YT Jeffsy - The tråd

placebo

Medlem
YT Jeffsy - The tråd
Nu har jag fått mess från DBSchenker, min jeffsy beräknas levereras i morgon. Hur har det funkat för er andra, har cykeln levererats hem eller till ombud?

Quick87

Medlem
YT Jeffsy - The tråd
Orättvist. Jag beställde en dag innan dig och min är inte skickad ännu. Fick 26/5 som shippingdate. Den som väntar på nått gott väntar alltid för länge.

Wr3ck

Medlem
YT Jeffsy - The tråd
Nu har jag fått mess från DBSchenker, min jeffsy beräknas levereras i morgon. Hur har det funkat för er andra, har cykeln levererats hem eller till ombud?
Fick hämta min på deras central. Ville jag få den levererad så var jag tvungen att vara hemma mellan 07.00-16.00. Kände inte för att ta ledigt en hel dag för den sakens skull 😅

Ustzeust

Aktiv medlem
YT Jeffsy - The tråd
Någon som vet om dom ska ändra dom där kabelskydden i gummi? Har inte funnits i lager sen i höstas.
Har bara en som sitter kvar så lite revision behöver nog den delen

mtb565

Aktiv medlem
YT Jeffsy - The tråd
Någon som vet om dom ska ändra dom där kabelskydden i gummi? Har inte funnits i lager sen i höstas.
Har bara en som sitter kvar så lite revision behöver nog den delen
Dom har iaf bytt design på Izzon. Fattar inte hur dom gick igenom RnD, dom är riktigt dåliga. Mina sitter på plats med små buntband.

YT Jeffsy - The tråd
Har en 2017 Jeffsy AL 29 och ska byta hölje till bakväxeln. Går höljet lätt att trä igenom ramen, och är det något man måste tänka på att göra innan man byter (som är kört efter man tagit bort den gamla)?

Uppdatering: Klippte av höljet unver vevlagret och använde den gamla vajern in i det nya höljet och drog efter. Och samma för kedjestaget. Gick ovanligt smidigt.

Senast ändrad:
YT Jeffsy - The tråd
Har en 27,5 Jeffsy CF som är väldigt rolig men....

Cykeln känns slö, I jämförelse med kompisarnas 29 tum stigcyklar så tappar jag väldigt mycket i lätta backar och tramppartier (har ersatt traktordäcken cykeln levererades med till cross king)

har planer på att gå över till slanglöst men hur vet man om däcken är tubless ready?

kassetten börjar bli sliten (11 delad 9-46 T) original kostar ca 2000 fungerar det med alla 11 delade kassetter, tex Deore XT M8000 11-46?

Astraboy

Aktiv medlem
YT Jeffsy - The tråd
Har en 27,5 Jeffsy CF som är väldigt rolig men....

Cykeln känns slö, I jämförelse med kompisarnas 29 tum stigcyklar så tappar jag väldigt mycket i lätta backar och tramppartier (har ersatt traktordäcken cykeln levererades med till cross king)

har planer på att gå över till slanglöst men hur vet man om däcken är tubless ready?

kassetten börjar bli sliten (11 delad 9-46 T) original kostar ca 2000 fungerar det med alla 11 delade kassetter, tex Deore XT M8000 11-46?
Jag har aldrig haft en cykel som varit slö, det har alltid berott på den som sitter på cykeln ;) Sen kan ju en cykel vara mer eller mindre trampvänlig.

YT Jeffsy - The tråd
Jag väntar ivrigt på min cykel som kommer imorgon. Deras sms utskick fungerade inte så jag hade egentligen kunnat få den levererad idag om jag hade legat på. Men är 2020 däcken Tubeless ready så man behöver bara trycka in lite sån där kräm och pumpa? Är pedalerna något att ha förresten eller ska jag beställa nya?

mtb565

Aktiv medlem
YT Jeffsy - The tråd
Jag väntar ivrigt på min cykel som kommer imorgon. Deras sms utskick fungerade inte så jag hade egentligen kunnat få den levererad idag om jag hade legat på. Men är 2020 däcken Tubeless ready så man behöver bara trycka in lite sån där kräm och pumpa? Är pedalerna något att ha förresten eller ska jag beställa nya?
2019 var TL ready så det lär 2020 med vara. Pedalerna är inget att ha för en MTB.

