Här kommer några intryck från första testrundan.
Rent generellt är jag mycket positiv kring min nya Jeffsy. Redan från start under transportsträckan till skogen kände jag stor skillnad på trampeffektiviteten jämför med min Canyon Strive, precis en av sakerna jag hade hoppas var bättre på med min nya Hoj.
Körde sedan några för mig kända Strava-segment för att jämföra lite mot mina tidigare tider och jäklans vad fint den går att få ett fint flow, har testat 29er en gång tidigare annars bara kört 26" och skillnaden är faktiskt stor tycker jag, speciellt att behålla farten när det är medelstökigt, svagt utför och man står upp och trampar.
Slutade med att jag kapade två placering från mitt tidigare PR i dag, och då på en hoj jag aldrig testat innan i rätt blöta spår så jag kommer kunna köra fort insåg jag ganska snabbt! :-)
Pros
+ jäkligt imponerande byggkvalité, ramen, detaljerna, grafiken är riktigt nice!
+ dämparna känns väldigt följsamma och passar cykeln bra (kommer dock köra med mindre sag än rek. då jag gillar något hårdare dämpare)
+ tycker fälgarna var styva och fina, inte direkt massa flex som några andra har påpekat tidigare i tråden...(körde ex471 innan och tänkte inte på någon flex)
+++ prisvärd som tusan!
Con
- ingen dämparpump, wtf. Sjukt störande att behöva beställa en pump när man är van att få med från tex Canyon
- böjen på växelvajern oroande långt fram med risk att fastna med hälen kanske? på min Strive gick växelvajern till bakväxeln på undersidan vilket gjorde att böjen hamnade längre bak men på Jeffsy går den ur ramen på ovansidan... Kanske inte ett problem men kan vara en risk
- Onza ibex, nja, lite mesiga och kanske inte helt att lita på. Är van att köra MM och nya NN/HD så fanns lite att önska där
- Fjärr på hisspinnen sitter på vänster sida, lär ju vänja mig vid det men muskelminnet i höger tummen letade hela rundan efter att sänka stolpen ;-)
Sammanfattning,
Är övertygad att jag kommer trivas väldigt bra med min Jeffsy. 140mm räcker långt! Skönt att slippa 20mm när man accelererar på stigarna vilket gör att jag kommer kunna köra fortare på det flesta ställena jämfört med 160mm.