yessssssssssssssss!!!

yessssssssssssssss!!!
[attachment 13891 IMG_0020.JPG ht=725

Japp, så visar det sig att de va rätt dag o åka till stan för cykelköp. O när ja såg att min vanligtvis svalt intresserade sambo fattade tycke för en tjej-mtb, så blev facit En giant terrago åt mig o en marvil rocky åt henne, o svälklart körde vi hardcore hem från handlarn;)
IMG_0020.JPG ht=725

kan inget tech-stuff så ja vet inte va ja ska fota o bifoga, de e allafall min deoreväxel där

Bilagor

• IMG_0018.JPG
    IMG_0018.JPG
    82.6 KB · Besök: 20
  • IMG_0027.JPG
    IMG_0027.JPG
    86 KB · Besök: 24
Senast redigerad av en moderator:
yessssssssssssssss!!!
Terragon är ett bra köp. Kompisen slog till på en sådan i förra veckan. En sådan hoj för strax under fem papp är ju som stulet. Hittills har vi hunnit med en sväng i Hellas, plus en smärre hillclimb-orgie i hammarbybacken (orsaken till att jag knappt kan gå idag), och den har funkat utan problem.

Fast just det där med tjejram på mtb... Jag är lite skeptisk, känns inte som någnting som går att köra allt för hårt med. Men förhoppningsvis hinner hon bli så pass biten att hon skaffar sig en kralligare sak innan den ger upp? ;-)

yessssssssssssssss!!!
smurfrox skrev:
-------------------------------------------------------
> Terragon är ett bra köp. Kompisen slog till på
> en sådan i förra veckan. En sådan hoj för
> strax under fem papp är ju som stulet. Hittills
> har vi hunnit med en sväng i Hellas, plus en
> smärre hillclimb-orgie i hammarbybacken (orsaken
> till att jag knappt kan gå idag), och den har
> funkat utan problem.
>
> Fast just det där med tjejram på mtb... Jag är
> lite skeptisk, känns inte som någnting som går
> att köra allt för hårt med. Men
> förhoppningsvis hinner hon bli så pass biten att
> hon skaffar sig en kralligare sak innan den ger
> upp? ;-)

Ramen är nog inte det första som ger upp.

/C

yessssssssssssssss!!!
Så ere ju oxå hennes första MTB, o hon har nog inte cyklat mycket annars heller,o man vill ju inte köpa en Specialized rockclimber osså lessnar hon på en kvart, sen tror ja inte heller att hon lär cykla så mycket annat än asfalt heller. tanken e att hon ska bli sugen o cykla först, sen välja vart hon ska cykla;)

yessssssssssssssss!!!
har nu intensivkört lite, o ja säger JÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄVLAR va lättrullat trots fet-däck, osså ska man ju tänka att ja e van min cyclepro's osmorda lager o grejer. me denna kanske man tillome kan komma i form till sommarn;)

yessssssssssssssss!!!
Grattis! Att få med den andra hälften på cykeläventyr är värt så otroligt mycket! Själv bygger jag lättvikts 4X med snusklåg ram för att få med damen på äventyr. Keep it up!

yessssssssssssssss!!!
Nicolai-gbox-bike.jpg ht=544
Keeping it up, yes. Så får man hoppas på de bästa. och eftersom hon e som mig(allt eller inget) så blir cykeln antingen dammsamlare eller utbytt mot nåt nicolai-aktigt:D
typ nicolai gearbox-hojen nedan
Nicolai-gbox-bike.jpg ht=544

har du nå bilder på projektet ditt då? Upp me dom här så man får avundas er som kan skruva.själv e ja ju inte alltför driven på o skruva(men mest för ja e rädd o dra ur hundra skruvar o få tillbaka femti, typ). Men nu har ja i o f sig en cyclepro o öva på, o som kan få gå tunga skogskörningar o dyl.

yessssssssssssssss!!!
Tigermale,
Din kedja ser onödigt lång ut. Föreslår att du tar bort ett par länkar. Cykelställen kan ju tyckas vara praktiskt när ni skall pusta ut i skogen, men det är också onödiga gram att släpa runt på. Likaså plastskivan som sitter innaför kasetten. Hoppas att din sambo blir lika biten som du verkar vara. Allting blir ju enklare om man har gemensamma intressen.
Är övertygad att ni kommer att få många spännande timmar i sadeln!

yessssssssssssssss!!!
Gött! Jag har märkt att sambosar ofta får pushas lite...
Efter en tur med sambon som trampade runt med nedanstående ur-lådan-och-lite-nytt-bygge hörde jag ett "Det var ju skoj!"

Bilagor

• PICT2367.JPG
    PICT2367.JPG
    45.2 KB · Besök: 31
yessssssssssssssss!!!
tycker inte kedjan verkar lång, däremot verkar den ligga på lilla fram och lilla bak. växla upp till mellanklingan iaf.. :) är bakväxeln fortfarande i samma läge så är kedjan för lång.

yessssssssssssssss!!!
Det är inte bra för drivpaketet att köra med kombinationen lilla fram-lilla bak, samt stora fram-stora bak. Då slits drivpaketet(främst kedjan) för mycket. Men jag tror att du har rätt längd på kedjan.

yessssssssssssssss!!!
Johan S skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är inte bra för drivpaketet att köra med
> kombinationen lilla fram-lilla bak, samt stora
> fram-stora bak. Då slits drivpaketet(främst
> kedjan) för mycket. Men jag tror att du har rätt
> längd på kedjan.

Det stämmer, men lik förbaskat händer det ändå :)

Jag snackade en gång med en kille som ansåg att min kedja var på tok för kort. Han tyckte den skulle vara bra mycket längre. Typ så lång att den nästan skulle ramla av om man har på liten-liten. Motiveringen var "man ska inte köra på liten-liten". Jaha? Jag vill i alla fall att det fortfarande ska gå att köra om man råkar lägga i den kombinationen. Samma med stor-stor. Det händer ju alltid nån gång.

Det var för övrigt första gången jag träffade honom. Tycker det var smått oartigt att börja hiva ur sig att jag ställt in mina grejer fel.

:)

yessssssssssssssss!!!
Komihåg att ja e noob påå allt utom trampandet när det gäller cykling. va menar ni me växla upp i detta sammanhang, växla som man gör när man kör, asså me reglagen, eller nåt annat mer komplicerat?
ja hajjar inget av detta me drivlina o så ju(gissar på drev-kedja-drev=drivlina?).8-)

yessssssssssssssss!!!
Om man har kedjelängd så att bakväxeln viker sig dubbel så pass att kedjan nästan slackar på minsta/minsta. Så lär man sig fortare att undvika det läget iom att det då hörs tydligt att kedjan börjar skava mot sig själv.

Tillbaka
Topp