XT, LX eller X.9

XT, LX eller X.9
Tänkte att jag skulle slänga iväg en beställning till bike-discount.de för att köpa lite nya växlar. Har lite blandat deore och lx på min nuvarande hoj.
Tänkte höra med er om jag kunde få lite bra tips om dessa växlar och vad olika tänders betydelse har på kasseten och klingorna.
Är helt lost på detta område men känner att det är dags att rusta upp skitväxlarna, har ingen ambition att tävla men ett och annat långlopp blir det nog nästa år.
Hur stor skillnad är det om man bortser från priset mellan XT och LX? Prismässigt ligger ju X.9 ganska bra till(90€ för reglage och bakväxel) men hur är de om man jämför med shimano osv.
Skulle vara väldigt tacksam om det finns någon som skulle vilja reda ut lite begrepp och komma med tips så att jag inte beställer något jag kommer att ångra.

XT, LX eller X.9
Skillnaden i prestanda mellan LX och XT bakväxlar är försumbar. Största förbättringen man kan få på växlingarna bak är att byta till nya vajrar och höljen, därefter ligger reglagen och sist själva bakväxeln (förutsatt att kassett och kedja är fräscha).
SRAM X.9 är bra men inte fantastiskt mycket bättre är vare sig LX eller XT. Jag kör X.7 och X.9 på två hojar mest för att man slipper en bakväxel som hamrar på ramen (horst-länk på båda) i vartenda gupp.

XT, LX eller X.9
Om man ser till skillnaden mellan hela grupper LX och XT, reglage osv hur ser det ut då?
Prismässigt är både LX och X.9 intressanta.
Vad är det för skillnad mellan 11.32 och 11-34, har jag förstått det rätt att man får högre utväxling med 11-34.
När man väljer drev vad ska man tänka på då 48, 46 eller 44T, vad har man för fördelar med resp och nackdelar?

XT, LX eller X.9
Jag tycker X.9-reglagen och bakväxel är bra mycket bättre än Shimano LX (men det
kanske är ganska givet iofs). SRAM:s xgen framväxelförare verkar sisådär, jag
använder XT istället. Hur som helst så tror jag inte det kan bli fel med X.9-
växlar, de är toppen :)

XT, LX eller X.9
Enda felet jag upplevt med X.9 bakväxel är att kullagrena i trissorna är dåligt fettade från fabrik och lätt kärvar ihop om man inte håller efter dem. Jag fettade om strax efter jag köpt växeln.

XT, LX eller X.9
Angående drevet så beror det på vad du skall ha hojjen till, som jag förstår så ska du ha ett derv fram. Då skulle jag valt 44t (eller mindre) om du skall ha det till någon form av skogscykling eller liknande.

Ju större drev du har fram ju större utväxling får du (blir därför kanske för trögt med större drev än 44t). Vad gäller kassetten så ju mindre antal kuggar på kuggarna ju mer utväxling blir det därför även där.

Lycka till!

// Johannes

XT, LX eller X.9
Föredrar SRAM's rappare växlingar framför Shimanos mer "smygande" och softa växlingar. Enda nackdelen med den gamla(2006) X9 bakväxeln är att den kan separera från bulten vid oväntade tillfällen... Bytte min mot en 2007 SX4:a tillfälligt, men den kan inte rekommenderas då den glappar värre än en lösgom. Väntar precis på en ny X7 bakväxel 2007 årsmodell, den ska nog fungera bättre än både gamla X9 och nya SX4:an.

/Leo

sram.jpg

XT, LX eller X.9
TenZer skrev:
-------------------------------------------------------
> Angående drevet så beror det på vad du skall ha
> hojjen till, som jag förstår så ska du ha ett
> derv fram. Då skulle jag valt 44t (eller mindre)
> om du skall ha det till någon form av
> skogscykling eller liknande.

Du menar 34T eller mindre va? Eller menar du grusväg när du talar om skog?

Tillbaka
Topp