YT Jeffsy - The tråd

YT Jeffsy - The tråd
Br8feld sa:
En CF Comp 1 som fått handtag, kolfiber-styre och styrfäste från Renthal. Kolfiber-fälgar från LB. Schwalbe Hans Damph-däck. En liten framstänka.
En extra token i gaffeln.
Annars helt orginal.

Riktigt stilig nu med de nya hjulen! Fick du på 54t rachet kuggarna?

YT Jeffsy - The tråd
J-A sa:
Dave1979 sa:
J-A sa:
Jeffsyn funkar bra i halka också! Tyvärr är Reverben reklamerad. Det suger verkligen att cykla utan dropper när man vant sig...

Vad är felet?

Läcker luft in i oljan så att den börjar fjädra som en framgaffel. Fjädrade 50mm när jag satt på den och blev värre för varje tur.

Det var samma för mig. Det vlev som att cykla runt på en gunghäst. Reklamerade den och efter ett tag så skickade dem en helt ny :) Då med reglaget för höger sida så den funkade fin fint för att ha under styret på vänster sida :)

YT Jeffsy - The tråd
rikhal sa:
Br8feld sa:
En CF Comp 1 som fått handtag, kolfiber-styre och styrfäste från Renthal. Kolfiber-fälgar från LB. Schwalbe Hans Damph-däck. En liten framstänka.
En extra token i gaffeln.
Annars helt orginal.

Riktigt stilig nu med de nya hjulen! Fick du på 54t rachet kuggarna?

Tack. Den känns stilren nu.
Nix inte än. Har precis fått tillbaka reverben så snart blir det cykla av det med ny rachet, när tid finnes :)

YT Jeffsy - The tråd
Fick min Jeffsy AL idag och längtar redan efter att få provcykla i helgen.

Min cykel levererades med helt ojusterade växlar (1cm) vajerslack på bakväxeln och framväxel som rubbar. Men det var väl ändå lite förväntat.

Kul med ny cykel och hoppas på att den lever upp till mina förväntningar, ersätter en gammal Nishiki bigfoot från 2013 så det bör vara ett rejält lyft.

Någon som kan länka till passande framklinga för singelkonvertering?

YT Jeffsy - The tråd
xzbatt sa:

Min cykel levererades med helt ojusterade växlar (1cm) vajerslack på bakväxeln och framväxel som rubbar. Men det var väl ändå lite förväntat.

Kul med ny cykel och hoppas på att den lever upp till mina förväntningar, ersätter en gammal Nishiki bigfoot från 2013 så det bör vara ett rejält lyft.

Varför var det förväntat?

Min levererades med perfekt inställda växlar.

YT Jeffsy - The tråd
Jeppe_E sa:
xzbatt sa:

Varför var det förväntat?

Min levererades med perfekt inställda växlar.

Jag utgår från att cyklarna som bäst grundjusteras och sen demonteras för leverans och därav i de flesta fall åtminstone behöver finjusteras efter montering.
Med det sagt så är jag inte det minsta missnöjd över att växlar behövde justeras vid montering av cykeln, det ser jag som ett minimat problem.

YT Jeffsy - The tråd
xzbatt sa:

Jag köpte dessa:
http://int.oneupcomponents.com/products/cinch-boost-direct-mount-traction-chainrings
http://int.oneupcomponents.com/products/chainguide-s3

Har fungerat bra, har du 2x11 från början behöver du inte be YT om en adapter till chainguiden, då det antagligen redan sitter en sådan på din cykel.

YT Jeffsy - The tråd
LHelge sa:
xzbatt sa:

Jag köpte dessa:
http://int.oneupcomponents.com/products/cinch-boost-direct-mount-traction-chainrings
http://int.oneupcomponents.com/products/chainguide-s3

Har fungerat bra, har du 2x11 från början behöver du inte be YT om en adapter till chainguiden, då det antagligen redan sitter en sådan på din cykel.

Tack så mycket för länkarna.
Jag har 2x10 på min AL, så set ska väl inte behövas någon adapter för min cykel heller.

YT Jeffsy - The tråd
Nej, den biten som saknas på 1x11 cyklarna är den som främre växelföraren hänger i. har du två klingor fram ska det inte vara några problem att byta växelföraren mot en chainguide. Jag fick be YT skicka en sådan adapter till mig.

