Så. Nu har jag äntligen fått varit ute på första testrundan med vår allas bästa polare, Jeffsy.
I detta utlåtande så kommer jag att göra en helt subjektiv bedömning som endast är baserad på hur jag upplever den och i jämförelse med min tidigare Specialized Stumpjumper FSR Elite 29" från 2015.
Jeffsy'n känns konstigt nog mer trampeffektiv trots att Stumpyn har Brain-bakdämparen. Den svarar mer vid acceleration, klättrar bättre. Vid enstaka tillfällen så är Jeffsy'n mer gungig baktill men det är när man inte lägger kraft på bakhjulet. Inte kostigt heller då den har både mer fjädringsväg och avsaknad av Brain-tekniken. Summa sumarum så var det inte många ggr som jag saknade Brainen.
Jeffsy'n har en mkt bättre fjädring som är mer förlåtande och har en bättre känsla. Mer följsam både över håligheter, genom kurvor och är mkt lättare att flänga upp över hinder. Klart mkt mer poppig än Stumpjumpern.
Jag upplever även Jeffsy'n som smidigare genom kurvor. Det är lättare att hålla spåret gämfört med Stumpjumpern som om man skall överdriva, strävade lite mer framåt. Om det beror på däcken, ramen, gaffeln eller en kombo av dem tre låter jag vara osagt.
Tidigare hade jag Shimano både på växlar (SLX reglage, XTR bak, SRAM X7 fram) och bromsar (SLX fram och XT bak).
Jag upplever SRAM X1 mer exakt och skönare än SLX/XTR.
Bromsarna gillar jag mer också. Mer känsla i dem, inte alls tendenser till "allt eller inget" som hos Stumpyn.
Sittställningen på XL passar mina proportionellt fördelade 193 cm utmärkt. Och reverben tyckte jag funkade kalas, både pinnen och reglaget.
Och så kommer vi till det omdiskuterade ämnet, däcken.
Idag så var det rena rama floden i skogen i Kungsbacka. Tokblött överallt med goa surhål och mkt blöta rötter och berghällar.
Men jag får säga att jag är positivt överraskad av Ibexarna. Jag hade kanske dömt ut dem på förhand efter allt surr om dem innan. Men jag tyckte dem var rätt bra. Nu har jag ju inte prövat Jeffsy'n med andra sulor så kan ju inte säga verken bu eller bä. Men jag upplevde mer kontroll än med Stumpyn som hade Continental X-King 2,4. Visserligen 2,2 bak.
Men den största orsaken till att jag inte kände någon småhala tendenser är nog att jag helt enkelt kör alldeles för långsmat, haha.
Så kort och gott så ångrar jag inte bytet av hoj. Är efter en runda supernöjd med min Jeffsy.
Var jag snabbare då? Jodå. Det bör jag varit. Nu var det riktigt dåliga förhållande och jag hade inte den bästa energin i kroppen och inte cyklat mtb på tre veckor.
Skall pröva den mer på lite reggade segment innom kort.
När jag ändå hade tokvurpat på en snorhal spång så kunde jag ju ändå passa på att ta lite bilder medans svulnaden lade sig.