YT Jeffsy - The tråd

YT Jeffsy - The tråd
Tycker att Ibexarna funkar finfint i torrt men är halkiga i blött jämfört med andra däck. Kör fortfarande på Ibex bak och kommer fortsätta med det tills däcken är slutkörda.

YT Jeffsy - The tråd
Mitt omdöme är att Ibex är kanon när det är torrt. Bra volym och lättrullade. Däremot på gränsen till livsfarliga på våta rötter.

YT Jeffsy - The tråd
Hej,
Är det någon som har en CF pro och skulle kunna kolla hur brett fästet är på deras bakdämpare. Alltså själva fästet på bakdämparen. Jag har idag en CF Comp 2 med RS Monarch RT3 och vill byta till en Fox Float X2 och undrar om man kan ha kvar samma distanser i ramfästet? Mailade YT och de skickade mig länken till sprängskissen, vilket jag självklart redan hade kollat och det är ju samma sprängskiss för CF Pro som för CF Comp 2… så de var inte mycket till hjälp… eller så är det samma…?

YT Jeffsy - The tråd
Hej.

Är det någon som vet om det är lager-kit A eller lager-kitt D som är till Jeffsy som YT tillhandahåller via sin hemsida?

Om inte, har någon fått tag på uppgifter om vilka lager som sitter i längaget?

YT Jeffsy - The tråd
Br8feld sa:
Hej.

Är det någon som vet om det är lager-kit A eller lager-kitt D som är till Jeffsy som YT tillhandahåller via sin hemsida?

Om inte, har någon fått tag på uppgifter om vilka lager som sitter i längaget?

För framtiden, så kolla upp lagertyper och handla sen av typ Kullagergrossisten. Det blir väldigt billigt.

YT Jeffsy - The tråd
Även jag föll för grupptrycket :)
En fråga. Jag tog betalsätt payment in advance, vilket ju betyder förskottsbetalning! Vart betalar jag? Kan inte se någon information på ordern, kommer betalinfo i ett separat mejl?

Bilagor

• IMG_2060.JPG
    IMG_2060.JPG
    166.8 KB · Besök: 115
YT Jeffsy - The tråd
RobinR sa:
Även jag föll för grupptrycket :)
En fråga. Jag tog betalsätt payment in advance, vilket ju betyder förskottsbetalning! Vart betalar jag? Kan inte se någon information på ordern, kommer betalinfo i ett separat mejl?

Ja du kommer att få mail med instruktioner. Grattis till en bra cykel, har en AL Comp 2 själv.

YT Jeffsy - The tråd
Vet inte om denna artikel länkats tidigare här (orkar inte bläddra/söka igenom tråden), men det är Enduro-MTB som låtit Jeffsy'n gå en match mot SC Hightower :)
Konsensus är väl att Hightower är något något bättre men till nästan dubbla priset...

YT Jeffsy - The tråd
Nu är vevarmen lös i inserten på min Jeffsy CF Pro med Race Face Next SL vevparti :(. Tydligen ett vanligt fel ser man när man googlar.

Video:

Då det troligtvis kommer ta ett antal veckor innan YT löst detta tänkte jag expressbeställa ett prisvärt vevparti från Tyskland men blir inte klok på vad som passar. BB92, Boost, 175mm, 32T förstår jag men hur vet jag att det blir rätt kedjelinje och allt annat som skall stämma? Någon vänlig själ som kan hjälpa mig med vad jag kan beställa?

Känns inte längre som någon bra idé att bara ha en MTB...

YT Jeffsy - The tråd
magnil sa:
Nu är vevarmen lös i inserten på min Jeffsy CF Pro med Race Face Next SL vevparti :(. Tydligen ett vanligt fel ser man när man googlar.

Video:

Då det troligtvis kommer ta ett antal veckor innan YT löst detta tänkte jag expressbeställa ett prisvärt vevparti från Tyskland men blir inte klok på vad som passar. BB92, Boost, 175mm, 32T förstår jag men hur vet jag att det blir rätt kedjelinje och allt annat som skall stämma? Någon vänlig själ som kan hjälpa mig med vad jag kan beställa?

Känns inte längre som någon bra idé att bara ha en MTB...

Surt för dig!
Enl. tidigare efterforskningar så är/var Shimano's SLX-vevar mest Bang-4-Buck gällande hållbarhet/vridstyvhet/vikt/PRIS, om det finns passande till Jeffsy'n lämnar jag åt andra med mera tid att uttala sig om.

YT Jeffsy - The tråd
larsaw sa:
Enl. tidigare efterforskningar så är/var Shimano's SLX-vevar mest Bang-4-Buck gällande hållbarhet/vridstyvhet/vikt/PRIS, om det finns passande till Jeffsy'n lämnar jag åt andra med mera tid att uttala sig om.

SLX verkar helt rätt. Hittar detta som verkar rätt på allt utom vevlagerbredden om jag förstår rätt?

https://www.actionsports.de/en/shimano-slx-crankset-fc-m7000-11-1x11-black-20092?c=354

Finns inte SLX för BB92 eller missar jag något?

YT Jeffsy - The tråd
YT Jeffsy - The tråd
YT Jeffsy - The tråd
Putte.w sa:

Japp, jag ringde Bike-Components och fick den uppgiften med. De hade bara Race Face som passade utan att byta vevlager. Ingen av tyskarna skeppar express :( men hittade detta på K&S som jag köpte :). Hoppas det kommer till fredag och att det passar! https://happyride.se/annonser/ad.php?id=22385

Tack för all hjälp!

YT Jeffsy - The tråd
Evileas sa:
Kompisen tänker sej en Jeffsy CF One 29". Men? Hur har folk monterat bash på sina Jeffsy där ute?

Finns ingen lösning på det (tror jag). Den är rätt låg så det hade varit bra.

Nu har för övrigt YT haft en vecka på sig att svara på reklamationen av vevpartiet men inte ett ljud ännu. Tur jag fick tag på ett annat vevparti annars hade man varit strandad ett antal veckor.

Senast ändrad:
YT Jeffsy - The tråd
patten sa:
Angående bash så sågade jag till min så att den passade vid vevarmen och skruvade dit som vanligt. Funkar än så länge smidigt!

Har du bilder/mer info på hur du fått till det?

Undrar om YT bevakar Happy? Efter inlägg här så tog det mindre än 20 minuter att svara på det jag väntat en på i en vecka.

YT Jeffsy - The tråd
magnil sa:
patten sa:
Angående bash så sågade jag till min så att den passade vid vevarmen och skruvade dit som vanligt. Funkar än så länge smidigt!

Har du bilder/mer info på hur du fått till det?

Undrar om YT bevakar Happy? Efter inlägg här så tog det mindre än 20 minuter att svara på det jag väntat en på i en vecka.

Haha roligt om de håller koll här :)

Jag löste det på det här viset https://happyride.se/forum/read.php/1/628856/2995609#msg-2995609

YT Jeffsy - The tråd
patten sa:
H. sa:
patten sa:

Den lösningen funkar inte om man köper en 1X-modell.

Ahhh...sorry, missade det helt.

Ingen fara.. Ja, det är konstigt och trist att YT inte slängt på ett ISCG05 fäste, det är ju ändå en "Enduro-light" cykel.. Men, vi har pratat om att köpa den modell han vill ha, köra tills/om kedjan rasar pga islag och sen byta till 2 delat vevparti med W/N på innerklingan och sätta bash på ytterklingan.. Känns lite B.
Det ska finnas någon sorts klämma som sätts utanpå vevlagerhylsan men det kanske bara funkar på cyklar gjorda i metall med gängat vevlager eller plats för hylsan?

YT Jeffsy - The tråd
Såå jävla viktigt kan det väl inte vara med bashguard?? Har cyklat mestadels utförsorienterat både i Sverige och utomlands nu i 3 år utan en enda incident som skulle avhjälpts av en bashguard. Försöker ni köra en McAskill stock-slide eller vad är grejen?

YT Jeffsy - The tråd
durietz sa:
Såå jävla viktigt kan det väl inte vara med bashguard?? Har cyklat mestadels utförsorienterat både i Sverige och utomlands nu i 3 år utan en enda incident som skulle avhjälpts av en bashguard. Försöker ni köra en McAskill stock-slide eller vad är grejen?

Brist på teknik och oförsiktigt åkande gör att det kan slås i en sten lite nu och då. Dock klarar det sig mesta trots ett islag i sten, det har det gjort för min del tidigare....men kör ändå med bash :)

YT Jeffsy - The tråd
durietz sa:

För min del så klappar jag mest i när jag ger mej på att köra över gärdsgårdar i sten. (redan så där lagom nedrivna av någon annan så kulturminnesvårdarna kan slappna av) Alltid kul att kunna testa om man kommer över utan att tänka på drivlinan. Sen har jag allt klappat i rätt duktigt på några SvartVitt tävlingar när det varit extremstök.
Stockar har jag aldrig varit rädd för, de är ganska mjuka.

Parkcykling har aldrig varit något problem heller.

Jag har sagt till honom som ev. ska köpa att det är ingen showstopper att det inte finns ISCG05 fästen på Jeffsyn, det är bara att köpa och köra!

YT Jeffsy - The tråd
Utförs tycker jag inte att det brukar vara något större problem, det är snarare på platten eller när man inte har samma momentum som när man kör utför som islagen kommer för mindel. Har man mer fart kan man oftast rycka hojen över skiten. jag skulle inte vilja köra min hoj (visserligen en E29 och inte en Jeffsy, men ändå) utan bash/taco.

YT Jeffsy - The tråd
Evileas sa:
+ 1 på både H. och Luthman!

+1! Det är i lite mer sakta gemak när man ska sig igenom någon stökig stenkista, klippskreva eller upp för någon brant hällklack som jag bonkar i. Gillar old school bash som fästs i vevpartiet bäst, känns som det är stadigaste stället att fördela smällen på samt hel rund bash snarare än Taco, återigen för att fördela smällen på nåt större område.

YT Jeffsy - The tråd
Skall köpa en 29'' FS och det lutar åt en Jeffsy.
Är osäker på storlek. Är 1,87 cm med korta ben på 82 cm.
Nån med liknande mått som testat både L och XL?

YT Jeffsy - The tråd
Jag är en cm kortare än dig men har 90 i grenmått och cyklar på en L.
Har 60mm uppstick på reverben (med vinterskor). Är det samma geo på årets hojjar så hade jag bara haft 20 mm uppstick på en XL.

YT Jeffsy - The tråd
Kanske lite OT men handlar dock om en Jeffsy :)
Om jag beställer en cykel idag från YT som ska levereras i maj/juni och jag väljer att förskottsbetala, betalar jag då när cykeln är klar att skickas? Om jag hittar något annat under tiden som jag väntar, kan jag bara hoppa av affären?

Ingen som köpt en Jeffsy 27 som har någon åsikt om den? Går att ha åsikter även om man inte köpt den också :)

Undrar lite kring 2016 Jeffsy CF Pro kontra 2017 CF Pro Race, vart kommer extra halvkilot från på årets modell? Hjulset/däck?

/backe

YT Jeffsy - The tråd
backe5 sa:
Ingen som har någon erfarenhet av förskottsbetalning?

/backe
Jag beställde och valde förskottsbetalning för att slippa avgifter. Inväntade mailet med betalreferens och betalade. För min del så beställde och betalade jag i Juli 2016 och fick cykeln sent september. Den blev försenad gång på gång och fick välja kläder för 1000 spänn som plåster på såren. du borde kunna avbeställa och få tillbaka pengarna, med eventuell kursförlust/vinst. står det inte i någon policy hur det funkar?

YT Jeffsy - The tråd
Står såhär, men det förutsätter att cykeln är i lager, vet man att den är klar för leverans om 2 månader så känns det bättre att man betalar när dom börjat sätta ihop cykeln.

"PAYMENT IN ADVANCE

Please select “Payment in Advance” during the “Payment Method” step and conclude your order.

You will receive our bank details and the order number on our sales confirmation e-mail.

Please transfer the entire amount to the specified account upon receipt of the sales confirmation specifying the order number.

You are responsible for paying any transfer costs and bank charges.
We will send your order as soon we have received payment in our account – provided the articles are available for shipment."

YT Jeffsy - The tråd
backe5 sa:
Ingen som köpt en Jeffsy 27 som har någon åsikt om den? Går att ha åsikter även om man inte köpt den också :)
/backe

Har en 29:a men tycker till ändå...
En fördel med 27:an är att man kan köpa riktiga dh-däck.
Det hade jag gärna slängt på när jag ska till Åre.
Nu ska Ibex:arna få en ärlig chans först.

YT Jeffsy - The tråd
Har du nyss fått din Jeffsy 29?
Jag tänkte cykla med min i Åre mestadels, men det blir en hel del stigar runt om Åre också men har för avsikt att köra lite i parken i år också, bör man gå på en 27 eller 29 utifrån vad du tycker? Jag gillar att kunna klättra lite och även cykla "vanlig" stigcykling.

Just nu så står jag och väger mellan en 27 eller 29 Jeffsy Pro Race.

YT Jeffsy - The tråd
Jag kör med 29, sedan i somras och jag spekulrerar villt nu. Om du ska köra lite i park tror jag att 27:an blir roligare och jag tror också att 27:an funkar fint på stig. Det jag cyklat som kan liknas vid park är Källviken i Falun. Det gick hur bra som helst med 29:an, det är förtroendeingivande och stabil i utförspartierna, inte testat några längre och högre flygturer. Det jag saknade när jag cyklade i Källviken var att den kunde vara lite mer lättmanövrerad, inget som störde men känslan fanns där i vissa partier.

YT Jeffsy - The tråd
backe5 sa:
Har du nyss fått din Jeffsy 29?
Jag tänkte cykla med min i Åre mestadels, men det blir en hel del stigar runt om Åre också men har för avsikt att köra lite i parken i år också, bör man gå på en 27 eller 29 utifrån vad du tycker? Jag gillar att kunna klättra lite och även cykla "vanlig" stigcykling.

Just nu så står jag och väger mellan en 27 eller 29 Jeffsy Pro Race.
Fick min i januari (Al comp 1) så jag har inte hunnit testa parkkörning än, men den känns grymt fin på naturliga stigar utför.
Jag tror att jag kommer köra mest på "snällare" leder i Åre, som typ getrappet och bräckebäcken. Jag tror inte man har så kul i dh-spåret.
Jag ser fram emot att bara ha med en cykel till Åre. Har tänkt fokusera mer på fjällcykling i år.

Hade jag köpt cykel nu när det går att välja mellan 27 och 29 hade jag säkert valt 27:an bara för att jag satt fast i tron att 29 är tråkigt.
Nu är jag förbluffad över hur rolig 29:an är och jag har redan klarat flera svåra stigpartier som jag inte klarade förut. Svårt val...

YT Jeffsy - The tråd
Torque:l sa:
Hade jag köpt cykel nu när det går att välja mellan 27 och 29 hade jag säkert valt 27:an bara för att jag satt fast i tron att 29 är tråkigt.
Nu är jag förbluffad över hur rolig 29:an är och jag har redan klarat flera svåra stigpartier som jag inte klarade förut. Svårt val...

+1

YT Jeffsy - The tråd
Tack för alla era svar, jag håller med om att det är svårt, tidigare så var jag helt inställd på en Jeffsy 29 då jag kommer från en Canyon spectral 29" innan och trivdes bra på den men vill ha lite mer slag och smidighet. Nu när jag läst om jeffsy 27 så är den väldigt lockande då den verkar fungera ganska bra även uppför och på platta partier, jag är mycket i Åre och cyklar och har inte varit något i parken alls tidigare då jag känt att cykeln varit lite underdimensionerad, någon gång har jag kört snällare leder då jag cyklat upp på skutan eller kommit in på dom från fjällgårdshållet när jag cyklat över från björnen.

Sökt lite kring 27:an men verkar bara finnas tester från pressdagen i malaga vad jag kan se, skulle vara kul att se något lite mer detaljerat test.

Tillbaka
Topp