YT Jeffsy - The tråd
fredrik168 sa:
Dåligt med bilder nu!

Bild tagen i Stockholm förra helgen. Det gick att cykla i upptrampade smala spår men det var som att cykla på en mil lång spång.

Bilagor

• 2016-11-12 13.56.55.jpg
    2016-11-12 13.56.55.jpg
    268.3 KB · Besök: 140
YT Jeffsy - The tråd
Brattis sa:
Här har vi anledningen till att min Monarch säckade ihop. En skadad packning räckte för att få över luft på fel sida. Nåja, jag struntade i att skicka den till Tyskland och servade här hemma istället. 48 timmar downtime istället för 2-3 veckor. Klart värt tycker jag.

Första cykelturen gick inte enligt förväntan, efter ca 20 minuter upplevdes cykeln väldigt låg och det visade sig att cykeln låg på 30% dag av självvikt.
Kollade trycket när jag kom hem och mätte 170psi och trots 260psi så låg cykeln fortfarande på 20% sag.

Trots detta så känns det som att cykeln har god potential!

Ska kontakta YT och hoppas dom kan skicka en ny stötdämpare och att jag kan returnera min. Känns lite sådär att den går sönder direkt så det skulle kännas bättre att byta ut den mot en ny istället.

YT Jeffsy - The tråd
xzbatt sa:
Brattis sa:
Här har vi anledningen till att min Monarch säckade ihop. En skadad packning räckte för att få över luft på fel sida. Nåja, jag struntade i att skicka den till Tyskland och servade här hemma istället. 48 timmar downtime istället för 2-3 veckor. Klart värt tycker jag.

Första cykelturen gick inte enligt förväntan, efter ca 20 minuter upplevdes cykeln väldigt låg och det visade sig att cykeln låg på 30% dag av självvikt.
Kollade trycket när jag kom hem och mätte 170psi och trots 260psi så låg cykeln fortfarande på 20% sag.

Ska kontakta YT och hoppas dom kan skicka en ny stötdämpare och att jag kan returnera min. Känns lite sådär att den går sönder direkt så det skulle kännas bättre att byta ut den mot en ny istället.

Fan vad tråkigt! Det var precis så min betedde sig innan den gav upp och fastnade i "stuck down" dvs helt kollapsat läge. Enda chansen då att få upp den utan att punda isär hela var en gettoluftning med hjälp av bladmått där man släppte på vakuumet i ena kammaren.

Tyvärr så måste man skicka dämpen till YT och sen skickar dom den till SRAM för garantiärende, innan dom returnerar den till ägaren. Denna procedur tar 5-6 veckor om man har otur... jag köpte en beg dämpare och körde med så länge medan jag väntade.

Var bor du?

YT Jeffsy - The tråd
Brattis sa:
xzbatt sa:
Brattis sa:

Fan vad tråkigt! Det var precis så min betedde sig innan den gav upp och fastnade i "stuck down" dvs helt kollapsat läge. Enda chansen då att få upp den utan att punda isär hela var en gettoluftning med hjälp av bladmått där man släppte på vakuumet i ena kammaren.

Tyvärr så måste man skicka dämpen till YT och sen skickar dom den till SRAM för garantiärende, innan dom returnerar den till ägaren. Denna procedur tar 5-6 veckor om man har otur... jag köpte en beg dämpare och körde med så länge medan jag väntade.

Var bor du?

Jag bor strax utanför Köping.

Usch det låter riktigt segt!
Jag kontaktade YT igår i ett tappert försök att dom i detta fall när cykeln är helt ny kan skicka en ny dämpare så jag hinner testa cykeln ordentligt innan snön kommer.
Jag håller tummarna att dom löser det smidigt.
Jag har också övervägt alternativet att lämna in dämparen till LBS och lösa det den vägen, men jag oroar mig lite för att den kan vara något fabrikationsfel på min dämpare då den gick sönder direkt så därav skulle det också kännas tryggt att sköta garantin mot ÅF.

YT Jeffsy - The tråd
xzbatt sa:
Jag kontaktade YT igår i ett tappert försök att dom i detta fall när cykeln är helt ny kan skicka en ny dämpare så jag hinner testa cykeln ordentligt innan snön kommer.
Jag har också övervägt alternativet att lämna in dämparen till LBS och lösa det den vägen, men jag oroar mig lite för att den kan vara något fabrikationsfel på min dämpare då den gick sönder direkt så därav skulle det också kännas tryggt att sköta garantin mot ÅF.

