Yt Capra / the tråd

Johge

Aktiv medlem
Yt Capra / the tråd
Ser bra ut! Berätta gärna om du kan beskriva några intressanta iakttaganden.

Jag vet i och för sig att du bara använder den till att köra nedför med men ändå 😁
Första testet blev i söndags i Åre som jag aldrig cyklat i förut och så här långt känns det väldigt positivt.. hjulbasen har förlängts lite grann och bb kommit upp lite så tighta kurvor har nog blivit lite knixigare.. röda å svarta stökleder funkar skitbra förutom en liten vurpa i måndags😄 Den känns definitivt styvare än 36:an. Ska ge mer recensioner när jag kört med den i Järvsö och Flottsbro som är ”hemmabanan”

glitch

Aktiv medlem
Yt Capra / the tråd
Vad tror vi, kommer det en ny Capra 2021?
Jag klurar på ny Endurojonne för 2021 och funderar lite vad som kan vara på gång för nästa år :)

josofin

Aktiv medlem
Yt Capra / the tråd
Vet inte vad som är på g för nästa år... Men en liten varning; Beställde en Capra Shred i början av augusti, skulle levereras i början av september... Väntar fortfarande...! YT customer service är under all kritik... Mejl svarar de inte på alls när man väl har betalat sin order (innan gick det bra!). När jag ringer säger den som svarar att han inte vet någonting.., att jag ska mejla istället. När jag säger att jag har mejlat (5 ggr senaste veckorna...) men inte får svar, säger han "I´m not the guy answering the e-mail, I´m the guy answering the phone...". Ett skämt faktiskt...! Det jag har fått veta är "att de gör så gott de kan", att cykeln skulle byggas förra veckan, men blev framflyttad till denna vecka, eller kanske nästa... ingen vet! Överväger att avbeställa den helt och begära pengarna tillbaka... Synd bara att jag är så sugen på den cykeln 🤔... Facit i hand, aldrig mer postorder cykel och aldrig mer YT. Skräcken är ju att det ska vara något strul med cykeln när den väl dyker upp, för då lär man aldrig få hjälp... Skönt, nu fick jag gnälla av mig... och ni som funderar på YT, consider yourself warned 😉!

josofin

Aktiv medlem
Yt Capra / the tråd
Ja, man kan ju hoppas det. Tveksam dock om ett showroom i UK gör de bättre på att svara på mejl eller leverera cyklar i tid. Men visst vore det bra, för jag tror absolut att de gör bra cyklar, annars skulle jag ju inte sitta här med skägget i brevlådan och längta 🙄

jonte987

Aktiv medlem
Yt Capra / the tråd
Ja, man kan ju hoppas det. Tveksam dock om ett showroom i UK gör de bättre på att svara på mejl eller leverera cyklar i tid. Men visst vore det bra, för jag tror absolut att de gör bra cyklar, annars skulle jag ju inte sitta här med skägget i brevlådan och längta 🙄
Kompromissen är kanske att köpa en Nukeproof i Dalarna? Som internet fast hemma.

littan

Ny medlem
Yt Capra / the tråd
Riktigt nöjd med min svarta Capra Base 29 2020, som en lätt DH cykel och problemfri. Fettade upp alla lager och bussningar vid leverans(tidigare problem från YT, "dry bearings"). Nya Super deluxe är väldigt potent och linjär, perfekt för Capran´s progressivitet. Yt har även valt en bra tune på SuperDeluxen. Coil är värt om man primärt kör liftburen cykling. Guide RE är väldigt nära Code R i bromsförmåga. Nya postman fungerar klockrent(var skeptisk).
Dividerade länge mellan olika märken, men helt klart bästa enduro/freeride hojen för pengen vid inköp, om man prioriterar utförs capability. Har bara haft bra erfarenheter av YT´s Customer Service (har Jeffsy CF Gen1 sedan tidigare, just nu för bra för att säljas tyvärr även fast den mest står, Jeffsy Gen2 har tappat lite av lekfullheten och blivit en mini-enduro).

mtb565

Aktiv medlem
Yt Capra / the tråd
Har bara haft bra erfarenheter av YT´s Customer Service
Jag förstår inte hur det kan skilja sig så mycket. Jag har bara dåliga erfarenheter. Har vart i kontakt 3 olika ggr angående warranty och ett par ggr till med frågor. Alla gånger har dom varit otrolig sega med svar och när som väl svarar kan jag inte heller ge dom cred för att vara speciellt smidiga heller.

Som cykel gillar jag min YT skarpt men kundservicen är 2 tummar ner.

slim_jim

Medlem
Yt Capra / the tråd
Lite sugen på att byta till coil på min Capra 27,5, men är ju dyrt som knark så frågan är om det är värt det och om det tillför något för min typ av åkning? Förutom att det ser jävligt ballt ut då'ra
Gammal stel gubbe (så behöver all hjälp man kan få) och kör bara lift (Flottsbro och Järvsö) och nästan bara hoppleder då som jag skuttar runt i.
Sitter en Fox Float X2 på just nu och hojen används bara i parken, har annan för stig.

Vad säger ni som uppgraderat?

glitch

Aktiv medlem
Yt Capra / the tråd
För hoppleder ser jag inte vinsten med coil. Där vill man väl snarare ha luftdämparens "pop"?

Senast ändrad:

Johge

Aktiv medlem
Yt Capra / the tråd
Lite sugen på att byta till coil på min Capra 27,5, men är ju dyrt som knark så frågan är om det är värt det och om det tillför något för min typ av åkning? Förutom att det ser jävligt ballt ut då'ra
Gammal stel gubbe (så behöver all hjälp man kan få) och kör bara lift (Flottsbro och Järvsö) och nästan bara hoppleder då som jag skuttar runt i.
Sitter en Fox Float X2 på just nu och hojen används bara i parken, har annan för stig.

Vad säger ni som uppgraderat?
jag har både en dpx2 och en dhx2 till min Capra. jag varvar mellan dessa men kör mest med coilen. Går man upp lite i hårdhet så blir den rätt poppig men visst torskar man lite smoothness dom få gånger man styr in i DHÅTVÅ i Flottsbro eller nån röd stökled i Järvsö.. X2:ans feeling sägs ju vara rätt lik en coil så tveksamt om du kommer uppleva några mirakel. Du kan få testa min Capra I Flobban om du råkar väga typ som mig (86kg) Bara knata fram och fråga nästa gång du ser mig där. Svart Capra med Fox38 factory och orange coil.

slim_jim

Medlem
Yt Capra / the tråd
Men då kanske det är som jag misstänkte inte värt det (eller tvärtom bara dumt)
Varför jag frågade är ju för att man ser väldigt många köra just coil, även dom som typ bara kör hopplederna i JBP

@Johge Tack för erbjudandet men tror jag är lite för spinkig, men kan ju vara kul att testa.

Klöverdaniel

Ny medlem
Yt Capra / the tråd
Bytte från X2 till dvo jade x på min capra 2019 och vill inte gå tillbaka. Riktigt fin pryl. Men då kör jag hyffsad mycke bök och helst nerför.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer