YT Jeffsy - The tråd

Wr3ck

Medlem
YT Jeffsy - The tråd
Jag kör också med en Fidlock 450ml flaska och magnetfäste. Passar perfekt, ser bra ut och är sjukt smidig. Men också fruktansvärt jobbig att dricka ur. Flaskan är väldigt hård i plasten, så man man får knappt ur något när man dricker för att den inte går att komprimera...

Man får dock modifiera magnetfästet med skruvanslutning lite för att den ska sitta perfekt mot ramen. ( Om man är petnoga som jag. Funkar utan mod också )

mtb565

Aktiv medlem
YT Jeffsy - The tråd
Jag kör också med en Fidlock 450ml flaska och magnetfäste. Passar perfekt, ser bra ut och är sjukt smidig. Men också fruktansvärt jobbig att dricka ur. Flaskan är väldigt hård i plasten, så man man får knappt ur något när man dricker för att den inte går att komprimera...

Man får dock modifiera magnetfästet med skruvanslutning lite för att den ska sitta perfekt mot ramen. ( Om man är petnoga som jag. Funkar utan mod också )
Jag brukar oftast skruva av locket och dricka som ur ett glas, siktar på och skaffa något annat. Är alla fidlock flaskor lika hårda?

Vad är det med passformen du menar, inget jag noterat men jag har kanske inte kollat så noga 😄

Ustzeust

Aktiv medlem
YT Jeffsy - The tråd
Var någon längre bak i tråden som fick en vridhållare ifrån specialized att passa.

Jag kör thirstmastern, samma klagomål som dom andra här.

Wr3ck

Medlem
YT Jeffsy - The tråd
Jag brukar oftast skruva av locket och dricka som ur ett glas, siktar på och skaffa något annat. Är alla fidlock flaskor lika hårda?

Vad är det med passformen du menar, inget jag noterat men jag har kanske inte kollat så noga 😄
Vet inte vilken modell du har, men på min 2019 CF Comp så är där ett täcklock man får ta bort för att komma åt skruvhålen och kunna montera fästet. Det är som en urgröpning i ramen där YT:s egna magnetfäste är format för att precis passa. Fidlock fästet är liiite för brett för att gå ner helt i hålet och jag fick fila lite i underkant på vissa ställen så att det skulle ligga dikt an mot ramen!

Alternativt hade man kunnat lägga några brickor eller dylikt som distanser emellan fästet och ramen. Men det kändes inte lika stabilt och då skulle den också bygga mer på höjden.

placebo

Medlem
YT Jeffsy - The tråd
Ang. Base al

Finns de nån låsning på bakdämparen till typ transportsträckor?
Nej, det finns det inte enligt vad jag har förstått. Det verkar funka bra ändå enligt de flesta tester jag har kollat. Beställde en i söndags, som om en vecka eller två kan jag prova själv. Har inte använt den funktionen på min tidigare cykel, så jag tror att jag klarar mig bra utan.

mtb565

Aktiv medlem
YT Jeffsy - The tråd
Ingen gunghästkänsla?
Det tycker inte jag, oklart hur känslig jag är för det. Står man däremot upp och trycker på lite mer på platten tycker jag det gungar för mycket även med låst dämpare, har en Deluxe RCT3 som jag i princip aldrig låser.

Det beror väl på hur känslig du är och hur viktiga transportsträckorna är.

Quick87

Medlem
YT Jeffsy - The tråd
Base 29, funderade först på en Capra men jag kommer nog cykla mer uppåt än neråt i början.
Jag beställde också en Jeffsy Base 29:a I lördags. Fick en bekräftelse i måndags på att dom har fått betalningen. Har inte hört nått mer sen dess men antar att dom har mycket att göra nu. Har du fört nått mer eller fått någon bekräftelse på att cyklen är skickad?

placebo

Medlem
YT Jeffsy - The tråd
Jag beställde också en Jeffsy Base 29:a I lördags. Fick en bekräftelse i måndags på att dom har fått betalningen. Har inte hört nått mer sen dess men antar att dom har mycket att göra nu. Har du fört nått mer eller fått någon bekräftelse på att cyklen är skickad?
Jag beställde i söndags, fick ett mail med faktura idag (betalade med kort, har fått bekräftelse på betalning). På fakturan står det 20/5 som shipping date, så jag hoppas att de skickar den i morgon.

Acura

Medlem
YT Jeffsy - The tråd
Ok, sticker ut hakan lite här. Får snart hjärnblödning av alla bromsadapter standarder. Men antar att det är PS/PS som gäller. 180-203 fram och 160-180 bak. Magura MT trail sport kombo bromsar.
Ja då är de väl PM +23 och PM+20 adapter som behövs.

Magura PM-PM Q28 bak och QM44 fram till exempel.
(Om siffrorna du nämner stämmer alltså.)
/Anders

Quick87

Medlem
YT Jeffsy - The tråd
Jag beställde i söndags, fick ett mail med faktura idag (betalade med kort, har fått bekräftelse på betalning). På fakturan står det 20/5 som shipping date, så jag hoppas att de skickar den i morgon.
Jag betalade med kort via PayPal. Så fick ingen faktura på sammavis. Men såg nu i orderbekräftelsen att det var 2-3 arbetsdagar innan dom skickade. Ångrar för övrigt i efterhand att jag valde Paypal. Deras valutakurs/avgift var ju inte direkt förmånlig.

Wr3ck

Medlem
YT Jeffsy - The tråd
Fick heller aldrig någon bekräftelse på att den var skickad. Man får gå på shipping date i betalbekräftelsen. Sen är det bara att vänta på att bli kontaktad av fraktbolaget, i mitt fall Schenker.

Quick87

Medlem
YT Jeffsy - The tråd
Fick heller aldrig någon bekräftelse på att den var skickad. Man får gå på shipping date i betalbekräftelsen. Sen är det bara att vänta på att bli kontaktad av fraktbolaget, i mitt fall Schenker.
Spännande då är det bara och vänta. Man börjar ju få lite abstinens nu när solen skiner och den gamla hojen redan är såld.

Loka04

Medlem
YT Jeffsy - The tråd
Sugen på denna... Bara för den är så jäkla snygg! Övertala mig att jag inte behöver den snälla :LOL:
https://www.yt-industries.com/en/detail/index/sArticle/2121
Har idag en https://rockmachine.us/en/2019/edge/blizzard-xcm-70-29/matte-grey-radioactive-yellow-night-blue 120mm slag bak och fram
Skulle det vara nån skillnad att mellan dom att köra stig med mycket sten och rötter bitvis (xc som jag har nu och en trail/all mountain)? Är mellan 400 och 800 höjdmeter att ta på rundorna jag kör så det är en del uppför/utför med.

Senast ändrad:

Quick87

Medlem
YT Jeffsy - The tråd
Behöver och behöver.... Men du villhöver den så det är bara å köpa. Sälj din nuvarande cykel först så har du inget val sen 😉

T!Thor

Ny medlem
YT Jeffsy - The tråd
Hej, jag är nybörjare och har också beställt en Jeffsy 29 Base som ska skickas den 26/5 enligt YT. När jag såg länken som Loka04 la ut med förra årets Jeffsy 29 CF Comp för vettiga pengar så kändes den som ett bättre val men jag känner mig osäker. Troligen kan jag avstyra den första ordern innan den skickas men måste då meddela detta direkt på måndag morgon. För att sedan beställa de andra men jag är verkligen i valet. 2019 års modell har, kolfiber ram, alu bakram, en del komponenter som är bättre, dämpare mm, men också en del e*thirteen komponenter som har fått dåliga reviews, bla droppern. Medan 2020 modellen har SRAM SX genomgående, alu-ram, bättre dropper mm. Så nu hoppas jag på lite hjälp att välja, jag tar tacksamt emot argument för och emot.

2020 Jeffsy 29 Base: https://www.yt-industries.com/en/detail/index/sArticle/2364/sCategory/509

2019 Jeffsy 29 CF Comp: https://www.yt-industries.com/en/detail/index/sArticle/2121

Hälsingland

Aktiv medlem
YT Jeffsy - The tråd
Hej, jag är nybörjare och har också beställt en Jeffsy 29 Base som ska skickas den 26/5 enligt YT. När jag såg länken som Loka04 la ut med förra årets Jeffsy 29 CF Comp för vettiga pengar så kändes den som ett bättre val men jag känner mig osäker. Troligen kan jag avstyra den första ordern innan den skickas men måste då meddela detta direkt på måndag morgon. För att sedan beställa de andra men jag är verkligen i valet. 2019 års modell har, kolfiber ram, alu bakram, en del komponenter som är bättre, dämpare mm, men också en del e*thirteen komponenter som har fått dåliga reviews, bla droppern. Medan 2020 modellen har SRAM SX genomgående, alu-ram, bättre dropper mm. Så nu hoppas jag på lite hjälp att välja, jag tar tacksamt emot argument för och emot.

