Nu väger jag ju 20 pannor mindre, men jag tjackade ett par XTR-hjul för en månad sedan eftersom de är ganska okej prissatta, i alla fall om man jämför med ett par SLR-hjul eller Fulcrums Red Metal Zero. Har XTR-hjulen som komplement till mina Mavic Crosstrail som jag pinat sedan juni förra året. Har som sagt bara kört dem ett tag, men är mycket nöjd än så länge. De rullar fint och har inte protesterat än även om jag inte har kört några drops högre än ca 30 cm.
Håller med Pedalisten om att XTR-hjulen inte är lika porriga som Mavic eller Fulcrum (även om Fulcrum har fula klibbor :-) och inte heller har platta ekrar, men fälgen är 1 mm bredare än SLR vilket gör att fetare däck bör sitta på lite bättre. Finishen på XTR-hjulen är också super.
Crosstrailhjulen känns lite mer accelerationsvänliga. Kan bero på att de är en anings styvare, men den extra styvheten kommer förmodligen från att de väger en 200-250 gram/paret mer än XTR-hjulen. Har hört att några upplever SLR-hjulen som mer flexiga än XTR-hjulen vilket förmodligen beror på minre material i SLR-fälgen.
För övrigt så har UST-ventilerna som följer med XTR-hjulen inte löstagbar innerdel vilket är lite snålt (underlättar om man vill fylla på med Stans gegga). Mavicventilerna har det, och väger dessutom bara hälften så mycket som XTR-ventilerna. Att kränga på däck (racing ralph och nobby nic) på XTR-fälgarna gick mycket lätt, även om jag inte haft problem med fälgprofilen på mina crosstrail-hjul heller.
Hjulpåsar får man väl både med SLR och XTR, men XTR-påsarna även om de är fina rymmer ju bara själva hjulen. Har man väl monterat på däck går de inte ner i påsen (om man inte tömmer de på luft, men vem vill det när man har gegga i dem?) :/
Mavics snabbkopplingar tycker jag är lite flimsiga och det är dålig känsla i själva låsningen. Shimanos snabbkopplingar har en mer distinkt låsposition. Nu har jag inte provat med Crossmax-snabbkopplingarna, så de är kanske bättre än crossride/crossland/crosstrail-låsen.
Nu var detta ju inte några direkta synpunkter på SLR vs XTR och kanske lite utanför det du frågade om, men det kanske bidrog till något :-) Var väldigt sugen på ett par SLR-hjul själv, men tycker de är en aning överprissatta - och värre är det med Fulcrumhjulen. Därför blev det ett par XTR-hjul. Jag kör dock mina Crosstrail (riktigt snygga fälgar) så fort det blir riktigt stökig terräng och överlerigt. De har som sagt överlevt i 13 månader nu, inklusive en höst (med Witchride), vinter och vår utan minsta problem.
Och som Jensen säger går det att bygga fina hjul för 4500 kr (som XTR-hjulen kostar). Riktigt "billigt" kan man ju komma undan med XTR-nav (snabbkopplingar ingår dessutom), starka platta ekrar (så att hjulen ser häftiga och snabba ut :-) och lämpliga fälgar.