Hoppas det löser sig men hoppas inte för mycket på det. . . Fick skicka in min dämpare och den har varit borta en månad nu utan att jag hört något. Köpte en dämpare på köp & sälj, kan ju sälja den igen när den riktiga kommer tillbaka. Finns tex en monarch plus rc3 för 1500:- och en gammal Fox float rp2 pro pedal för 500:-. Foxen är troligtvis ingen höjdare men håller ju cykeln igång!

YT Jeffsy - The tråd
magnil sa:
xzbatt sa:

Hoppas det löser sig men hoppas inte för mycket på det. . . Fick skicka in min dämpare och den har varit borta en månad nu utan att jag hört något. Köpte en dämpare på köp & sälj, kan ju sälja den igen när den riktiga kommer tillbaka. Finns tex en monarch plus rc3 för 1500:- och en gammal Fox float rp2 pro pedal för 500:-. Foxen är troligtvis ingen höjdare men håller ju cykeln igång!

Ja det låter ju inte som någon höjdare!
Om jag får gå igenom samma process med min dämpare så gör jag nog samma sak som er och köper en begagnad att cykla på tillsvidare.

YT Jeffsy - The tråd
Inte hade jag någon bättre tur än er andra med garantihanteringen.
Det är bara vackert skicka tillbaka dämparen för genomgång.

Jag ska precis som ni andra försöka få tag i en vettig begagnad dämpare.
Min fundering är om man ska försöka hitta någon "bättre" om man ändå köper en annan. Monarch plus rc3 har ju exempelvis lockout vilket kan anses vara en uppgradering, är det någon mer skillnad eller finns det något annat alternativ som kan vara intressant?

Jag ska väl tillägga att jag absolut inte har någon grund för att köpa något värre men oavsett står jag ju in för att skaffa en ny dämpare för att hinna prova cykeln lite innan vintern.

YT Jeffsy - The tråd
xzbatt sa:

Min fundering är om man ska försöka hitta någon "bättre" om man ändå köper en annan. Monarch plus rc3 har ju exempelvis lockout vilket kan anses vara en uppgradering, är det någon mer skillnad eller finns det något annat alternativ som kan vara intressant?

Jag ska väl tillägga att jag absolut inte har någon grund för att köpa något värre men oavsett står jag ju in för att skaffa en ny dämpare för att hinna prova cykeln lite innan vintern.

Fick precis mail att YT skickat tillbaka min dämpare med DHL, bör komma inom några dagar. Nu kan du köpa min reservdämpare för vad jag gav :). Fox Float DPS 2016 för 1250 kr. Den har lockout med tre lägen.

YT Jeffsy - The tråd
magnil sa:
xzbatt sa:

Fick precis mail att YT skickat tillbaka min dämpare med DHL, bör komma inom några dagar. Nu kan du köpa min reservdämpare för vad jag gav :). Fox Float DPS 2016 för 1250 kr. Den har lockout med tre lägen.

Helt klart intressant!
Jag försöker dock få tag i en dämpare till helgen men återkom när du får tillbaka din om du fortfarande vill sälja Foxen.

YT Jeffsy - The tråd
Köpte min JEFFSY AL i september har kört tre gånger och i söndags la bakdämparen av. Den fastande efter ett hopp i lägsta läget. Är det ett vanlig fel på ROCKSHOX MONARCH R? Är ny med heldämpat är detta ett vanligt problem med air dämpare? Har en del erfarenhet av dämpare med motorcyklar och bilar men ingen av cykel dämpare. Funderar att köpa en Cane Creek DBCoil [IL] för att slippa problemet samtidigt verkar DBCoil [IL] vara en väldigt bra dämpare, två flugor i en smäll. Eller tänker jag fel?

Tacksam för funderingar.

YT Jeffsy - The tråd
Jag är mitt mellan två storlekar m och l. Finna det ngn vänlig jeffsy ägare med hyffsat närhet till borlänge som jag kan provsitta cykel? Pm isf.

YT Jeffsy - The tråd
CAN sa:
Jag är mitt mellan två storlekar m och l. Finna det ngn vänlig jeffsy ägare med hyffsat närhet till borlänge som jag kan provsitta cykel? Pm isf.

