YT Jeffsy - The tråd
ghia64 sa:Min Pro kom igår:
Allt ser prima ut än så länge... ❤
Det ser prima ut tills imorgon när den ska repas ;)
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Nya är ju ruskigt fin! Jag tycker det är lite Intense-känsla över den.ghia64 sa:Min Pro kom igår:
Luthman Photography sa:Den såg rättknepig ut i den där vinkeln. Hiskeligt låg och rätt brant. Det lär inte stämma va?
Aron sa:Jag har uppdaterat min geometrisammanställning av stig 29:or för den som är intresserad.
29 trail - geometritabell
Överlag tycker jag att siffrorna ser rätt vettiga ut. Det som sticker ut är den korta sadelstolpen och branta sadelrörsvinkeln.
arvtheshark sa:Är det någon som provat att flacka ur gaffelvinkel på er Jeffsy? Bytte airshaft förra sommaren och fick 150mm slag på Piken (2017 årmodell av AL29). Kom att tänka på att det skulle vara kul att prova med säg 66 eller 66.5 graders vinkel istället för original 67.5 grader, då jag använder den till lite mer utförs-åkning än jag först tänkt.
Har ni några tips på lager som passar för 1-1.5 grad flackare, och inte kostar skjortan?
/Arvid
arvtheshark sa:Är det någon som provat att flacka ur gaffelvinkel på er Jeffsy? Bytte airshaft förra sommaren och fick 150mm slag på Piken (2017 årmodell av AL29). Kom att tänka på att det skulle vara kul att prova med säg 66 eller 66.5 graders vinkel istället för original 67.5 grader, då jag använder den till lite mer utförs-åkning än jag först tänkt.
Har ni några tips på lager som passar för 1-1.5 grad flackare, och inte kostar skjortan?
/Arvid
mikaeljc sa:arvtheshark sa:Är det någon som provat att flacka ur gaffelvinkel på er Jeffsy? Bytte airshaft förra sommaren och fick 150mm slag på Piken (2017 årmodell av AL29). Kom att tänka på att det skulle vara kul att prova med säg 66 eller 66.5 graders vinkel istället för original 67.5 grader, då jag använder den till lite mer utförs-åkning än jag först tänkt.
/Arvid
Om du inte har problem med markfrigång så är nog offset bushings det enklaste och billigaste sättet att flacka ut hojen. Eftersom du förlängt gaffeln så har du ju fått lite högre BB än original.
https://www.offsetbushings.com/
Mina 2018 kom färdigtejpade, gissar alla är tubeless readyJohan5050 sa:Tjena!
Igår blev jag en utav er när min jeffsy kom hem?
Tänkte byta däcken direkt så jag undrar om någon vet om fälgarna är tejpade och förberedda för tubeless eller om man måste fixa det själv?
Det är en cf comp med E13 trs fälgar.
MvH
+1Lingon sa:Grattis till 1000 kr. Det där är bara en kosmetisk skada.
H. sa:+1Lingon sa:Grattis till 1000 kr. Det där är bara en kosmetisk skada.
Om ett år kommer du inte ens hitta det där bland alla andra lackskador.
Skulle säga att det varotroligt generöst av YT.
JoakimStj sa:Har precis som Johan5050 en lackskada på min nya cf comp. Väntar på svar från YT vad de säger om det. Hoppas också på en tusing :)
Ustzeust sa:JoakimStj sa:Har precis som Johan5050 en lackskada på min nya cf comp. Väntar på svar från YT vad de säger om det. Hoppas också på en tusing :)
Är baltriangeln i alu?
Snakepit sa:Ustzeust sa:JoakimStj sa:Har precis som Johan5050 en lackskada på min nya cf comp. Väntar på svar från YT vad de säger om det. Hoppas också på en tusing :)
Är baltriangeln i alu?
Ja, man ser en svets på kedjestaget.
Inte är den jättelik ripmon. Klart flackare gaffelvinkel, ännu brantare sadelrör, så du sitter ännu mer frampå. Annan offset på gaffeln. Jag tror inte de är så lika alls, däremot tror jag nya jeffsyn är klart bra, mer mer antisquat, så kanske det liknar något. För mig då. Men, inget flyttar på min ripmo på ett bra tag.Erik O sa:AX3L sa:Över lag tycker jag det är en intressant approach man har gällande priserna. Nu säger jag inte att den inte är värd sitt pris, men prisargumentet för att köpa YT har ju i någon mån försvunnit. Förr var skillnaden mellan fultysk och premium betydligt större, men nu är skillnaden mellan en Nomad och en Capra inte helt övertygande imho. Inte heller får man en drivlina helt i 24k guld som Canyon brukade locka med utan samma GX som nomaden också är specad med. Därmed inte sagt att en Nomad är bättre, men det är svårt att branda om ett märke. Många biltillverkare har ju samma problem.
Men är verkligen yt en fultysk numera. Skulle lätt kunna slå till på nya jeffsy el Capra för att de är bland de finaste hojarna i respektive kategori (nu kommer jag väl inte göra det eftersom jag sitter på en ripmo som ju för övrigt är väldigt lik jeffsyn geometrimässigt). Baksidan med distansköp får man ju också om man ska jaga rätt på en santa Cruz till bästa pris hos tyska näthandlare.
Pallepuder sa:Tänkte kolla om det finns någon med bättre google-skills än mig. Sugen på ett angleset för att flacka ut den 1 grad. Vet att det ska vara ZS44 / 28,6 och ZS56 /40. Hittar bara CaneCreeks egna svindyra.
Har någon koll om det finns nått vettigt alternativ på marknaden?
Tackar!
Pallepuder sa:Tackar!
Works hade ett EC44 zs56 men det verkar som det ska fungera ändå vad jag kan läsa mig till. Blir att testa=)
Lindgreno sa:Någon med en 2019 Jeffsy storlek XL i Göteborgsområdet som skulle vilja göra mig en supertjänst???
Skulle hemskt gärna vilja provsitta för att bilda mig en uppfattning om storleken innan jag beställer mig en CF pro race 29”
anderstornberg sa:Nä, nu tycker jag att det blivit lite för mycket ombyggnadsprat, geometridiskussioner och köpråd.
Är det ingen som cyklar på sin cykel?
Köpte min Jeffsy 29 CF Pro på rean i oktober förra året, givetvis ville man ut och cykla för att kunna känna att man kunde vara nöjd med sin investering, så jag cyklade.
På de första fem rundorna fick jag punktering fyra gånger, dock inte med orginaldäcken, utan lättare mer lättrullade däck och gucka.
Körde ca. 1.5 bar, vägde ca 74 utan utrustning, fattade inte vad som var felet, jag hade ju kört liknande tryck med liknande däck med gucka i två år utan en enda punktering på en annan cykel.
Dessutom kändes Jeffsyn av naturliga skäl inte lika rapp på platten och i omväxlande terräng som min gamla HT...
Höll på att tappa modet och funderade på att sälja om jag inte snart fick en bättre känsla för cykeln, men valde istället att testa att höja trycket till 1.8 bar inför årets säsong och nu jävlar, nu gör cykeln det jag förväntade mig!!
Enorma horn växer ut i stökiga nerförbackar och förtroendet för vad den klarar bara växer, sen när man kommit in lite i tekniken för att kunna cykla fort när det är omväxlande terräng även med fullgung, då är den ju helt grym där också.
Så ni som tvekar om köp - vad väntar ni på?
Ni som funderar på geometrin - Säkert kan det finnas cyklar som är bättre eller likvärdiga för ungefär samma pengar eller lite mer, men det måste väl finnas en anledning till att ni överväger en Jeffsy som inte är relaterat till pris eller 2mm hit eller dit på något av måtten?
//A
Lindgreno sa:Hoppla! Typ Kungälv då eller? Vill du vara min hjälte?:D
Henk2055 sa:Varför har AL versionen en annan geometri än CF varianterna?
Henk2055 sa:Varför har AL versionen en annan geometri än CF varianterna?