XTR 2008 Hjul!

Åke. S

Ny medlem
XTR 2008 Hjul!
Kollar på nya hjul och funderar på XTR, Mavic Crossmax SLR eller Crossmax XL av discmodell.
Jag väger 87kg och behöver synpunkter på hållbarhet, "igångdrag" mm???????

XTR 2008 Hjul!
Om du ska gå på mitt tips så strunta i båda varianterna.

Mavic har väl fortfarande lite strul med sina lager, XTR är väl inte direkt snygga...
(Jag kastar mig på marken för kommentarer)

Själv väger jag 3 pannor mindre än dig och kör på Fulcrum Red Metal 1 och är otroligt nöjd.
Med totalvikt på 1637gr (jag vägde mina) kvalar dom in på din lista inte sant?

Kör Epic Carbon till skogs i övrigt med SRAM 9 varianter

Även på min racer jhag köpte i våras sitter det Fulcrum fast Racing 1 !!

XTR 2008 Hjul!
alla tre hjulen är fina hjul. o tror nog att alla tre skulle hålla för dig.

dock är jag lite tveksam till att jag skulle köpa de hjulen om jag hade de pengarna att lägga på hjul.

jag menar, du snackar om hjul som ligger runt 4-5000 kr, det kan man bygga riktigt fina hjul för.
men är möjligt att man kan fynda nå av de där hjulen för bättre pris nånstans

XTR 2008 Hjul!
Nu väger jag ju 20 pannor mindre, men jag tjackade ett par XTR-hjul för en månad sedan eftersom de är ganska okej prissatta, i alla fall om man jämför med ett par SLR-hjul eller Fulcrums Red Metal Zero. Har XTR-hjulen som komplement till mina Mavic Crosstrail som jag pinat sedan juni förra året. Har som sagt bara kört dem ett tag, men är mycket nöjd än så länge. De rullar fint och har inte protesterat än även om jag inte har kört några drops högre än ca 30 cm.

Håller med Pedalisten om att XTR-hjulen inte är lika porriga som Mavic eller Fulcrum (även om Fulcrum har fula klibbor :-) och inte heller har platta ekrar, men fälgen är 1 mm bredare än SLR vilket gör att fetare däck bör sitta på lite bättre. Finishen på XTR-hjulen är också super.

Crosstrailhjulen känns lite mer accelerationsvänliga. Kan bero på att de är en anings styvare, men den extra styvheten kommer förmodligen från att de väger en 200-250 gram/paret mer än XTR-hjulen. Har hört att några upplever SLR-hjulen som mer flexiga än XTR-hjulen vilket förmodligen beror på minre material i SLR-fälgen.

För övrigt så har UST-ventilerna som följer med XTR-hjulen inte löstagbar innerdel vilket är lite snålt (underlättar om man vill fylla på med Stans gegga). Mavicventilerna har det, och väger dessutom bara hälften så mycket som XTR-ventilerna. Att kränga på däck (racing ralph och nobby nic) på XTR-fälgarna gick mycket lätt, även om jag inte haft problem med fälgprofilen på mina crosstrail-hjul heller.

Hjulpåsar får man väl både med SLR och XTR, men XTR-påsarna även om de är fina rymmer ju bara själva hjulen. Har man väl monterat på däck går de inte ner i påsen (om man inte tömmer de på luft, men vem vill det när man har gegga i dem?) :/

Mavics snabbkopplingar tycker jag är lite flimsiga och det är dålig känsla i själva låsningen. Shimanos snabbkopplingar har en mer distinkt låsposition. Nu har jag inte provat med Crossmax-snabbkopplingarna, så de är kanske bättre än crossride/crossland/crosstrail-låsen.

Nu var detta ju inte några direkta synpunkter på SLR vs XTR och kanske lite utanför det du frågade om, men det kanske bidrog till något :-) Var väldigt sugen på ett par SLR-hjul själv, men tycker de är en aning överprissatta - och värre är det med Fulcrumhjulen. Därför blev det ett par XTR-hjul. Jag kör dock mina Crosstrail (riktigt snygga fälgar) så fort det blir riktigt stökig terräng och överlerigt. De har som sagt överlevt i 13 månader nu, inklusive en höst (med Witchride), vinter och vår utan minsta problem.

Och som Jensen säger går det att bygga fina hjul för 4500 kr (som XTR-hjulen kostar). Riktigt "billigt" kan man ju komma undan med XTR-nav (snabbkopplingar ingår dessutom), starka platta ekrar (så att hjulen ser häftiga och snabba ut :-) och lämpliga fälgar.

XTR 2008 Hjul!
Jag har ett par Fulcrum Red Metal Zero hjul som jag är grymt nöjd med. Dom är riktigt styva och naven är kvalite av världsklass, dom är kanske inte superlätta men det får jag väl leva med. Har aldrig provat SLR hjulen så dom ska jag inte säga något om annat än att jag läst att naven inte är så bra. Shimano nav har jag haft några, dock inte av senare årsmodell. Gillar dock inte deras lager, kulor i korgar som spänns med koner. Jag har mycket hellre nav med maskinkullager i, tycker det är enklare att serva och få dom att rulla fint. På mina shimano nav lyckades man sällan få lagomt tryck på lagret, antingen för löst eller för hårt. Kanske har det blivit enklare/smidigare på senare år. Så jag skulle föreslå ett hjulpar från Fulcrum.

XTR 2008 Hjul!
Jag äger ett par Fulcrum Red Metal 1 är super nöjd med mina.Körde innan på mavic crossmax sl hade med problem med lagren.Annars tycker jag dessa hjul är ganska lik prestanda.

XTR 2008 Hjul!
håller me om att maskinlager ä trevligt. det som kan vara problem me mavic nav är väll att bodyn sägs behöva service lite oftare än på andra nav, annars äre nog rätt problemfria hjul.

för de pengarna skulle ja nog bygga ett par hjul me DT 240 nav eller nått.

XTR 2008 Hjul!
Jag har både XTR och SLR. Tycker nästan att XTR är bättre. Ibland iaf... Jag fick byta lager i mina SLR efter mindre än en säsong. Men det är en smal sak. Köp inte centerlock om du köper SLR, ska du justera lagren, vilket du behöver, så måste du plocka bort centerlock-låsringen innan. Enklare på IS-varianten då är det bara att justera med hjulet i ramen. SLR är nog lite lättare än XTR. Enklare att Stansa XTR-hjul, vilket är en STOR fördel.

Tillbaka
Topp