2020 Jeffsy 29 Base: https://www.yt-industries.com/en/detail/index/sArticle/2364/sCategory/509

2019 Jeffsy 29 CF Comp: https://www.yt-industries.com/en/detail/index/sArticle/2121
En bra dropper får du ju får 1500-2500:- någonstans beroende på vad du vill ha. 34 elite, CF och att slippa SX skulle väga rätt tungt för 2019 för min del. Bara att dumpa slangar och andra däck på CF så är du väl under 13kg.

Senast ändrad:

miol11

Medlem
YT Jeffsy - The tråd
jag har själv en CF Comp 2019 och skulle inte vilja ”byta” mot en Alu Base
fast jag gillar också geon bättre på 2019 är mer allround Enligt mej 2020,är mer åt enduro hållet flackare, 10mm längre slaglängd och tror det är 36mm på alla jeffsy ink base så gillar man det så är valet kanske svårare

T!Thor

Ny medlem
YT Jeffsy - The tråd
Min magkänsla säger mig att CF är ett bättre köp men jag har svårt att jämföra kompnenterna som Deore XT jmft med SRAM SX för att inte tala om att jämföra geometrier. Här är en måttjämförelse mellan modellerna. Största skillnaden är att det diffar 10 mm mellan hjulbaserna. Nu visar jag nog hur mycket nob jag är men jag har supersvårt att förstå att 10 mm ska kunna skilja så mycket i hur cykeln beter sig. Hur stor skillnad blir det egentligen?
Jaffsy 2019Jeffsy 2020
SizesLL
A Toptube length614 mm615 mm
B Reach474 mm470 mm
C Stack624 mm627 mm
D Seattube length435 mm435 mm
E Chainstay length435 mm435 mm
F Headtube angle66,5 / 67 °66 / 66,5 °
G Seattube angle (eff.)77,5 / 78 °77 / 77,5 °
H BB Drop35 / 27 mm32 / 24 mm
I Wheelbase1215 mm1226 mm
J Headtube length110 mm110 mm
K BB height341 / 349 mm344 / 352 mm

Hälsingland

Aktiv medlem
YT Jeffsy - The tråd
Min magkänsla säger mig att CF är ett bättre köp men jag har svårt att jämföra kompnenterna som Deore XT jmft med SRAM SX för att inte tala om att jämföra geometrier. Här är en måttjämförelse mellan modellerna. Största skillnaden är att det diffar 10 mm mellan hjulbaserna. Nu visar jag nog hur mycket nob jag är men jag har supersvårt att förstå att 10 mm ska kunna skilja så mycket i hur cykeln beter sig. Hur stor skillnad blir det egentligen?
Jaffsy 2019Jeffsy 2020
SizesLL
A Toptube length614 mm615 mm
B Reach474 mm470 mm
C Stack624 mm627 mm
D Seattube length435 mm435 mm
E Chainstay length435 mm435 mm
F Headtube angle66,5 / 67 °66 / 66,5 °
G Seattube angle (eff.)77,5 / 78 °77 / 77,5 °
H BB Drop35 / 27 mm32 / 24 mm
I Wheelbase1215 mm1226 mm
J Headtube length110 mm110 mm
K BB height341 / 349 mm344 / 352 mm
XT är bra, och SX det billigaste SRAM har. Yarin är low key men säkert ok, och 34 elite är bra och är väl motsvarande Factory utan kashima blinget.

T!Thor

Ny medlem
YT Jeffsy - The tråd
Aha, ok.
Är bottombracket och cassette, vet vad det är men kan inte de svenska orden, från e*thirteen något att oroa sig för, eller är det bara att köra på och byta när det fallerar?

Hälsingland

Aktiv medlem
YT Jeffsy - The tråd
Aha, ok.
Är bottombracket och cassette, vet vad det är men kan inte de svenska orden, från e*thirteen något att oroa sig för, eller är det bara att köra på och byta när det fallerar?
bara köra, du behöver inte byta nått på någon av hojarna för att kunna cykla. Däcken på CF ska dock vara sjukt trögrullade så dom kanske man vill byta ut.

Wr3ck

Medlem
YT Jeffsy - The tråd
Japp, kan gå i god för det. E*thirteen däcken är ett par riktiga traktordäck. Konverterade min till tubeless med maxxis ardent för någon vecka sedan. Ardent är inte de snabbaste däcken, men det var ändå en enorm skillnad.

T!Thor

Ny medlem
YT Jeffsy - The tråd
Jättebra fråga, jag hittar bara erbjudandet vi länken som Loka04 la ut, jag misstänker att de finns i någon annan europeisk region men jag vet inte. Jag har mejlat lite med YT om att ändra min beställning men det kan de inte, man får avbeställa och beställa på nytt. Han ska kolla så att CF finns kvar och i så fall stoppa min första order.

miol11

Medlem
YT Jeffsy - The tråd

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer