YT Jeffsy - The tråd

occepocke

Medlem
YT Jeffsy - The tråd
Inte det senaste men tidigare, inte jätte imponerad av supporten. Vissa prisar ju dom men jag har också fått vänta länge på svar och det va innan coronan.
Ja jag vet inte kanske haft tur innan.. Men nu är de ju helt galet! Men ja är ju säkert Corona som ställer till det men sjuk störrigt när man inte hör något alls tillbaka..

FRISGO

Medlem
YT Jeffsy - The tråd
Hej! Jag cyklar en Jeffsy CF Pro Race 29 av 2019 års modell. Dags att byta singelklingan. Vilket verktyg passar till låsringen på insidan av klingan? Finns det något annat framdrev som passar istället för e*thirteen SL Guidering Chainring Direct Mount? 32T tycks vara slutsåld överallt, även hos E13.

Quick87

Aktiv medlem
YT Jeffsy - The tråd
Det har du nog rätt i ja. Men ett sånt då?

FRISGO

Medlem
YT Jeffsy - The tråd
Aaah! Det ser riktigt bra ut. Tack för länken! Är det någon som har erfarenhet av detta ovala drev på sin Jeffsy? Positiva/negativa erfarenheter? Finns utrymme nog?
Vilken storlek bör jag välja? Idag har jag 32T på min runda framklinga.
Hur påverkas kedjestyraren? "Bara" att höja den så drev och kedja går fritt? Jag har en E*THIRTEEN TRS+ som chainguide.

placebo

Medlem
YT Jeffsy - The tråd
Jag undrar om någon av er andra som har en Jeffsy 29 i xxl vet om den passar i ett Thule proride? Har för mig att jag sett att Thule själva rekommenderat Upride till långa cyklar och skulle vilja veta vad jag ska satsa på. Proride är billigare och verkar smidigare men om cykeln är för lång blir det ju inte bra.

Robbban77

Medlem
YT Jeffsy - The tråd
Bara en snabbfråga om jeffsy 27 -17

då jag söker en lek hoj är jag tvek om detta är något för mig? Morgontrött så kommer jag inte på det rätta namnet men jag gillar när sadeln sitter ganska lågt (så jag inte står på tå när man sitter på sadeln med fötterna i marken) så sadeln inte är i vägen när man leker :)

så frågan är, är jeffsyn hög och inte så lekvänlig? :)

Amazonic

Medlem
YT Jeffsy - The tråd
När du sitter på cykeln o trampar så måste du ha sadeln på rätt höjd,och då når man inte ner till backen.
Men det löser man med en dropperpost,höj o sänkbar sadelstolpe.

Robbban77

Medlem
YT Jeffsy - The tråd
När du sitter på cykeln o trampar så måste du ha sadeln på rätt höjd,och då når man inte ner till backen.
Men det löser man med en dropperpost,höj o sänkbar sadelstolpe.
jo det vet jag.. men har testat en del cyklar där att när man sänker stolpe och droppet till lägsta känns den fortfarande väldigt hög.

Quick87

Aktiv medlem
YT Jeffsy - The tråd
Nu har man trampat några mil på Jeffsyn. Hel nöjd över lag. Men lite tveksam till SX bakväxlen. Justerat enligt konstens alla regler men blir inte helt nöjd. Det växlar fint i 8 fall av 10. Bakväxlen känns ganska inkonsekvent och sladdrig. Men det är väl vad man kan förvänta sig budget varianten. Funderar dock på att uppgradera till GX shifter och bakväxel. Inga jätte stora pengar (ca: 1500) men känns ändå lite onödigt när det som sitter där funkar. Är det någon annan som uppgraderat eller har mer erfarenhet av skillnaden mellan SX och GX?

speffy

Medlem
YT Jeffsy - The tråd
Har lite funderingar på en Jeffsy PRO 29. Då de verkar vara slutsålda så är det till och vänta på 2021 modellerna. Har ni koll på när nya modeller brukar släppas? Ligger mellan L och XL med 183cm och 91cm grenmått. Är XL att föredra då?

YT Jeffsy - The tråd
Nu har man trampat några mil på Jeffsyn. Hel nöjd över lag. Men lite tveksam till SX bakväxlen. Justerat enligt konstens alla regler men blir inte helt nöjd. Det växlar fint i 8 fall av 10. Bakväxlen känns ganska inkonsekvent och sladdrig. Men det är väl vad man kan förvänta sig budget varianten. Funderar dock på att uppgradera till GX shifter och bakväxel. Inga jätte stora pengar (ca: 1500) men känns ändå lite onödigt när det som sitter där funkar. Är det någon annan som uppgraderat eller har mer erfarenhet av skillnaden mellan SX och GX?
Har också haft problem med att ställa in bakväxeln, även beställt en liten mall för att kolla att den är rätt justerad. Men det går fortfarande rätt segt med att växla och vissa växlar får man växla ner två gånger och sen en upp för att få i.

Gatesman

Medlem
YT Jeffsy - The tråd
Hej ! Funderar på en yt jeffsy cf pro race 29” då jag tänker mig att detta är en hoj jag kommer kunna köra på rätt länge i kombination med massa annan träning .. har kört mkt dh och slopestyle förut men nu kommer det mest bli stökigt nedför men även ibland bara ren träning efter kuperad Stig i skog , röttter , Sten och en del hopp och så. Blir även något besök till bikepark emellanåt . Är 183 cm då tänker mig att en L blir fint , den jag ser på har riktigt fina komponenter . Ni som kan yt skulle detta kunna vara ett alternativ efter det jag beskriver ?
Andreas

Senast ändrad:

Gatesman

Medlem
YT Jeffsy - The tråd
Hej! Jag cyklar en Jeffsy CF Pro Race 29 av 2019 års modell. Dags att byta singelklingan. Vilket verktyg passar till låsringen på insidan av klingan? Finns det något annat framdrev som passar istället för e*thirteen SL Guidering Chainring Direct Mount? 32T tycks vara slutsåld överallt, även hos E13.
Tjena ! En off topic fråga ; vad tycker du om PRO racen ? Funderar själv på en sådan , vad kör du med den ?

Quick87

Aktiv medlem
YT Jeffsy - The tråd
Har också haft problem med att ställa in bakväxeln, även beställt en liten mall för att kolla att den är rätt justerad. Men det går fortfarande rätt segt med att växla och vissa växlar får man växla ner två gånger och sen en upp för att få i.
Riktigt så illa växlar inte min. Ännu iallafall. Men gillar inte att den är så inkonsekvent. Växlar riktigt fint oftast men i mellan åt tar det längre tid och växlarna tjurar lite. Känner man på bakväxlen så är den ju relativt sladdrig och glappig. Så inte så konstigt att den beter sig som den gör kanske. Sugen på att byta till GX bakväxel och shifter. Men känns lite onödigt när det trots allt funkar.

FRISGO

Medlem
YT Jeffsy - The tråd
Tjena ! En off topic fråga ; vad tycker du om PRO racen ? Funderar själv på en sådan , vad kör du med den ?
Hej!
Jag är väldigt nöjd med min Jeffsy. Lite problem har dock uppstått nu när jag byter slitdelar i drivlinan. Singelklingan från e13 är svår att få tag på just nu. Beror på corona? Köpte en ovalklinga från Absolut Black istället. Men behövde en specialverktyg för att få loss den gamla klingan. Hittade verktyget hos Bikeshop.se. Men de strulade med leveransen - som vanligt... Nåväl, nu är klinga och kedja bytt och cykeln fungerar utmärkt igen.
Kör mest hemmavid med Jeffsyn. Kusten i Bohuslän. Men även i Uddevalla kring Bjursjön och några vändor till Isaberg. När vi åker till Åre, Tänndalen, Gesunda får min Jeffsy stanna hemma och min motsvarande Capra får följa med i stället. Är minst lika nöjd med den.

Du Rietz

Aktiv medlem
YT Jeffsy - The tråd
Hej ! Funderar på en yt jeffsy cf pro race 29” då jag tänker mig att detta är en hoj jag kommer kunna köra på rätt länge i kombination med massa annan träning .. har kört mkt dh och slopestyle förut men nu kommer det mest bli stökigt nedför men även ibland bara ren träning efter kuperad Stig i skog , röttter , Sten och en del hopp och så. Blir även något besök till bikepark emellanåt . Är 183 cm då tänker mig att en L blir fint , den jag ser på har riktigt fina komponenter . Ni som kan yt skulle detta kunna vara ett alternativ efter det jag beskriver ?
Andreas
Hej!
Jag har sån från 2019 och tycker det låter perfekt för dig.

Du Rietz

Aktiv medlem
YT Jeffsy - The tråd
Hej!
Jag är väldigt nöjd med min Jeffsy. Lite problem har dock uppstått nu när jag byter slitdelar i drivlinan. Singelklingan från e13 är svår att få tag på just nu. Beror på corona? Köpte en ovalklinga från Absolut Black istället. Men behövde en specialverktyg för att få loss den gamla klingan. Hittade verktyget hos Bikeshop.se. Men de strulade med leveransen - som vanligt... Nåväl, nu är klinga och kedja bytt och cykeln fungerar utmärkt igen.
Kör mest hemmavid med Jeffsyn. Kusten i Bohuslän. Men även i Uddevalla kring Bjursjön och några vändor till Isaberg. När vi åker till Åre, Tänndalen, Gesunda får min Jeffsy stanna hemma och min motsvarande Capra får följa med i stället. Är minst lika nöjd med den.
Tjena!
Jag antar du har en Jeffsy Pro Race från 2019 vilket även jag har. Min singelklinga har blivit lite skev, även fast jag satt på bash guard. Jag har funderat på att rikta den med en skiftnyckel men när jag väl behöver byta den kan nog även jag behöva ett sånt här verktyg. Kan du säga vad det är för verktyg?

YT Jeffsy - The tråd
Riktigt så illa växlar inte min. Ännu iallafall. Men gillar inte att den är så inkonsekvent. Växlar riktigt fint oftast men i mellan åt tar det längre tid och växlarna tjurar lite. Känner man på bakväxlen så är den ju relativt sladdrig och glappig. Så inte så konstigt att den beter sig som den gör kanske. Sugen på att byta till GX bakväxel och shifter. Men känns lite onödigt när det trots allt funkar.
Kan vara att jag bara ställt in den lite fel, är så ivrig att komma ut nu på sommaren. Nu läste jag i manualen att man ska nog tömma bakdämparen när man meckar med trimningen.

FRISGO

Medlem
YT Jeffsy - The tråd
Tjena!
Jag antar du har en Jeffsy Pro Race från 2019 vilket även jag har. Min singelklinga har blivit lite skev, även fast jag satt på bash guard. Jag har funderat på att rikta den med en skiftnyckel men när jag väl behöver byta den kan nog även jag behöva ett sånt här verktyg. Kan du säga vad det är för verktyg?
På insidan av klingan sitter en låsring. Du behöver detta verktyg för att demontera/montera denna låsring, så du får loss klingan från vevarmen. Smidigast var att sätta fast verktyget i ett skruvstycke och därefter placera låsringen med klinga och vevarm i verktyget och använda vevarmen som momentarm.

placebo

Medlem
YT Jeffsy - The tråd
Jag hade också problem att få i de lättaste växlarna ordentligt, det gick bra att växla till största och fjärde största bak men mellan de andra dreven där ville inte växeln ligga i. En uppmärksam cykelkompis tyckte att ”loopen” med växelvajer mellan hålet på kedjestaget och bakväxeln såg kort ut. Drog fram en större lopp och sedan dess växlar den fint. Det är ju inte alls säkert att det är det som är problemet för er andra med skumma växlingar, men kan vara värt att kolla.

Quick87

Aktiv medlem
YT Jeffsy - The tråd
När du gör inställningar på B-skruven och ställer avståndet mellan största drevet och övre hjulet i växlen så ska bakdämparen vara i samma läge som när du sitter på cyklen. 20-30% sag Eller vad man nu brukar köra med. Löper inte vajern helt lätt så kan det ju så klart bli knas. Det kanske man skulle ta en extra titt på då. Så den verkligen löper lätt och fint. Jag har även fått justera L skruven några gånger. Precis som något ändrar sig eller om mekanismen satt sig lite. Hade problem att kedjan trillade ner vid ekrarna när cyklen var ny. Justerade och det var bra i några mil. Sen hände det igen och skruven fick justeras på nytt

Du Rietz

Aktiv medlem
YT Jeffsy - The tråd
På insidan av klingan sitter en låsring. Du behöver detta verktyg för att demontera/montera denna låsring, så du får loss klingan från vevarmen. Smidigast var att sätta fast verktyget i ett skruvstycke och därefter placera låsringen med klinga och vevarm i verktyget och använda vevarmen som momentarm.
Ah, tack! Ett sånt har jag ju faktiskt redan, dvs om det är samma som till Capra 2016 och det ser ut så utan att titta efter närmare. Jag får helt enkelt prova och se.

FRISGO

Medlem
YT Jeffsy - The tråd
Ah, tack! Ett sånt har jag ju faktiskt redan, dvs om det är samma som till Capra 2016 och det ser ut så utan att titta efter närmare. Jag får helt enkelt prova och se.
Gott! Jag saknade verktyget och det var inte helt lätt att få tag på. Ganska tunt med E 13 prylar generellt i Europa just nu, känns det som. Kollade efter kassett idag till min Jeffsy... Är inte i behov av det just nu, men gillar att ha delarna hemma innan det blir dags att byta.

Du Rietz

Aktiv medlem
YT Jeffsy - The tråd
Gott! Jag saknade verktyget och det var inte helt lätt att få tag på. Ganska tunt med E 13 prylar generellt i Europa just nu, känns det som. Kollade efter kassett idag till min Jeffsy... Är inte i behov av det just nu, men gillar att ha delarna hemma innan det blir dags att byta.
Angående kassett så känner du väl till, speciellt med e13s kassetter kanske, att det gäller att hålla koll på och byta kedja direkt när den slitits till den minsta töjningen, ja, vad är den, 0,5 %. Annars tror jag kassetten slits sönder mycket tidigare än den annars skulle hålla. Det är nog min egen erfarenhet, liksom andras jag hört.

FRISGO

Medlem
YT Jeffsy - The tråd
Angående kassett så känner du väl till, speciellt med e13s kassetter kanske, att det gäller att hålla koll på och byta kedja direkt när den slitits till den minsta töjningen, ja, vad är den, 0,5 %. Annars tror jag kassetten slits sönder mycket tidigare än den annars skulle hålla. Det är nog min egen erfarenhet, liksom andras jag hört.
Jo, det är nog min erfarenhet också. Försöker ha superkoll på kedjan, så jag byter den i tid.

mtb565

Aktiv medlem
YT Jeffsy - The tråd
Någon hör på forumet (tror jag) körde en flaskhållare där man kunde köra en vanlig flaska som plockas ut i sidled, nån som vet vilken hållare det här? Sugen på att testa något annat än original.

Quick87

Aktiv medlem
YT Jeffsy - The tråd
Testade en liten "ful" lösning på min SX bakväxel idag. Har ju tyckt att pulleyhjulen har varit väldigt glappiga och sladdriga. Så jag testade helt enkelt att korta ner bussningen till det övre/guide hjulet på växel. För att få det lite tightare och mindre sladdrigt. Kortade ner bussningen ifrån 6,6mm till 6,3mm. Gäller att inte ta för mycket så hjulet låser sig när man drar åt. Lite spel behövs men det kändes som alldeles för mycket ifrån början. Har bara testat en runda på 15km ännu så länge. Men växlingarna känns betydligt bättre och rappare. Har inte märkt någon nackdel än så länge. Känns som mycket av växelrörelsen försvinner om hjulet ska glappa fram å tillbaka innan kedjan börjar röra sig. Gjorde en liten film för att försöka visa skillnaden mellan hur det är ifrån fabrik på det nedre hjulet och mot det övre som jag tightat till.

Senast ändrad:

NOSR

Medlem
YT Jeffsy - The tråd
Verkar ju vara vettig sag, så då är det inte annat än att ändra till high läget om du inte gjort det redan (Kör så själv har för mej att det ger ca + 8mm)
Hej, kommer inte med någon topplösning, men har samma problem med min Jeffsy CF Pro 29 -18 (gamla ramen har ju dessutom mer trampgung). Särskilt problematiskt sedan jag bytte från spd till flats. Nu har jag även blivit 10 kg tyngre än när jag köpte cykeln (ca 90 kg idag) och även om jag justerat SAG därefter är det märkbar skillnad. Inne på att peta in en volume spacer i dämparen (men skulle helst behålla nuvarande känsla). Även lekt med tanken på att gå ned till 170mm vevarmar. Eller kan jag rent av ens köra med 165mm när jag är 184 lång (87cm grenmått)??
Jeff Kendall-Weed ("Youtuber") tipsade mig om kortare vevarmar och även testa ett större bakdäck för att lyfta min BB-höjd.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer