YT Jeffsy - The tråd

YT Jeffsy - The tråd
Jag jämför ju mot min Enduro 29a. Och där säger det väl sig självt att mindre slag som dessutom är mera progressiv bidrar till mindre gung som bidrar till högre trampeffektivitet. Men det säger inget om trampeffektivitet gentemot andra 140-slag-29or. Vore kul att testa.

YT Jeffsy - The tråd
Jag lutar mig inte på några tabeller utan endast på en subjektiv upplevelse från andra fulldämpade cyklar jag har ägt och testat. För mig är det väldigt påtagligt vad lite jag har "fipplat" med och märker av gung i bakdämparen i Hellas jämfört med tidigare. Men en faktisk testrunda mot andra jämförbara 29or skulle var intressant och kul.

Senast ändrad:
YT Jeffsy - The tråd
Fan vad surt! Min Jeffs blev lagerförd den 27:e Juli men den är ännu ej skickad pga någon underleverantör som är försenad (enligt YT)... Vad nu det kan betyda då den finns i lager...?
De hoppas kunna skicka den under denna vecka sa dem. Väntan är ju otroligt olidlig. Är det någon mer som väntar på sin Jeffs?

Vad tror ni om att byta till en kortare stam eller är cykeln redan i det kortaste laget? Jag har långa armar och skall iaf byta till ett 800mm styre och funderar på att byta till en 35mm stam på en gång. Kan det bli för kort tro?

YT Jeffsy - The tråd
Tänkte klicka hem en AL Comp 1 men är osäker på vilken storlek jag ska välja. Är 179 och ligger precis mellan M och L men är osäker på vilken jag ska välja. Någon annan som ligger mellan storlekarna och vad har ni kört på eller någon som kan tipsa vilken man ska köra på?

YT Jeffsy - The tråd
Jag väntar på min AL Comp 1, Storlek Large. Jag är 186cm. Hoppas den skeppas denna vecka. Tror den kommer bli en grym kompis på lite stig och stök!

Senast ändrad:
YT Jeffsy - The tråd
nnordvall sa:
Tänkte klicka hem en AL Comp 1 men är osäker på vilken storlek jag ska välja. Är 179 och ligger precis mellan M och L men är osäker på vilken jag ska välja. Någon annan som ligger mellan storlekarna och vad har ni kört på eller någon som kan tipsa vilken man ska köra på?

Det beror nog lite på dina mått. Har du långa armar så skulle jag nog gå på en L. Skulle du sedan tycka att det blev för kort så kan du ju slänga på en 35mm stam

YT Jeffsy - The tråd
Då hade äntigen min Jeffsy CF Comp 1 anlänt.
Var på Postnords terminal och hämtade ut den i går.

20160802_155713.jpg

In med den i garaget.

20160802_162434.jpg

Då vi hade varit hos svärföräldrarna på Tjörn en vecka så skrek kylen efter föda, och även vi. Så efter att jag kom hem med min förpackade kompis så drog frugan och handlade mat.

Kvar blev jag med lilleman, 8 månader. Inget som hindrar, han fick följa med ut i garaget.

20160802_181606.jpg

Vi möts av en trevlig text när vi öppnar paketet.

20160802_180909.jpg

20160802_180934.jpg

20160802_181548.jpg

20160802_181929.jpg

20160802_182610.jpg

Men grabben var inte så nöjd över att bara sitta i vagnen så man gjorde ett gott försök att sysselsätta honom och det lyckades för en stund.

20160802_182438.jpg

Så cykeln fick stå halvfärdig medans jag gick in och gav lilleman gröt och pyamas för en bäbis som går på övertid är ingen bäbis som ger arbetsro direkt.

20160802_190059.jpg

Slutförde montaget sent ikväll efter att ha varit borta hela dagen.

På med Crankbrothers Mallet 3.
Av med orginalstyre, stam och handtag. På med ett bredare (780 mm) Renthal med tillhörande stam och handtag.

20160803_212918.jpg

20160803_212935.jpg

(Den röda bajken i bakgrunden tänkte jag ha när vi drar till alperna)

20160803_214551.jpg

Imorgon blir det provcykling. Återkommer då med en rapport och ev lite bilder.

Btw. Cykeln luktar äkta tysk kvalitet ;)

Senast ändrad:
YT Jeffsy - The tråd
rikhal sa:
Blev RIKTIGT bra!!! Kul och se en XL ram. Den ser verkligen proportionell ut!

20160802_190059.jpg

Tack. Både bredden på styret och handtagen kändes bättre än orginal. Dock så kändes det som att det var ett gött grepp i orginalhandtagen.

Så är man ju svag för Renthal :)

Här ser du den från en bättre vinkel kanske.

YT Jeffsy - The tråd
xyz-saft sa:
Den såg riktigt bra ut i den storleken.

OT: Barnvagnen, är det en britax smile? Nöjd med den?

Hehe. Stämmer bra. Brio Smile. Innan dem bytte namn till Britax. Men samma sak.
Ja vi är jättenöjda med den. Smidig och bra kvalitet. Funkar fint för mina 193 cm och frugans 166. Mkt prisvärd.

YT Jeffsy - The tråd
Så. Nu har jag äntligen fått varit ute på första testrundan med vår allas bästa polare, Jeffsy.

I detta utlåtande så kommer jag att göra en helt subjektiv bedömning som endast är baserad på hur jag upplever den och i jämförelse med min tidigare Specialized Stumpjumper FSR Elite 29" från 2015.

Jeffsy'n känns konstigt nog mer trampeffektiv trots att Stumpyn har Brain-bakdämparen. Den svarar mer vid acceleration, klättrar bättre. Vid enstaka tillfällen så är Jeffsy'n mer gungig baktill men det är när man inte lägger kraft på bakhjulet. Inte kostigt heller då den har både mer fjädringsväg och avsaknad av Brain-tekniken. Summa sumarum så var det inte många ggr som jag saknade Brainen.

Jeffsy'n har en mkt bättre fjädring som är mer förlåtande och har en bättre känsla. Mer följsam både över håligheter, genom kurvor och är mkt lättare att flänga upp över hinder. Klart mkt mer poppig än Stumpjumpern.

Jag upplever även Jeffsy'n som smidigare genom kurvor. Det är lättare att hålla spåret gämfört med Stumpjumpern som om man skall överdriva, strävade lite mer framåt. Om det beror på däcken, ramen, gaffeln eller en kombo av dem tre låter jag vara osagt.

Tidigare hade jag Shimano både på växlar (SLX reglage, XTR bak, SRAM X7 fram) och bromsar (SLX fram och XT bak).
Jag upplever SRAM X1 mer exakt och skönare än SLX/XTR.
Bromsarna gillar jag mer också. Mer känsla i dem, inte alls tendenser till "allt eller inget" som hos Stumpyn.

Sittställningen på XL passar mina proportionellt fördelade 193 cm utmärkt. Och reverben tyckte jag funkade kalas, både pinnen och reglaget.

Och så kommer vi till det omdiskuterade ämnet, däcken.

Idag så var det rena rama floden i skogen i Kungsbacka. Tokblött överallt med goa surhål och mkt blöta rötter och berghällar.
Men jag får säga att jag är positivt överraskad av Ibexarna. Jag hade kanske dömt ut dem på förhand efter allt surr om dem innan. Men jag tyckte dem var rätt bra. Nu har jag ju inte prövat Jeffsy'n med andra sulor så kan ju inte säga verken bu eller bä. Men jag upplevde mer kontroll än med Stumpyn som hade Continental X-King 2,4. Visserligen 2,2 bak.

Men den största orsaken till att jag inte kände någon småhala tendenser är nog att jag helt enkelt kör alldeles för långsmat, haha.

Så kort och gott så ångrar jag inte bytet av hoj. Är efter en runda supernöjd med min Jeffsy.

Var jag snabbare då? Jodå. Det bör jag varit. Nu var det riktigt dåliga förhållande och jag hade inte den bästa energin i kroppen och inte cyklat mtb på tre veckor.
Skall pröva den mer på lite reggade segment innom kort.

20160804_103125.jpg

20160804_103134.jpg

När jag ändå hade tokvurpat på en snorhal spång så kunde jag ju ändå passa på att ta lite bilder medans svulnaden lade sig.

20160804_113401.jpg

20160804_113417.jpg

20160804_113426.jpg

20160804_113438.jpg

20160804_113454.jpg

20160804_113606.jpg

20160804_113647.jpg

Senast ändrad:
YT Jeffsy - The tråd
Br8feld sa:
Jag upplever även Jeffsy'n som smidigare genom kurvor. Det är lättare att hålla spåret gämfört med Stumpjumpern som om man skall överdriva, strävade lite mer framåt. Om det beror på däcken, ramen, gaffeln eller en kombo av dem tre låter jag vara osagt.

Jag håller med. Skulle kunna bero på mindre gaffel-offset, eller vad fasen det heter på svenska. Avståndet mellan den tänkta linjen från styrlagret och hjulaxeln. Har för mig jag läste någonstans att det ger en rappare styrning. Mindre offset=överstyrd, större offset=understyrd, skulle man kunna säga.

Vad körde du för däcktryck i vätan? Pumpade upp över 2 bar häromdan och gav mig glad i hågen iväg till skogen. Lagom där öppnade sig skyarna och jag var för dum-lat för att sänka trycket. Resultatet blev mindre än lyckat.

YT Jeffsy - The tråd
Body500 sa:
Br8feld sa:

Jag håller med. Skulle kunna bero på mindre gaffel-offset, eller vad fasen det heter på svenska. Avståndet mellan den tänkta linjen från styrlagret och hjulaxeln. Har för mig jag läste någonstans att det ger en rappare styrning. Mindre offset=överstyrd, större offset=understyrd, skulle man kunna säga.

Vad körde du för däcktryck i vätan? Pumpade upp över 2 bar häromdan och gav mig glad i hågen iväg till skogen. Lagom där öppnade sig skyarna och jag var för dum-lat för att sänka trycket. Resultatet blev mindre än lyckat.

Stämmer bra. 2 mm mer eller mindre offset kunde göra stor skillnad mins jag då man körde cross.

Jag klrde på 2 bar fram och bak. Funkade bra igår.
Men idag så körde vi i ett område som tar väta riktigt dåligt. Mkt rötter och stenar, på sina ställen var det som en hal hinna överallt. Då svor jag rätt friskt åt avsaknaden av fäste. När kompisen, förvisso en duktigare cyklist än mig, hade mkt mindre bekymmer med sina Chunkymunky.

YT Jeffsy - The tråd
Br8feld sa:
larsaw sa:
Grattis till nya hojen!
Haha, att jämföra fäste på halt underlag med/mot X-King känns lite väl mkt öppet mål... ;)

Kan du vidareutveckla? :)

X-King är ett XC-däck (iof något grövre XC, men ändå...) att jämföra mot ett Traildäck av den biffigare modellen. Har själv kört X-King och tyckte dom rullade på friskt men med ett tämligen såpa-halt grepp jämfört mot vad jag kört därefter. Dvs Schwalbe HansDampf, Maxxis DHR2, Maxxis Shorty, Chunky Monkey, Bontrager XR3 & SE4.
Bontrager XR3 är det närmast jämförbara med X-King i rull men med bättre grepp, tyvärr med lika kasst punkteringsskydd :( Det är därför jag alltid tjatar om SE3'orna...(enduroversionen av XR3)

YT Jeffsy - The tråd
nnordvall sa:
Efter mycket velande om storlek är nu en AL Comp1 i medium beställt. Bara att invänt leverans nu.

Just nu har något hänt med leveranserna. Jag beställde en CF comp 2 den 15:e som kom in i lager den 27:e. Den är fortfarande inte skickad. De säger att en underleverantör är försenad med något...

YT Jeffsy - The tråd
Att kalla det där på bilderna ovan en spång är ju ett hån mot alla med spångest. Det är ju en hel jäkla gata. Sen kan den förstås vara hal för det.. :p

2+ bar är ju närmast ocykelbart högt tryck. Skillnaden i känsla mot t.ex. 1,8 som är högt men cykelbart är rejäl tycker jag.

YT Jeffsy - The tråd
larsaw sa:
Br8feld sa:
larsaw sa:
Grattis till nya hojen!
Haha, att jämföra fäste på halt underlag med/mot X-King känns lite väl mkt öppet mål... ;)

Kan du vidareutveckla? :)

X-King är ett XC-däck (iof något grövre XC, men ändå...) att jämföra mot ett Traildäck av den biffigare modellen. Har själv kört X-King och tyckte dom rullade på friskt men med ett tämligen såpa-halt grepp jämfört mot vad jag kört därefter. Dvs Schwalbe HansDampf, Maxxis DHR2, Maxxis Shorty, Chunky Monkey, Bontrager XR3 & SE4.
Bontrager XR3 är det närmast jämförbara med X-King i rull men med bättre grepp, tyvärr med lika kasst punkteringsskydd :( Det är därför jag alltid tjatar om SE3'orna...(enduroversionen av XR3)

Gött, tack :)

YT Jeffsy - The tråd
Fan va trist att det tar sån tid. Jag la min beställning i fredags och idag har min status ändrats till completed hos YT och jag har fått ett tracking nummer så jag hoppas att den kommer inom kort.

YT Jeffsy - The tråd
Tror ni att det finns någon chans att de gör en köttigare jeffsy till nästa år alternativt en 29er Capra nu när specialized biffar upp sin 29er enduro?

Edit. Och Trek som enbart kommer ha Slash som 29er

Senast ändrad:
YT Jeffsy - The tråd
Udesen sa:
Tror ni att det finns någon chans att de gör en köttigare jeffsy till nästa år alternativt en 29er Capra nu när specialized biffar upp sin 29er enduro?

Dom gör ju inte om en hoj efter 1 år. Men de kommer säkert komma med en variant med 150/160mm gaffel fram nästa år, men det löser man ju enkelt själv med en ny air shaft till Piken. Capran kommer nog göras om lite i år då den har 3 år på nacken, men svårt att se att de skulle göra en 29-tums version av den då den närmar sig Jeffsyn lite mycket då, även om jag skulle uppskatta det själv. YT är ju ett litet bolag som nog vill hålla sin line-up tajt, okomplicerad, och enkel att välja bland.

YT Jeffsy - The tråd
Måste erkänna att YT har lyckats otroligt bra med sin design.
Jeffsy'n är riktigt snygg!

Och funktionsmässigt verkar det inte helt va nåt undantag, har enbart läst bra feedback om den.

YT Jeffsy - The tråd
durietz sa:
Udesen sa:

Dom gör ju inte om en hoj efter 1 år. Men de kommer säkert komma med en variant med 150/160mm gaffel fram nästa år, men det löser man ju enkelt själv med en ny air shaft till Piken. Capran kommer nog göras om lite i år då den har 3 år på nacken, men svårt att se att de skulle göra en 29-tums version av den då den närmar sig Jeffsyn lite mycket då, även om jag skulle uppskatta det själv. YT är ju ett litet bolag som nog vill hålla sin line-up tajt, okomplicerad, och enkel att välja bland.

Absolut, tror du har helt rätt där. Men med en redan relativt aggressiv geometri så kanske de i alla fall lekt med tanken att köra typ 160mm med lyrik/super deluxe setup. Eller så kanske det bara är jag som är önsketänkare.

Eller hade det blivit lite galet iomed att ramen är optimerad för 140?

YT Jeffsy - The tråd
jofahjalm sa:
BB kommer att höjas så mycket av en två centimeter längre gaffel att jag tror det blir en ordentlig försämring av hur cykeln beter sig.

Möjligt. Har fått hem en 160mm air shaft till min precis som ska testas. Men med 30% sag så blir det mindre än en cm högre och cykeln är låg från början. Men vi får se.

YT Jeffsy - The tråd
Blev lite snål när jag skulle beställa min Jeffsy och sket i att lägga till den där specialdesignade flaskan. Ångrar mig lite nu i efterhand. Det visar sig tydligen att man endast kan köpa flaskan när man beställer cykeln. Ångrar även att jag inte köpte fler växelöron. När man beställer samtidigt som cykel så kostar de bara €4,90 men nu när jag tänkt beställa kostar de €19,20. Lite smådyrt tycker jag ...

Om det är någon vänlig själ i Göteborgsområdet som skall köpa en Jeffsy och kan tänka sig att lägga till ett extra flaskställ och 2 extra växelöron så vore det otroligt hyggligt :)

Skicka PM först bara så jag inte helt plötsligt har 10 flaskställ och 20 öron ;)

YT Jeffsy - The tråd
durietz sa:
jofahjalm sa:
BB kommer att höjas så mycket av en två centimeter längre gaffel att jag tror det blir en ordentlig försämring av hur cykeln beter sig.

Möjligt. Har fått hem en 160mm air shaft till min precis som ska testas. Men med 30% sag så blir det mindre än en cm högre och cykeln är låg från början. Men vi får se.

Offset bushings på det så är du hemma. Eller Fox 36a, den är väl kortare än motsvarande Pike?

YT Jeffsy - The tråd
jofahjalm sa:
durietz sa:
Men med 30% sag så blir det mindre än en cm högre och cykeln är låg från början. Men vi får se.

Hur tänkte du där?

Gaffeln lutar för det första, vilket gör att styrhuvudet kommer mindre än 2 cm upp om man förlänger gaffeln 2 cm.
För det andra sitter vevlagret avsevärt närmare bakaxeln än framaxeln, vilket gör dess höjning mindre än hälften av styrhuvudets höjning.

Men han menar nog att han tänker köra med mer sag än med en kortare gaffel.

YT Jeffsy - The tråd
Makten sa:
jofahjalm sa:
durietz sa:
Men med 30% sag så blir det mindre än en cm högre och cykeln är låg från början. Men vi får se.

Hur tänkte du där?

Gaffeln lutar för det första, vilket gör att styrhuvudet kommer mindre än 2 cm upp om man förlänger gaffeln 2 cm.
För det andra sitter vevlagret avsevärt närmare bakaxeln än framaxeln, vilket gör dess höjning mindre än hälften av styrhuvudets höjning.

Men han menar nog att han tänker köra med mer sag än med en kortare gaffel.

Ja eller egentligen samma procentuella sag som innan vilket innebär att 30% av de där 20mm extra räknas bort. Det är ju bb-höjd när man sitter på cykeln som är intressant.

Så alltså, gaffeln höjs 20mm, vilket betyder att det efter sag endast är 140mm, och sen är det i vinkel på ≈66,5° så kanske egentligen bara höjning av styrhuvudet på 10mm. Styrhuvudet sitter sen på ungefär samma avstånd från bb som bakhjulet, så en höjning på 10mm där innebär höjning av bb på 5mm. Får se hur mycket det känns av när man cyklar. Tror att den ≈1° flackare gaffelvinkeln kommer kännas av mera.

YT Jeffsy - The tråd
De 140-mm-cyklar jag har haft som jag gillar (Orange Five och Banshee Spitfire) har haft ca 12 mm bbdropp med 650b-hjul. Kompenserar man för hjulstorlekarna är det samma höjd från marken som en jeffsy i låga läget. Min ht har 35 mm bbdropp med 650b-hjul. I körläge tror jag det motsvarar att bb är drygt en cm högre på htn jämfört med fiven, spitfiren eller Jeffsyn och det gör en jättestor skillnad i hur cyklarna (fiven och spitfiren) upplevs. Det låga bbet ger en mycket stor del av stabiliteten. Jag har också testat att flacka ut fiven med 160 mm-gaffel och det gör bara att cykeln svänger som skit och känns hög och konstig. 140mm-gaffel känns mycket tryggare utför p.g.a lågt bb, den flackare gaffelvinkeln kompensera inte effekten av höjt bb.

YT Jeffsy - The tråd
När jag ändå regnar på paraden vill jag också påpeka min skepsis av skattningen av att bb bara blir 5 mm högre med 2 cm längre gaffel.

Då jag även har haft en cykel med ställbar bb-höjd (Banshee Spitfire) så ver jag att redan 5 mm gör stor skillnad för hur cykeln upplevs.

YT Jeffsy - The tråd
hans.hellsmark sa:
Blev lite snål när jag skulle beställa min Jeffsy och sket i att lägga till den där specialdesignade flaskan. Ångrar mig lite nu i efterhand. Det visar sig tydligen att man endast kan köpa flaskan när man beställer cykeln. Ångrar även att jag inte köpte fler växelöron.

Kan trösta dig med att flaskorna är rätt kass. När flaskstället sitter så långt ner blir det rejält skitet. I pipen är ett stort hål där man ofta får skit. Dessutom läcker flaskan vid pipen så du måste stoppa in hela den skitiga pipen för att det inte skall rinna vid sidan.

YT borde designa om flasklocket. Enda dåliga saken på en fantastisk cykel!

YT Jeffsy - The tråd
Hade Tisdagsrajds-premiär med min AL comp 1 igår, Har rullat runt på en Epic Comp så var rätt spänd på hur Jeffsyn skulle kännas ute i Hellas. Det var skitkul! uppför var det inte jättemycket skillnad mot Epicen, men utför så åkte man bara med världens största flin och med en helt annan kontroll och vilja att bara trampa på och köra ännu hårdare. Var över lag nöjd med Ibexarna, körde strax under två kilo och lyckades naturligtvis genomslagspunka påväg till HBB! Bytte slang, och tog rygg på lite andra glada Rajdare. Vet inte om jag var för trött, eller om det var för mörkt eller om jag var ovan, men drog omkull med en rejäl OTB och landade på en annan sten ett par meter längre fram. Lätt öm i revben och axel men kunde röra alla fingrar och arm svor jag lite, och började sen lite stukad rulla hemåt när jag inser att jag blöder rätt kraftigt från vänster underarm. Har lyckats slå upp ett rätt nasty sår som syddes ihop på SÖS efter att jag varit hemma och lämnat av cykeln.

Men ja, Cykeln klarade sig utan skador för den som var orolig! :)

Kommer bli en kul höst det här!

YT Jeffsy - The tråd
Är det någon i Stockholmsområdet som har en Jeffsy i storlek large som jag skulle kunna få provköra en kort sväng för att känna på storlek och cykel? Är på väg att byta cykel och Jeffsyn står högt upp på listan.

Tillbaka
Topp