YT Industries Capra?

YT Industries Capra?
Är sjukt sugen på en Capra CF eller bättre för att hoja på i Hellas. Just nu har jag en Kona Hei Hei Trail (120mm/100mm) i Large. Har kört på den en säsong men det känns som jag skulle behöva något biffigare. Är 183 cm/87 kg och jag gillar bästa är att köra stigar som Corona, Area 51, Nacke 1 & 2, hoppa lite småhopp (nu kanske 70 cm men hoppas öka det). Har tänt börja köra lite enklare bikeparks i år (Flottsbro, Järvsö, typ). Enligt geometrin för YT verkar det som L är rätt för mig? Tror ni jag är inne på rätt spår? Skulle uppskatta om någon som kört Capra eller liknande kunde ge lite tips och råd. Ses i Hellas!

YT Industries Capra?
Dämpartuningen på 29:an är ganska hård, så det är inga problem att trampa stig pga slaglängden, men det är en stoor (lång) och tung cykel. Den långa hjulbasen gör den klumpig vid stigcykling, men det är delvis en vanesak. Vikten är dock ingen vanesak och det är många kilo att släpa runt vid stigcykling. Du kommer inte att vara snabbast på Corona, men visst funkar det.

YT Industries Capra?
Om man beställer en Capra, hur mycket vågar man testa den innan man bestämmer sig om man vill behålla den eller inte? Ett varv på parkeringen? En mindre vända på stig (typ 10 min)?

Har för mig att Canyon är ganska generösa med att man får testa för "intended use" innan man bestämmer sig, vet inte hur kinkiga YT är?

Lite segt att köpa sight unseen om man inte får dra några pedaltag innan man bestämmer sig :)

YT Industries Capra?
Så. Nu har geten varit ute ett tag i olika utföranden. Frågan går till dom som kör Flottsbro och Hellas.. är Capran svaret på allt eller är det Jeffsy eller gud förbjude spectral? Dålig budget och ännu grisigare landningar är förutsättningarna. 27,5 eller 29? Roligt utför är bättre än fort uppför då det likförbannat är kört med den saken.

YT Industries Capra?
Kör 27.5an. Järvsö flottsbro åre Hellas. Riktigt kul överallt! Klättrar riktigt bra och bombar utför. Begränsningarna för mig är inte i cykeln. Så köp!

YT Industries Capra?
Funderar du på canyon kontra YT är det ju Capra vs Torque (rena enduro-cyklar) det står mellan :) (sen Jeffsy vs Strive på lägre slag/All moutain/trail)
Både är (verkar vara) grymma allround cyklar med fokus på stök/nedför (har en Capra, är förälskad)

komponentmässigt/pris är de jämbördiga!

YT Industries Capra?
Ja visst är det en härlig tid att leva. Bäst är ju tantcykel med korg men all-mountain/enduro är mer allround. :)

Kanske capran är onödigt stor stridsvagn men om en främling på internet säger något så är det bara att köra.

YT Industries Capra?
BjornR sa:
Luthman Photography sa:
BjornR sa:
Man blir inte avhängd för att man har för mycket slaglängd, man blir avhängd över dålig teknik och kondition.

Kan man inte överbelasta en jeffsy på hemmastigarna så känns det rätt meningslöst med capra. Antingen är cykeln eller du en flaskhals. Jag föredrar att jag alltid är flaskhalsen oavsett lutning och det har resulterat i mycket slaglängd och däck som tål EWS.

Fast det där är väl en sanning med modifikation. Klart som tusan att man kan bli avhängd och ifrånkörd om man har en betydligt tyngre och mindre trampeffektiv hoj än den man kör med, även om man har samma flås och teknik. I övrigt håller jag med om Jeffsy/Capra. Men för vanlig stigcykling i sverige känns det ju spontant inte som att Capran är det vettigaste alternativet om man inte gillar att ha bra med reserver för den där gången man kör fel, typ så här:

Kan du hålla bromsarna öppna och köra snabbare i svängarna så kommer det att resultera i högre fart och mer energi sparad än om man kör ryck-tempo där man bromsar mycket och sedan spurtar upp farten för att komma ikapp. Det som känns snabbast i detta fall är såklart ryck-tempo. Sitter man ner och trampar med god teknik så är en 160mm lika effektiv som 100mm om båda har drygt 100% AS och samma däck. Gungar inte länkaget eller gaffeln, vad gör en cykel med 100mm snabbare?

Märkte detta speciellt när jag körde på min 12kg 160mm fullgung DHF EXO MT 2,3"/NN SS PS 2,25", blev tröttare på denna cykel än att köra 15,5kg 180/163mm fullgung DHF DD MG 2,5"/Aggressor DD 2,3". Där jag normalt sätt bara glider och låter däcken sköta svängen så var jag bredställ i varje kurva med lätta och mindre greppiga däck och behövde spurta för att komma ikapp och blev ändå avhängd.

För mig har detta resulterat i att tyngre cykel med "trögrullade" däck resulterar i högre fart än lätt cykel och "snabba" däck. Kan jag hålla högre fart betyder det också att jag har mer energi tillgängligt än att behöva spendera energin på stöket och svängarna med mindre slaglängd. Mer energi gör också cykeln poppigare än att ligga i nära maxpuls. Ingen cykel är poppig när du är nära maxpuls, ingen.

Min tyngre cykel är därför poppigare och mer lekfull även fast den har 4cm längre hjulbas och 2,5grader flackare styrvinkel. Det är som sagt min erfarenhet och jag gör det som ökar "Kul per minut".

Makes full sense to me! Kul att se dig tänka likt hur jag tänker själv. Men det är klart att allt har sina för- och nackdelar i olika typ av terräng. BjörnR, får jag fråga dig vad det är för specifika parametrar, som styrvinkel, du har jämfört här?

Tillbaka
Topp