YT Jeffsy - The tråd
Jag har aldrig haft en cykel som varit slö, det har alltid berott på den som sitter på cykeln ;) Sen kan ju en cykel vara mer eller mindre trampvänlig.
Visdoms ord men i detta sammanhanget så stämmer de inte riktigt.

känns som att bakfjädringen säckar ihop och jag sjunker ned och bak med sadeln. Ska prova att Pumpa bakfjädringen. Ordentligt och se om det blir någon skillnad

Astraboy

Aktiv medlem
YT Jeffsy - The tråd
Visdoms ord men i detta sammanhanget så stämmer de inte riktigt.

känns som att bakfjädringen säckar ihop och jag sjunker ned och bak med sadeln. Ska prova att Pumpa bakfjädringen. Ordentligt och se om det blir någon skillnad
Har du inte satt sag ännu? Bakdämparens tryck ska vara anpassat efter din vikt och åkstil. Om det är uppför och på platten du gillar att vara snabb skulle jag satsa på en sag på kanske 20-25%

Quick87

Medlem
YT Jeffsy - The tråd
Däcken på min 2020 Al Base är Tubeless Ready iallafall.

YT Jeffsy - The tråd
Bara av nyfikenhet, är också spekulant, vad betyder tubeless ready i detta fall? Slang behöver dras ur, ventil behöver bytas och tätningsvätska hällas på?

YT Jeffsy - The tråd
Första turen!
Visa bilaga 421077
rejäl skillnad från min 2012 focus ht 27.5 till den här. man rullar bara över hinder och annat. Lite justeringar kvar bara.
Härligt! Hur lång tid tog det innan du fick den levererad hem räknad från det datum som stod som "available from"? Är inne på att lägga en order i slutet av juni eventuellt, men om det inte blir leverans förrens slutet av augusti så väntar jag nog och ser om det kommer någon rea eller nyheter.

YT Jeffsy - The tråd
Härligt! Hur lång tid tog det innan du fick den levererad hem räknad från det datum som stod som "available from"? Är inne på att lägga en order i slutet av juni eventuellt, men om det inte blir leverans förrens slutet av augusti så väntar jag nog och ser om det kommer någon rea eller nyheter.
Lade ordern den 18:e Maj, men då hade de den redan på lager, sen skeppades den 26:e. Så jag antar att de behövde en vecka eller så för att packa den och det extra man beställde. Kanske går snabbare om man inte lägger till nått.

YT Jeffsy - The tråd
Hur känns den jämfört med ht'n på platt stig och i klättring?
Mycket lättare att klättra särskilt när det är så mycket Sten och rötter här, känns rätt kvick på platt stig trots att den väger lite mera men man sjunker ner en del när man trampar också. Har lite strul med axeln men jag hoppas på en längre tur i helgen.

YT Jeffsy - The tråd
Lade ordern den 18:e Maj, men då hade de den redan på lager, sen skeppades den 26:e. Så jag antar att de behövde en vecka eller så för att packa den och det extra man beställde. Kanske går snabbare om man inte lägger till nått.
Lite segt ändå, man är ju van nu för tiden att saker skickas senast dagen efter man har beställt någonting som finns i lager. Men det är väl inte hela världen.

YT Jeffsy - The tråd
Antar att de behövde sätta ihop lite delar först. Fick förövrigt tubeless valves med på köpet! Nu behöver jag bara sånt där gojs.

hade lite problem med att ställa in sag, det jag hade räknat på stämde ju inte alls men till slut så fick jag till 30%

YT Jeffsy - The tråd
Antar att de behövde sätta ihop lite delar först. Fick förövrigt tubeless valves med på köpet! Nu behöver jag bara sånt där gojs.

hade lite problem med att ställa in sag, det jag hade räknat på stämde ju inte alls men till slut så fick jag till 30%
Det var ju bra! Hur känns cykeln då? Jag har ojat mig lite över att alla cyklar jag har råd med verkar så tunga. Men jag misstänker att det inte spelar så jättestor roll, jag väger ändå 90+.

YT Jeffsy - The tråd
Det var ju bra! Hur känns cykeln då? Jag har ojat mig lite över att alla cyklar jag har råd med verkar så tunga. Men jag misstänker att det inte spelar så jättestor roll, jag väger ändå 90+.
Efter att ha varit ute under en längre stund igår så har jag fått lite mera intryck av cykeln. Den är helt underbar nerför men kanske lite svår uppför, mest på grund av att jag är amatör och den är lite tyngre än min HT. Sen på asfalt märker jag att det känns lite trögt, kan bero på däckmönstret eller det breda däcket. Men allt som allt så är jag väldigt nöjd och slår definitivt mina tidigare rekord.

Quick87

Medlem
YT Jeffsy - The tråd
Jag har fått ett störande knack/knäppande på min. Har snart pillat på det mesta och fetta in och efterdragit skruvar. Men verkar som efter mycket letande att det kommer ifrån qr axlen till framhjulet. Kunde ju inte dra åt den så hårt som jag ville för att få låssnäppet uppåt. Men efter lite djupare undersökning såg jag att den gick att justera snäppet genom att trycka in och vrida. Får hoppas det är tyst nu.

YT Jeffsy - The tråd
Jag har fått ett störande knack/knäppande på min. Har snart pillat på det mesta och fetta in och efterdragit skruvar. Men verkar som efter mycket letande att det kommer ifrån qr axlen till framhjulet. Kunde ju inte dra åt den så hårt som jag ville för att få låssnäppet uppåt. Men efter lite djupare undersökning såg jag att den gick att justera snäppet genom att trycka in och vrida. Får hoppas det är tyst nu.
Jag hade samma problem med bakaxeln tills jag läste manualen femtio gånger om. Vaddå vrida ut och snurra? Det går väl inte?

Quick87

Medlem
YT Jeffsy - The tråd
Bak är ändå mer logiskt än fram. Fram går ju inte justera när axlen är åtdragen utan måste lossas först. Tog några försök innan man fick det rätt. Någon som har nått bra tips på hur man får ut dom konade brickorna som spänner upp axlen genom rocker armen och till huvudlagret i länkaget. Det sitter ju en insexskruv i mitten. Men när man lossar den behöver man ju få ut brickan för att komma åt att skruva ut axeln. Dom sitter ju som tusan och det är inte så kul att vålda för mycket på dom och göra fula märken.

YT Jeffsy - The tråd
YT's outlet alltså. Är ju som att spela rysk roulette. Ibland är det helt soprent på 2019 cyklar sedan plötsligt, från ingenstans, proppfullt. Men medans jag räknar pengarna i spargrisen och söker mentalt stöd hos brorsan för att köpa den dyrare istället för den billigare så försvinner alla XL igen .... BLIR GALEN.

YT Jeffsy - The tråd
YT's outlet alltså. Är ju som att spela rysk roulette. Ibland är det helt soprent på 2019 cyklar sedan plötsligt, från ingenstans, proppfullt. Men medans jag räknar pengarna i spargrisen och söker mentalt stöd hos brorsan för att köpa den dyrare istället för den billigare så försvinner alla XL igen .... BLIR GALEN.
Fast nu har du ju bestämt dig för den dyrare och är snabbare nästa gång.

pnyberg

Medlem
YT Jeffsy - The tråd
Hej alla YT-fantaster. Går lite i tankar på att köpa en Jeffsy. Det som får mig att tveka är avsaknaden av fysisk service och att det verkar förutsätta viss egenkunskap när det gäller service osv. Hur tycker ni att detta funkar? Är det någon här som vågar erkänna att de inte heller kan något om meckande och hur har de löst saken i sånt fall? Tacksam för er input!
Beror på vad du menar med service. Om du menar skruva på cykeln när något strular/pajat så kan säkert din lokala cykelbutik hjälpa med mot betalning. Eller menar du kundservice som eventuella reklamationer?

occepocke

Medlem
YT Jeffsy - The tråd
Någon som varit i kontakt med yt på sista tiden? Beställde 2 växelöron för Typ en månad sedan som de inte skickat än... Mejlat två gånger men inte fått något svar.. Brukar vara ok på att skicka grejer och har varit hyfsat snabba på svara på mejl..

mtb565

Aktiv medlem
YT Jeffsy - The tråd
Någon som varit i kontakt med yt på sista tiden? Beställde 2 växelöron för Typ en månad sedan som de inte skickat än... Mejlat två gånger men inte fått något svar.. Brukar vara ok på att skicka grejer och har varit hyfsat snabba på svara på mejl..
Inte det senaste men tidigare, inte jätte imponerad av supporten. Vissa prisar ju dom men jag har också fått vänta länge på svar och det va innan coronan.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer