YT Jeffsy - The tråd

miol11

Medlem
YT Jeffsy - The tråd
Är det här en bra deal? :)

Skulle rekommendera denna finns bara kvar i L

Henk2055

Medlem
YT Jeffsy - The tråd
Skulle rekommendera denna finns bara kvar i L
Najs! Den har jag missar. 27,5 orna finns i alla storlekar! Problemet med dessa cyklar är att jag ligger preciiis mitemellan L och XL så kommer förmodligen bara vela tills jag köper nåt annat ;)

devmonkii

Medlem
YT Jeffsy - The tråd
Najs! Den har jag missar. 27,5 orna finns i alla storlekar! Problemet med dessa cyklar är att jag ligger preciiis mitemellan L och XL så kommer förmodligen bara vela tills jag köper nåt annat ;)
Jag gick på XL och bytte styrstam till 33 mm, ner från 50 mm. Jag är 184 lång (kommer inte ihåg mitt innerbensmått, men kan kolla sen). Funkar hur bra som helst. Jag har 2018 års modell dock, men jag hade förmodligen valt XL igen.

Oskar

Aktiv medlem
YT Jeffsy - The tråd
Jag gick på XL och bytte styrstam till 33 mm, ner från 50 mm. Jag är 184 lång (kommer inte ihåg mitt innerbensmått, men kan kolla sen). Funkar hur bra som helst. Jag har 2018 års modell dock, men jag hade förmodligen valt XL igen.
Det är rätt stor skillnad i reach mellan 2018 och 2019 års modeller.

Ustzeust

Aktiv medlem
YT Jeffsy - The tråd
Plockade isär cykeln för vinterservice, såg att "rockern" hade krossat en del sten.
Hur nojig ska man vara med kolfiberplast? IMG_20200208_174641992.jpg

devmonkii

Medlem
YT Jeffsy - The tråd
Har lagt ut min Jeffsy till försäljning, men jag gissar att det kan ta ett tag att hitta en köpare. Så, under tiden vill jag testa något mer lättrullade däck än stock e13, men det är en djungel av olika casings och dimensioner. Vad har ni bytt till? Kör 27.5 om det spelar roll.

Ustzeust

Aktiv medlem
YT Jeffsy - The tråd
Har lagt ut min Jeffsy till försäljning, men jag gissar att det kan ta ett tag att hitta en köpare. Så, under tiden vill jag testa något mer lättrullade däck än stock e13, men det är en djungel av olika casings och dimensioner. Vad har ni bytt till? Kör 27.5 om det spelar roll.
Bytte direkt till ett ethirteen semislick så vet inte hur original kändes, men nu kör jag dhf maxxterra och agressor i Exo.

Wr3ck

Medlem
YT Jeffsy - The tråd
Då blir man snart med Jeffsy då! Klickade till slut hem denna rackarn:

Ska bli sjukt kul att få ge sig ut på heldämpat. Enbart kört hardtail innan. Men då till frågan:

Hur svårt är det att konfigurera hojen när jag väl får hem den?

Blir det sura miner om man tar den till en cykelaffär och ber om hjälp?

devmonkii

Medlem
YT Jeffsy - The tråd
Då blir man snart med Jeffsy då! Klickade till slut hem denna rackarn:

Ska bli sjukt kul att få ge sig ut på heldämpat. Enbart kört hardtail innan. Men då till frågan:

Hur svårt är det att konfigurera hojen när jag väl får hem den?

Blir det sura miner om man tar den till en cykelaffär och ber om hjälp?
Det skall inte vara några problem att få till det på egen hand. På med hjul, styre och derailleur. Sen sätta saggen på dämparna, finns bra youtube-videor som visar detta.

Grattis till en riktigt fin cykel!

Schoobang

Aktiv medlem
YT Jeffsy - The tråd
Har inte YT någon rekommenderad inställning för gaffel och dämpare någonstans som andra tillverkare brukar ha?
Dämpartillverkaren har tabeller för rekommenderat lufttryck. Dock tycker jag iaf rockshox rekommendationer är för höga. Jag kör på ca 80% av rekommenderat tryck på min jeffsy och bottnar i stort sett aldrig. Beror förstås på åkstil...

mtb565

Aktiv medlem
YT Jeffsy - The tråd
Dämpartillverkaren har tabeller för rekommenderat lufttryck. Dock tycker jag iaf rockshox rekommendationer är för höga. Jag kör på ca 80% av rekommenderat tryck på min jeffsy och bottnar i stort sett aldrig. Beror förstås på åkstil...
Jo det är klart men olika länkage och geometri påverkar väl med tänker jag därför andra tillverkare har mer specifika rekommendationer. Jag har skruvat en del under förra säsongen men tänkte börja om från 0 igen då jag inte är så säker på att det är optimalt nu. Jag bottnar tyvärr ur desto oftare..

mtb565

Aktiv medlem
YT Jeffsy - The tråd

Astraboy

Aktiv medlem
YT Jeffsy - The tråd
Dämpartillverkarens rekommendeationer är väl ett bra startläge, men det beror ju mycket på cykelns länkage, åkstil etc

Bofinken

Medlem
YT Jeffsy - The tråd
Hej.
Bytte min cassette från TRS+ gen1 till en sunrace mx9x 11-speed xd. Dock upplever jag att hjulet är sjukt seg trampat efter bytet, kättingen korvar sig vid bakåttramp. Några tips? :)
Det är inte bromsen.

Ustzeust

Aktiv medlem
YT Jeffsy - The tråd
Hej.
Bytte min cassette från TRS+ gen1 till en sunrace mx9x 11-speed xd. Dock upplever jag att hjulet är sjukt seg trampat efter bytet, kättingen korvar sig vid bakåttramp. Några tips? :)
Det är inte bromsen.
Vart liknande för mig, visade sig att småsnurrorna på bakväxeln hade kärvat precis.

Jonatan_G

Medlem
YT Jeffsy - The tråd
Hej! Är det någon som bor i närheten av Malmö / Lund som kör en Jeffsy 29" / Large? Är osäker på om jag ska köpa 27 eller 29. Kör Canyon Neuron med 29" nu, men det känns lite tungt & tråkigt ibland :)

Wr3ck

Medlem
YT Jeffsy - The tråd
Hur länge brukar man få vänta innan man kan spåra sin cykel?

Fick statusuppdatering ”Paid” på min order i torsdags förra veckan. Men fortfarande inte hört något om att den blivit skickad.

Jonatan_G

Medlem
YT Jeffsy - The tråd
Hej! Sitter och velar på vilken storlek av Jeffsyn jag ska köpa :S
Lite nyfiken på hur ni resonerar och framför allt vad ni hade valt för storlek om ni var 175 cm :)
Modellen jag kikar på är Jeffsy CF Comp 29".

Just nu cyklar jag på en Canyon Neuron i storlek M med 29" hjul.
Upplever den lite för kort i reachen, styret hamnar lite för nära kroppen.
Skulle ni satsat på en Jeffsy L eller M i mitt läge?

Tacksam för hjälp!

Bilagor

Senast ändrad:

Peter E

Aktiv medlem
YT Jeffsy - The tråd
orkar inte läsa igenom hela tråden.

- Funkar det att köra Hans Dampf bak på en 29 CF Jeffsy från 2017? (samma ram 2016-2018, bredare fälgar från 17 så helst input från någon med en 17 el 18 ram)

+poäng på en bild som visar hur tight det blir

Astraboy

Aktiv medlem
YT Jeffsy - The tråd

- Funkar det att köra Hans Dampf bak på en 29 CF Jeffsy från 2017? (samma ram 2016-2018, bredare fälgar från 17 så helst input från någon med en 17 el 18 ram)

Menar du Hans Dampf 2.35" eller 2.6"? Jag kan inte svara för 2.6" men ett vanlig däck för aggressiv åkning på 2.35" är inga problem alls. Jag har en Jeffsy från 2017.

Fågelben

Medlem
YT Jeffsy - The tråd

Jag har kört XR2 2.6 på 35 mm fälg på en 2018 CF 29. Det däcket är 65 mm brett och det var då ca. 5 mm tillgodo på varje sida. Inga problem med skav.

occepocke

Medlem
YT Jeffsy - The tråd
någon som plockat bort vevarmar på sin jeffsy 27.5 al 2017. Jag får ett glapp på ca 1 mm när jag sätter tillbaka dem.. De är en spacer med en röd ring runt som jag placerar rätt enligt: https://www.yt-industries.com/media/pdf/Race_Face_Aeffect_SL.pdf. Missar jag någon spacer? Ser ju ut som de bara ska var en. Har ingen moment nyckel som går upp till 60nm så drar åt så hårt jag kan men blir inte av med glappet..

Schoobang

Aktiv medlem
YT Jeffsy - The tråd
någon som plockat bort vevarmar på sin jeffsy 27.5 al 2017. Jag får ett glapp på ca 1 mm när jag sätter tillbaka dem.. De är en spacer med en röd ring runt som jag placerar rätt enligt: https://www.yt-industries.com/media/pdf/Race_Face_Aeffect_SL.pdf. Missar jag någon spacer? Ser ju ut som de bara ska var en. Har ingen moment nyckel som går upp till 60nm så drar åt så hårt jag kan men blir inte av med glappet..
Sitter det inte en låsring på vänster sida (gängad på axeln) som du skruvar in för att få bort spelet? Låsringen fixeras isf med en liten insexskruv.

placebo

Medlem
YT Jeffsy - The tråd
Alla är olika och tycker olika men jag hade gått på medium
Är själv 190cm och velade lite mellan XL och XXL 29” men beställde XXL och är nöjd med det (hade en 2018 Jeffsy 27” i XL innan.
Är 191 och är ganska inne på en jeffsy 29, men velar mellan xl och xxl. Jag har lång överkropp, lite korta ben och långa armar. Jag undrar hur du upplever din xxl nu när du har haft den ett tag, känns den bra? Alla synpunkter från alla användare är så klart synnerligen välkomna!

aribr

Aktiv medlem
YT Jeffsy - The tråd
Jag är 191 och kör på xl. Om den lokala terrängen varit stökigare hadde kanske xxl varit bättre men jag är väldigt nöjd med storleken på de lokala slingorna här hemma. Jag kör också med en 50mm styrstam...

liten_men_tuff

Aktiv medlem
YT Jeffsy - The tråd
Hej alla YT-fantaster. Går lite i tankar på att köpa en Jeffsy. Det som får mig att tveka är avsaknaden av fysisk service och att det verkar förutsätta viss egenkunskap när det gäller service osv. Hur tycker ni att detta funkar? Är det någon här som vågar erkänna att de inte heller kan något om meckande och hur har de löst saken i sånt fall? Tacksam för er input!

miol11

Medlem
YT Jeffsy - The tråd
Är 191 och är ganska inne på en jeffsy 29, men velar mellan xl och xxl. Jag har lång överkropp, lite korta ben och långa armar. Jag undrar hur du upplever din xxl nu när du har haft den ett tag, känns den bra? Alla synpunkter från alla användare är så klart synnerligen välkomna!
Jag har tvärtom långa ben/armar (190cm) och velade precis om du, svårt att säga hur jag skulle tyckt om jag valt XL istället. Men jag är iallafall otroligt nöjd med min XXL iallafall (Hade en XL 2018 27" Jeffsy innan som "referens")

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer