det går bort i så fall...

Vet ej hur NICK-spåret ser ut eller var i landet det finns men lite nya stigar kan man ju alltid anlägga, men att göra en cykel motorväg som OS-banan ser ju bara löjligt ut.

Iggy_82 skrev:
att göra en cykel motorväg som
> OS-banan ser ju bara löjligt ut.
.
och för er som undrar hur en cykel (mellanslag) motorväg ser ut:
os-banan.jpg

Vad bor du i för bortglömd del av landet vars motorvägar ser ut så här?
men_dsc3071_600.jpg

Men visst, har man någon slags stigfetisch så verkar det säkert lite läskigt med byggda XC-stigar.

Johan A skrev:
> Sådär kan man inte köra med en HT. Bilden är
> photoshoppad.

med 29er går det

Ville skrev:
>

ser ju ut som man kan köra bredvid stenkistan o verkar ju vara en del som gör det med :D

Iochmed att det verkar vara omöjligt att göra omkörningar i dessa partier blir det ju helt chansartat att ge sig in efter någon. Man är ju helt avhängt av att framförvarande inte klotar. Om det skulle ske blir ju det långsammare sidospåret snabbare. på sidospåret kan man ju komma runt nån om denna klotat dessutom. Hmm...

Jag håller med. Det verkar inte finns mycekt till spårval där det är tekniskt och så är det slät imellan. Känns nästan lite CX med kaninhinder.

Helt hundra känns det inte..

Har man gott om folk framför sig så kan det nog löna sig att ha tränat in en riktigt bra kurvteknik och blåsa om grötklungan som harvar sig nerför stenkistan. :P

Det måste vara otroligt frustrerande att hamna bakom en klungvurpa bland stenarna och se hur folk svischar förbi i feglinjen! =D

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp