x.9 vs x.o

x.9 vs x.o
har svårt att utala mig om skillnadera, men kan inte se SÅ många skillnader förutom de du nämde. kanske bättre lager i trissorna osv. men mycket av prisskillnaden är nog just för att det är en x.0, ska vara värst. skulle jag köpte idag skulle jag helt klart köpt x.9 eftersom den nog är mer växel per krona. därmed inte sagt att x.0 är dålig, älskar min, bästa växeln som finns. men tror nog att x.9 är i stort sett lika bra o den kostar ju SÅ mycket mindre. dock fanns inte x.9 när ja köpte min. därmot om ja skulle köpa me gripshift idag o inte trigger så skulle det bli x.0 reglagen då ja och många med mig tycker att de har skönare grepp.

x.9 vs x.o
Har beställt en x.9 bakväxel och x.0 gripshift växelreglage så det blir spännande se hur de fungerar. Kunde inte hålla mig när jag såg priserna på bakväxlarna som cyclecomponents hade.

x.9 vs x.o
Micke L Skrev:
-------------------------------------------------------
> Har beställt en x.9 bakväxel och x.0 gripshift
> växelreglage så det blir spännande se hur de
> fungerar. Kunde inte hålla mig när jag såg
> priserna på bakväxlarna som cyclecomponents hade.

kan men 99,9% säkerhet att du kommer bli MYCKET nöjd, välkommen till sram-familjen :D

spidelbenen: det beror litepå vilken utväxling man kör. ja kör me medium o har då inte upplevt nå problem alls. longcage får mer hävarm som borde göra att den orkar hålla emot så att kedjan inte hoppar så mycket, men frågan är om inte medium cage gengäld har starkare fjäder i gengäld. dock så ska man kolla upp om man kan köra me meiumcage, för med vissa utväxlingar äre helt klart nått man inte ska köra med. går nog finna en hel del om det där på nätet.

x.9 vs x.o
En viktig skillnad mellan long & medium cage är kapaciten på drevstorlek. Kapaciteten = (största drevet fram - minsta fram) + (största drevet bak - minsta drevet bak). Så t ex 11-32 bak & 22-(32)-44 (mkt vanlig kombination) fram ger (44-22)+(32-11)=43, och enligt cyclecomponents.com så är kapaciteten 38 på X.9 medium cage och 43 på X.9 long cage. Dvs medium cage bör inte funka bra med ihop med storklinga fram utan är nog mest för freeride etc.

x.9 vs x.o
Freak: Procentuellt sett borde chansen att jag blir nöjd vara stor isåfall. Tycker sram verkar spännande med utväxlingen 1:1 och den "rakare" vajerdragningen in till bakväxeln. Vad jag har fått för mig så känns sram växlingar distinktare än schimanos. Jag har campakomponenter på racern och börjar gilla att växlingarna liksom "smäller i" lite mer. Hoppas sram kommer kännas likadant. En sak till jag blir nyfiken på är vilket man skulle föredra mellan srams triggerreglage och srams gripshiftreglage.
Tack för alla synpunter!

x.9 vs x.o
> longcage får mer hävarm som borde göra att den orkar
> hålla emot så att kedjan inte hoppar så mycket,

Borde det inte bli tvärt om? Det är ju kedjan som får längre hävarm mot fjädern?

> Dvs medium cage bör inte funka bra med ihop med storklinga fram utan är nog mest för freeride etc.

Det där behöver man inte bekymra sig om om man bara kommer ihåg att inte använda sig av extremlägena. Kommer man bara ihåg att inte köra största fram och de två största bak så skall det vara lungt.

/rikard

x.9 vs x.o
rikard Skrev:
> > longcage får mer hävarm som borde göra att
> den orkar
> > hålla emot så att kedjan inte hoppar så
> mycket,
>
> Borde det inte bli tvärt om? Det är ju kedjan som
> får längre hävarm mot fjädern?

Ja, det stämmer, en shortcage spänner kedjan bättre tycker även jag. En longcage har samma fjäder men längre hävarm, alltså lägre kedjespänning som gör att kedjan slamrar mer. Har kört med båda så det är testat i verkligheten.

> > Dvs medium cage bör inte funka bra med ihop
> med storklinga fram utan är nog mest för freeride
> etc.

Det funkar, men vissa ytterlägen av växelkombinationer som man ändå inte använder kommer inte att fungera. Sedan kan en del heldämpade ramkonstruktioner dra mer eller mindre kedja när bakfjädringen komprimeras, det gäller att ta med det i beräkningen. Longcage är väl att rekommendera i sådana fall för säkerhets skull.

/Leo

x.9 vs x.o
thompa Skrev:
> En viktig skillnad mellan long & medium cage
> är kapaciten på drevstorlek. Kapaciteten =
> (största drevet fram - minsta fram) + (största
> drevet bak - minsta drevet bak). Så t ex 11-32 bak
> & 22-(32)-44 (mkt vanlig kombination) fram ger
> (44-22)+(32-11)=43, och enligt cyclecomponents.com
> så är kapaciteten 38 på X.9 medium cage och 43 på
> X.9 long cage. Dvs medium cage bör inte funka bra
> med ihop med storklinga fram utan är nog mest för
> freeride etc.
>
>
>
>

låter konstigt då jag kört med storklinga o x.0 medium cage i 2 år utan problem, enda ja gjort ä att plocka bort lillklingan fram

x.9 vs x.o
noter att det vid MÅNGA tillfällen varit så att ja legat på största fram o näst största bak elelr tredje största bak. dock sällan på största bak

x.9 vs x.o
> låter konstigt då jag kört med storklinga o x.0
> medium cage i 2 år utan problem, enda ja gjort ä
> att plocka bort lillklingan fram

Visst men då hamnar du i ett annat läge iaf.:
(44-32)+(32-11)=33

Till skillnad mot om du haft lilklingan kvar:
(44-22)+(32-11)=43

Tillbaka
Topp