YT Jeffsy - The tråd

Du Rietz

Medlem
YT Jeffsy - The tråd
Hej alla YT-fantaster. Går lite i tankar på att köpa en Jeffsy. Det som får mig att tveka är avsaknaden av fysisk service och att det verkar förutsätta viss egenkunskap när det gäller service osv. Hur tycker ni att detta funkar? Är det någon här som vågar erkänna att de inte heller kan något om meckande och hur har de löst saken i sånt fall? Tacksam för er input!
Om man tänker sig villig att lära sig och köpa lite verktyg så kan det vara så att man kan göra allt snabbare än den support man får från en affär man köper en hoj. Men allt beror ju på hur pass personlig relationen blir med den affär man köper av. Man kan t o m serva dämpare själv med inköp av verktyg om man känner sig positivt utmanad att göra det! Hur som är det bra att lära känna detaljerna hur ens hoj fungerar och i vad än grad tur eller otur du har att något skulle strula eller gå sönder har du nytta av att snabbare kunna fixa det som är möjligt på egen hand. Förhoppningsvis har du vänner som också hojar och kan dela med av erfarenheter. Så klart är det mycket man inte kan och måste lära sig för att klara av själv, eller lämna in till en lbs för att fixa åt en med mer eller mindre övertid beroende på hur snabbt du kan fixa det själv. Exempel blir lite långtrandigt att dra så här. men det finns så klart många!

Astraboy

Aktiv medlem
YT Jeffsy - The tråd
Hej alla YT-fantaster. Går lite i tankar på att köpa en Jeffsy. Det som får mig att tveka är avsaknaden av fysisk service och att det verkar förutsätta viss egenkunskap när det gäller service osv. Hur tycker ni att detta funkar? Är det någon här som vågar erkänna att de inte heller kan något om meckande och hur har de löst saken i sånt fall? Tacksam för er input!
Var bor du? en bra cykelverkstad med kunnig personal inom mtb ska inte ha några problem att serva en YT Jeffsy. De kan säkert hjälpa dig beställa reservdelar till ramen också

YT Jeffsy - The tråd
Hej! Jag bor i Sthlm så finns många LBS att välja på. Är kanske lite fånigt men känner mig lite småtaskig att ta hojen till en affär eftersom hela affärsidén med typ YT och Canyon utmanar traditionella butiker...Fast det är klart att jag skulle ta dit den om det behövdes. Jag tänkte mer på lite småmeck, pinsamt nog hamnar jag snabbt utanför min comfortzone även med enklare saker.

Astraboy

Aktiv medlem
YT Jeffsy - The tråd
Hej! Jag bor i Sthlm så finns många LBS att välja på. Är kanske lite fånigt men känner mig lite småtaskig att ta hojen till en affär eftersom hela affärsidén med typ YT och Canyon utmanar traditionella butiker...Fast det är klart att jag skulle ta dit den om det behövdes. Jag tänkte mer på lite småmeck, pinsamt nog hamnar jag snabbt utanför min comfortzone även med enklare saker.
Jag har i princip lärt mig allt cykelmek via youtube, det här forumet och trial and error :)
Jag tror nog att YT kommer förlåta dig för att du lämnar in din cykel till en verkstad, hoppa över en märkesspecifik butik om du vill vara minst otrogen ;)

YT Jeffsy - The tråd
Hej! Sitter och velar på vilken storlek av Jeffsyn jag ska köpa :S
Lite nyfiken på hur ni resonerar och framför allt vad ni hade valt för storlek om ni var 175 cm :)
Modellen jag kikar på är Jeffsy CF Comp 29".

Just nu cyklar jag på en Canyon Neuron i storlek M med 29" hjul.
Upplever den lite för kort i reachen, styret hamnar lite för nära kroppen.
Skulle ni satsat på en Jeffsy L eller M i mitt läge?

Tacksam för hjälp!

Vad blev det för storlek?
Jag är 176 och sitter i samma sits :)

miol11

Medlem
YT Jeffsy - The tråd
Javisst kan det säkert på ett surt för cykelhandlare att folk inte köper cykeln i deras butik, men seriösa handlare bör ju inse att BRA service är ett fortsatt sätt att tjäna pengar, jag lämnar gärna in min cykel och är dessutom beredd att betala bra om nån tar hand om min cykel på ett bra och seriöst sätt.

Du Rietz

Medlem
YT Jeffsy - The tråd
Sorry, missade det. 29 tum
Har en sån, exakt lika dan geometri. Jag 178, 184 armspann, 82 innerbenmått. Har Large. Fick gå ner från strystam 50 den kom med till 35 mm. Totalt blir det 505 mm avstånd till styret med reach + styrstam. Du är kortare på alla sätt än vad jag är. Min hoj är fortfarande för lång för de drops jag vill lära mig att leka ner för. En Medium har reach 450 o kommer med styrstam 50 mm, vilket ger 500 mm avstånd till styre. Perfekt skulle jag säga. Härifrån har du möjlighet att gå ner i styrstam för att få en mer lekfull geometri om du vill lära dig ta branta drops till exempel. Sen kan du gå upp till 50 mm igen om du vill ha en mer utsträckt rejsig sittställning igen. Någon som är mer för att köra längre cyklar får argumentera för det för det är inte jag. Men om du inte redan är det idag så tror jag att det pekar på att du är bra med en Medium.

mtb565

Aktiv medlem
YT Jeffsy - The tråd
Min hoj är fortfarande för lång för de drops jag vill lära mig att leka ner för.
Hur stora/branta drops pratar vi om egentligen? Jag är typ 177, kör en Large och har inte bytt styrstam och tycker den seglar fint nedför 🙂.

Är problemet att lyfta hojen när det lutar brant utför eller pratar vi om storlek på droppen?

Du Rietz

Medlem
YT Jeffsy - The tråd
Hur stora/branta drops pratar vi om egentligen? Jag är typ 177, kör en Large och har inte bytt styrstam och tycker den seglar fint nedför 🙂.

Är problemet att lyfta hojen när det lutar brant utför eller pratar vi om storlek på droppen?
Här har vi ett drop jag absolut inte är bekväm på än. Den här killen är dock det, ca 184 lång på en hoj med reach 458 o stam kanske 50.
782B1F12-4340-487E-BA73-D8C97EB6E2AB.png

Finns det nåt sätt att infoga filmen här också så skulle jag göra det.

Du Rietz

Medlem
YT Jeffsy - The tråd
Grejen är ju att tids nog tror jag inte det kommer va nåt problem för mig att lära mig det ”moderna” sättet att attackera såna här saker på. Men vägen dit vet jag inte om man vill ha en lite mindre hoj för eller om man bara ska ta det i steg för att komma till. Sen när jag väl kommit dit vet jag inte hur ryckigt kontra flowigt det är med en lite längre eller lite kortare hoj. I alla fall så är en reach på 450 till 470 någonstans där jag kommer vilja vara väldigt länge på de stigar jag har här hemma.

placebo

Medlem
YT Jeffsy - The tråd
Jag har tvärtom långa ben/armar (190cm) och velade precis om du, svårt att säga hur jag skulle tyckt om jag valt XL istället. Men jag är iallafall otroligt nöjd med min XXL iallafall (Hade en XL 2018 27" Jeffsy innan som "referens")
Tack för svar! Jag har inte cyklat i skogen på några år, min tidigare cykel är en 26-tummare med 125 i bakfjädring (Canyon Nerve från typ 2006). Jag har inte exakt koll på geometrin på den, men den är ju rejält kortare och brantare än en Jeffsy. Både xl och xxl borde funka, det jag är orolig för med xxl är att den ska kännas trögsvängd och svårhanterlig jämfört med en xxl. Jag inser ju att det mest handlar om fördomar hos mig som inte har någon större erfarenhet av moderna cyklar. Tycker du att den upplevs tillräckligt smidig?

mtb565

Aktiv medlem
YT Jeffsy - The tråd
Här har vi ett drop jag absolut inte är bekväm på än. Den här killen är dock det, ca 184 lång på en hoj med reach 458 o stam kanske 50.
Visa bilaga 413394
Finns det nåt sätt att infoga filmen här också så skulle jag göra det.
Som vanligt är det helt omöjligt och säga hur stort någonting är från en bild 😄, men större drop än så har jag sannolikt gjort, det spelar nog ingen roll i sammanhanget. När man ligger mellan storlekar handlar det nog mer om smaksak än att den ena är mer rätt än den andra. Och jag tror inte det är din cykel som hindrar dig från att droppa det där. Men jag skulle nog ha kul på en medium med!

Du Rietz

Medlem
YT Jeffsy - The tråd
Som vanligt är det helt omöjligt och säga hur stort någonting är från en bild 😄, men större drop än så har jag sannolikt gjort, det spelar nog ingen roll i sammanhanget. När man ligger mellan storlekar handlar det nog mer om smaksak än att den ena är mer rätt än den andra. Och jag tror inte det är din cykel som hindrar dig från att droppa det där. Men jag skulle nog ha kul på en medium med!
Förlåt, jag gjorde mig inte tillräckligt tydlig. Det handlar inte om storleken på droppet utan om att det är blint nerförslut vilket sedan avslutas med ett drop, varefter landningen måste ha så pass lite fart att man direkt kan ta en sväng ner till vänster. Storlek på hoj i relation till dig själv samt teknik kan absolut hindra dig från att droppa det här. Jag är faktiskt väldigt nyfiken på att se mina vänner med Pole köra ner här. Det betyder att de ha bra teknik.

I högre fart är det aldrig eller ytterst sällan några problem med en längre hoj utan tvärt om ett stort plus i form av mer stabilitet. I lägre fart kan man med en kortare hoj hänga bak och hålla uppe framändan lättare, medan det med en längre hoj är en helt annan sak och handlar mer om teknik likt att göra en manual.

I min värld pinpointar vid just ett sånt här drop alltså smaksaken kortare-längre hoj om att välja den ena av de här detaljerna mot den andra. Just var gränsen går för en själv i det här fallet handlar om
1) ens kroppsstorlek och proportioner relativt dito hojen man kör
2) teknik man behärskar,
3) om man över huvud taget gillar att köra såna här svåra sektioner.
3a) om man lätt vill kunna ta sig ner för såna här sektioner utan den specifika tekniken en längre hoj kräver eller
3b1) om man vill ta risken att krascha och
3b2) om man vill lägga ner den tiden och mödan det tar att lära sig specifik ny teknik.

För att få lite perspektiv handlar det här om två cm längre eller kortare reach, vilket kan paras ihop med stammen som hojen kommer med vilken är 5 cm eller införskaffas en längre eller kortare sådan. Allt handlar så klart om vad man har för vision och målbild hur man ska använda hojen, vad man vill skapa för känsla, vilken attityd man har både utåt och inåt för sig själv, kanske i slutändan om ens självkänsla - om man vill öka den i högre fart eller om man vill öka den i lägre fart.

Du Rietz

Medlem
YT Jeffsy - The tråd
Nu svarade YT och föreslog large.
jag hade tills nyligen en Trek superfly 7 2016 i 17,5/18,5.
vilka mått ska jag använda för att jämföra dom båda?
Titta på reach, chainstay och längd på stem. (Att sadelröret kommer vara kortare på nyare hoj är bara ett plus och du kan i förlängningen med största säkerhet sätta i en dropper med än med drop än den som kommer på hojen.) Stack tycker jag tillverkarna har koll på att få till rätt på sina hojar men det kan ju alltid bli så att du vill ändra den med spacers eller olika rise på styret om så skulle va fallet för dina egna preferenser.

En aspekt som kan vara av vikt är att inte gå upp för mycket i reach, eller möjligtvis total längd chainstay, reach och stam. Då blir det mycket ny teknik som ska dialas in mer från grunden.

Ur mitt perspektiv utgår YT rakt av från sina egna storleksangivelser om du frågar dem, alltså är du en Large för dem. Se mitt andra inlägg och bygg din egen uppfattning :)

hans_olo

Ny medlem
YT Jeffsy - The tråd
Är 900€ en rimlig prisskillnad mellan Pro 29 och Comp 29 med avseende på hur mycket de ingående komponenterna kostar? Eller har YT kryddat lite väl mycket till Pro-modellen?

Också intresserad om någon som är 180cm som har köpt en 2020 - vilken storlek och hur känns den?

FORK
Pro: ROCKSHOX PIKE SELECT+
Comp: FOX 36 FLOAT RHYTHM

SHOCK
Pro: ROCKSHOX SUPER DELUXE SELECT+
Comp: FOX FLOAT DPX2 PERFORMANCE

WEIGHT
Pro: 13,7 KG
Comp: 14,9 KG

GROUPSET
Pro: SRAM GX EAGLE
Comp: SRAM NX EAGLE

BRAKES
Pro: SRAM G2 RSC
Comp: SRAM GUIDE R

WHEELS:
Pro: E13 TRS PLUS
Comp: E13 TRS

CASSETTE
Pro: SRAM XG1275 EAGLE
Comp: SRAM PG1230 EAGLE

STEM
Pro: E13 PLUS
Comp: E13 BASE

Tire:
Pro: MAXXIS MINION DHR II 3C MAXXGRIP
Comp: MAXXIS MINION DHR II

tallhage

Ny medlem
YT Jeffsy - The tråd
Titta på reach, chainstay och längd på stem. (Att sadelröret kommer vara kortare på nyare hoj är bara ett plus och du kan i förlängningen med största säkerhet sätta i en dropper med än med drop än den som kommer på hojen.) Stack tycker jag tillverkarna har koll på att få till rätt på sina hojar men det kan ju alltid bli så att du vill ändra den med spacers eller olika rise på styret om så skulle va fallet för dina egna preferenser.

En aspekt som kan vara av vikt är att inte gå upp för mycket i reach, eller möjligtvis total längd chainstay, reach och stam. Då blir det mycket ny teknik som ska dialas in mer från grunden.

Ur mitt perspektiv utgår YT rakt av från sina egna storleksangivelser om du frågar dem, alltså är du en Large för dem. Se mitt andra inlägg och bygg din egen uppfattning :)
Intressant att höra om din upplevelse av storleken. Ser inte här ovanför om du har skrivit något om ditt grenmått, skulle du eventuellt kunna bidra med det för mer insikt?

Jag tvekar också mellan M och L. Är 177 cm med 85-86 i grenmått vilket jag förstår som att jag relativt sett har långa ben och kort överkropp vilket bör leda till att jag är typiskt en sån som bör tänka på att gå ner en storlek.

Skulle vara intressant att få prova en Jeffsy av 2020 års modell i både Large och medium. Någon snäll forumräv som skulle kunna tänka sig att vara så hygglig?

Vikdork

Medlem
YT Jeffsy - The tråd
Jag lämnade in min Canyon för service av dämpare och gaffel på Specialized Concept store, fick trevligt bemötande, bra service och prisvärt. inget gnäll om att det inte var spez. Antar att verkstan vill ha så mycket jobb som möjligt, känns inte som man kommer bli långvarig i den Branschen om man börjar tacka nej till folks pengar. det rullar ju en hel del Canyon, vitus, yt, Nukeproof etc etc.. där ute.

placebo

Medlem
YT Jeffsy - The tråd
Nu har jag mailat YT och frågat om storlek till mig (191cm lång, 90cm grenmått och 200cm mellan fingerspetsarna) och fick det här svaret, tänkte att det kanske kan vara till hjälp för någon i samma sits:

You are between 2 sizes to tell the truth.
Size XXL would be the versatile size (comfort, efficiency and stability) but if you are used to having playful and responsive bikes, and you are more comfortable riding in a position higher above the bike towards the front, then you can take XL.
Not easy indeed to help you more in the choice of size because it is also your riding style, your trails's profile, and your feelings which can influence the choice.
Be aware that you can also retract it upon receipt of the bike and return it to us in the same condition, unused, if you see that the size does not match.

FilipMikkonen

Ny medlem
YT Jeffsy - The tråd
Premiärturen tagen på min jeffsy AL base -20 29” storlek XL. Känns riktigt bra, sålde min Capra AL -18 och klickade hem denna istället då den passar min åkning mer.
Sx gruppen känns helt ok, trodde dom skulle kännas billigare. yt postman droppern är gudomlig, körde dock med e13 droppern tidigare och den är ju rent skräp.

Denna best väger in på 16kg. Lättare hjulpar och drivlina så ska nog det gå att få ner den några gram. Känns ändå kvick och rolig på stigarna. Har redan kastat sdg sadeln till måsarna och bytte styret till ett 30mm rise renthal fatbar. Galet nöjd!

Bilagor

Du Rietz

Medlem
YT Jeffsy - The tråd
Intressant att höra om din upplevelse av storleken. Ser inte här ovanför om du har skrivit något om ditt grenmått, skulle du eventuellt kunna bidra med det för mer insikt?

Jag tvekar också mellan M och L. Är 177 cm med 85-86 i grenmått vilket jag förstår som att jag relativt sett har långa ben och kort överkropp vilket bör leda till att jag är typiskt en sån som bör tänka på att gå ner en storlek.

Skulle vara intressant att få prova en Jeffsy av 2020 års modell i både Large och medium. Någon snäll forumräv som skulle kunna tänka sig att vara så hygglig?
82 ska vara mitt grenmått om jag kommer ihåg rätt.

Ustzeust

Aktiv medlem
YT Jeffsy - The tråd

Jag är 182 med 83cm innerben. Kör large med 35mm stam.

Bakery Meadow

Ny medlem
YT Jeffsy - The tråd
Är det någon som vet om det är "fördragna kanaler" inne i fjolårets kolfiber Jeffsy? Ska byta bromsarna och det skulle vara bra att veta i förväg..

Bofinken

Medlem
YT Jeffsy - The tråd
Har en jeffsy -18 vill byta bakre dämparen(monarch rt3 hv). Något förslag på upgrade? Används mest för krävande trail och enduro spår. Och går det byta till 150 i slag?
/tpf

Ustzeust

Aktiv medlem
YT Jeffsy - The tråd
Är du nöjd med stolpen annars? Tror nästan jag kan köra den med 210 drop men hade ju gärna provat innan man beställer.
Kom senast ifrån ethirteen-stolpen, och oneupen är en dröm :D kunde gått tillbaka lite snabbare men kanske går att pumpa i mer luft. Kör också deras egna remote och den fungerar utmärkt.

Wr3ck

Medlem
YT Jeffsy - The tråd
Kör med e*thirteen stolpen på min Jeffsy. Första droppern jag någonsin kör med. Men kommer verkligen inte överens med den. Vad finns det för fördelar med fasta lägen? Jag kan inte se några. Blir att byta. Ni som inte kör med e*thirteen, vad kör ni med? Vad rekommenderar ni i prisklassen 1000-1500:- ?

Ustzeust

Aktiv medlem
YT Jeffsy - The tråd
Kör med e*thirteen stolpen på min Jeffsy. Första droppern jag någonsin kör med. Men kommer verkligen inte överens med den. Vad finns det för fördelar med fasta lägen? Jag kan inte se några. Blir att byta. Ni som inte kör med e*thirteen, vad kör ni med? Vad rekommenderar ni i prisklassen 1000-1500:- ?
På moderna cyklar med branta sadelrör så brukar jag sänka sadeln lite när jag cyklar på riktigt brötiga plattstigar.
Anledningen till att det är fasta lägen är att den droppern är mekanisk, med fjäder som mothåll istället för en gastub som de flesta andra.

Wr3ck

Medlem
YT Jeffsy - The tråd
På moderna cyklar med branta sadelrör så brukar jag sänka sadeln lite när jag cyklar på riktigt brötiga plattstigar.
Anledningen till att det är fasta lägen är att den droppern är mekanisk, med fjäder som mothåll istället för en gastub som de flesta andra.
Lite det jag känner att jag är ute efter. Att kunna sänka så mycket som behövs. Mellanläget på e*thirteen droppern är ofta lite för mycket. Är det dessutom stökigt när man vill få upp den igen, kan det krävas en del onödig meck med att få den att fastna i översta läget.

miol11

Medlem
YT Jeffsy - The tråd
Lite det jag känner att jag är ute efter. Att kunna sänka så mycket som behövs. Mellanläget på e*thirteen droppern är ofta lite för mycket. Är det dessutom stökigt när man vill få upp den igen, kan det krävas en del onödig meck med att få den att fastna i översta läget.
Om du upplever det som att du "manuellt" måste får droppern att fastna så är den fungerar den inte till 100%
Jag har en 170mm som beter sej likadant detta är dessutom en helt ny som jag fått på reklamation så e*thirteen dropper verkar var så usel som många uttryckt.

Hade en e*thirteen 150mm på min förra cykel som däremot fungerade klockrent så jag blev förvånad över hur dessa "nya" (inte) fungerar

Wr3ck

Medlem
YT Jeffsy - The tråd
Om du upplever det som att du "manuellt" måste får droppern att fastna så är den fungerar den inte till 100%
Jag har en 170mm som beter sej likadant detta är dessutom en helt ny som jag fått på reklamation så e*thirteen dropper verkar var så usel som många uttryckt.

Hade en e*thirteen 150mm på min förra cykel som däremot fungerade klockrent så jag blev förvånad över hur dessa "nya" (inte) fungerar
Har redan fått en ny på garanti... Den nya fungerar. Men det jag syftar på är att man verkligen måste se till att det är fritt utrymme för sadeln när man trycker upp den. Skulle man fastna med shortsen lite, inte trycka ifrån riktigt eller bara råka lägga lite tryck på utan att man känner det och sedan sätter sig på den så har den inte "klickat i" det översta läget och man glider ner i mittposition igen...

Mykeys

Ny medlem
YT Jeffsy - The tråd
Hej! Sitter och velar på vilken storlek av Jeffsyn jag ska köpa :S
Lite nyfiken på hur ni resonerar och framför allt vad ni hade valt för storlek om ni var 175 cm :)
Modellen jag kikar på är Jeffsy CF Comp 29".

Just nu cyklar jag på en Canyon Neuron i storlek M med 29" hjul.
Upplever den lite för kort i reachen, styret hamnar lite för nära kroppen.
Skulle ni satsat på en Jeffsy L eller M i mitt läge?

Tacksam för hjälp!

Hej!
Jag håller på att undersöka vilken min första riktiga mtb ska bli och har kollat mycket både på Jeffsy och Neuron. Eftersom du cyklar på Neuron idag men ska byta till Jeffsy så är jag väldigt nyfiken på att höra hur du har upplevt Neuron och hur det kommer sig att du ska byta. Vilken typ av terräng cyklar du mest i? Till vilken typ av åkare hade du rekommenderat Neuron resp. Jeffsyn? Tack för hjälpen!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer