Yet another first buy thread.

loesh

Ny medlem
Tjena, får väl börja med att säga hej!

Går i mtb köpar tankar och känner mig aningens vilsen då detta är den första gången jag funderar på att skaffa mig en cykel som klarar av att köras i skogen.

Jag kommer nog befinna mig i NICK spåret större delen av min tid då det ligger i närheten.
Så först och främst leter jag efter en cykel som kommer klara av detta galant, kommer väl bli några vändor i veckan i alla fall, och möjligtvis nån tur fram och tillbaka till jobbet.

Är 198cm lång och väger in på 100-110kg vet inte om det påverkar valet av cykel men kan tänka mig att det kanske ställer lite högre krav på stryktålighet.

I någon form av Utopisk budget så vill jag helst inte lägga mer än ca 8000 på cykel, men det kanske inte är möjligt att uppfylla mina krav med detta pris?

Så jag undrar helt enkelt om ni har några bra förslag och/eller vettiga kommentarer runt detta :)

Det går allt att hitta cykel för 8000, men det gäller att kunna lite. Det finns cyklar i den prisklassen som är ok i svenska cykelaffärer, men man får mer cykel för pengarna om man köper i tyskland, eller begagnat. Nackdelen är hantering av garantiärenden och mekande med cykeln.

Ska du inte köpa cykel lokalt gäller det att kunna meka, och veta tillräckligt om cyklar för att veta ungefär vad du vill ha.

Själv köpte jag precis en cykel för under 3000 som funkar helt ok, men då gäller det att hålla koll på beg.-marknaden...

Hmm, har läst igenom dom flesta trådar jag hittat på ämnet här på forumet.
Meka lite borde jag väl klara av och med vettiga instruktioner som verkar vara enkelt att hitta här så ska nog mekandet inte vara några större problem. Tyskland kanske är ett bra alternativ, har tittat ltie på CUBE på www.haggs.nu men i alla fall 08 modelelrna hamnar lite utanför min budget men ser mycket trevliga ut. Också tittat en del på både scott och trek men verkar som att många ser dom som överskattade och att man betalar en del bara för märket.

Är i samma situation som dig just nu men är lite kortare.

http://www.fun-corner.de/index.php?list=WG000208

Är ju absolut ingen expert eller så, men jag funderar själv på Aciden eller LTD pro, alternativt en ett år gammal LTD pro från samma firma. Verkar vara väldigt fina komponenter om man jämför med priser i sverige på nya cyklar.

En 08as Acid skulle med dagens växlingskurs kosta runt 7000 så den borde väl gå att få in i budgeten :)

Senast redigerad av en moderator:

Bilagor

• fuelex5-07.jpg
    fuelex5-07.jpg
    21.2 KB · Besök: 19
Välkommen!

Jag kikade runt på blocket och det finns många fina hojar under 8000:-, kolla stl bara, du är längre än vanligt. Funderar du om en beg hoj är bra släng upp den här på forumet eller pm a mig för råd.

Har fortsatt att leta lite, snöat in mig en aning på canyon och onekligen börjar det lätt gå över budgeten en aning.. inte helt otippat kanske :)

två val för tillfället:

http://www.canyon.com/_se/mountainbikes/equipment.html?b=146#equipment

samt

http://www.canyon.com/_se/mountainbikes/index.html?b=119

Är det värt att ta den dyrare?

En annan sido fråga som folk säkert har frågat innan. Det här med storlek, enligt canyons mät grej på sidan ska jag ha 22" ram. Låteer det vettigt? någon som har erfarenheter av canyon?

Bara att kasta ur sig sina synnerligen subjektiva kommentarer :) Är väl ett par månader kvar innan det blir defenitivt köp så hinner säkert ändra mig om och om igen...

Du kan ju kika runt lite och se om du hittar nån cykel av förra årets modell på rea. Du är ju rätt lång, så det är ju kanske större chans att det finns exemplar kvar än om du hade haft medellängd.

Tillbaka
Topp