Yt Capra / the tråd

jonte987

Aktiv medlem
Yt Capra / the tråd
Lingon sa:
jonte987 sa:
Lingon sa:
jonte987 sa:
Hjälper lite att fylla den med token?
Det där är ett dåligt tips. Länkaget på Capran är extremt proggressivt, så även helt utan tokens är det sällan man utnyttjar mer än 75% av slaget när man kör 30% sag. Capran behöver en coildämpare.

Tänker att det kan vara en quickfix.
Hyr tänkte du då?
Utväxlingen i länkaget är så högt att man inte kan uppnå rek. sag med maxtryck på dämparen om man väger lite mer. Dessutom är det progressivt, som jag skrev ovan. Att stoppa i tokens kommer inte att göra att du kan höja trycket, det kommer bara göra fjädringen ännu mer progressiv.

Du lär väl få mindre sag på samma tryck även på en capra?

Lingon

Aktiv medlem
Yt Capra / the tråd
jonte987 sa:
Lingon sa:
jonte987 sa:
Lingon sa:
jonte987 sa:
Det där är ett dåligt tips. Länkaget på Capran är extremt proggressivt, så även helt utan tokens är det sällan man utnyttjar mer än 75% av slaget när man kör 30% sag. Capran behöver en coildämpare.

Hyr tänkte du då?
Utväxlingen i länkaget är så högt att man inte kan uppnå rek. sag med maxtryck på dämparen om man väger lite mer. Dessutom är det progressivt, som jag skrev ovan. Att stoppa i tokens kommer inte att göra att du kan höja trycket, det kommer bara göra fjädringen ännu mer progressiv.

Jo men återigen, problemet med caprans progressiva länkage ihop med en progressiv luftdämpare är att du aldrig kommer att kunna utnyttja hela slaglängden. Jag, som väger 75 kg kan få till 30% sag om jag pumpar dpx2:an ganska nära maxtrycket. Trots att jag körde utan tokens, så var jag aldrig nära att bottna.
I praktiken har capran kanske 120-140 slag bak med en luftdämpare utan tokens. Med tokens i dämparen blir det kanske 100-120mm slag...
En coildämpare, som är linjär, funkar mkt bättre ihop med caprans länkage. Dessutom finns det fjädrar med en konstant som passar även tunga åkare.

jonte987

Aktiv medlem
Yt Capra / the tråd
Lingon sa:
jonte987 sa:
Lingon sa:
jonte987 sa:
Lingon sa:
jonte987 sa:

Hyr tänkte du då?

Jo men återigen, problemet med caprans progressiva länkage ihop med en progressiv luftdämpare är att du aldrig kommer att kunna utnyttja hela slaglängden. Jag, som väger 75 kg kan få till 30% sag om jag pumpar dpx2:an ganska nära maxtrycket. Trots att jag körde utan tokens, så var jag aldrig nära att bottna.
I praktiken har capran kanske 120-140 slag bak med en luftdämpare utan tokens. Med tokens i dämparen blir det kanske 100-120mm slag...
En coildämpare, som är linjär, funkar mkt bättre ihop med caprans länkage. Dessutom finns det fjädrar med en konstant som passar även tunga åkare.

Ja, ska han ut och köpa en ny idag så är säkert inte ett alternativ att mickla med den gamla. Men om han ska cykla tänkte jag.

marr

Moderator
Forumvärd
Yt Capra / the tråd
jonte987 sa:
Lingon sa:
jonte987 sa:
Lingon sa:
jonte987 sa:
Lingon sa:
jonte987 sa:

Hyr tänkte du då?

Ja, ska han ut och köpa en ny idag så är säkert inte ett alternativ att mickla med den gamla. Men om han ska cykla tänkte jag.

Fast han frågade efter tips på ny dämpare. Inte en halvtaskig quickfix.

Köp coil säger jag, det är trevligt. :)

Tomcat1

Aktiv medlem
Yt Capra / the tråd
En bombproof setup? Capra & Coil.

Man rekommenderade Capra för mig förut, sade att de var starka och någon i någon snabbare grupp i Hellas hade haft sin i eoner.

Snesladd

Aktiv medlem
Yt Capra / the tråd
marr sa:
jonte987 sa:
Lingon sa:
jonte987 sa:
Lingon sa:
jonte987 sa:
Lingon sa:
jonte987 sa:

Hyr tänkte du då?

Fast han frågade efter tips på ny dämpare. Inte en halvtaskig quickfix.

Köp coil säger jag, det är trevligt. :)

Några konkreta förslag på vilken ellr var man ska köpa .?

MtbIte

Aktiv medlem
Yt Capra / the tråd
ze93 sa:
Hej,

Ännu en person som önskar lite feedback kring modell och storlek då det var några år sen jag hade ganska bra koll.

Längd: 184-185cm
Innerbenslängd: Ca. 85cm
Vikt: 94 kg.

Kör idag på en Specialized SX Trail från 2008 i medium (minsta laget) och har gillat den skarpt men man märker att den haft sina bästa dagar.

Har därför tittat runt lite och Capra 27,5 (2019 modellerna av CF pro eller CF pro Race) känns som en väldigt kompetenta hojar. Enligt hemsidan ligger jag, som många andra, mellan L och XL. Tanken är att jag ska använda den till lite allt möjligt som stigcykling och även till Järvsö/Åres backar (både hoppbanor och stök).

Spontant lutar det åt storlek L då den, som jag kan se, ändå är större än min nuvarande cykel. Vill ha en lekfull cykel som kan kastas runt lätt men ska ju inte kännas liten.

Känns det som jag tänker jag rätt eller gör jag bort mig om jag inte siktar på en XL alternativt en 29"?

MVH
Johan

Hej !

Lite sent svar men såg att ingen har svarat dig, jag är 186 cm och väger runt 90 kg och kör en XL 2019 modell men hojen känns som en L när man kör på den så du ska inte ha mindre än XL .

Tror faktiskt att en xxl skulle funka med om man bara vill bomba ner utan att ha en hoj som känns lekfull.

Senast ändrad:

xur

Medlem
Yt Capra / the tråd
Vill inte verka lat och jag ska googla runt själv också - men har du lust att kort förklara varför jeffsy är mer lämpad? Är dom inte tyngre och klumpigare på plana, knixiga svenska stigar? Det blir ju inte så mycket utförsåkning ändå tänker jag.

Trevlig söndag!

trampapådå

Aktiv medlem
Yt Capra / the tråd
ni har du nog blandat ihop dem, capra är en utförsmaskin. Jeffsy lite mer allround stigcykel/utför. Capra blir förhållandevis trögtrampad och tung

xur sa:
Vill inte verka lat och jag ska googla runt själv också - men har du lust att kort förklara varför jeffsy är mer lämpad? Är dom inte tyngre och klumpigare på plana, knixiga svenska stigar? Det blir ju inte så mycket utförsåkning ändå tänker jag.

Trevlig söndag!

MtbIte

Aktiv medlem
Yt Capra / the tråd
ni har du nog blandat ihop dem, capra är en utförsmaskin. Jeffsy lite mer allround stigcykel/utför. Capra blir förhållandevis trögtrampad och tung
helt rätt capran är deras enduro och jeffseyn är deras stigcykel, dock så har capran ett sjukt bra linkage vilket gör att den inte bottnar ur och man förlorar trampeffektivitet utan den funkar väldigt bra på svenska stigar (dock kanske inte så lämpad om man vill strava hetsa).

Hälsingland

Aktiv medlem
Yt Capra / the tråd
Sugen på att komplettera garaget med en Enduro och sneglar på en Capra, kör idag en Fuel ex 2020 i kolfiber 29". Svindyr cykeljävel (lite ironi) så bara att ha en billigare hoj för utförsåka känns vettigt..

Men det blir isf en på deras outlet, finns en AL comp i xxl (jag är 190cm) men den är 27,5". Hade tidigare en FEX 27,5" och blev gråhårig på alla pedalslag. Men det kanske är ett mindre problem på en Enduro? Jag kommer ju köra stigcyklingen på FEX:en. Är det någon som har en 27,5" och kan jämföra med en 29"?

Är XXL vettigt för en 190cm lång också? Sett att de verkar vara småa i strl.

Senast ändrad:

MtbIte

Aktiv medlem
Yt Capra / the tråd
Sugen på att komplettera garaget med en Enduro och sneglar på en Capra, kör idag en Fuel ex 2020 i kolfiber 29". Svindyr cykeljävel (lite ironi) så bara att ha en billigare hoj för utförsåka känns vettigt..

Men det blir isf en på deras outlet, finns en AL comp i xxl (jag är 190cm) men den är 27,5". Hade tidigare en FEX 27,5" och blev gråhårig på alla pedalslag. Men det kanske är ett mindre problem på en Enduro? Jag kommer ju köra stigcyklingen på FEX:en. Är det någon som har en 27,5" och kan jämföra med en 29"?

Är XXL vettigt för en 190cm lång också? Sett att de verkar vara småa i strl.
tjabba!

Jag har en 27,5 årsmodell 2019 i storleken XL och jag är 185cm lång och känner att den är ganska perfekt för mig storleksmässigt trots att den typ känns som den vore i storleken large men jag gillar lite compaktare hojar.

angående pedalstrikes så har jag personligen inte haft värst mycket pedalstrikes men jag har ju en 2019 vilket inte har direkt samma geometri som 2020.

vet att mitt svar kanske inte hjälper dig så mycket men tänkte att jag skriver det iallfall.

Hälsingland

Aktiv medlem
Yt Capra / the tråd
tjabba!

Jag har en 27,5 årsmodell 2019 i storleken XL och jag är 185cm lång och känner att den är ganska perfekt för mig storleksmässigt trots att den typ känns som den vore i storleken large men jag gillar lite compaktare hojar.

angående pedalstrikes så har jag personligen inte haft värst mycket pedalstrikes men jag har ju en 2019 vilket inte har direkt samma geometri som 2020.

vet att mitt svar kanske inte hjälper dig så mycket men tänkte att jag skriver det iallfall.

Tror den jag kollar på är 2018 modellen kanske är samma geo på den som 2019? Reach på xxl capra är lika som min Fuel ex i XL.

Tror den skulle bli bra till ess och järvsö etc så kan jag spara på fuelen.

MtbIte

Aktiv medlem
Yt Capra / the tråd
h
Tror den jag kollar på är 2018 modellen kanske är samma geo på den som 2019? Reach på xxl capra är lika som min Fuel ex i XL.

Tror den skulle bli bra till ess och järvsö etc så kan jag spara på fuelen.

jag kollade upp vad som skiljer 2018 och 2019 och det var endel faktiskt

2018 : https://geometrygeeks.bike/bike/yt-capra-29-al-and-cf-models-2018/
2019: https://geometrygeeks.bike/bike/yt-capra-27-al-and-cf-models-2019/

Capran tror jag fungerar väldigt bra för ess då det är en hoj som inte är så lekfull utan en mer bomba ner hoj som sväljer det mesta.

Hälsingland

Aktiv medlem
Yt Capra / the tråd

Källis

Aktiv medlem
Yt Capra / the tråd
Jobbet bjöd på lite semlor igår.
IMG_20200225_123221.jpg

//Källis

Johge

Aktiv medlem
Yt Capra / the tråd
Bra ställe att beställa ”hårdvaran” till bakdämparen? Tänker på dom svarta distanserna. Vilka mått är det jag ska ha?

Yt Capra / the tråd
Hej, jag bor i stockholm och är intresserad av att köpa en Capra men är osäker på om jag trivs bäst på en XL eller en XXL. Jag är 195 cm lång. Så jag undrar om det finns någon här i tråden som har en Capra i antingen XL eller XXL i stockholmsområdet som jag skulle kunna testa storleken på?

Yt Capra / the tråd
Hej! Grubblar på att slå till på nya Shred, men är fundersam över möjligheten till att ha vattenflaska någonstans på ramen? Väntade länge med det på min nuvarande cykel, Canyon Strive, och kört mycket med ryggsäck, men nu vill jag inte vara utan det. Har ni löst vattenflaska på något smidigt sätt? Tacksam för svar :)!

Yt Capra / the tråd
Det går ju alltid. Under down tube eller över top tube, men tänkte om det fanns någon mer kreativ lösning. Jag vill ha det för att jag känner för det och tycker om att ha vatten med mig, oavsett vilken typ av cykling jag gör.

manneblask

Aktiv medlem
Yt Capra / the tråd
Det går ju alltid. Under down tube eller över top tube, men tänkte om det fanns någon mer kreativ lösning. Jag vill ha det för att jag känner för det och tycker om att ha vatten med mig, oavsett vilken typ av cykling jag gör.

Topeak Ninja Cage går att fästa på under eller överör, följer med fästband för det. Funkade iaf när jag hade min enduro-hoj 2016 utan flaskhålllare.

manneblask

Aktiv medlem
Yt Capra / the tråd
Ah, den såg smart ut. Men frågan om Capran har plats för det om man skulle vilja ha den i närheten av dämparen?

Kan inte riktigt svara på det. Men på bilderna ser det ut som att den skulle kunna få plats antingen under eller över främsta dämparfästet. Jag kan ju säga det att vattenflaska under downtube är inte jättemysigt när det är lerigt :)

Yt Capra / the tråd
Kan inte riktigt svara på det. Men på bilderna ser det ut som att den skulle kunna få plats antingen under eller över främsta dämparfästet. Jag kan ju säga det att vattenflaska under downtube är inte jättemysigt när det är lerigt :)
Jag vet det, har kompisar som kört på det. Men samtidigt sett lösningar med påsar som man stoppar flaskan i, inte så smidigt upp och ner, men bättre än inget alls. Kan tänka mig att om det varit smidigt att ha vattenflaska borde YT satt de från fabrik. Får se om någon aktiv i tråden har testat och återkopplar! Tack för hjälpen :)

manneblask

Aktiv medlem
Yt Capra / the tråd
Jag vet det, har kompisar som kört på det. Men samtidigt sett lösningar med påsar som man stoppar flaskan i, inte så smidigt upp och ner, men bättre än inget alls. Kan tänka mig att om det varit smidigt att ha vattenflaska borde YT satt de från fabrik. Får se om någon aktiv i tråden har testat och återkopplar! Tack för hjälpen :)

Ett annat alternativ är att köra en lätt hip-pack med antingen liten blåsa eller där man kan förvara en vattenflaska, så är du safe oavsett cykel :) För en cykel som är designad typ för typ freeride och inte ren enduro kan man förstå att man inte designar in utrymme för vattenflaska i ramen, men många nya rena enduro-hojar har ju ofta plats för flaska nuförtiden.

Om jag var väldigt såld på en hoj på alla sätt och vis skulle jag inte låta utrymme för flaska i ramen vara en faktor för att inte köpa :)

Good luck hursomhelst!

Topp