Vad har du för mått? Jag är 183cm, med 85 cm innerben. Reverben sitter så långt ner som den kan på min (L). Så om du har kortare ben, så kan du komma att få problem med hisspinnen.

YT Jeffsy - The tråd
Jeppe_E sa:
CAN sa:

Vad har du för mått? Jag är 183cm, med 85 cm innerben. Reverben sitter så långt ner som den kan på min (L). Så om du har kortare ben, så kan du komma att få problem med hisspinnen.

179cm ca 82-83 ben. Jag sitter på 74cm centrum vevparti ovankant sadel. Är rädd medium blir för liten.

YT Jeffsy - The tråd
CAN sa:
Jeppe_E sa:
CAN sa:

179cm ca 82-83 ben. Jag sitter på 74cm centrum vevparti ovankant sadel. Är rädd medium blir för liten.

Minimimåttet på sadelstolpe + Reverben på en L är 70cm och så några cm för sadeln. 74 kan vara precis rätt för en L. Jag kan mäta min L i kväll.

YT Jeffsy - The tråd
Goran80 sa:
Köpte min JEFFSY AL i september har kört tre gånger och i söndags la bakdämparen av. Den fastande efter ett hopp i lägsta läget. Är det ett vanlig fel på ROCKSHOX MONARCH R?

Kompisen råkade ut för ungefär samma sak, men på en RL-modell.

Vi hittade då denna tråd: http://forums.mtbr.com/shocks-suspension/rock-shox-monarch-rl-help-876985.html#post10696393
... som hänvisar till denna film. Trots att där är en Fox-dämpare i videon fungerade det.
Men tips: Trasa, hörselskydd och skyddsglasögon...
PANG PANG!

YT Jeffsy - The tråd
mickef sa:
Goran80 sa:
Köpte min JEFFSY AL i september har kört tre gånger och i söndags la bakdämparen av. Den fastande efter ett hopp i lägsta läget. Är det ett vanlig fel på ROCKSHOX MONARCH R?

Kompisen råkade ut för ungefär samma sak, men på en RL-modell.

Vi hittade då denna tråd: http://forums.mtbr.com/shocks-suspension/rock-shox-monarch-rl-help-876985.html#post10696393
... som hänvisar till denna film. Trots att där är en Fox-dämpare i videon fungerade det.
Men tips: Trasa, hörselskydd och skyddsglasögon...
PANG PANG!

Kan mycket väl vara så, men oavsett så bör det åtgärdas på garanti...
Eller chansa o byta den förmodligen trasiga packningen själv :/ https://www.google.se/search?q=rock...487j0j8&hl=sv&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8
Eller mer precist leta rätt på servicekit 11.4118.038.000: https://www.google.se/search?rlz=1C....64.mobile-gws-serp..0.1.54.3..41.6_I2k3R-V5U

YT Jeffsy - The tråd
Hmmm.. Man kanske ska börja leta efter en bakdämpare, bara för ifall att... Oroväckande många som haft problem? Elelr så är det så att det är de som hörs. Jag har liksom inte kommit ut i skogen med min än. Skönt att slippa rengöra den ;)

YT Jeffsy - The tråd
Är det någon som har fått någon klarhet i om felet är från produktion eller ihop montering av dämparen?
Kanske är en batch i produktionen som har någon defekt eller att "Kalle bakom" har monterat ihop en batch.
Det är ju trots allt oroväckande många som har problem med dessa bakdämpare.

Jag har nu fått tag på en begagnad Monarch rc3 som skickas till mig på fredag så med lite tur hinner jag prova cykeln några gånger innan det är snö på marken.
Jag kommer nog behålla min Monarch R som en reserv tills man ser att sakerna går att lita på.

YT Jeffsy - The tråd
xzbatt sa:
Är det någon som har fått någon klarhet i om felet är från produktion eller ihop montering av dämparen?
Kanske är en batch i produktionen som har någon defekt eller att "Kalle bakom" har monterat ihop en batch.

Det är ju knappast YT som monterar ihop dämparen. Den kommer ju färdig från sram. Kan ju vara, som du säger, en dålig batch. fast jag förutsätter att sram har en fungerande QA/QC.

YT Jeffsy - The tråd
Jeppe_E sa:
xzbatt sa:

Det är ju knappast YT som monterar ihop dämparen. Den kommer ju färdig från sram. Kan ju vara, som du säger, en dålig batch. fast jag förutsätter att sram har en fungerande QA/QC.

