YT Jeffsy - The tråd

Du Rietz

Aktiv medlem
YT Jeffsy - The tråd
Kul med jämförelser. Jag antar du inte räknar in 2019 Jeffsy 29 Race som en trailhoj, eller blir det bara för mycket detaljer? Jag är nyfiken, vad är din egen användning av dessa jämförelser?

Aron sa:
Jag har uppdaterat min geometrisammanställning av stig 29:or för den som är intresserad.

29 trail - geometritabell

Överlag tycker jag att siffrorna ser rätt vettiga ut. Det som sticker ut är den korta sadelstolpen och branta sadelrörsvinkeln.
 

Nypåmtb

Aktiv medlem
YT Jeffsy - The tråd
Inget nytt om en aluversion med den uppdaterade geon? Spekulerades ju om detta tidigare, men än finns inget vad jag kunnat se. Eller tror ni YT slutat utveckla aluhojar till förmån för 100% fiber?
 

NOSR

Medlem
YT Jeffsy - The tråd
Dum fråga kanske, men är min ram ställd i HIGH eller LOW? Jag antog High eftersom jag läste någonstans att cykeln kom monterad så men nu misstänker jag Low när jag tittar närmre. Kändes inte helt intuitivt utifrån märkningen eftersom high-pilen pekar mot bulten. Men om jag flippar chipet borde ju ramen sträcka på sig.. Som det är nu slår jag i pedalerna ofta. Någon som experimenterat? Stor skillnad utför?
 

Bilagor

Ustzeust

Aktiv medlem
YT Jeffsy - The tråd
Japp, lågläge. Lite oklart skrivet av dom men ganska lätt att lista ut vad som händer om du vänder på chipet.
Jag kör i högläge, men slår i pedalerna på ställen där jag aldrig gjorde det innan.
 

NOSR

Medlem
YT Jeffsy - The tråd
Tack för bekräftelsen!
Gällande att slå i pedalerna var min tidigare cykel var en 120mm/120mm Canyon Nerve. Kan tänka mig att den var något trampeffektivare i länkaget men också att jag har ställt min Jeffsy att gå lite mjukare i början av fjädringsvägen nu när jag har mer dämpning att tillgå. Inte jämfört vevarmarnas längd än men det kan ju också vara en faktor, man kanske skulle satsa på kortare, om det inte satt så fina på redan...
 
YT Jeffsy - The tråd
Är det någon som provat att flacka ur gaffelvinkel på er Jeffsy? Bytte airshaft förra sommaren och fick 150mm slag på Piken (2017 årmodell av AL29). Kom att tänka på att det skulle vara kul att prova med säg 66 eller 66.5 graders vinkel istället för original 67.5 grader, då jag använder den till lite mer utförs-åkning än jag först tänkt.

Har ni några tips på lager som passar för 1-1.5 grad flackare, och inte kostar skjortan?

/Arvid
 

mikaeljc

Aktiv medlem
YT Jeffsy - The tråd
arvtheshark sa:
Är det någon som provat att flacka ur gaffelvinkel på er Jeffsy? Bytte airshaft förra sommaren och fick 150mm slag på Piken (2017 årmodell av AL29). Kom att tänka på att det skulle vara kul att prova med säg 66 eller 66.5 graders vinkel istället för original 67.5 grader, då jag använder den till lite mer utförs-åkning än jag först tänkt.

Har ni några tips på lager som passar för 1-1.5 grad flackare, och inte kostar skjortan?

/Arvid
Om du inte har problem med markfrigång så är nog offset bushings det enklaste och billigaste sättet att flacka ut hojen. Eftersom du förlängt gaffeln så har du ju fått lite högre BB än original.

https://www.offsetbushings.com/
 

trampapådå

Aktiv medlem
YT Jeffsy - The tråd
arvtheshark sa:
Är det någon som provat att flacka ur gaffelvinkel på er Jeffsy? Bytte airshaft förra sommaren och fick 150mm slag på Piken (2017 årmodell av AL29). Kom att tänka på att det skulle vara kul att prova med säg 66 eller 66.5 graders vinkel istället för original 67.5 grader, då jag använder den till lite mer utförs-åkning än jag först tänkt.

Har ni några tips på lager som passar för 1-1.5 grad flackare, och inte kostar skjortan?

/Arvid
satte precis i ett works components på min cykel, enkelt och smidigt kan rekommenderas
 
YT Jeffsy - The tråd
mikaeljc sa:
arvtheshark sa:
Är det någon som provat att flacka ur gaffelvinkel på er Jeffsy? Bytte airshaft förra sommaren och fick 150mm slag på Piken (2017 årmodell av AL29). Kom att tänka på att det skulle vara kul att prova med säg 66 eller 66.5 graders vinkel istället för original 67.5 grader, då jag använder den till lite mer utförs-åkning än jag först tänkt.

Har ni några tips på lager som passar för 1-1.5 grad flackare, och inte kostar skjortan?

/Arvid
Om du inte har problem med markfrigång så är nog offset bushings det enklaste och billigaste sättet att flacka ut hojen. Eftersom du förlängt gaffeln så har du ju fått lite högre BB än original.

https://www.offsetbushings.com/
Aha, man kan göra så också :-) Man lär sig något nytt varje dag. Dock är jag väl främst intresserad av ökad hjulbas, och då gissar jag att måste pilla med lagret för gaffeln?

/Arvid
 

Johan5050

Ny medlem
YT Jeffsy - The tråd
Tjena!
Igår blev jag en utav er när min jeffsy kom hem?
Tänkte byta däcken direkt så jag undrar om någon vet om fälgarna är tejpade och förberedda för tubeless eller om man måste fixa det själv?
Det är en cf comp med E13 trs fälgar.
MvH
 

mv70

Aktiv medlem
YT Jeffsy - The tråd
Johan5050 sa:
Tjena!
Igår blev jag en utav er när min jeffsy kom hem?
Tänkte byta däcken direkt så jag undrar om någon vet om fälgarna är tejpade och förberedda för tubeless eller om man måste fixa det själv?
Det är en cf comp med E13 trs fälgar.
MvH
Mina 2018 kom färdigtejpade, gissar alla är tubeless ready
 

NOSR

Medlem
YT Jeffsy - The tråd
Har en 2018 CF Pro (den har E13 TRS+ fälgar) de var tejpade och klara (E13 tubeless ventiler följde med separat). Kört tubeless på 1.2 bar bak på rotiga och steniga xc-leder sedan i höstas utan läckage (väger 83 kg) h.Väldigt nöjd!
 

Johan5050

Ny medlem
YT Jeffsy - The tråd
Hade ni behållt cyklen om ni fått den med denna lackskadan?
YT ger mig en tusing i deras webshop och löfte om en ersatt ram om det någonsin skulle vara något problem i området. Dem försäkrar mig om att det bara är en lackskada och att ramen är som tjockast här nere vid vevlagret. Jag kan inte känna något hack när jag drar med en mejsel över skadan. Men detta är min första kolfiberram och är riktigt nojig?? Vill inte svartmåla YT. Vill mest ha inputs från annat håll innan jag bestämmer mig. När jag köper nytt vill jag att det ska vara helt och snyggt.
 

Bilagor

Ustzeust

Aktiv medlem
YT Jeffsy - The tråd

Stervelo

Aktiv medlem
YT Jeffsy - The tråd
Erik O sa:
AX3L sa:
Över lag tycker jag det är en intressant approach man har gällande priserna. Nu säger jag inte att den inte är värd sitt pris, men prisargumentet för att köpa YT har ju i någon mån försvunnit. Förr var skillnaden mellan fultysk och premium betydligt större, men nu är skillnaden mellan en Nomad och en Capra inte helt övertygande imho. Inte heller får man en drivlina helt i 24k guld som Canyon brukade locka med utan samma GX som nomaden också är specad med. Därmed inte sagt att en Nomad är bättre, men det är svårt att branda om ett märke. Många biltillverkare har ju samma problem.
Men är verkligen yt en fultysk numera. Skulle lätt kunna slå till på nya jeffsy el Capra för att de är bland de finaste hojarna i respektive kategori (nu kommer jag väl inte göra det eftersom jag sitter på en ripmo som ju för övrigt är väldigt lik jeffsyn geometrimässigt). Baksidan med distansköp får man ju också om man ska jaga rätt på en santa Cruz till bästa pris hos tyska näthandlare.
Inte är den jättelik ripmon. Klart flackare gaffelvinkel, ännu brantare sadelrör, så du sitter ännu mer frampå. Annan offset på gaffeln. Jag tror inte de är så lika alls, däremot tror jag nya jeffsyn är klart bra, mer mer antisquat, så kanske det liknar något. För mig då. Men, inget flyttar på min ripmo på ett bra tag.
 

Pallepuder

Ny medlem
YT Jeffsy - The tråd
Tänkte kolla om det finns någon med bättre google-skills än mig. Sugen på ett angleset för att flacka ut den 1 grad. Vet att det ska vara ZS44 / 28,6 och ZS56 /40. Hittar bara CaneCreeks egna svindyra.

Har någon koll om det finns nått vettigt alternativ på marknaden?

Tackar!
 

larsaw

Aktiv medlem
YT Jeffsy - The tråd
Pallepuder sa:
Tänkte kolla om det finns någon med bättre google-skills än mig. Sugen på ett angleset för att flacka ut den 1 grad. Vet att det ska vara ZS44 / 28,6 och ZS56 /40. Hittar bara CaneCreeks egna svindyra.

Har någon koll om det finns nått vettigt alternativ på marknaden?

Tackar!
https://www.workscomponents.co.uk/ har i mitt tycke något bättre kvalité och mycket större utbud än https://www.superstarcomponents.com/en/slackerizer-angle-headset.htm men båda funkar bra om du bara hittar ett som passar.

WC höll fint i två år tills cykeln till slut fick rulla snällt som reserv-hoj (till sist blev den stulen), men vid sista genomgången såg och kändes lagret precis som nytt.
Mitt Slackenizer gick också två år innan även den hojen stals (samtidigt som ovan...), men dess lager var också fortfarande smooth.
Dock har WC bättre tätningsringar och bättre passform, så kan du ta dig råd till det pytte lite dyrare WC-lagren så är dom att föredra.
 
Senast ändrad:

Lindgreno

Ny medlem
YT Jeffsy - The tråd
Hej,

Någon som har gått från en Fuel ex 8 till en 2019 Jeffsy och skulle vilja uttala sig lite om sittpositionen för/nackdelar?
Har idag en 21.5 fuel ex 8 och är inne på en Jeffsy XL. Vad jag kan läsa mig till så "borde" jag tycka om den men har tyvärr aldrig provat en.

Tacksam för alla svar!
 

Lindgreno

Ny medlem
YT Jeffsy - The tråd
Någon med en 2019 Jeffsy storlek XL i Göteborgsområdet som skulle vilja göra mig en supertjänst???

Skulle hemskt gärna vilja provsitta för att bilda mig en uppfattning om storleken innan jag beställer mig en CF pro race 29”
 

ghia64

Medlem
YT Jeffsy - The tråd
Lindgreno sa:
Någon med en 2019 Jeffsy storlek XL i Göteborgsområdet som skulle vilja göra mig en supertjänst???

Skulle hemskt gärna vilja provsitta för att bilda mig en uppfattning om storleken innan jag beställer mig en CF pro race 29”
Jag har. Bor 2 mil norr om centrum...
 
YT Jeffsy - The tråd
Nä, nu tycker jag att det blivit lite för mycket ombyggnadsprat, geometridiskussioner och köpråd.
Är det ingen som cyklar på sin cykel?

Köpte min Jeffsy 29 CF Pro på rean i oktober förra året, givetvis ville man ut och cykla för att kunna känna att man kunde vara nöjd med sin investering, så jag cyklade.
På de första fem rundorna fick jag punktering fyra gånger, dock inte med orginaldäcken, utan lättare mer lättrullade däck och gucka.
Körde ca. 1.5 bar, vägde ca 74 utan utrustning, fattade inte vad som var felet, jag hade ju kört liknande tryck med liknande däck med gucka i två år utan en enda punktering på en annan cykel.
Dessutom kändes Jeffsyn av naturliga skäl inte lika rapp på platten och i omväxlande terräng som min gamla HT...
Höll på att tappa modet och funderade på att sälja om jag inte snart fick en bättre känsla för cykeln, men valde istället att testa att höja trycket till 1.8 bar inför årets säsong och nu jävlar, nu gör cykeln det jag förväntade mig!!

Enorma horn växer ut i stökiga nerförbackar och förtroendet för vad den klarar bara växer, sen när man kommit in lite i tekniken för att kunna cykla fort när det är omväxlande terräng även med fullgung, då är den ju helt grym där också.

Så ni som tvekar om köp - vad väntar ni på?
Ni som funderar på geometrin - Säkert kan det finnas cyklar som är bättre eller likvärdiga för ungefär samma pengar eller lite mer, men det måste väl finnas en anledning till att ni överväger en Jeffsy som inte är relaterat till pris eller 2mm hit eller dit på något av måtten?

//A
 

Bofinken

Medlem
YT Jeffsy - The tråd
anderstornberg sa:
Nä, nu tycker jag att det blivit lite för mycket ombyggnadsprat, geometridiskussioner och köpråd.
Är det ingen som cyklar på sin cykel?

Köpte min Jeffsy 29 CF Pro på rean i oktober förra året, givetvis ville man ut och cykla för att kunna känna att man kunde vara nöjd med sin investering, så jag cyklade.
På de första fem rundorna fick jag punktering fyra gånger, dock inte med orginaldäcken, utan lättare mer lättrullade däck och gucka.
Körde ca. 1.5 bar, vägde ca 74 utan utrustning, fattade inte vad som var felet, jag hade ju kört liknande tryck med liknande däck med gucka i två år utan en enda punktering på en annan cykel.
Dessutom kändes Jeffsyn av naturliga skäl inte lika rapp på platten och i omväxlande terräng som min gamla HT...
Höll på att tappa modet och funderade på att sälja om jag inte snart fick en bättre känsla för cykeln, men valde istället att testa att höja trycket till 1.8 bar inför årets säsong och nu jävlar, nu gör cykeln det jag förväntade mig!!

Enorma horn växer ut i stökiga nerförbackar och förtroendet för vad den klarar bara växer, sen när man kommit in lite i tekniken för att kunna cykla fort när det är omväxlande terräng även med fullgung, då är den ju helt grym där också.

Så ni som tvekar om köp - vad väntar ni på?
Ni som funderar på geometrin - Säkert kan det finnas cyklar som är bättre eller likvärdiga för ungefär samma pengar eller lite mer, men det måste väl finnas en anledning till att ni överväger en Jeffsy som inte är relaterat till pris eller 2mm hit eller dit på något av måtten?

//A
Det är en fruktansvärt rolig cykel trots den ”gamla” geometrin ?
 

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer