YT Industries Capra?

YT Industries Capra?
wiiii

capra.JPG

YT Industries Capra?
Gillar verkligen grejen att de dragit ner på sadelstolpslängden så man kan lite välja storlek efter smak. XL känns ju rätt klockren för mig, frågan är bara vad jag skulle med 160-170 mm slaglängd till.

YT Industries Capra?
H. sa:
durietz sa:
Ok hade fel på 0,5° på gaffeln annars precis som gissat :)
5 mm fel på chainstayen också! Katastrof!
Sant. Såg det. Blanda ihop storlekarna när det fanns så många. Men jävligt nice just det, att de har så många olika och alla väldigt låga så man kan välja i stort sett sin egen reach. Också coolt att detta är, vad jag vet, den ända icke DH-specifika hojen med 170 slag bak ? skulle sitta som handsken här på Mallis!

YT Industries Capra?
durietz sa:
H. sa:
durietz sa:
Ok hade fel på 0,5° på gaffeln annars precis som gissat :)
5 mm fel på chainstayen också! Katastrof!
Sant. Såg det. Blanda ihop storlekarna när det fanns så många. Men jävligt nice just det, att de har så många olika och alla väldigt låga så man kan välja i stort sett sin egen reach. Också coolt att detta är, vad jag vet, den ända icke DH-specifika hojen med 170 slag bak ? skulle sitta som handsken här på Mallis!

Mallis? Men fatta hur bra den passar i GÖTEBORG!!!

YT Industries Capra?
rotmys sa:
Raggamuffin sa:
De börjar väl skicka efter 6 juni, i tur och ordning efter beställningskön.

Men hur har det varit för er andra som köpt av YT tidigare år? Har för mig att jag läst här på happy att någon klagade på leveranstiden.

Inga problem ifjol med Jeffsyn, skeppades på utsatt datum (samma scenario som nu) och var framme i norra Sverige på nån vecka.

YT Industries Capra?
Sixten Fors sa:
Superfin. Bra mått. Riktiga hjul och ramstorlekar även för vuxna. Rimliga priser. Home run!

Trodde det skulle vara ca 30 mm bredd på den dyrare Alu. I övrigt tycker jag allt ser bra ut förutom leveranstiden som jag inte förstår hur de tänker. Vem vill ha sin cykel ”från 6 juni”. Kan bli leverans mitt i semestern eller efter semestern. Får man mer exakt datum vid beställning?

YT Industries Capra?
Snakepit sa:
rotmys sa:
Raggamuffin sa:
De börjar väl skicka efter 6 juni, i tur och ordning efter beställningskön.

Men hur har det varit för er andra som köpt av YT tidigare år? Har för mig att jag läst här på happy att någon klagade på leveranstiden.

Inga problem ifjol med Jeffsyn, skeppades på utsatt datum (samma scenario som nu) och var framme i norra Sverige på nån vecka.

Ok. Det var positivt, gillar ändå inte ordet ”Från”. Och jag tycker även 13 juni är sent leveransdatum. Man vill ha cykeln igår när man beställt. De borde ha en AI som räknat ut det och drönat cykeln till trappen samtidigt som man beställer ?

YT Industries Capra?
Shrue sa:
Sixten Fors sa:
Superfin. Bra mått. Riktiga hjul och ramstorlekar även för vuxna. Rimliga priser. Home run!

Riktiga hjul? 25mm innerbredd med 2.4WT däck trodde jag vi kommit fram till var ocyklingsbart ;)
Nu syftade jag främst till 622. 31 mm på CF Pro Race, 30 mm på CF/CF Pro är bra, men E1900 Spline25 på AL/AL Comp är helt klart ett konstigt val, de hade varit rimligare om de valt M1700 Spline 30 som kostar lika mycket. Eller ännu bättre E/M 1700 Spline30.

Jag gillar att man kan välja mellan två olika Fox36-alternativ och RS Lyrik fram, och dito Fox/RS dämpare bak. Bra!

Sedan är jag tycka att build kits i övrigt spretar lite. Sram Code bromsar (parat med världens tyngsta bromsskiva), Shimano växlar + e13 kassett/kedja (men e13 kassatten är iaf xD och lätt med 339 g, inte omöjligt att den byts ut mot en XG-1180 10-42T när den är utsliten dock), RaceFace vevar (inte helt nöjd med 170 mm längd i alla modeller/storlekar) och cockpit etc. Man kan tydligen inte få allt...

Men ramen ser iaf modern och välbyggd ut, estetiskt tilltalande och riktigt bra mått som lär passa många cyklister. Bra med flip-chip. Bra med både XL och XXL storlekar.

YT Industries Capra?
marr sa:
Luthman Photography sa:
R-P sa:
Ramen är fin förutom pressfit BB. För min del är det no go. Synd.

Haha!

Lite väl drastiskt att sortera bort en ram bara pga. pressfit. Speciellt med tanke på att det finns lager med hylsor som man gängar ihop ändå.

Efter att mitt senaste vevlager höll för en veckas träningsläger innan det började knastra om ena lagret är jag beredd att hålla med R-P, nästa ram blir med gängat vevlager...
(PF41 med 30mm axel, Hope vevlager)

Är det PF41 eller PF47 på Capran? För PF41 med 30 mm axel finns väl inga lager som går att gänga ihop?

YT Industries Capra?
skier sa:
marr sa:
Luthman Photography sa:
R-P sa:
Ramen är fin förutom pressfit BB. För min del är det no go. Synd.

Haha!

Lite väl drastiskt att sortera bort en ram bara pga. pressfit. Speciellt med tanke på att det finns lager med hylsor som man gängar ihop ändå.

Efter att mitt senaste vevlager höll för en veckas träningsläger innan det började knastra om ena lagret är jag beredd att hålla med R-P, nästa ram blir med gängat vevlager...
(PF41 med 30mm axel, Hope vevlager)

Är det PF41 eller PF47 på Capran? För PF41 med 30 mm axel finns väl inga lager som går att gänga ihop?

Var kanske lagret snarare än pressfiten? Inte väldigt impregnerad av mitt hopelager (gängat)

YT Industries Capra?
Ständigt meck med pressfittan på min förra hoj. Nu 3 år utan något meck alls med Hope gängat BB. Var och en är sin egen lyckas smed. :)

YT Industries Capra?
Undvik 30 mm axel i BB86-92, det är shimano pressfit, gjort för 24 mm axel.

Enda pressfiten jag befattar mig med är PF30, det verkar fungera bra, på egen hoj. Har 30 mm axel i BB86 själv och bara trassel.

YT Industries Capra?
Om man börjar om från början och säger att man vill ha en hoj som klättrar det mest tekniska Hellas (eller andra svenska förortskullar som inte har lift) har att komma med och dessutom flowar nerför dess värsta branter och drops, där flow och kreativitet är viktigare än högst möjliga hastighet och KOM - vad skulle vara den bästa hojen?

YT Industries Capra?
Luthman Photography sa:
Antagligen en 29" i 130-140mm, prioriterar du nedför så är det väl ett rätt aktivt länkage som fsr eller liknande, vill du ha mer push uppför är det väl DW eller nåt sånt.

Tack Luthman Photography! Intressant.. Nu ska jag inte sätta min egen förutfattade mening i vägen, utan tar med glädje emot förslag!

Men finns det några konkreta exempel från vår tid möjligtvis, som också adresserar frågor om geometri som t ex reach, sadelrörsvinkel, kedjestagslängd, gaffelvinkel, trail, eller vad ni kan ha era bestämda uppfattningar om för att bygga oss en "conglomerate" helhet - för detta specifika ändamål?

Viktigt är så klart hur er egen uppfattning om eget ändamål förhåller sig till ovan nämnda. Jag menar, med dagens KOM-hets, så som jag uppfattade två år sedan, är snarare högsta möjliga hastighet nåt som i högre grad strävas efter, snarare än flow? Eller så är det ba två sidor av samma mynt...

Lämpligt verktyg för ovan nämnda ändamål skiljer sig väl av hur bra teknik eller fysik man har, preferens, förutfattade meningar, erfarenhet...

Senast ändrad:
YT Industries Capra?
Stervelo sa:
Undvik 30 mm axel i BB86-92, det är shimano pressfit, gjort för 24 mm axel.

Enda pressfiten jag befattar mig med är PF30, det verkar fungera bra, på egen hoj. Har 30 mm axel i BB86 själv och bara trassel.

Ok, är det någon mer som är smått intresserad av dessa hojar än jag, eller är alla på Stervelos linje att de alla har fel vevlager? ?

YT Industries Capra?
Tänkte att det skulle va kul att samla engagemang för vad man skulle skaffa sig.

Jag hade alltså en Capra av tidigare modell, en något liten medium för mina 178 cm. Med BOS-dämparna en cm längre var min största akilleshäl klättringen uppför. Men det var en himla kul hoj att leka med och cykla nerför partier som annars var riktigt läskiga.

Kanske är det slut för mig att vara utan hoj nu efter två år utan. Frågan är i så fall bara, vilken jag ska ta den här gången?

YT Industries Capra?
Det är mer än namn på länkage som man måste ta med i kalkylerna. Går att göra DW såpass illa att man bottnar bakdämparen när man trampar och FSR där bakdämparen istället förlängs och känns värre än en HT. Skulle du säga att Kona, Evil och Orange har samma känsla då dessa har singelsving?

Capra kör för övrigt FSR/Horst.

YT Industries Capra?
BjornR sa:
Det är mer än namn på länkage som man måste ta med i kalkylerna. Går att göra DW såpass illa att man bottnar bakdämparen när man trampar och FSR där bakdämparen istället förlängs och känns värre än en HT. Skulle du säga att Kona, Evil och Orange har samma känsla då dessa har singelsving?

Den förra Capran satt sig snarare ner, än förlängdes och kändes som en HT i uppförsbackarna. För mig har denna känsla översatts till att jag vill ha brantare effektiv sadelrörsvinkel med sadeln i sitt högsta läge. Därför är jag glad att nya Capran i alla fall har 76°, även om jag skulle välkomnat mer. Personligen har jag ingen erfarenhet av hur 78° skulle vara för mycket. Är det någon som skulle kunna säga om det är så och förklara varför man är så försiktig med att branta upp sadelröret bland de etablerade "större" spelarna för trail- och endurohojar?

YT Industries Capra?
BjornR sa:

Nej, men de du nämner driver dämparen olika.

Man kan även bygga en bil som ser ut som en häst, men det betyder inte att bilar generellt sett ser ut som hästar. Min poäng var att generalisera en smula, men jag förstår att det inte var okej.

YT Industries Capra?
Capra har fina mått och siffrorna för länkaget på 650B är väldigt balanserade med aningen prio för utför med sämre tramp och smuttare känsla. Saknas bara plats för vattenflaska och rakt sadelrör för att kunna få plats med 200mm hisspinne, men annars fin cykel.

Tillbaka
Topp