Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
DeAngeli sa:Happ, sista rundan med gammal cykel kraschade jag och skadade mig rejält. Om 2v tar de stygnen. Mailade yt från sjukhuset och avbeställde :-( tillbaka till noll. Eller kanske minus eftersom jag inte ens kan gå nu.DeAngeli sa:Bofinken sa:Hälsingland sa:DeAngeli sa:Är så lockad av priserna i outleten.
Är 193cm/95kg.
Nån som har ungefär samma fysik och är nöjd med sin 2018 Jeffsy CF? Lite orolig för att jag skall vara för lång ...!
XL som finns i lager är ju specad till 2m det måste väl funka?!
Är 185 kör på en Large så XL borde funka för dig.
Nu är den beställd, JEFFSY 27 CF Pro SIZE: XL.
Hoppas det blir bra!
mtb565 sa:Nu har jag provkört Jeffsyn ordentligt (29", 2019) och trots kritiken mot däcken för att va trögrullade tänkte jag ge dom ett ärligt försök. Det var lite fuktigt i spåren från regnet dagen innan och upplevde att dom hade riktigt dåligt grepp på rötter och sten, stämmer det med eran uppfattning? Jag kommer från Magic Mary(orange) fram och Nobby Nic (blå) bak på min förra cykel.
DeAngeli sa:Happ, sista rundan med gammal cykel kraschade jag och skadade mig rejält. Om 2v tar de stygnen. Mailade yt från sjukhuset och avbeställde :-( tillbaka till noll. Eller kanske minus eftersom jag inte ens kan gå nu.DeAngeli sa:Bofinken sa:Hälsingland sa:DeAngeli sa:Är så lockad av priserna i outleten.
Är 193cm/95kg.
Nån som har ungefär samma fysik och är nöjd med sin 2018 Jeffsy CF? Lite orolig för att jag skall vara för lång ...!
Hoppas det blir bra!
NOSR sa:mtb565 sa:Nu har jag provkört Jeffsyn ordentligt (29", 2019) och trots kritiken mot däcken för att va trögrullade tänkte jag ge dom ett ärligt försök. Det var lite fuktigt i spåren från regnet dagen innan och upplevde att dom hade riktigt dåligt grepp på rötter och sten, stämmer det med eran uppfattning? Jag kommer från Magic Mary(orange) fram och Nobby Nic (blå) bak på min förra cykel.
Jag körde nog max 10 mil med TRS+ däcken på min 2018 Jeffsy 29 men jag delar uppfattningen att de var lite för hala på rötter och stenar som var minsta fuktiga. Greppade egentligen mest bra på halvlöst till löst underlag. Typ sandig jord. Sen rullade de väldigt trögt. Jag läste på tillverkarens hemsida att de har "slow rebound" gummi och antar att det är grymt vid DH och hårig Enduro men jag upplevde inte att jag hittade något däcktryck vare sig med eller utan slang som funkade för mig och min körning på mer "vanlig svensk naturlig stig" och sträckor på 3+ mil. Kört Schwalbe NN fram och RoRo bak röda nyligen så jag lade på NN 2.6 fram och flyttade bak NN 2.35. Gillar det än så länge!
Skulle tro TRS+ är fina utför i bikeparks (denna killen gillade däcken när jag frågade;), någon som testat i bikepark? Jag ska till Trysil med Jeffsyn i sommar nämligen!
Hälsingland sa:DeAngeli sa:Happ, sista rundan med gammal cykel kraschade jag och skadade mig rejält. Om 2v tar de stygnen. Mailade yt från sjukhuset och avbeställde :-( tillbaka till noll. Eller kanske minus eftersom jag inte ens kan gå nu.DeAngeli sa:Bofinken sa:Hälsingland sa:DeAngeli sa:Är så lockad av priserna i outleten.
Är 193cm/95kg.
Hoppas det blir bra!
Vilket antiklimax! :(
NOSR sa:Nämen fy tusan!!! Vad menar du med att du inte kan gå? ? Hoppas det gäller gips och inget värre? Vad fick dig att avbeställa cykeln?
KRYA på dig!
mtb565 sa:Nu har jag provkört Jeffsyn ordentligt (29", 2019) och trots kritiken mot däcken för att va trögrullade tänkte jag ge dom ett ärligt försök. Det var lite fuktigt i spåren från regnet dagen innan och upplevde att dom hade riktigt dåligt grepp på rötter och sten, stämmer det med eran uppfattning? Jag kommer från Magic Mary(orange) fram och Nobby Nic (blå) bak på min förra cykel.
Bofinken sa:mtb565 sa:Nu har jag provkört Jeffsyn ordentligt (29", 2019) och trots kritiken mot däcken för att va trögrullade tänkte jag ge dom ett ärligt försök. Det var lite fuktigt i spåren från regnet dagen innan och upplevde att dom hade riktigt dåligt grepp på rötter och sten, stämmer det med eran uppfattning? Jag kommer från Magic Mary(orange) fram och Nobby Nic (blå) bak på min förra cykel.
Personligen tyckte jag det var bra grepp i dem(i torrt väglag) men trögrullade. Bytte till NN både fram och bak och det rullar betydligt snabbare på stigarna.
ghia64 sa:MM fram och nya Damphasse bak.
Cidehn sa:Körde 2017 års Jeffsy i Large två säsonger,bytte till 2019 Och gick då upp till xl vilket jag tycker varit övervägande fördelaktigt,jag är 183cm
mtb565 sa:ghia64 sa:MM fram och nya Damphasse bak.
Vilka varianter av däcken kör du?
Hans Dampf SpeedGrip 29x2.35 hittar jag ingenstans.
ghia64 sa:Ursäkta sent svar.
Fram: Magic Mary 29x2,35 Snakeskin, ADDIX Soft (11600606.02) 885gr
Bak: Hans Dampf 29x2,35 Snakeskin, Addix Soft (11601108) 850gr
I teorin skulle detta spara 500gr mot orginaldäck/slang, men det gjorde det inte riktigt. Toleransen på Schwalbes däck är som det är. Men lättare blev det iaf. :-)
geir sa:Funderar på att klicka på köpknappen på en 2019 Jeffsy 29 CF Pro. Jag kör en Jeffsy 29 2017 nu i storlek L och upplever att den blir lite liten. Nu är jag 184 lång och kan egentligen köpa både L och XL, men jag vet inte helt vad jag ska välja. Vissa säger att jag borde gå för XL då det är en stabilare klättrare och utförsåkare, medan andra rekommenderar L då den blir lite mer agil i teknisk klättring och svängig skog. Jag klarar inte att bestämma mig.
Ni som har testat eller köpt nya Jeffsyn, vad rekommenderar ni? Gå upp till XL eller hålla mig till L?
mtb565 sa:ghia64 sa:Ursäkta sent svar.
Fram: Magic Mary 29x2,35 Snakeskin, ADDIX Soft (11600606.02) 885gr
Bak: Hans Dampf 29x2,35 Snakeskin, Addix Soft (11601108) 850gr
I teorin skulle detta spara 500gr mot orginaldäck/slang, men det gjorde det inte riktigt. Toleransen på Schwalbes däck är som det är. Men lättare blev det iaf. :-)
Aha du kör på soft bak med? Är det mest utför eller trampar du stig med?
Vad är det för tune på bakdämparen original för Jeffsy 2019, är det nån token i? Tycker jag använder hela slaget lite för enkelt.
ghia64 sa:Cyklar allt möjligt med den, och visst kanske den känns lite trög på asfalt, men i skogen känns det bra.
När det gäller bakdämparen så har jag ingen koll. Tycker dock att jag får pumpa i rätt saftigt med tryck för att få rätt Sag för mina 75kg.... :-)
mtb565 sa:ghia64 sa:Cyklar allt möjligt med den, och visst kanske den känns lite trög på asfalt, men i skogen känns det bra.
När det gäller bakdämparen så har jag ingen koll. Tycker dock att jag får pumpa i rätt saftigt med tryck för att få rätt Sag för mina 75kg.... :-)
Rull på asfalt är ju irrelevant, då är ju cykeln på fel ställe ;) Kanske ska överväga soft i bak med då.
kella sa:Hej jag undrar ifall det är den här bakkransen jag ska köpa till min Jeffsy CF från 2018.
https://www.bikester.se/1005320.html
Mackan85 sa:Angående bakdämparen kan jag hålla med om att det är svårt att få till den, fick som någon tidigare nämt, trycka i rätt många PSI. Annars kan man iofs alltid köra låst läge på enklare stigar!
mtb565 sa:Mackan85 sa:Angående bakdämparen kan jag hålla med om att det är svårt att få till den, fick som någon tidigare nämt, trycka i rätt många PSI. Annars kan man iofs alltid köra låst läge på enklare stigar!
Nu vet jag inte vad du menar med "rätt många PSI" men att köra tokhögt tryck i dämparen eller låsa damparen på stigcykling låter helt galet. Dämparen ska arbeta rätt, jag kommer testa mig fram med fler tokens i bakdämparen då jag tycker jag bottnar ur den för lätt.
Långochreslig sa:Köpte en 2018 CF jeffsy strl XL på outleten.
Grymt nöjd med cykeln men har lite problem.
-Däcken. Trodde först att jag tappat all benstyrka då mina polare krossade mig på rundorna. Efter att bytt bakdäcket till raceking så är ordningen återställd
-Sadelstolpen vrider sig oavsett hur hårt jag spänner klämman
mtb565 sa:Mackan85 sa:Angående bakdämparen kan jag hålla med om att det är svårt att få till den, fick som någon tidigare nämt, trycka i rätt många PSI. Annars kan man iofs alltid köra låst läge på enklare stigar!
Nu vet jag inte vad du menar med "rätt många PSI" men att köra tokhögt tryck i dämparen eller låsa damparen på stigcykling låter helt galet. Dämparen ska arbeta rätt, jag kommer testa mig fram med fler tokens i bakdämparen då jag tycker jag bottnar ur den för lätt.
dblom sa:Är ju inte en XC rig jag är ute efter. Utan något rätt allround i trail segmentet. Ser gärna att den hoj jag väljer för detta går lätt att pumpa med, har bra pop, är bra på att klättra och köra utför trots att det är lite stök. (Tänk Hellas stigarna (för er som kört där))
Mackan85 sa:Tror jag pumpa i upp emot 200 psi i bak för att få till 30% sag (20mm) och då väger jag mellan 70-75 kg.
Detta var om jag minns rätt en bra bit över rekommenderad dos.
dblom sa:- Hur är ”trampplattformen”, tänker främst stående ”attack”.?
- Klättrar den bra i teknisk terräng som Hellas bitvis är?
- Känns den snappy/lekfull? Vill inte att den ska bli för mkt point n shoot som min enduro hoj.
NOSR sa:dblom sa:Är ju inte en XC rig jag är ute efter. Utan något rätt allround i trail segmentet. Ser gärna att den hoj jag väljer för detta går lätt att pumpa med, har bra pop, är bra på att klättra och köra utför trots att det är lite stök. (Tänk Hellas stigarna (för er som kört där))
I väntan på att någon med en 2019 svarar så kan jag bara tala för 2018 Jeffsy CF Pro 29er modellen som jag absolut upplever som poppig, rolig att pumpa med och bra att klättra med (kör dock 28t Absolute Black Oval framklinga då jag tycker kassetten har helt fel spann för mig, blev klockrent), 2019 klara förbättringar på klättringsfronten). Det är verkligen inget problem att bränna på utför i stökig terräng heller men man kanske inte kan blunda och sikta på botten som med en fläskig DH-rigg.
I den här artikeln (länk nedan) från Enduro-MTB jämförs Jeffsy CF Pro Race 29 med Capra CF Pro Race 29 och i sammanfattningen står det så här:
"If you’re lucky enough to be hovering over the ‘Buy Now’ button on these two identically priced bikes, the choice may seem hard, but actually, it’s a simple one. If you’re an enduro racer or spend your weekends smashing laps in the bike park, there’s only one bike for you. The amazing Capra CF PRO RACE 29. With more reserves and composure, it’s the bike that will allow you to shave off seconds while pushing your limits safely and in more control. However, if you don’t live near EWS terrain, its huge travel and slack angles will leave you with a bored-feeling bike on anything but the most challenging trails. Yes, the YT Capra CF PRO RACE 29 is a few seconds faster on demanding terrain, and for a few riders that’s all that will count, but for most, the Jeffsy CF PRO RACE 29 is the more rewarding bike. Highly versatile, the Jeffsy CF PRO RACE 29 is more efficient, lively and engaging, turning every trail into your own personal race stage, no matter the gradient. Equally happy lining up on the start line of a grassroots enduro race as it is grinding out a 70 km Alpine epic, for everyone except pure racers and park rats, it’s the bike that will deliver the knockout punch."
https://enduro-mtb.com/en/battle-review-yt-jeffsy-cf-pro-race-29-vs-yt-capra-cf-pro-race-29/