X-king klarar inte NICK

Foss

Aktiv medlem
X-king klarar inte NICK
Mina nya X-king racesport har fått smaka några turer i NICK, nu ser dom ut enligt bilden. Ska det vara på det här viset? Vad ska jag köpa istället? Protection-varianten eller något helt annat däck? Är det någon idé att försöka reklamera? (nätbeställning)

Bilagor

• bild (2).JPG
    bild (2).JPG
    74.2 KB · Besök: 22
X-king klarar inte NICK
Bingolotto skrev:
-------------------------------------------------------
> Ser ju ut som du fått en reva av en sten eller
> liknande.

Jo det kan nog stämma, det kanske är något man får förvänta sig?

X-king klarar inte NICK
Contis sidoväggar är rätt kända för att vara klena, men protection verkar desto bättre så om du är nöjd med däcken i övrigt är det nog ett bra alternativ. Mina MK2 protection håller då upp bra än sålänge trots en del stenpartyn.

Det skadar ju inte att försöka sig på en reklamation, vissa företag lättar gärna på lagersaldot med ett obetydligt exemplar i utbyte mot en nöjd kund som sprider sin nöjdhet vidare.

X-king klarar inte NICK
Bingolotto skrev:
> Lätt hänt med tunna däcksidor, köpa med mer
> gummi i sidorna eller skaffa ännu bättre teknik
> =)

Bättre teknik, du menar bättre material? ;) "Ännu" bättre ligger långt bort, ska börja med att skaffa en teknik för nu går det mest på kraft.

X-king klarar inte NICK
Contis (och många andra tillverkares) lättaste däck är rena racedäck. Jag har inte hängt med riktigt, supersonic har jag för mig lättaste serien hette förr. Efter ett par rundor på teknisk stig var de sopslut i sidoväggarna.
Tyvärr ser ditt däck nog ut som förväntat, därmed inte sagt att de inte går att reklamera, frågan är ju fri...

Köp nåt med Protection, Snakeskin eller liknande i efternamn, åtminstone som träningsdäck.

X-king klarar inte NICK
Japp så ser det ut när man vart ute bland stenarna.
Laga med en lapp på insidan o en på utsidan. Täck kanterna på utsideslappen med liquisole så är det klart.

X-king klarar inte NICK
Vart beställer man dom snabbast till bra pris? Skulle vilja ha ett par nya slangar till mina Magura-bromsar också men hittar inte några på actionsports.

X-king klarar inte NICK
Äh, vaffan, köper man däck med kondomtunna sidoväggar får man räkna med det där..

Men det går att laga inifrån med en stor gammal hederlig lagningslapp! =D

X-king klarar inte NICK
rickards skrev:
> Jo, inte faen lär det där vara en reklamation.
> Det där beror på taskigt spårval.

+1

X-king klarar inte NICK
Ok, dom pallar helt enkelt inte för mer än så här. Jag är mest förvånad över att det är framdäcket, bak tycker jag det låter som jag skrapar i lite nu å då men inte fram. Mina spårval är inte mycket till val så det kan säkert stämma, går mest rätt på. Hade det hänt med protectionvarianten av däcket?

X-king klarar inte NICK
Mitt XK Protection har skrapat så mycket sten att väven tittar fram rikligt varvet runt men hål har det inte blivit. En säsongs stigcykling i Göteborg. Håller nog den här säsogen också.

X-king klarar inte NICK
Tjo!
Kan hålla med de som säger att detta är "klena Racedäck" ,om du vill ha hållbarare stig-
däck ,så välj däck med tjockare/hållbarare däcksida ,typ SnakeSkin som tex.Schwalbe.

X-king klarar inte NICK
Cyklot B skrev:
> Det blir nog att vulka fast en bit utklippt
> däcksida på insidan, sy tätt med björntråd
> över revan och kanske sätta dit en lagningslapp
> på utsidan. Har hänt förut:
>
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/1795407/17958
> 52
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/1944268/19494
> 17
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/1714697/17171
> 31

Låter som ett kul projekt, kanske något att ägna sig åt någon regnig dag men det blir nog att beställa ett par nya ändå. Jag gillar verkligen däcken så det blir ett par lika fast protection. Det läre väl vara samma som snakeskin?

X-king klarar inte NICK
rickards skrev:
> Jo, inte faen lär det där vara en reklamation.
> Det där beror på "taskigt spårval".

+1.

Racingdäck är lätta tack vara tunna sidoväggar.

X-king klarar inte NICK
Hej, upptäckte en liknande reva förra helgen när jag sommarskodde MTB'n med fjolårets XK RS.
Drog lite silvertejp på insidan, so far so good.
betydligt enklare än att vulka, så vi får väl kalla denna rep "däcksidereparation ghetto style"
// Larsa ;)

X-king klarar inte NICK
Tandtråd + liquisole brukar hålla bra för såna revor. Helrätt ghetto-look.
Däck utan snakeskin eller motsvarande får revor direkt när jag kör.

X-king klarar inte NICK
Nu är det ju ett tävlingsdäck du kör med, vilket är så lätt som det kan vara. Då får man räkna med att det inte håller så bra. Jag fick själv punktering i söndags med mina RaceSport X-King 2.4 på sidan också.
Såhär skriver Conti själva:
The ProTection model is recommended for all day epic style rides due to the new floating belt beneath the tread and in the sidewall which is proven to dramatically reduce punctures.

X-king klarar inte NICK
Foss skrev:
> Låter som ett kul projekt, kanske något att
> ägna sig åt någon regnig dag men det blir nog
> att beställa ett par nya ändå. Jag gillar
> verkligen däcken så det blir ett par lika fast
> protection. Det läre väl vara samma som
> snakeskin?

Facit för kodord på förstärkta däckssidor:

Continental = protection
Schwalbe = snakeskin
Maxxis = EXO
On-One: = ECKSO (engelsk humor - deras däck tillverkas av maxxis)
Specialized = Control alt Armadillo
Geax = TNT

Har själv X-King protection 2.2 och de ser lite risiga ut men har funkar i över ett år nu utan problem.

X-king klarar inte NICK
Mina ser likadana ut. Tror det blir värre på x-king eftersom de yttersta dobbarna är ganska korta och sitter "rakt" och däcksidan därför buktar långt utanför dessa.

X-king klarar inte NICK
kave skrev:
> Nu är det ju ett tävlingsdäck du kör med,
> vilket är så lätt som det kan vara.

Nja, Supersonic är de renodlade racedäcket och ännu lättare. Vet inte om man ens vågar titta elakt på sidoväggarna på ett par sådana däck dock.

X-king klarar inte NICK
Foss skrev:
> Vart beställer man dom snabbast till bra pris?

Till jobbet brukar vara bra om man inte är hemma när de försöker leverera om det inte går direkt till ett utlämningställe.

X-king klarar inte NICK
Fast UST är ju ett helt annat system för slanglöst med särskilda fälgar.

RaceSport var tidigare "tubeless ready", till skillnad från Supersonic som var ännu lättare och inte räknades som TLR. Nu verkar de ha slutat med SS, slutat klassa RS som TLR och istället är det Protection som är deras TLR-däck.

Glasklart.

X-king klarar inte NICK
Nu är nya ostar beställda, blev ett X-king 2,4 protection och ett mountainking 2,4 protection. Råkade komma med ett par pedaler också. Mysigt.

X-king klarar inte NICK
larsaw skrev:
> Hej, upptäckte en liknande reva förra helgen
> när jag sommarskodde MTB'n med fjolårets XK RS.
> Drog lite silvertejp på insidan, so far so good.
>
> betydligt enklare än att vulka, så vi får väl
> kalla denna rep "däcksidereparation ghetto
> style"
> // Larsa ;)

Uppdaterar mitt inlägg med att silvertejp funkar sådär halvbra.
Var med sonen i BMX-banan och efter lite hoppande o studsande med hårdpumpade däck, gav silvertejpen efter... Såg rätt kul ut när slangen började krypa ut.
Numera har jag gjort en "riktig" lagning genom att sy ihop med nylåntråd, förstärkt insidan med vulkmassa och bävernylånfilt => klockrent!!! Den lagade delen känns stabilare än resten av däcket.

Ses i skogarna // Larsa ;)

X-king klarar inte NICK
Jag meckade på mina nya däck med protection idag. Köpte ett Mountain King och ett till X-king, båda med skydd. Tänkte jag skulle prova att köra med mountain king ett tag för att se om jag känner någon skillnad. Har för mig att jag läst någonstans att den happykorrekta setupen är MK fram och X-king bak så det är var jag provar nu. Ska på en liten cykelsemester nu och då plockar jag med ett par extra däck utifall. Ska prova ditt tips att laga någon regnig dag, däcken kan väl komma till användning om jag får för mig att köra CV.

Tillbaka
Topp