Jag menar självklart inte att det är YT och försöker inte på något sätt påvisa att det är ett YT relaterat problem.
Man kan dock inte blunda för att det är rätt många i denna tråd som fått detta problem med sina dämpare efter en kort tid, med det sagt skulle jag snarare påstå att Sram har någon brist i sin produktion (förhoppningsvis bara en batch).

YT Jeffsy - The tråd
Om det var någon som var sugen på en DB Coil IL med VALT-fjäder så överväger jag att sälja min som är använd 3 ggr för att istället lägga pengar på mitt nya topphemliga bygge (som tyvärr har andra dämparmått). Om någon vill köpa för 5000 kr, som är 20% rabatt från nypris (6200kr) så hör av er. 1200kr i sjön för mig, men om någon ändå ska köpa så bra affär för er.

YT Jeffsy - The tråd
Funderat på att laga den själv men eftersom cykeln är en månad gammal känns det fel att göra det själv. YT svara idag och de fixar på garanti, men det kommer att ta tid och jag är rädd att detta fel kommer att återkomma på denna dämpare...

Är inne på byta till fjäder dämpare då eliminerar man detta problem. Får mer vikt att släpa på men om jag slipper laga dämparen hela tiden är det värt det (min åsikt).

Känns fel att köpa en ny dämpare när man precis har köpt cykeln bara :(

Annars är jag otroligt nöjd med cykeln!!

Senast ändrad:
YT Jeffsy - The tråd
Samma med min. YT skickade luftkingskit utan frågor men innan jag fick det så fick jag hem mitt BikeYoke DeHy kit som tog bort problemet. Dock tycker jag fortfarande den glider lite sämre längst ned i slaget trots smörjning, men den poppar upp snabbt och fint.

YT Jeffsy - The tråd
durietz sa:
Samma med min. YT skickade luftkingskit utan frågor men innan jag fick det så fick jag hem mitt BikeYoke DeHy kit som tog bort problemet. Dock tycker jag fortfarande den glider lite sämre längst ned i slaget trots smörjning, men den poppar upp snabbt och fint.

Hur verkar DeHy konverteringen? Skall hämta min på posten idag.
Har även ett kit för A1/A2 reverb liggandes. Skall bara ha fatt i en beggad stolpe att ha det till.

YT Jeffsy - The tråd
SalkinL sa:
durietz sa:

Har även ett kit för A1/A2 reverb liggandes. Skall bara ha fatt i en beggad stolpe att ha det till.
Samma här. DeHy funkar kanon precis som utlovat. Och hyfsat lätt o installera.

YT Jeffsy - The tråd
durietz sa:
SalkinL sa:
durietz sa:

Har ett kit liggande som jag inte fått monterat ännu. Behöver man lufta själva stolpen efter montering?

YT Jeffsy - The tråd
magnil sa:
durietz sa:
SalkinL sa:
durietz sa:

Har ett kit liggande som jag inte fått monterat ännu. Behöver man lufta själva stolpen efter montering?

Nix bara skruva loss infästning och på med DeHy-mojängen. Kolla instruktionsfilmen. Det som tar längst tid i installationen är att dra om vajrar.

YT Jeffsy - The tråd
Då var ett stycke Jeffsy al comp 1 beställd och betald :-)

Jag velade mellan Jeffsyn och Capran. Hade egentligen bestämt mig för Capra al comp 1:an då den blev utsåld mitt framför ögonen.

Ni som nu har kört Jeffsyn ett tag och kan jämföra med cyklar med lite mer slaglängd, funkar den bra i stök och bök utför?
Jag har ju tänkt mig att det här ska bli "one bike to rule them all". Jag ska alltså bara ha en cykel har jag iallafall sagt till frugan :-p
Den kommer att få gå en hel del i Järvsö och minst en vecka i Åre. Jag är fullt på det klara med att man inte bombar på som med dh-cykeln.
Det som snurrar lite i skallen är om man ska byta bakdämpare till typ RS monarch plus eller (dräggel...) Öhlins STX 22 Air?

P.S. Det här är min tredje hoj från YT och jag älskar deras koncept och cyklar, men direktbetalningen är ju under all kritik. Lika nervigt varje gång att slänga iväg en bunt pengar och sedan vänta på bekräftelse i flera dagar, Inget för nervsvaga...

Tillbaka
Topp