Xc eller trail - lämplig slaglängd?

Dingovalle

Aktiv medlem
Cyklar HT på rejält steniga stigar med mkt rötter. Ännu lite för ny för större drop än 30 cm men tänkte byta till heldämpat för att få en lite bekvämare åkning och ytterligare skona knäna mot stötar (dom är lite slitna av annan idrott). På min ht med 100 mm slaglängd så slår jag igenom ibland, tex vid de mindre drop som jag vågar mig på. Kanske behövs mer luft, kanske mer slaglängd. När jag kikar efter beg heldämpad så har jag svårt att förstå om jag ska ha en xc med kanske 100/100 eller en trail mer slaglängd och annan geometri. Det förefaller bli tyngre och lite mindre manöverbarhet med trail? Några tips?

Downcountry är ju superHETT som ny kategori i 120 mm, den borde fyllas på lite mer med kandidater. Annars finns det nästan för mycket i 120-140 mm segmenten, lite beroende på hur mycket utförs och hur mycket slättförs man gillar.

Canyon Neuron (t ex 7.0) ligger nog rätt som nästa steg upp o denna har 130 mm? Ganska ok prismässigt oxå. Har fått bra recensioner. Har dock bara kört gamla modellen men den är pigg o fixar det mesta.

Jag säger specialized epic evo. Väldigt allround hojj. Kör långlopp, jagar koms på brötig stig och grusväg. bra klättrare och rolig utför. Annars såklart övriga cyklar i downcountry segmentet. Dom är absolut inte tunga och tröga, tvärtom. Sworks epic evon(vem som nu har råd med en sån) väger till och med mindre än vanliga epicen. Antar att andra märken väger liknande.

Jag säger specialized epic evo. Väldigt allround hojj. Kör långlopp, jagar koms på brötig stig och grusväg. bra klättrare och rolig utför. Annars såklart övriga cyklar i downcountry segmentet. Dom är absolut inte tunga och tröga, tvärtom. Sworks epic evon(vem som nu har råd med en sån) väger till och med mindre än vanliga epicen. Antar att andra märken väger liknande.
Måste pröva den. Tyvärr är min smärtgräns för beg. Cykel ca 25 tkr.

primär sak är att ha möjlighet att låsa framgaffeln annars blir XC cyklingen lite värdelös, i.a.f jobbig

Öh? För den cykling trådskaparen ägnar sig åt (rejält steniga o rotiga stigar) kan väl knappast låsbar gaffel räknas som primärt krav. Har själv trestegslockout på min o kör massa XC liknande terräng o hellåst läge skulle jag nog bara använda vid stående spurter i tävlingssammanhang = aldrig.

Öh? För den cykling trådskaparen ägnar sig åt (rejält steniga o rotiga stigar) kan väl knappast låsbar gaffel räknas som primärt krav. Har själv trestegslockout på min o kör massa XC liknande terräng o hellåst läge skulle jag nog bara använda vid stående spurter i tävlingssammanhang = aldrig.
+1 XC-begreppet är väldigt brett nuförtiden. En XC-bana nuförtiden kan troligen få en del fika-enduro-gubbar med 170mm att kliva av cykeln både uppför och nedför. Medans några långloppsbanor körs helstelt av folk med god teknik och hög smärttröskel. Sen beror det förstås på cykeln. På min gamla XC-fs fipplade jag med dämparreglaget nästan lika ofta som jag växlade, på min nuvarande XC-fs ändrar jag nästan aldrig.

Absolut jag noterade det första gången, i min värld är XC och trail cykling inte bara på steniga, brötiga stigar med småhopp och annat tekniskt, utan även på goa stigar med mjukt och slätt underlag både uppför och utför. Även om nu @Dingovalle värderar den mer brötiga cyklingen så utesluter inte det andra typer av underlag, och kan jag personligen välja en gaffel med slag mellan 100-130 och sätta den på en Xc/trail cykel, då väljer jag alla gånger en gaffel med valmöjligheten att kunna låsa, oavsett med remote eller inte. Allt för att få större valmöjlighet till fin och bekväm cykling på flera underlag. Varje cyklist väljer så klart själv hur man vill ha det.

Absolut jag noterade det första gången, i min värld är XC och trail cykling inte bara på steniga, brötiga stigar med småhopp och annat tekniskt, utan även på goa stigar med mjukt och slätt underlag både uppför och utför. Även om nu @Dingovalle värderar den mer brötiga cyklingen så utesluter inte det andra typer av underlag, och kan jag personligen välja en gaffel med slag mellan 100-130 och sätta den på en Xc/trail cykel, då väljer jag alla gånger en gaffel med valmöjligheten att kunna låsa, oavsett med remote eller inte. Allt för att få större valmöjlighet till fin och bekväm cykling på flera underlag. Varje cyklist väljer så klart själv hur man vill ha det.
I ärlighetens namn så gillar jag mjuka, snabba stigar. Men hamnar ofta i väldigt steniga banor och då är min HT lite stötig för mina gamla knän.

Trådskaparen pratade FS-cykel och jag skulle säga att möjlighet att låsa bak känns betydligt mer "primär" än dito fram om det nu ska pratas lockout, man kör ju typ aldrig öppet bak o låst fram men det omvända är ganska naturligt. Nu har ju nästan alla hyfsade dämpare och gafflar den möjligheten så det känns ju som en icke-fråga.

Ja, jag tänkte också det, om man tar bort kravet på att ha lockout på styret så kan man väl i princip vrida kompressionsdämpning till max? Jag har en Fox med Fit4 och med det vredet på gaffelbenet kan jag få den att i princip bli stum, om jag vill det.

Är lite i samma situation, eller ja - söker ungefär samma cykel som dig. Men kommer från att ha en cykel med 150 slag (YT Jeffsy 27,5) som jag tycker är urtråkig på de stigarna och den cyklingen jag kör då den käkar upp allt vilket gör cyklingen rätt trist.
Med ungefär samma budget som dig har jag börjat spana på begagnade Scott Spark (inte RC) och Trek Fuel Ex.
Eftersom jag har en YT som jag egentligen är nöjd med har jag också sneglat åt Izzo-hållet, men även Rose Ground control (120 mm) verkar intressant.

Jag har liknande funderingar, kör nu Scott Genius men sneglar på Spark 9x0-nånting med 120mm dämpning som skulle passa bättre där jag rullar mestadels.

Jag har en Stumpjumper LT 2019, älskar den i Hellasstöket. Gubbkör den mest iofs. Kanske lite mycket cykel eftersom det inte lutar utför så mycket här. Den nya SJ (ej EVO) har bla 10 mm mindre dämpning och är nog rätt spot on.

Jag har en Stumpjumper LT 2019, älskar den i Hellasstöket. Gubbkör den mest iofs. Kanske lite mycket cykel eftersom det inte lutar utför så mycket här. Den nya SJ (ej EVO) har bla 10 mm mindre dämpning och är nog rätt spot on.
För mycket cykel på vilket sätt? Att du får betala för slaglängd du inte använder iform av onödig vikt?

Det är väl mer att den inte blir så rapp och snabb eftersom den har lite mer dämpning och väger lite mer. Det är mest när jag jämför med min Epic, som har 100 mm och känns rapp och snabb men som inte orkar med när det går lite snabbare utför.

Det är väl mer att den inte blir så rapp och snabb eftersom den har lite mer dämpning och väger lite mer. Det är mest när jag jämför med min Epic, som har 100 mm och känns rapp och snabb men som inte orkar med när det går lite snabbare utför.
Hmmm... jag föredrar nog rapp och snabb framför att kunna åka snabbt nedför i riktigt stökig miljö. (Är 50+ och vill inte bryta fötterna?). Är då slutsatsen 100-120 mm slaglängd?

Köpte en Merida med 120/130 slag som komplement till en Scott RC som har 100/100. Om jag skulle ersätta dessa med en cykel hade jag valt en Scott Spark med 130/120 slag. Tycker lockouten är suverän både uppför/nedför.

Hmmm... jag föredrar nog rapp och snabb framför att kunna åka snabbt nedför i riktigt stökig miljö. (Är 50+ och vill inte bryta fötterna?). Är då slutsatsen 100-120 mm slaglängd?
Rapp och snabb är Epic:en, hade en men gick till Stumpjumper. Är också 50+, valde Stumpjumper pga att få bättre kontroll när det är stökig terräng. Kör inte downhill men med min SJ så kan jag åka fortare och mer kontrollerat, även när det är mindre utförslöpor´och sköna flowiga stigar. Dvs jag har roligare i skogen :-)
Om jag ska åka Vasan igen, då kommer jag förmodligen sakna min Epic, men det är en senare fråga... :-)

Rapp och snabb är Epic:en, hade en men gick till Stumpjumper. Är också 50+, valde Stumpjumper pga att få bättre kontroll när det är stökig terräng. Kör inte downhill men med min SJ så kan jag åka fortare och mer kontrollerat, även när det är mindre utförslöpor´och sköna flowiga stigar. Dvs jag har roligare i skogen :-)
Om jag ska åka Vasan igen, då kommer jag förmodligen sakna min Epic, men det är en senare fråga... :-)
Kanske borde pipa iväg och prova stumpjumper. Vilken sj har du. Finns ju en del begagnat. Ser att det fina en sfr elite i Sthlm. Verkar ju som en kul cykel. Villa bara inte att det ska bli allt för tungt?

Senast ändrad:
Hur skulle du beskriva skillnaden, jag kan för lite, och frågar lite oinitierat för att komma lite närmare vad jag har glädje av på snälla och även stökiga stigar.
Den ligger högre upp på skalan än down country och är inte en kompromiss mellan xc och trail som jag uppfattade att frågan var. Kanske mellan trail och enduro. Eller xc och dh:ROFLMAO:

Med det sagt så är det kanske en sån du ska ha. Inte vet jag men verkar vara kul cykel och håller för lite enduro och en del kör park med den också.

Den ligger högre upp på skalan än down country och är inte en kompromiss mellan xc och trail som jag uppfattade att frågan var. Kanske mellan trail och enduro. Eller xc och dh:ROFLMAO:

Med det sagt så är det kanske en sån du ska ha. Inte vet jag men verkar vara kul cykel och håller för lite enduro och en del kör park med den också.
klargörande. Jag trodde den var mer mellan xc och trail.

Kanske borde pipa iväg och prova stumpjumper. Vilken sj har du. Finns ju en del begagnat. Ser att det fina en sfr elite i Sthlm. Verkar ju som en kul cykel. Villa bara inte att det ska bli allt för tungt?
Jag köpte en SJ Expert ST (short travell) dvs den med 130/120 slag och den har även lite lättare däck, bredd 2,3 istället för 2,6 som är på LT. Visst märks det skillnad på landsväg jmfr med Epic, men som sagt i skogen är det riktigt kul och ett lyft. Var själv osäker på om jag skulle uppleva någon större skillnad, men det blev det ?
Om du ska kika på begagnat så leta efter en kolfiberhoj.

Tillbaka
Topp