YT Jeffsy - The tråd

YT Jeffsy - The tråd
Jonasm sa:
Sådär, då börjar väntan. CF Comp 1 beställd! Hur lång leveranstid har de blivit för er som beställt? Ser ut som att det ska ta ca 2 veckor när man läser villkoren.

Jonas

För mig, så tog det 13 dagar mellan det att de registrerat betalningen tills att jag hade cykeln hemma. 7 dagar tog det för dem att få iväg cykeln efter betalningen (som då gjordes via bank, 2 dagar tidigare). Själva transporten tog 6 dagar.

Tydligen så hade de lite temporära problem vid den tidpunkten, men det verkar som de "alltid" har problem ;)

YT Jeffsy - The tråd
Jag beställde min på måndagen, den skickades dagen efter och kom fram måndagen veckan efter. Så ungefär en vecka totalt. Men jag betalade med kort.

YT Jeffsy - The tråd
Jonasm sa:
Sådär, då börjar väntan. CF Comp 1 beställd! Hur lång leveranstid har de blivit för er som beställt? Ser ut som att det ska ta ca 2 veckor när man läser villkoren.

Jonas

Ja fick vänta på min i 8 dagar... 7 av dessa fanns den på bilar eller terminaler hos DHL I Tyskland. När väl posten fått den i Sverige tog det mindre än ett dygn innan den var utkörd. Dock ren tur att jag var hemma. Ingen avisering alls i förväg.

YT Jeffsy - The tråd
AL Comp 2 går nu att beställa i stl L på hemsidan igen med leverans efter 21/12. Samma pris så det verkar inte vara 2017 modeller utan fler 2016.

YT Jeffsy - The tråd
Har någon lyckats att få plats med ett flaskställ och flaska som går att använda på sin Jeffsy? Jag beställde inget flaskpaket med cykeln då jag hört att de inte var så bra och nu kan man konstatera att där det är meningen att flaskan ska sitta får ingen standardflaska plats. Blir det till att fulmontera på annat ställe?

YT Jeffsy - The tråd
Dagen började lugnt för Jeffsyn:
20161030_134820.jpg

Sen slutade det med sånhär åkning:
20161030_154930.jpg

YT Jeffsy - The tråd
Dave1979 sa:
Har någon lyckats att få plats med ett flaskställ och flaska som går att använda på sin Jeffsy? Jag beställde inget flaskpaket med cykeln då jag hört att de inte var så bra och nu kan man konstatera att där det är meningen att flaskan ska sitta får ingen standardflaska plats. Blir det till att fulmontera på annat ställe?

Vad är det för mått det finns att spela på?
Kanske det finns någon liten på ebay?
http://m.ebay.com/itm/Top-Plastic-O...%3A16ed20e71580a2a474fa00eafffd1c54%7Ciid%3A6

YT Jeffsy - The tråd
Dave1979 sa:

Jag kommer nog att köpa denna och prova om man kan få fast den.

https://www.sks-germany.com/en/products/slidecage/

10426_SLIDECAGE_front.png

Den kan man justera så att öppningen är åt sidan. Jag har den vanliga varianten på min lvg-hoj. Flaskan sitter bra och inte som YT's egna hållare (tydligen)

Senast ändrad:
YT Jeffsy - The tråd
Jeppe_E sa:
Dave1979 sa:

Den kan man justera så att öppningen är åt sidan. Jag har den vanliga varianten på min lvg-hoj. Flaskan sitter bra och inte som YT's egna hållare (tydligen)

Tak för tipset. Ska testa.

YT Jeffsy - The tråd
Dave1979 sa:
Jeppe_E sa:
Dave1979 sa:

Jag har den här spech-hållaren på min ena hoj.
Finns med höger eller vänsteröppning.
Om du så önskar kan jag mäta hålbilden för fästskruvarna på min (om de nu inte är standard på Jeffsyn)

specialized-zee-side-load-bottle-cage-left-black-Black-EV145031-8500-11.jpg

YT Jeffsy - The tråd
Vernersson sa:
Dave1979 sa:
Jeppe_E sa:
Dave1979 sa:

Om du så önskar kan jag mäta hålbilden för fästskruvarna på min (om de nu inte är standard på Jeffsyn)

Gärna!

YT Jeffsy - The tråd
Ni som begärt pengar tillbaka, hur lång tid efter att ni fått cykeln har ni gjort detta? Anledningen är att jag betalade 1899€ för min AL ochg nu är den prissänkt till 1699€. Det är ju 1900kr. Jag mottog cykeln den 18 oktober. Så det är 12 dagar idag.

YT Jeffsy - The tråd
Nu börjar Jeffsy'n bli så billig att jag snart inte kan låta bli... men storlek?
Mina 186 cm säger att en L blir lagom men mina ben är 89 cm och jag vill verkligen inte upptäcka att sadelstolpen är 5 mm för kort...
Ska jag välja XL och riskera att det känns som en buss eller en L och riskera att den känns som en barncykel?

YT Jeffsy - The tråd
Spelar verkligen 5mm någon roll?
Jag sitter förmodligen för lågt men det känns bra och 5mm kan inte påverka tänker jag, men jag kan ju ha fel.

Jag är 185cm och kör en large.

YT Jeffsy - The tråd
briareus sa:
Nu börjar Jeffsy'n bli så billig att jag snart inte kan låta bli... men storlek?
Mina 186 cm säger att en L blir lagom men mina ben är 89 cm och jag vill verkligen inte upptäcka att sadelstolpen är 5 mm för kort...
Ska jag välja XL och riskera att det känns som en buss eller en L och riskera att den känns som en barncykel?

En L kommer inte att ha en för kort sadelstolpe. Jag är 183cm med 85-86cm innerben. Min stealth sitter så långt ner det går. En XL har 4cm längre sadelrör, så det kan bli helt perfekt med en XL om du mäter 89cm. Men det är ju inga problem att höja stealthen 4cm på en L.

YT Jeffsy - The tråd
Vernersson sa:
Dave1979 sa:
Vernersson sa:
Gärna!

Fixar det imorron =)

Ber om ursäkt för de dåliga mobilbilderna som togs i all hast nu ikväll.
Hoppas de duger iaf.

c:a 80mm
DSC_0510.jpg

c:a 49mm
DSC_0511.jpg

c:a 15mm
DSC_0512.jpg

YT Jeffsy - The tråd
Vernersson sa:
Vernersson sa:
Dave1979 sa:
Vernersson sa:
Gärna!

Fixar det imorron =)

Ber om ursäkt för de dåliga mobilbilderna som togs i all hast nu ikväll.
Hoppas de duger iaf.

c:a 80mm

c:a 49mm

c:a 15mm

Tackar för bra service!

YT Jeffsy - The tråd
Om det är någon som byter sin sadel på sin Jeffsy och lägger den på hyllan, är jag intresserad av att köpa/byta originalsadeln. Min rumpan passar bra på den och tänkte slänga på en liknande på min pendlare. Skicka PM om du vill att din sadel ska komma till användning....kanske fel tråd att fiska i men känns ändå som att det lär vara i den här tråden dessa sadlar är mest representerade!

YT Jeffsy - The tråd
patten sa:
Om det är någon som byter sin sadel på sin Jeffsy och lägger den på hyllan, är jag intresserad av att köpa/byta originalsadeln. Min rumpan passar bra på den och tänkte slänga på en liknande på min pendlare. Skicka PM om du vill att din sadel ska komma till användning....kanske fel tråd att fiska i men känns ändå som att det lär vara i den här tråden dessa sadlar är mest representerade!

Återkommer med detta, efter att jag kört lite med den. Just nu gör det ont bara att sitta på en cykel ;)

YT Jeffsy - The tråd
Jeppe_E sa:
patten sa:

Återkommer med detta, efter att jag kört lite med den. Just nu gör det ont bara att sitta på en cykel ;)

Haha ähhh...var inte så försiktig! Är i skriande behov ;) nä då! Ta du det lugnt och läk väl så kan du återkomma när du väl hunnit prova sadeln och framförallt cykeln :)

YT Jeffsy - The tråd
Jeppe_E sa:
Ni som begärt pengar tillbaka, hur lång tid efter att ni fått cykeln har ni gjort detta? Anledningen är att jag betalade 1899€ för min AL ochg nu är den prissänkt till 1699€. Det är ju 1900kr. Jag mottog cykeln den 18 oktober. Så det är 12 dagar idag.

De svarade på mitt mail dagen efter. Sedan tog det väl typ 2 dagar innan pengarna va inne på mitt konto.

Förresten, är det någon som har tips på vad jag kan plugga hydraulslangen till Reverben med? Har skickat tillbaka Reverben då den havererat, men vill kunna cykla med hojen. Tänkte sätta på en fast sadelstolpe och plugga slangen så att ingen luft eller smuts kommer in.
Det är ju så dumt att vänster bromshandtag måste ha remoten till Reverben för att sitta fast :/

YT Jeffsy - The tråd
durietz sa:
Så! Som tröst för att jag satt och jobbade sent igår så slängde jag iväg en beställning på en DB Coil [IL] med Valt-fjong. Rapport kommer.

Det betyder också att jag nu har en Monarch RT3 till övers för en billig peng ifall någon med en Jeffsy AL vill uppgradera (har Open/Pedal/Locked-lägen, är det någon annan skillnad?)

Hur har det gått med denna?

YT Jeffsy - The tråd
yt-rider sa:
durietz sa:
Så! Som tröst för att jag satt och jobbade sent igår så slängde jag iväg en beställning på en DB Coil [IL] med Valt-fjong. Rapport kommer.

Det betyder också att jag nu har en Monarch RT3 till övers för en billig peng ifall någon med en Jeffsy AL vill uppgradera (har Open/Pedal/Locked-lägen, är det någon annan skillnad?)

Fick den nyss så har bara hunnit köra 1st korttur på den med generisk fabriks-default-tune, så lite tidigt att uttala sig tyckte jag. Men direkt så känns ju dämpningen som smör jämförsvis. Det jag märkte dock var att jag bottnade när jag gasade på utför grejer så ska experimentera lite med inställningarna på nästa runda. Bättre rapport kommer.

YT Jeffsy - The tråd
durietz sa:
yt-rider sa:
durietz sa:

Fick den nyss så har bara hunnit köra 1st korttur på den med generisk fabriks-default-tune, så lite tidigt att uttala sig tyckte jag. Men direkt så känns ju dämpningen som smör jämförsvis. Det jag märkte dock var att jag bottnade när jag gasade på utför grejer så ska experimentera lite med inställningarna på nästa runda. Bättre rapport kommer.

Tack! Posta gärna bilder på hur cykeln ser ut efter uppdateringen. :-)

YT Jeffsy - The tråd
Jeppe_E sa:

YAY! Svar från YT. Nu blev min Jeffsy 1900kr billigare :D

Helt underbart!

YT Jeffsy - The tråd
Jeppe_E sa:
Jeppe_E sa:

Helt underbart!

Nice!
Vad ska du köpa för andra cykelgrejer för de stålarna då?

YT Jeffsy - The tråd
Apelsingummi sa:
Jeppe_E sa:
Jeppe_E sa:

Helt underbart!

Nice!
Vad ska du köpa för andra cykelgrejer för de stålarna då?

Eftersom jag är landsvägscyklist, så har jag redan köpt en full garderob till skogscyklingen. Hjälm, kläder, skydd och skor... Kostade väl i runda slängar 8000 kr. Så jag är rätt nöjd som det är. Så det blir en liten slant till barncancerfonden. Kanske köper lite tubeless grejor.

YT Jeffsy - The tråd
För mina €300 jag fick tillbaka så blev det en oval klinga med tillhörande chainguide och en remote+luftningskit till reverben som gick att montera på undersidan av styret.

YT Jeffsy - The tråd
Ni som begärt pengar tillbaka. har de någon prisgaranti eller har ni gått på deras goda vilja att bemöta kunden. XXL tillexempel har ju s.k. prisgaranti. om de sänker priset inom 30 dagar så kan man komma in med kvittot. Har YT någon definierad policy för detta? jag tänker på kommande Black Friday och min önskan om att köpa innan dess.

YT Jeffsy - The tråd
Tror inte det fanns någon policy, de var bara väldigt tillmötesgående. I mitt fall hade inte cykeln lämnat Tyskland än, I teorin hade jag väl kunnat utnyttja ångerrätten i 14 dagar efter leverans och beställa en ny cykel till det lägre priset. Kan ju alltid vara något att "hota" med om de mot förmodan skulle krångla.

Under tiden ångerrätten finns kvar är det väl rimligt att de ersätter för prissänkningar tycker jag.

YT Jeffsy - The tråd
RoggAj sa:
Ni som begärt pengar tillbaka. har de någon prisgaranti eller har ni gått på deras goda vilja att bemöta kunden. XXL tillexempel har ju s.k. prisgaranti. om de sänker priset inom 30 dagar så kan man komma in med kvittot. Har YT någon definierad policy för detta? jag tänker på kommande Black Friday och min önskan om att köpa innan dess.

Du kan nog lugnt beställa nu. Det tar minst två veckor tills du har cykeln hemma. Speciellt om du skall betala med banköverföring. Säg att du beställer idag, då får du tidigast mail med betalningsuppgifter på måndag, sedan tar det 2-3 dagar för YT att registrera och fixa och så ytterligare minst 4-5 dagar att packa och skicka iväg din cykel. Då är vi redan i V46. Så har du flyt, så får du leverans i slutet av V46.

Skulle priset (mot förmodan) sänkas ytterligare under Black friday, så lär det inte vara några problem att få mellanskillnaden tillbaka.
Det är ju om de har kvar i lager, men det börjar ta slut verkar det som. De flesta modellerna är slut eller restade i L och XL.

€1699 för basmodellen är i mitt tycke, väldigt mycket cykel för pengarna.
€2199 för nästa modell är prisvärt. De bättre komponenterna är nog ganska i linje med de 4700 kr som skiljer.
€2999 för kokosplastmodellen, kanske inte riktigt lika prisvärd. Samma komponenter, så man betalar 7500kr för kokosplasten. Men det är fortfarande ett bra pris jämfört med vad man får hos andra märken. Men det går nog att hitta en cykel med samma utrustning för det priset på rea. Däremot har jag haft svårt att hitta cyklar med motsvarande komponenter för samma pris som AL-cyklarna.

YT Jeffsy - The tråd
Det skiljer en del i komponenter mellan AL Comp 1 och CF Comp 1, M1700 hjul istället för M1900, X1 växlar istället för GX. Hade prissänkningen kommit före jag lade min beställning på en AL Comp 1 så hade det nog blivit en CF istället. Den finns dessutom i den toksnygga svarta färgen, även om den rödsvarta AL Comp 1 är riktigt läcker också.

YT Jeffsy - The tråd
LHelge sa:
Det skiljer en del i komponenter mellan AL Comp 1 och CF Comp 1, M1700 hjul istället för M1900, X1 växlar istället för GX. Hade prissänkningen kommit före jag lade min beställning på en AL Comp 1 så hade det nog blivit en CF istället. Den finns dessutom i den toksnygga svarta färgen, även om den rödsvarta AL Comp 1 är riktigt läcker också.

Sant, det missade jag. På CF 2:an är allt samma som på AL 2. Med undantag av hjulen. Det skiljer 1500-2000kr om jag inte minns fel mellan M1700 och M1900. Så då är priset för kokosplasten snarare 5500-6000kr.

YT Jeffsy - The tråd
På bike discount skiljer det €230 på M1700/M1900 och €200 på GX/X1. På CF Comp 1 betalar man med andra ord €370 för "kokosplasten", Däremot verkar CF Comp 2 bestå av dyrare plast.

YT Jeffsy - The tråd
Jeppe_E sa:
RoggAj sa:

Du kan nog lugnt beställa nu. Det tar minst två veckor tills du har cykeln hemma. Speciellt om du skall betala med banköverföring. Säg att du beställer idag, då får du tidigast mail med betalningsuppgifter på måndag, sedan tar det 2-3 dagar för YT att registrera och fixa och så ytterligare minst 4-5 dagar att packa och skicka iväg din cykel. Då är vi redan i V46. Så har du flyt, så får du leverans i slutet av V46.

Skulle priset (mot förmodan) sänkas ytterligare under Black friday, så lär det inte vara några problem att få mellanskillnaden tillbaka.
Det är ju om de har kvar i lager, men det börjar ta slut verkar det som. De flesta modellerna är slut eller restade i L och XL.

€2199 för nästa modell är prisvärt. De bättre komponenterna är nog ganska i linje med de 4700 kr som skiljer.
€2999 för kokosplastmodellen, kanske inte riktigt lika prisvärd. Samma komponenter, så man betalar 7500kr för kokosplasten. Men det är fortfarande ett bra pris jämfört med vad man får hos andra märken. Men det går nog att hitta en cykel med samma utrustning för det priset på rea. Däremot har jag haft svårt att hitta cyklar med motsvarande komponenter för samma pris som AL-cyklarna.

Jag har för avsikt att sikta på en Al comp 2. och anlednignen till att jag vart lite feg att trycka på köp knappen är just att de nyss sänkt priset på basmodellen samt att Black Friday närmar sig. =)

YT Jeffsy - The tråd
RoggAj sa:
Jeppe_E sa:
RoggAj sa:

Jag har för avsikt att sikta på en Al comp 2. och anlednignen till att jag vart lite feg att trycka på köp knappen är just att de nyss sänkt priset på basmodellen samt att Black Friday närmar sig. =)

De har sänkt priset på basmodellen från 100 till 300 € i rabatt, dvs samma som AL1 & 2. Med tanke på skillnaderna i komponentnivån så var det nog mer en justering. 100 € på en cykel som normalt kostar 2000 är ju bara 5% medan prissänkningen på AL1 & 2 var från 2500 till 2200 €, dvs 8,8%. Rabatten på AL-modellen är nu 8,5%. Rabatten på CF-modellerna är ju också 8,5%.

Jag skulle egentligen beställt en AL 2, men L var slut. Så jag nöjde mig med en AL och jag känner nu att det var ett helt ok val. Det är väl egentligen bara lockouten som jag är rädd att jag kommer att sakna. Men det får man ju se hur det är med det, när man väl kan använda den.

YT Jeffsy - The tråd
Tycker det är lite för lite bilder på våra Jeffsys i tråden så jag bildbombar lite på min egen som jag nyss "blev klar" med. Har bytt ut och uppgraderat lite prylar och nu är den precis som jag vill ha den!

Kan ni inte lägga upp några bilder på era förändringar och motivera varför ni gjorde si eller så?!
P1010983.JPG

P1010989.JPG

P1010985.JPG

P1010987.JPG

Det jag ändrat från originalspec är:
-34t oval Garbaruk klinga eftersom jag tyckte 32t var för lite.
-KMC X11SL kedja för färgens skull.
-X01 kassett istället för original för viktens skull och för att jag hade en liggandes.
-KCNC sadelklämma, spacers, topcap och styrendspluggar för färgens skull.
-XX1 bakväxel istället för X01 bara för att jag hade en liggande....
-Blå titanskruv i stammen och bromsreglage för färgens skull.
-Schwalbe Damp Hasse fram och Racing Ralph bak. Fram för våtgreppet, bak för att kompensera rullet. Båda Tubeless.
-Blå bromsskiveskruvar för färgens skull.
-10mm rise på styret istället för 30mm original för att jag gillar känslan i lowrise styren bättre.
-ESI racers edge handtag för att jag alltid kör med dessa. De bästa handtagen enligt mig.
-Reverbreglaget utbytt till ett som sitter under styret istället. Känns mkt bättre.
-XT-pedaler. De bara funkar!! Har aldrig haft något strul med dessa pedaler. Finns ju läckrare pedaler men XT är ju perfekta som de är.
-Crankboots till vevarna för att skydda de vackra sakerna ;-)
-Garmin Edge 820 med Bar-Fly fäste.
-En extra "token" i gaffeln för ökat progressivitet.
-54t Star Ratchet i baknavet för att jag hade ett set liggande.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp